Veneessäni on Wallas 2400. Miten sitä pitäisi huoltaa ja/tai mitä osia vaihtaa. Wallas oli veneessä, kun ostin sen 5 vuotta sitten. En ole tehnyt mitään huotoja tms. Joka kesä käyttänyt kuitenkin melko paljon.
Wallaksen "vuosihuolto" ??????
16
10871
Vastaukset
- uki
mullakin toimi Wallas hyvin neljä kesää veneen oston jälkeen ja viidentenä meni hermot, vaikka käytin sen merkkihuollossa. Siitä tuli niin epävarma, että ostin uuden Webaston. Mun Wallas 2400 oli -85 vuosimallia, päättelin että teknistaloudellinen käyttöikä oli lopussa.
- matti
Hultaessasi ko. laitteen kannatta vaihtaa ainakin uudet huovat ja hehkulanka polttimoon. Tämä huoltosarja löytynee mistävain paikallisesta venetarvikeliikkestä hinta n.20e.Polttimon puhdistus karstasta ja epäpuhtauksista, kuin myös koko laitteen kannattaa samallatehdä huolella. aikaa tämä huolto vie n.3h ja onnistuu keltä vain. (kaverin vaimo huolti wallas 1300:satasen viime keväänä :)!!
- wallas
Mulla oli aikas tavalla sama tilanne. Viime
kesänä rupesi hajuhaitta lisääntymään joten
ajattelin että polttoprosessissa on jotain vikaa
ja huolto lienee paikallaan. Kaverilta sain joskus
Kipparilehdessä olleen artikkelin kopion missä
kerrotaan kyseisen vehkeen anatomia sekä neuvotaan
kädestä pitäen mikä ruuvi pitää avata jne. Niillä
ohjeilla pystyy suuremmankin remontin tekemään.
Loppujen lopuksi perushuolto on tosi yksinkertainen toimenpide (huovan hehkulangan
vaihto), mulla oli myös termostaatti ihan sökönä
(meni ihan murusiksi kun siihen koskin) joten
sekin piti vaihtaa samalla. Vaikein asia oli
vehkeen irroitus veneestä, työskentelyasento
kun oli aika eksoottinen.
Yksi parhaista vinkeistä artikkelissa oli korjausalustan tekeminen. Huolto tapahtuu helpoiten siinä asennossa että pakoputki on alaspäin. Hyvän työtelineen saa kun ottaa tarpeeksi paksun laudan tms. ja poraa siihen pakoputken halkaisijan kokoisen reiän ja laittaa
lämmittimen siihen seisomaan. - DSL
paras huolto petrooliwallakselle on tehdä siitä verkonpaino ja siirtyä dsl voimaan tunnetuilla Saksalaisperäisillä tuotteilla. Sitten sulla on veneessä oikea lämmitin , eikä vaan haalean ilman kierrätin. Eikä tarvii kantaa erillisiä petro kannuja paattiin. Viisastuin itse vasta 3:n eri wallaksen / veneen jälkeen ja nyt on hyvä.
- Voltti ja amppeeri
Vaan vastaisitko ny rehellisesti
vielä siihen kysymykseeen, että nyt
kun tiedät miten paljon Wallas voi renata,
niin olitko itse vaalinut volttia ?
Wallaksen
Eli ottanut sen politiikan että et rupee koskaan
käynnistämään Wallasta muuten kuin
veneen kone ja laturi käynnissä ja jolloin sulla on se takuuvarma 14,4 volttia piuhassa. ?
Ja teitkö kaikkesi että Wallaksen nousujohto
akkuun tosiaan on poikkipinnaltaan
runsas ja mahdollisimman tumppi
ja liitokset uuden väärtiä ?
Jos löytyisi jostain joku, joka on tosiaan
em. asian jälkeen kokenut varman havainnon että
Wallas on paska laite, niin se olisi
arvokas tieto veneilijä kansalle.
Wallaksen pulmat on sitä luokkaa nimittäin.
Ja Webasto niin hyvä.
Mutta virtaa ne vievät ja ovat meluisampia.
Usissa on onneksi säätöjä. - neuvo/vihje
Minulla empiiristä on kokemusta Wallaksesta kolmessa veneessä ja 4:stä Wallaksesta seuraavast:
Wallaksen hyvät puolet (1kpl):
- pieni virran kulutus
Wallaksen huonot puolet:
- puhallusteho kuin lehmän henkäisy
- lämmitysteho kuin sonnin pieraisu
- vikaherkkä
Summa summarum:
- Wallas kannattaa hankkia mikäli tykkää näpertelystä
- Wallasta ei kannata hankkia missään nimessä veneen lämmityslaiteeksi - unohtu
neuvo/vihje kirjoitti:
Minulla empiiristä on kokemusta Wallaksesta kolmessa veneessä ja 4:stä Wallaksesta seuraavast:
- pieni virran kulutus
Wallaksen huonot puolet:
- vikaherkkä
Summa summarum:
- Wallasta ei kannata hankkia missään nimessä veneen lämmityslaiteeksiLisää huonoja puolia Wallaksesta:
- petroolin läträys
- petroolin hinta about 14eur / 10 litraa - Oiva
neuvo/vihje kirjoitti:
- pieni virran kulutus
Wallaksen huonot puolet:
- vikaherkkä
Summa summarum:
- Wallasta ei kannata hankkia missään nimessä veneen lämmityslaiteeksiLämmitystehoa tulee aika paljon enemmän kun eristää ne puhallusletkut kunnolla, ei katoa kaikki lämpö harakoille vaan tulee kajuuttaan asti.
Mulla on wallas 1800Sail vuosimallia 1987, eikä koskaan ollut mitään vikaa (ainakaan vielä). - Edison
Oiva kirjoitti:
Lämmitystehoa tulee aika paljon enemmän kun eristää ne puhallusletkut kunnolla, ei katoa kaikki lämpö harakoille vaan tulee kajuuttaan asti.
Mulla on wallas 1800Sail vuosimallia 1987, eikä koskaan ollut mitään vikaa (ainakaan vielä).Yksi mikä mua hirvitti siinä Kipparin huolto
jutussa oli
ne kuvat siitä elektroniikan määrästä toosassa,
jos ei jumalauta pienemmälä kortilla
kuin aku-ankan kokoisella - saada
yhtä 10 W moottoria pyöritettyä
ja muuta pientä, niin on parempi siirtyä
mauaalisiin peleihin. Dunkkerin malliseen
Refleksiin. Lisäksi loppui riekkumiset
yökaudet kädet paskassa ja petroolissa.
Virkistävä uni.
Monikohan Kipparin ohjeiden mukaan
laitetta kopeloinut on maadoittanut
ittensä rannelenkillä
kädestä ja jalasta ja silleen ? - DSL
Voltti ja amppeeri kirjoitti:
Vaan vastaisitko ny rehellisesti
vielä siihen kysymykseeen, että nyt
kun tiedät miten paljon Wallas voi renata,
niin olitko itse vaalinut volttia ?
Wallaksen
Eli ottanut sen politiikan että et rupee koskaan
käynnistämään Wallasta muuten kuin
veneen kone ja laturi käynnissä ja jolloin sulla on se takuuvarma 14,4 volttia piuhassa. ?
Ja teitkö kaikkesi että Wallaksen nousujohto
akkuun tosiaan on poikkipinnaltaan
runsas ja mahdollisimman tumppi
ja liitokset uuden väärtiä ?
Jos löytyisi jostain joku, joka on tosiaan
em. asian jälkeen kokenut varman havainnon että
Wallas on paska laite, niin se olisi
arvokas tieto veneilijä kansalle.
Wallaksen pulmat on sitä luokkaa nimittäin.
Ja Webasto niin hyvä.
Mutta virtaa ne vievät ja ovat meluisampia.
Usissa on onneksi säätöjä.jees, vastaus kaikkiin kohtiin KYLLÄ. aina kone käynnissä kun virrat päälle ja syöttö alle 1,5 m kunnon akkukaapelilla jne. vehjettä korjattiin suomessa ja lomareissulla Tukholmassa jne. Meinattiin tukehtua kun yhtenä yönä lykkäsi pakokaasut sisään Rödhamnin laiturissa. Pahviputket eristettynä antoi jonkin verran paremmin lämpöä, muttei voi mitenkään verrata Webasto /Eberiin.
Siis AIVAN PASKA LAITE SE WALLAS. - wallas3200
unohtu kirjoitti:
Lisää huonoja puolia Wallaksesta:
- petroolin läträys
- petroolin hinta about 14eur / 10 litraaWallaksen erittäin asiantunteva ja palveluhaluinen / -taitoinen huolto Kaarinassa(Hanski Fix) vinkkasi, että Esso Blue ei ole ainoa Wallaksessa käyvä polttoaine. Huolto käyttää Hong Kong -myymälöissä myytävää valopetroolia, joka on selvästi halvempaa ja yhtä hyvää. Kanisterissa on merkintä Wallaksen hyväksymisestä. Suosituksen jälkeen olen kokonaan siirtynyt käyttämään tätä selvästi edullisempaa polttoainetta ja hyvin on toiminut. Myös astia on läpinäkyvänä parempi kuin Esso Bluen, josta ei näkynyt nestepinnan tasoa. Suosittelen.
Mitä tulee Wallaksen huoltoon, siinä ei varsinaisesti ole kuluvia osia. Mikäli laite toimii ongelmitta, ei ole tarpeen mennä sormeilemaan koneistoa. Voipi olla, että kasaus ja säädöt maallikolta ei mene ihan kohdalleen ja sitten voi tulla käyntihäiriöitä.
- hyvin tuli
Olisin kiinnostunut ostamaan käytetyn wallaksen, pikkuvikainenkin kelpaa mainiosti. Malliltaan pitäisi olla 1600-2400.
- JMJ
Ilmoita osoite johon voin tarjota
- lampol 100
KÄYTIN MONTA VUOTTA ESSO BLUE:ta WALLAS 1600:SSA JA LÄMMPPÄRI PYSYI KUNNOSSA/PUHTAANA, VIIME KESÄN KÄYTIN LAMPOL 100:aa JA SE KARSTOTTI/NOKESI POLTTIMEN IHAN TUKKOON=EI KANNATA KÄYTTÄÄ. ESSO BLUE PALAA PALJON PUTAAMMIN.
- Virefani
1800 S pelittänyt ilman ongelmia. Kerran vaihdettu hehku ja tyyny. Ei ole vaatinut muuta huoltoa. Joka kevät käynnistynyt ilman mitään talvisäilytystoimenpiteitä. Olen käyttänyt pääosin Esso blueta tai Shellin vastaavaa tuotetta. Hyvä peli kerta kaikkiaan.
- Wallas 3200
Välillä oikein miettii että onkohan mulla sama laite veneessä kuin mitä joka paikassa jatkuvasti haukutaan.
Wallas 3200 vuosimallia 86, minulla kokemukset 5 kesästä ja ikinä en ole tehnyt mitään muuta kuin tankannut ja kääntänyt napista päälle. Aina toiminut, ei huoltoa, koskaan en ole laitetta avannut. Epäilenkin että jos sen joskus avaisin niin se kuuluisa lampunhenki sieltä karkaisi ja enää ei lämppäri toimisi.
Viimekesänä pääsi akkujen jännitekin laskemaan 11 Volttiin mutta eipä haitannut Wallaksen käynnistymistä. Ja ainakin toi 3200 puhaltelee 31 jalkaisessa sen verran että jos ulkona 10 ja lämppäri puolella teholla niin parempi jättää kattoluukut yöksi raolleen.
Sen kummemmin mulla ei ole sympatioita mitään laitetta kohtaan mutta uskomattoman harmiton värkki on ollut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263754- 822597
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071775
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331468