Akkuongelmia

Mulla on hupiakkuina 2 kpl Sznajder-Marine 100Ah veneakkua rinnankytkettynä.

Ongelma on, kun Eberin lämmitin käynnistyy ja ottaa 22-25 ampeeria virtaa jonkin aikaa (hehkutus), niin akkujen napajännite laskee 11,80 volttiin (akut ovat täysiä eli levossa 12,73 V). Nyt kun Eberin menevissä johdoissa ja liitoksissa tapahtuu lisähäviötä, niin jännite Eberin päässä on usein alle 10,5 V, jolloin Eber ei käynnisty, vaan sulkee itsensä.

Onko oikein, että akkujen 22 -25 A kuorma laskee napajännitettä noin paljon, vai ovatko akut sököjä? Toinen vm-2012 ja toinen vm-2015. Mittauslämpötila on nyt noin nolla astetta.

Olisko jossain tietoa kuinka akun napajännite käyttäytyy virran funktiona. Jostain löysin tietoa, että itse asiassa akun sisäinen resistanssi pitäisi olla alle 10 milliohmia?

Onko muita kokemuksia Sznajderin akuista. Mulla on starttiakkukin samaa merkkiä, ja tuntuu että sekään ei enää olisi täysissä voimissa (vm-2015).

terv. Rami

36

2164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meillä oli juuri tuo sama akku mutta 1 kpl jääkaappiakkuna. Eka vuosi meni hyvin.Toisena vuonna piti todeta että ikkuna joka näyttää akun varaustilan näytti tyhjää. Ei koskaan selvinnyt mistä johtui mutta Motonet hyvitti sen ja tilalle tuli Bosch 90 Ah.
      Ei 200 Ah akkukapasiteettia saa käyttäytyä noin.Mahtaako sinulla olla ylimääräistä vastusta liitoskohdissa tai liian pienet johdot ? Paljonko on matkaa akusta Eberiin ?
      Jälkeenpäin olen huomannut että pitää varmistaa akkujen varaustila, ne pitää ladata joka merellä vietetyn viikonlopun jälkeen.
      Aurinkokennoista huolimatta.

    • AkunFactory

      Eihän nuo akut terveiltä vaikuta, mutta ei vaikuta kytkennätkään.

      Irrota kytkennät ja puhdista ne. Jos Eberin on asentanut osaava asentaja, niin johtojen paksuudet ovat todennäköisesti riittävät, mutta päät ovat hapettuneet.

      Jos asennuksen on tehnyt harrastelija, voi johdot olla liian ohuet. Jos tuo jännitehäviö on todellakin 2V, niin johtojen täytyisi olle järjettömän ohuet, mikä on epätodennäköistä edes tumpelon harrastelijan tekeleeksi.

    • Joakim1

      Jotain on pielessä antamissasi luvuissa. Mikä Eber on kyseessä? Ilmeisesti isompi tai vanhempi malli, jos virta on noin suuri.

      Jo D2-D5 asennusohjeissa sanotaan, että kaapelin pitää olla 4 mm2 alle 5 m kaapeleilla (yhteenlaskettu ja - kaapelit) ja 5-8 m 6 mm2. Noilla jännitehäviö akulta lämppärille pitäisi olla enintään 0,6 V 25 A virralla eli pitäisi riittää, että akulla on 11,1 V.

      Kyllähän akkujännite tippuu kuorman mukana ja vielä selvästi enemmän kuin sisäisestä vastuksesta laskien voisi päätellä. Noin hatusta vetäen arvioisin, että normaalitilanteessa 200 Ah täydet akut tippuisivat jonnekin 12,2 V paikkeille muutaman minuutin 25 A kuormasta.

      Minulla on 180 Ah hupiakku, joka on 2010 tai vanhempi ja on avattavilla korkeilla ja minulle tuntematonta merkkiä. Siinä Eber D4:n käynnistys tiputtaa jännitteen täydessä akussa ehkä 12,3 V paikkeille. Tuon käynnistysteho pitäisi olla enintään 100 W eli 8 A, mutta kyllä se hiukan yli 10 A vie. Koskaaan ei ole jäänyt käynnistymättä jännitteen takia, vaikka akkujen lepojännite on ollut joskus 12,0 V.

      Akuille löytyy kyllä käyrästöjä tuohon. Tässä yksi 200/25=8 eli virta on C/8. https://i.stack.imgur.com/B2gEX.jpg

      Käyrästö riippuu paljon akun tyypistä. Starttiakuissa jännite tippuu vähemmän kuin syväpurkausakuissa. Jos akuillesi ilmoitetaan CCA-arvo, ne ovat lähinnä starttiakkuja.

