Päivitysten asentaminen

Harrastelijatieteilijä

Joskus kone ilmoittaa päivityksistä. Kannattaako ne asentaa? Siis toisaalta olen kuullut että kannattaa, mutta toisaalta mulle on sanottu, että jos tietokoneessa kaikki toimii, niin sitä ei kannata muuttaa. Kuinka usein te käynnistätte koneen uudelleen jos on tullut päivityksiä? Mulla on kone kuitenkin tekemässä tiedettä, ja jokainen sekunti on pois maailman parantamisesta.

24

366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse asennan omalle koneelle aina. Tykkään kyllä käydä läpi mihin päivityksiä tulee ennen asennusta. Uudelleenkäynnnistyksiä ei yleensä tarvita, sitten kun seuraavan kerran muutenkin käynnistän koneen niin siinähän se tulee.
      Toisella koneella jota muut perheessä usein käyttävät, asentuvat tietoturvapäivitykset automaattisesti.
      Päivitysasetuksistahan voi muutta miten usein noita päivityksiä tarkistetaan.

    • Uudelleenkäynnistyksiä Ubuntu tarvitsee aniharvoin. Päivtykset muutoinkaan eivät Ubuntussa häiritse ole lähellekään niin häiritseviä ja aikaavieviä kuin esim. Windowseissa.

      • dgufhjkhjjjijko

        Johtuu siitä että joku ubuntu on niin paljon yksinkertaisempi käyttis. Ja sitä ei käytä kuin kourallinen ihmisiä joten palvelimiin ei tule ruuhkaa.


      • dgufhjkhjjjijko kirjoitti:

        Johtuu siitä että joku ubuntu on niin paljon yksinkertaisempi käyttis. Ja sitä ei käytä kuin kourallinen ihmisiä joten palvelimiin ei tule ruuhkaa.

        Älä nyt puhu höpöjä. Ubuntu on ylivoimaisesti suosituin julkisessa pilvessä.


    • Itse mietin aina kannattaako. Uutta kerneliä en välttämättä asenna. Sama joissain ajureissa. Sama erilaisten repojen kanssa. Jos tykkään nykyisestä versiosta en välttämättä asenna uudempaa jos siinä paljon muutoksia ja ehkä vielä buginen. Konetta tarvitsee käynnistä uudestaan melko harvoin. Jos päivittää näytönohjaimen ajurin riittää yleensä kun ajaa X:n alas ja lataa uuden ajurin muistiin ja käynnistää X:n uudestaan. Käytännössä uudelleenkäynnistys on nopeampi tapa, mutta jos vaikka on TV-ohjelma tallentumassa sitä ei voi tehdä. Käynnissä olevat palvelut pitää päivityksen jälkeen muistaa käynnistää uudestaan. Selaimen ja tietoturvaan liittyvät jutut tietysti päivitän, vaikka monet uhista melko teoreettisia kotikäyttäjälle.

      • Ubuntu_Debian

        Tietyissä jakeluissa mm. kernel päivittyy vain harvoin. Yleensä tämäkin päivitys perustuu nimenomaan tietoturvaan, joten päivitys on järkevää.
        Kaikki tietoturvaan perustuvat päivitykset on ihan hyödyllistä asentaa, kun sellaisia on tarjolla.


    • Toki. Ei sitä nyt joka päivä mutta jos nyt kerran kuukaudessa asentaa päivitykset ja tekee uudelleenkäynnistyksen niin se riittää ihan hyvin.

      • 2What

        "Ei sitä nyt joka päivä mutta jos nyt kerran kuukaudessa asentaa päivitykset"

        Saanen kysyä, mihinkäs tämä kommentti perustuu?


      • 2what

        Eikun hetkinen, enkö ymmärtänyt sarkasmia... ;)


      • raK-M
        2what kirjoitti:

        Eikun hetkinen, enkö ymmärtänyt sarkasmia... ;)

        M-Kar ei harrasta sarkasmia.


      • 2What kirjoitti:

        "Ei sitä nyt joka päivä mutta jos nyt kerran kuukaudessa asentaa päivitykset"

        Saanen kysyä, mihinkäs tämä kommentti perustuu?

        Vaikka siihen, että kun säännöllisesti tukkii turvareiät niin niihin ei ehditä tekemään toimivia haittaohjelmia.


      • Ubuntu_Debian
        M-Kar kirjoitti:

        Vaikka siihen, että kun säännöllisesti tukkii turvareiät niin niihin ei ehditä tekemään toimivia haittaohjelmia.

        Luullakseni tietoturvareiät löytyvät vasta, kun ko. ongelma on todettu, ja kräkkeri on onnistunut ko. reiän löytämään ( enpä osaa sanoa, kuinka aktiivisesti yksinomaan turvallisuusongelmia etsitään). Avoimen lähdekoodin ohjelmissa on vain se etu, että todettu turvallisuusreikä on nopeastikin paikattavissa (jos tai kun korjaus ongelmaan on osattu tehdä) ja jaettavissa heti, kun paikkaus on tehty, odottamatta seuraavan kuukauden päivityksiä ;)


      • Ubuntu_Debian kirjoitti:

        Luullakseni tietoturvareiät löytyvät vasta, kun ko. ongelma on todettu, ja kräkkeri on onnistunut ko. reiän löytämään ( enpä osaa sanoa, kuinka aktiivisesti yksinomaan turvallisuusongelmia etsitään). Avoimen lähdekoodin ohjelmissa on vain se etu, että todettu turvallisuusreikä on nopeastikin paikattavissa (jos tai kun korjaus ongelmaan on osattu tehdä) ja jaettavissa heti, kun paikkaus on tehty, odottamatta seuraavan kuukauden päivityksiä ;)

        Canonicalilla on kyllä tietoturvatiimi hoitamassa näitä ja lähes aina turva-aukot löytää ohjelman tekijät.

