On kaksi kaistaa jotka menee eteenpäin toinen niistä (vasemman puoleinen on raitionvaunukaista) ja toinen normaali kaista. Haluan kääntyä vasemmalle.
Voiko vasemmalle kääntyessä missä joutuu kääntymään ratiovaunukaistan yli ja jossa kääntymisen kohdalla ei ole valkoista sulkuviivaa jäädä odottamaan kiskojen päälle vastaantulevia ?
Jos jään oikeanpuoleiselle kaistalle tukin ajoneuvo liikenteen.
Jos taas jään vasemmanpuoleiselle ja tulee raitiovainu takaa niin se tavallaan häiritsee raitiovaunuliikenteen etenimistä vai jääkö ratikka odottamaan että pääsen kääntymään vasemmalle?
Pahoittelut jos vähän huonosti esitetty kysymys
vasemmalle kääntyminen ja raitiovaunukaista
10
12102
Vastaukset
- TälläTavoin
Kyllä voit,jos ei ole valkoista sulkuviivaa. Mutta jos tulet tuohon tilanteeseen yhtäaikaa raitsikan kanssa sinun pitää antaa tietä raitsikalle,huom; siis silloin kun selvästi näet että se raitsikka on tulossa.Jos ei raitsikkaa näy niin voit ajaa edel.mainitulla tapaa.Jos sulkuviiva on umpiviiva sen päälle ei mielellään saa jäädä mutta jos on katkoviiva joka merkitsee myös sitä että kaistaa saa vaihtaa niin en näe estettä jäämiselle päälle viivan/kiskon.Näitähän sattuu eteen joka päivä hesassa kun on autoja risteysalueella enemmän kuin itse risteys vetää.Jolloin takimmaiset jäävät välillä pakosti noiden kiskojen päälle joltain osaa autoa.sille ei vaan välillä voi mitään.Johtunee myös useasti siitä että on joku tai useampi hätäinen mennyt sen risteysalueen yli jo punaisella valolla jolloin risteys tukkeutuu.Jolloin ne seuraavat kääntyvät sinne risteykseen ovatkin heti viimosimpana ja jotka jäävät pahaksi onnekseen kiskojen päälle kokonaan tai osittain.Tarkenukseksi vielä se että valkoista umpiviivaahan ei saa ylittää eikä ohituksessakaan ylittää.Vain katkoviivallinen viiva saadaan ylittää esim:kaistanvaihdossa.Toivottavasti tämä aukasi jotain solmua asiassa.
- Ruiseri
Periaatteessa ratikkakiskoille ei saa RYHMITTYÄ kääntymistä varten, ellei sitten paikalle ole selvästi maalattu katkoviivaa ja ryhmitysnuolta. Harkinnan mukaan tätä näkee kyllä tehtävän, kun ensin tarkistaa että ratikkaa ei ole takaa tulossa ja että risteyksestä todennäköisesti selviää samoilla valoilla tai kohtullisen ripeästi läpi. Takana tulevat autoilijat ovat tästä kyllä kiitollisia.
Semmoinen tilanne, että ajetaan sisään ristykseen ja kurvataan vasemmalle kiskojen päälle odottamaan on aika tavallinen, ja jos ei kurvaa ihan takaa lähestyvän ratikan eteen ei tämä ole edes kovin laitontakaan. - tutvo
Kysymys on hyvä, älä väheksy itseäsi! Tuo kysymyksesi jo paljastaa "liikennöimisen älliä". Tsemppiä vaan, toivottaa eläkkeellä oleva tutvo.
- autokoululainen
Kiitoksia kaikille vastauksistanne! Näistä on todella apua ja kiitos vielä toisen kerran!
- näinnikkää
Lyhyesti ,,,,Raitiovaunukaista on ainoastaan raitiovaunuille ja mahdollisesti lisäkilvillä mainituille ajoneuvoille sekä hälytysajoneuvoille. Ryhmittymistä varten raitiovaunukaistalle ei saa ryhmittyä.....Piste.