    • Eberi on mallia D3L C. Manuaalin mukaan vie startissa 270 W, mikä tekee n. 22,5 ampeeria. Asennus on ammattilaisen (Kotkan Veleiro) tekemä. Näyttäisi olevan 4 m2 johtoa. Johdon pituus on n. 5,5 m. Kun tästä laskee (yhteensä 11 m) kuparijohdon häviön, saa jännitehäviöksi n 1 V. Siihen kun lisää pari liitoskohtaa, niin mielestäni tuo jännitehäviö ei ole ihan mahdoton. Jänniteongelma Eberin kanssa ilmeni näiden Sznajder akkujen myötä mielestäni, etenkin tuo uusin akku näytti jo uutena 11,9 V....Latautuu kuitenkin 12,75 volttiin. Luulen, että kyseessä on akkuongelma. Jos täyden akun jännite 22 A kuormalla laskee 11,8 volttiin, niin entäs kun akku on vaikka 50 % latingissa eli 12,5 V - ollaan varmaan Eberin päässä jo aika lähellä Eberin raja-arvoa 10,5 V.

      • Joakim1

        Liian ohuella kaapelilla siis tehty tuo asennus. Pitäsi olla suurempi kuin 6 mm2 noin pitkällä kaapelilla. Silloin toimisi vielä melko alhaisellakin akkujännitteellä.

        Kannattaa testata akut yksi kerralla. Varmaan näkee hyvin kumpi kyykähtää.


    • Uusia mittauksia - kiristelin vähän liittimiä ym. ja mittasin taas kerran:
      Akun napajännite aluksi 12,65 V, tippuu 12,20 volttiin kun Eberin käynnistää, Eberin päässä jännite 10,72 V. Itse asiassa välijohto näyttäisi olevan 6 mm2. Tuo 10,72 V on aika lähellä Eberin alarajaa 10,5 V. Hieman ihmetyttää tuo lähes 1,5 V jännite-ero...
      Itse välijohdot on asennettu mustan paksun muovin sisään, joten en tiedä onko johdossa jotain valmistus- tai muita virheitä. No, joko akut vaihtoon Motonetiin, tai pitää vetää uudet johdot vanhojen rinnalle tai molemmat?

      • Ihmettelin

        samaa jääkaapin sulavan pakastelokeron kanssa. Akun 12.50V putosi kaapilla asti 11.66V:iin. Kurkistin lattian alle ja sieltähän löytyi monta metriä turhaa johtoa kiepillä. Lyhennyksen ja uusien liitosten jälkeen oli tilanne 12.80V->12.58V eikä kaappi enää huilaillut. Kokeilisin uusia johtoja ainakin - vaikka 16mm noilla virroilla.


      • TarkistaPariAsiaa

        Jos on mahdollista, vedä kokonaan uudet johdot. Suojakuori on voinut rikkua asennuksessa ja hapettuma voi olla johdon keskelläkin. Käytä vanhoja johtoja vetonaruina, niin säästyt paljolta työltä.

        Akkuongelman selviittäminen on helppoa. Jos laite toimii, kun laturi on päällä ja ei toimi, kun laturi on irti, niin vikapaikkoja ei ole kuin ne akut.

        Huono kontakti voi olla myös akun navoissa. Irrota ja puhdista nekin samalla kuten myös niihin kiinnitetyt johdot. Lataa akut täyteen jollain hyvällä laturilla. Jotkut laturit lopettavat liian aikaisin eikä akku tule koskaan täyteen (12,65 on kuitenkin ihan hyvä, mutta 12,7V parempi). Lisää sitten akkuvettä.


      • Korjaus
        Meillä oli "Sznajder 100Ah vapaa-ajan akku" ei Marine. Näyttävät olevan lähellä toisiaan. Mitä sinulla näyttää se akun varaustilan ikkuna ?Meillä se oli valkoinen vihreän sijasta eikä saatu vihreäksi latasi vaikka kunika. Epäilen nestehukkaa.


      • Ohmi_kertaa_käämi

        No jos Eberin syöttöjohtoihin jää 1,5V niin ei se akun vika ole. Vika on syöttöjohdoissa. Ovat kuormaan nähden liian ohuet.

        Jos virta on 25A ja jännitehäviö 1,5V, niin välissä on 0,06 ohmin vastus. Kuulostaa pieneltä, joten pienetkin asiat vaikuttaa.

        Onko sulla latauspuolella sama ongelma? Että suuri osa lataustehosta menee johtoihin?


    • Niin, tää on outo juttu. Ennen Sznajderin viimeistä uutta akkua tää pelasi. Mutta silti outo on tuo 1,5 V jännitehäviö. Oisko mahdollista, että Eber ottaa enemmän kuin 23 A? (Onko kokemuksia tällaisesta viasta?). Mun yleismittari mittaa max 10 A. Kun vika ilmeni viime keväänä, kävi Kotkan seudun Eberin asiantuntija tutkimassa Eberin vikakoodit, ja 5 viimeistä ja ainoata laadultaan olivat jännitevirheitä, muuten pitäisi kuulemma olla kunnossa.

      Tiedän kokemuksesta, että jos vien uudemman (takuunalaisen) akun Kotkan Motenettiin, saan heidän "asiantuntijansa" lausunnon, että akku ihan OK. Käytin sitä jo siellä viime keväänä kun vika ilmeni. Akkua oli kuulemma testattu vaikka millä virroilla, eikä napajännite laskenut alle 12 V (mikä nyt ei ole hyvä sekään arvo).

