Hei. Kertyykö tapaturmaeläkkeestä eläkettä, jos niin millä %:lla.
voinko nostaa OVE:a minun 50%:n tapaturmaeläkkeen lisäksi?
tapaturmaeläke
13
4342
Vastaukset
Tapaturmaeläkkeestä ei kartu eläkettä. Tapaturmaeläke on ensisijainen OVE:een nähden ja on yleensä määrältään suurempi. On todennäköistä, että OVE menee nollaksi, kun siitä vähennetään ensisijainen etuus. Näin ollen OVE:a ei yleensä kannata hakea tapaturmaeläkkeen rinnalle.
- 50prosentintyökyky
minun siis pitää saada lekurilta todistus työkyvystä, jotta voisin saada ansiosidonnaista,joka etuus ei vaikuta OVE:een.
voiko olla näin erilainen suhtautuminen "etuuksiin"? - Anonyymi
Kyllä muuten kertyy tapaturmaeläkkeestä eläkettä!!
Näiden etuuksien erilainen suhtautuminen työeläkkeeseen johtuu siitä, että tapaturmavakuutuksen perusteella maksettava eläke on säädetty ensisijaiseksi työeläkkeeseen nähden. Sen takia tapaturmaeläke vähennetään suorana vähennyksenä maksettavasta työeläkkeestä. Koska tapaturmaeläke on usein työeläkettä suurempi tästä seuraa, että työeläkettä ei jää tapaturmaeläkkeen rinnalla maksettavaksi.
- pitkälläkaavalla
Sääliksi käy, nykynuoret pääsee eläkkeelle 68 vuotiaana.
On satavarmaa työssä poissaolot tulee lisääntymään räjähdysmäisesti 60-68 vuotiailla,,no meneehän siihen vielä 40 vuotta.- Anonyymi
Miksi? Nykyajan 50-60 vuotiaat ovat hyviä esimerkkejä itse hankitusta 2 tyypin diabeteksestä ja joka viikko täysi viikonloppu kännissä - juomakulttuurista. Ei nuoret siitä enää oikein pahemmaksi voi pistää.
- jassssssoo1
Lyhentäis ton 8 h päivän 6 h:n niin monen mielenkiinto luulis säilyvän tuohon 68 v ikään, kun suurin osa ei valitettavasti voi valita sitä unelma työtään. Tulee niin paljon vapaa-aikaa lisää, että pysyy masennukset loitolla ;) Jotkut mielellään tekis varmaan pidempääkin päivää.
- Kummastelen
Tietääkö Työeläketietäjä? Voiko vakuutusyhtiö vähentää yhden päivän tapaturmaeläkkeestä niiltä kuukausilta, joissa on 31 päivää, vaikkei ole sairaana koko kuukautta? Eikö eläke tulisi tällöin maksaa todellisten päivien mukaan?
- Myöstapaturmaeläkkeellä
Tapaturmaeläkkeestä ei vähennetä mitään, sillä olet joka tapauksessa "sairaana" joka ikinen päivä kun olet tapaturmaeläkkeellä ja maksu on sama oli kuukaudessa 28, 30 tai 31 päivää. Siksihän olet sillä eläkkeellä, koska et kykyene enää työhön, ei siihen enää flunssat tai muut ohimenevät vaikuta yhtään mitään.
- Kummastelen
Myöstapaturmaeläkkeellä kirjoitti:
Tapaturmaeläkkeestä ei vähennetä mitään, sillä olet joka tapauksessa "sairaana" joka ikinen päivä kun olet tapaturmaeläkkeellä ja maksu on sama oli kuukaudessa 28, 30 tai 31 päivää. Siksihän olet sillä eläkkeellä, koska et kykyene enää työhön, ei siihen enää flunssat tai muut ohimenevät vaikuta yhtään mitään.
Selitin huonosti. Mulla on tilanne sellainen etten ole kaikkina kuukausina ollut tapaturmaeläkkeellä koko kuukautta. Nyt esim tammikuussa olin vaan 15 päivää ja vakuutusyhtiö maksaa vaan 14 päivää vedoten siihen, että tammikuun 31. päivältä ei makseta mitään. Jostain kuitenkin luin, että kun tapaturmaeläke päiviä on vähemmän kuin koko kuukausi, maksetaan korvaus todellisten päivien mukaan. Mulla näin ei ole ollut. Sitä siis ihmettelen.
Sitten mietin että tehdäänkö tapaturmaeläkkeestä koskaan pidempiä päätöksiä kun mulla aina vaan tehdään parin viikon pätkiä. Tai kai tää menee aina sen mukaan miten työlääkäri sairaslomaa kerrallaan määrää? Tää on vaan ainaista päätösten odottelua ja korvauksen viivästymistä että vaikuttaa talouteen aika ikävästi. Vaiva on kuitenkin kestänyt jo yli 1,5 vuotta.
- Anonyymi
Moikka,
Kartuttaako vakuutuskorvaus eläkettäni? Siis jos olen saanut leikisti vaikka 200000 korvausta niin miten se näkyisi jos eläke alkaa 2017- Anonyymi
Olisit todennäköisesti törsännyt huomattavan summan rahaa varsin lyhyessä ajassa ja tämän jälkeen olisi todella hankala sopeuttaa eläminen pieneen eläkkeeseen ja olisit kusessa.
- Anonyymi
Kyllä muuten kertyy tapaturmaeläkkeestä eläkettä joka koittaa sitten kun olet normaalissa eläkeiässä.
Eläkkeen suuruus on noin 70% siitä mitä saat tapaturmaeläkettä. Huomioon otettava indeksikorotus joka tulee vuosittain
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?123846Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja313230Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2963205Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin82040- 2541891
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk81838Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...2391452- 801395
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi431204Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_81133