- Anonyymi
lain mukaan ei saa
- Anonyymi
Raitiovaunukaista liikennemerkin kohdalla lukee tieliikennelaissa seuraavaa:
"Merkillä osoitetaan raitiovaunuille varattu kaista. Jos raitiovaunukaista on varattu myös takseille, ilmoitetaan tämä merkin alareunassa olevalla merkinnällä "TAXI". Tällöin raitiovaunukaistaa saavat käyttää myös hälytysajoneuvot, poliisin virkatehtävässä olevat ajoneuvot ja lisäkilvessä mahdollisesti ilmoitetut muut ajoneuvot.
Merkki sijoitetaan raitiovaunukaistan yläpuolelle sen alkamiskohtaan. Merkin vaikutusalue ulottuu seuraavaan risteykseen, jollei merkillä E12.1 tai E12.2 ole toisin osoitettu."
Sulkuviiva tiemerkinnän kohdalla lukee sitten seuraavaa:
"Pyöräkaista, linja-autokaista tai raitiovaunukaista erotetaan muusta ajoradasta normaalia leveämmällä sulkuviivalla."
Vähän ohi aiheen, mutta raitiovaunun ohituksesta sanotaan tieliikennelaissa seuraavaa:
"Raitiovaunu on ajoneuvolla ohitettava oikealta. Sen saa kuitenkin ohittaa vasemmalta, jos kiskojen sijainti sitä edellyttää ja ohittaminen ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa liikennettä. Yksisuuntaisella ajoradalla raitiovaunun saa muutenkin ohittaa vasemmalta, jos ohittaminen ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa liikennettä."- Anonyymi
Raitiovaunukaistalle pitää ryhmittyä käännyttäessä, jollei ajokaistan ja raitiovaunukaistan välissä ole sulkuviivaa. Tällaisia paikkoja on Helsingissä. Yleensä raitiovaunukaista on kuitenkin erotettu sulkuviivoin ja silloin raitiovaunukaistalle ei ole asiaa lainkaan muilla ajoneuvoilla [ellei ole kysymys hälytysajoneuvoista].
Jos kaistan liikennemerkissä on muita merkintöjä, kuten esim. TAXI, kysymys ei ole vain raitiovaunukaistasta, vaan raitiovaunu-taksikaistasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raitiovaunukaistalle pitää ryhmittyä käännyttäessä, jollei ajokaistan ja raitiovaunukaistan välissä ole sulkuviivaa. Tällaisia paikkoja on Helsingissä. Yleensä raitiovaunukaista on kuitenkin erotettu sulkuviivoin ja silloin raitiovaunukaistalle ei ole asiaa lainkaan muilla ajoneuvoilla [ellei ole kysymys hälytysajoneuvoista].
Jos kaistan liikennemerkissä on muita merkintöjä, kuten esim. TAXI, kysymys ei ole vain raitiovaunukaistasta, vaan raitiovaunu-taksikaistasta.Lisään vielä, että tämä sama ryhmittyminen pätee myös käännyttäessä risteyksessä tielle, jolla on raitiovaunukaista. Ajoneuvolla käännytään silloin, jos sulkuviiva on ajokaistan ja raitiovaunukaistan välissä, sille ajokaistalle, eikä poistuta risteyksestä raitiovaunukaistalle. Tai jos sulkuviivaa ei ole, risteyksestä poistutaan raitiovaunukaistalle, jos raitiovaunukaista on keskiviivan vasemmalla puolella vasemmalle käännyttäessä tai oikeassa reunassa oikealle käännyttäessä.
- Anonyymi
Jos tien kohta on autolle sallittu ja kiskot menee auton alla, niin ratikka odottaa sitten takana että pääset kääntymään, olettaen että siitä saa kääntyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude14913168Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta
Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t729611Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h959103Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee
– Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k207746Giorgia Meloni vs Riikka Purra
Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk386724Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.1486148Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä
Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri153124En lähde armeijaan enkä siviilipalvelukseen
Maanantaina telkan uutisissa toistamiseen kerrottiin tästä luuserista, joka kärsii muka "masennuksesta", mutta nauraa rä3911199Aikuisten säälittävä käytös
Mikä mahtaa aikuisia hiertää ja mistä näin kovaa että alaikäisen pahoinpitelyn jälkeen vielä kirjotellaan täällä. Sana v71154YLE: Stora Enso Imatra aloittaa yyteet
www.hs.fi/talous/art-2000011528377.html Yle: Stora Enso aloitti muutosneuvottelut Imatran-tehtailla Metsäteollisuus|Yl84990