Onko Kela postittanut vuositarkastuslomakkeen

Mikko67ww

Olen eläkeläinen ja saan asumistukea. Vuosittain tulee aina uusi asumistuen vuositarkastuslomake. Onko vuoden 2017 asumistuen tarkastuslomakkeet jo toimitettu? Yleensä ne on tullut vuoden alussa, mutta nyt en ole kyseistä lomaketta saanut vai olenko minä tai posti hävittänyt sen.
Alan hiukan huolestua asiasta.

11

573

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jkll

Eikö eläkeläisen asumistuki tarkisteta 2 vuoden välein ??????

• sitentaas

Osa eläkeläisistä saa yleistä asumistukea, joka tarkastetaan kerran vuodessa. Käytännössä tuki kannattaa valita sen mukaan, kumpi asumistuki kellekin eläkeläiselle on isompi.

• määräävätsen

ei kai sitä valita saa en oo kuullu moista.

• valinnoista

Virallisesti sääntö menee niin, että yleinen asumistuki on päätukimuoto. Yleistä asumistukea ei kuitenkaan myönnetä, jos asunnon kaikilla asukkailla on oikeus eläkkeensaajan asumistukeen, vaan silloin tukimuotona on eläkkeensaajan asumistuki. No, eläkkeensaajan asumistukeen ei ole oikeutta, jos on riittävästi varallisuutta. Ei tarvi kuin sanoa, että on vuosien varrella kertynyt erinäistä varallisuutta kohtalaisen paljon, niin ei ole oikeutettu eläkkeensaajan asumistukeen, ja tukioikeus siirtyy yleisen asumistuen puolelle, jossa varallisuusrajoja ei ole. Käytännössä eläkkeensaajan asumistuki on muutenkin yleensä isompi, paitsi jos on kertyneitä varoja. Ja lain mukaan tosiaan silloin, jos ei eläkkeensaajan asumistukea voi saada, eläkeläinenkin on oikeutettu hakemaan yleistä asumistukea.

• valinnoista

Paitsi, että olin väärässä. Ei saa itse valita. Mutta osa eläkeläisistä on joka tapauksessa yleisen asumistuen piirissä sen takia, että lain mukaan he ovat sen järjestelmän piirissä. Näin on esim. silloin, jos puoliso on eläkkeellä ja toinen puoliso ei ole.

• 788988ii

Jos asunnossa muitakin, esim omia täysi-ikäisiä lapsia niin eläkeläinen saa yhteistä asumistukea muiden kanssa eikä omaa eläkkeensaajan asumistukea.

• 5865

Kela ei enää lähetä vuositarkistuslomaketta vaan 1. lomake täytyy hakea Kelan toimistosta tai 2. tulostaa lomake netistä tai 3. tehdä hakemus Kelan nettisivulla. Sanotaanhan tuo kyllä kotiin tulleessa paperissakin. On tietysti mahdollista että se ei jostain syystä ole saapunut perille..

• taas-leikataan

Ja kohta taas tuet pienenee. Työryhmä salassa tehnyt selvitystä "kannustinloukkujebn"purkamisessa ja nyt kohteen aasumistuki. Antaa sen hallitukselle ensi tiistaina. Kiva varmaan puolitetaan koko tuki.

• 487

• vbghtyuio

Asumistukea laskettu ainakin yksin asuvilla reilusti 2014 tuki 314e 2017 275e. Kuntien enimmäisasumismenot laskeneet esim. pienin 344e aikaisemmin 362e. Saman aikaisesti vuokrat nousseet. Pelkällä peruspäivärahalla ja asumistuella ei enää pärjää pakko hakea toimeentulotukea. Näin yhä useampi joutuu toimeentulotuen piiriin.

• saitko-tolkkua-tästä

Tarkista edellisestä päätöksestä asumistukesi kesto siis päivä määrä ja mihin asti sitä on myönetty,sen pitäis olla 2vuotta voimassa näin minulle ainakin sanotiin kun kävin kyselemässä kun ei tarkistus ilmoitusta tullutkaan vuoden alussa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      28
      2711
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      137
      2516
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      135
      2114
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      116
      2113
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      12
      1834
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      156
      1357
    7. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      29
      1182
    8. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      92
      1148
    9. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1142
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1098
    Aihe