        Huomattavan suuri osa kaikista päivityksistä liittyy löydettyihin turva-aukkoihin ja ne pitäisi korjata ennen kuin kräkkerit ehtivät niitä hyödyntää.

        Ubuntussa on siellä päivityksissä mahdollista valita "tärkeät turvallisuuspäivitykset ja kriittiset päivitykset" ja sitten ne "suositellut päivitykset" joissa on vain muita löydettyjä vikoja korjattuna jotka eivät ole niin kriittisiä. Niitä voi asentaa harvemmin, vaikka vain pari kertaa vuodessa.


      • nonamex
        M-Kar kirjoitti:

        Canonicalilla on kyllä tietoturvatiimi hoitamassa näitä ja lähes aina turva-aukot löytää ohjelman tekijät.

        Huomattavan suuri osa kaikista päivityksistä liittyy löydettyihin turva-aukkoihin ja ne pitäisi korjata ennen kuin kräkkerit ehtivät niitä hyödyntää.

        Ubuntussa on siellä päivityksissä mahdollista valita "tärkeät turvallisuuspäivitykset ja kriittiset päivitykset" ja sitten ne "suositellut päivitykset" joissa on vain muita löydettyjä vikoja korjattuna jotka eivät ole niin kriittisiä. Niitä voi asentaa harvemmin, vaikka vain pari kertaa vuodessa.

        " lähes aina turva-aukot löytää ohjelman tekijät"
        Näillä bugien löytäjillä on aina nimi, ei siis nyt kyse tekijöistä. Suomalaisia on mukavasti mukana testaamassa eri ohjelmien turvallisuutta.


      • nonamex kirjoitti:

        " lähes aina turva-aukot löytää ohjelman tekijät"
        Näillä bugien löytäjillä on aina nimi, ei siis nyt kyse tekijöistä. Suomalaisia on mukavasti mukana testaamassa eri ohjelmien turvallisuutta.

        No onhan ohjelmien tekijöillä nimet, samoin paketin ylläpitäjillä.


      • nonamexx
        M-Kar kirjoitti:

        No onhan ohjelmien tekijöillä nimet, samoin paketin ylläpitäjillä.

        No onhan tietoturva-aukon löytäjälläkin nimi.


    • en_päivitä_koskaan

      Ei kannata ainakaan tietoturvapäivityksiä asentaa, ne kun paikkaa mahdollisia aukoja. Kannattaa myös käyttää vanhentunutta versiota Ubuntusta, se on kuin kallis hapan viini ;)

      • Kyllä ne päivitykset paikkaa todellisia turva-aukkoja. Kaikki muutkin päivitykset kannattaa rykäistä pari kertaa vuodessa että ei mene siihen, että osa paketeista jää ikuisuuksiksi päivittämättä. Sillä tavalla voi ilmetä jotain bugeja kun testaus olennaisesti tehdään joten kuten ajantasaiseksi päivitetyllä järjestelmällä.


      • Ubuntu_Debian
        M-Kar kirjoitti:

        Kyllä ne päivitykset paikkaa todellisia turva-aukkoja. Kaikki muutkin päivitykset kannattaa rykäistä pari kertaa vuodessa että ei mene siihen, että osa paketeista jää ikuisuuksiksi päivittämättä. Sillä tavalla voi ilmetä jotain bugeja kun testaus olennaisesti tehdään joten kuten ajantasaiseksi päivitetyllä järjestelmällä.

        Jeps. Päivityksiä tulee, kun on tullakseen. Ja jälleen on Adoben flash-plugin päivittynyt. En tuota tosin ole vielä saanut Ubuntuun :( Mutta eiköhän se kohta ole asennettavissa.


      • Museo.kamaa

        Ihan sama päivittääkö Ubuntua vai ei. Ubuntun kaikki ohjelmat ovat kuitenkin aina vanhentuneita.


      • imewinhihhulipaskaa
        Museo.kamaa kirjoitti:

        Ihan sama päivittääkö Ubuntua vai ei. Ubuntun kaikki ohjelmat ovat kuitenkin aina vanhentuneita.

        Snap paketit ovat aina uusimpia.


    • Virtanappieihukassa

      Mitä kummaa te horisette? Minä suljen tietokoneeni joka ilta ja usein vasta illansuussa sen avaankin. Turhaa sitä kovalevyä ja tuuletinta pyörittää sähköä haukkaamassa.
      En ole vielä havainnut päivityksistä olevan mitään haittaakaan, kun menevät sentään murto-osassa Windows:in vastaavista, noin niin kuin ajan puolesta.

    • älä-asenna

      Näin asetat koneen haittaohjelmille, lopulta käyttökelvottamaksi. Kyllä päivitykset pitäisi asentaa ja selaimet myös. Parempi niin, että kaikki on ajantasalla.

      • wqdqwdqwdqdwd

        Kokeileppa käyttää ubuntua vaikka 10 vuotta ilman tietoturvapäivityksiä, niin tuskin saat itsestään saastutettua. Paras on tosiaan asentaa tietoturvapäivitykset. Palvelimissa asia on ehdoton.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      105
      1170
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      988
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      91
      739
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      285
      704
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      596
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe