Uusin DSG-kampanja ei ole takaisinkutsu

DSGMies

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000685210.html

Volkswagenin DSG-ongelmat: Tästä nyt on kyse.

Volkswagenin uusin DSG-kampanja ei Suomessa ole takaisinkutsu.

Volkswagenin mukaan osassa sen 7-vaihteisin DSG-vaihteistoin varustetuissa autoissa saattaa kuumissa ja kosteissa ilmasto-olosuhteissa ilmetä vaihteiston sähköhäiriö. Muun muassa Kiinassa satoja tuhansia autoja on valmistajan toimesta kutsuttu korjaamokäynnille. Ongelman ennaltaehkäisemiseksi Volkswagen toteuttaa vaihteiston mittavan öljynvaihtokampanjan. Suomen maahantuojan VV-Auton mukaan Suomessa vastaavaa ongelmaa ei ole esiintynyt, mutta siitä huolimatta autonvalmistaja on päättänyt, että öljynvaihto tehdään normaalin huoltokäynnin yhteydessä kampanjanalaisiin autoihin.

Huoltotoimenpide ei vaadi asiakkailta erityisiä toimenpiteitä. VV-Auton tuotepäällikkö Toni Nieminen vahvisti Ilta-Sanomille, että kyseessä ei ole takaisinkutsu, vaan ennakoiva huoltokampanja, jolla yritetään välttää samat lämpimimmissä maissa esiintyneet ongelmat DSG-vaihteistojen sähköisessä ohjauksessa. Toimenpiteessä synteettinen öljy vaihdetaan mineraaliöljyyn, joka ei ole yhtä herkkä johtamaan sähköä vaihtelevissa lämpötiloissa. Juuri synteettisen öljyn taipumus alkaa johtaa sähköä on johtanut DSG-vaihteistojen ohjauselektroniikan ongelmiin.

Ei takaisinkutsu

Autojen takaisinkutsut sekoitetaan usein valmistajien takuuseen. Näin ei ole, sillä todellisuudessa ajoneuvon maahantuojan tulee Suomessa aina ilmoittaa Trafille valmistajan julkaisemasta takaisinkutsukampanjasta, jos ajoneuvoissa todetaan virhe tai poikkeama, joka aiheuttaa vakavaa vaaraa liikenneturvallisuudelle tai huomattavaa haittaa ympäristölle taikka terveydelle. Kyse ei siis ole vapaaehtoisesta takuusta, vaan lain kirjaimen vaatimasta turvallisuudesta.

Nyt käsillä oleva Volkswagenin huoltokampanja ei siis ole takaisinkutsu tai edes varsinainen takuukorjaus, vaan ennakoiva huoltotoimenpide. Volkswagenilla on tällä hetkellä Suomessa myös Trafin listaama virallinen DSG-vaihteistoon liittyvä takaisinkutsukampanja vuodelta 2009, mutta tuolla kampanjalla ei ole mitään tekemistä hiljattain julkaistun, uuden huoltokampanjan kanssa. Neljän vuoden takaista takaisinkutsua ei ole voitu saattaa päätökseen, sillä muutamia sen piiriin kuuluvia autoja ei ole saatu omistajien kautta tavoitettua heidän esimerkiksi muutettuaan ulkomaille.

14

1023

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puhhuijaa

      Artikkeli on julkaistu 25.11.2013. Se on siis uusin.

      • skodakriitikko

        Ja tuon ikäiset autot ovat tällä hetkellä "toisella kierroksella" ilman takuuta, jolloin ostajan kannattaa tiedostaa riskit.


    • skodakriitikko

      Epärehelliset maahantuojat eivät tee takaisinkutsuja kahdesta syystä.

      Takaisinkutsu on laajempi kuin hiljainen korjauskampanja. Tieto takaisinkutsusta tulee viimeistään autoa katsastaessa, jos sen on pystynyt välttämään esimerkiksi teettämällä määräaikaishuollot hikipajoissa. Laaja takaisinkutsu on tietenkin myös kalliimpi koska silloin joutuu korjaamaan enemmän.

      Tieto takaisinkutsuista menee myös viranomaisille ja sitä kautta helposti myös medialle. Takaisinkutsut tuovat huonoa mainetta.

      Helkama on esimerkki maahantuojasta joka välttelee takaisinkutsuja vaikka esimerkiksi DSG:n, TSI:n ja TDI:n kohdalla olisi sellaista monesti tarvittu.

    • Varaalin_mortija

      Takaisinkutsut, joista mm. Toyota on kuuluisa, ovat kuulema osoitus valmistajan laaduntarkkailun erinomaisuudesta. Korjaavat ennenkuin pykii. Näin siis Tojoteron markkinointiosasto.
      Kun VAG tekee samaa kuin tuo Tojo, on se osoitus auton huonostalaadusta.
      Näin siis jälleen Tojoteron markkinointiosasto.

      • skodakriitikko

        VW ei tee takaisinkutsuja kuin täydellisen pakon edessä. Ne kiertävät sitä tekemällä niitä "under the radar" jolloin a) korjailuiden määrä jää pienemmäksi b) tieto vioista ei leviä.

        VW vaarantaa ihmisten hengen ja terveyden pimittämällä vikoja.


      • Paras_esimerkki
        skodakriitikko kirjoitti:

        VW ei tee takaisinkutsuja kuin täydellisen pakon edessä. Ne kiertävät sitä tekemällä niitä "under the radar" jolloin a) korjailuiden määrä jää pienemmäksi b) tieto vioista ei leviä.

        VW vaarantaa ihmisten hengen ja terveyden pimittämällä vikoja.

        hengenvaaran pimittämisestä on Vw-maakaasuautojen tankkien räjähtämiset. Ei ole tainnut takaisinkutsun nimellä tulla kehotusta kenellekään vaihdattamaan ruosteisia ja räjähdysherkkiä tankkeja. Tässä on kysymys todellisesta hengenvaarasta ja vain hyvä tuuri on estänyt sen ettei ketään ole kuollut, yhtä ruotsalaista sokean opaskoiraa lukuunottamatta.


      • Lue.mölli.tarkkaan
        Paras_esimerkki kirjoitti:

        hengenvaaran pimittämisestä on Vw-maakaasuautojen tankkien räjähtämiset. Ei ole tainnut takaisinkutsun nimellä tulla kehotusta kenellekään vaihdattamaan ruosteisia ja räjähdysherkkiä tankkeja. Tässä on kysymys todellisesta hengenvaarasta ja vain hyvä tuuri on estänyt sen ettei ketään ole kuollut, yhtä ruotsalaista sokean opaskoiraa lukuunottamatta.

        Miksi trolli aina valehtelee ja yrittää johtaa harhaan? Jos auton omistaja ei käytä autoaan merkkikorjaamossa, niin silloin kaikki on omalla vastuulla.

        "Volkswagen laajentaa varotoimenpiteenä maakaasuautoja koskevaa takaisinkutsukampanjaa, koska kaikissa EU-maissa ei suoriteta säännöllisiä maakaasusäiliöiden tarkastuksia.

        Auton pohjan alla sijaitsevat CNG-säiliöt ovat alttiita ulkoisille tekijöille, mikä saattaa heikentää säiliöiden lujuutta. Säiliöiden tarkistaminen säännöllisesti huolto-ohjelman mukaisesti on hyvin tärkeää, jotta mahdolliset korroosiovauriot pystytään havaitsemaan. Mikäli säiliöitä ei tarkasteta säännöllisesti, korroosiovauriot voivat jäädä huomaamatta. Tämä puolestaan voi aiheuttaa räjähdysriskin.

        Takaisinkutsukampanjaan kuuluvien maakaasuautojen säiliöt tarkastetaan ja vaihdetaan uudemmalla maalaustekniikalla päällystettyihin säiliöihin.

        Takaisinkutsukampanja koskee vuosimallien 2006–2010 Volkswagen Caddy ja Touran EcoFuel sekä vuosimallien 2009–2010 Passat EcoFuel -maakaasumalleja. Näitä autoja on Suomessa yhteensä noin 300 kappaletta.

        Suomessa maakaasusäiliöt tarkastetaan normaalin huolto-ohjelman mukaisesti, ja osa näistä autoista on jo tarkastettu aikaisempien huolto- ja takaisinkutsukampanjoiden yhteydessä. Suomessa aikaisempi takaisinkutsu koski mallivuosien 2006–2009 Volkswagen Touran EcoFuel -maakaasuautoja.

        Takaisinkutsu hoidetaan normaalilla menettelyllä ja asiakkaille lähetetään takaisinkutsukirje, jossa pyydetään varaamaan huoltoaika. Asiakkaille maakaasusäiliöiden tarkastus ja säiliöiden vaihto on veloitukseton. Maakaasusäiliöiden tarkastus ja vaihto voidaan tehdä vain valtuutetussa Volkswagen-merkkihuollossa ja työn kesto on arviolta 4–5 tuntia.


    • HyvinKestääTakuunAjan

      Vanha uutinen. Tuon ikäiset VW:t on jo romutettu, joten kaikki kunnossa .

      • jauhetaan

        Ei mitään uutta ja suurta mullistusta, skoda rintamalta?


      • taastulihuti
        jauhetaan kirjoitti:

        Ei mitään uutta ja suurta mullistusta, skoda rintamalta?

        Paitsi että tämäkin topicci käsittelee Volkkaria.


    • älä.osta.mitään.vvltä

      Erittäin hyvä keskustelu, nostankin sen taas framille jos joku on erehtymässä DSG 7 kaupoille...

    • Epärehellinen

      Vw valmistajana on tullut kuuluisaksi vikojen salailusta näin kuluttajan kannalta koettuna. Toiminnasta on tullu varsin epärehellinen kuva valmistajasta ja maahantuojasta jonka törkeä päästöhuijaus ei ketään ole voinut jättää kylmäksi. Rehellisesti takaisinkutsuja ei haluta järjestää vaan salamyhkäisesti jotain korjaillaan merkkihuoltoa käyttävillä
      Toyotalla kaikki on helpompaa ja rehellistä. Laatu ja luotettavuustutkimukset todistavat asian ettei aleta syyttämään trollauksesta

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      27
      1807
    2. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      105
      1468
    3. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      77
      1401
    4. Mitä harrastuksia kaivatullasi on?

      Mitä harrastuksia sinulla? Onko teillä yhteisiä harrastuksia?
      Ikävä
      67
      1036
    5. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      61
      892
    6. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      47
      876
    7. Tiedän että käyt täällä

      Eräälle naiselle älä huoli en kerro kellekkään
      Ikävä
      64
      853
    8. Kannattaako suomalaisen nuoren lähteä Thaimaahan au pairiksi? Mitä olet mieltä?

      Chiang Mai Pohjois-Thaimaassa kutsuu neljä suomalaista au pairia elämänsä seikkailuun. Arki toisella puolella maailmaa t
      Thaimaa
      27
      810
    9. Mitäs jos hyökkään rakastuneesti kimppuusi

      Tuleeko painimatsi vai "painimatsi". Jää nähtäväksi 😂
      Ikävä
      62
      787
    10. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      127
      765
    Aihe