      Taitaa olla niin, että ongelmat ovat sekä huonoissa akuissa, että johdotuksessa - aiemmin vika ei ole ilmennyt, koska akut ovat olleet paremmat....???

      Venehommia riittää näin alkukeväästäkin....

      HIENOA että saakelin vero lähti, voi käyttää tuon mullekin tulossa olleen about 110 € akkuihin ja johtoihin - Marsund-85

      • Akkuankka

        Puhdista kuitenkin ne navat ensin ja lataa akut vanhanaikaisella "tyhmällä" laturilla, mutta ole itse vieressä ettei ala kiehumaan. Lisää sitten vettä. Jos tämä ei auta, niin vaihda siten akut.
        Jos se auttaa, niin ota selvää miksi nykyinen laturi ei lataa tarpeeksi. Voiko olla, että se on väärän kokoinen? Liian iso laturi voi lopettaa latauksen kesken koska älylaturi lopettaa, kun akkuihin menevä virta pienenee tarpeeksi.


      • Joakim1

        En tiedä tuosta D3LC:stä, mutta D4 tuntuu ottavan sen ilmoitetun starttivirran heti ja sitten polttoainepumpun ja puhaltaminen alkaessa kunnolla toimia virtaa on muutama A enemmän. 2*5,5 m 6 mm2 johtoa vaatisi kuitenkin 50 A virran 1,5 V jännitehäviöön. Onko tuossa välissä liitoksia, joissa tulee lisähäviöitä? Tai esimerkiksi rele tai sulake. Käy nuo kaikki yleismittarilla läpi ja etsi mistä jännitehäviö tulee.

        Parasta olisi joka tapauksessa vaihtaa kaapeli selvästi paksumpaa (esim 10 mm2) tai laittaa toinen rinnalle.

        12,65 -> 12,20 on mielestäni OK tuollaisilla virroilla. Voit itse kokeilla vaikkapa autollasi, miten tuollainen C/8 virta tiputtaa jännitettä. 60 Ah auton akulla ajovalot vastaa suunnilleen samaa (2*55 W 4-8 * 5 W = 130-150 W ~12 A = C/5).


      • tuulitaavi

        Olen aivan ymmällä noista järjettömän suurista käynnistys viroista ?


    • Akunnappa

      Tuo ne akut nyt ensin lämpimään ja lataa ne. Sitten mittautat akut motonetissa onko niissä vikaa vai ei. Eihän tuo paras akkumerkki ole. Ongelma saattaa olla myös siellä latauspuolella että akut eivät lataudu täyteen tai latautuvat väärällä latauskäyrällä. Se rikkoo akut ennen aikojaan.

      • asuipamissätahansa

        Omat kokemukset Sznajderin akuista on huonot. En osta enää, siihen on syynsä miksi ne on halvempia.


    • No nyt selkis mistä jännitehäviö johtuu. Veneeseen on moottorinvaihdon yhteydessä tehty sähkötyöt uusiksi. Purin kaikki lattiat ja tutkin miten 6 mm2 johto kulkee. Se menee suoraan akuilta sähkökeskukseen, ja 15 A sulakkeen läpi, eli manuaalissa mainittu 270 W ei voi pitää paikkaansa kun sulake kerran kestää. No, matkaa tulee kuitenkin n. 9 m sekä sulakkeen liitännät ym liitännät jotka aiheuttavat jännitehäviötä.

      Pitäisi varmaan kytkeä johdot suoraan Eberille - tarviikohan johtoon laittaa erillinen sulake?

      Tämä kytkentä on varmaan toiminut aiemmin, koska akut ovat olleet himpun paremmat. Tuo uusin hupiakku on ollut uudesta asti mielestäni huono, ja varmaan aiheuttanut tämän ongelman.

      • suojaksi

        Jos kytket syötön suoraan akulta, ilman muuta syöttävään johtooon pitää laittaa sulake lähelle akkua.


      • Joakim1

        15 A sulake voi hyvinkin kestää 20-25 A kuormaa muutaman minuutin. Tässä esimerkiksi lattasulakkeen käyrät. Nopea 15 A sulake katkeaa 20 A virralla 100 sekunnissa ja 25 A virralla 2 sekunnissa. Hidas kestäisi paljon pidempään ylivirtaa.

        Jos jännitehäviötä tulee 1,5 V ja kynnysjännite on 10,5 V, pitää akussa saada selvästi yli 12 V. Ei tuollainen toimi kuin tuurilla oli akku miten hyvä vain. 2*9 m 6 mm2 johtoa aiheuttaa jo 1 V jännitehäviön 20 A virralla. Päälle liitokset ja sulake, niin ollaan helposti tuolla 1,5 V paikkeilla.

        Yleensä lämmitin kytketään suoraan akkuun (ohjausvirta mahdollisesti sähkökeskuksen kautta) ja akun lähelle laitetaan sopiva sulake -kaapeliin. Eber suosittaa 25 A tuolle päävirralle, joka ei saa mennä pääkytkimen kautta.


      • Joakim1
        Joakim1 kirjoitti:

        15 A sulake voi hyvinkin kestää 20-25 A kuormaa muutaman minuutin. Tässä esimerkiksi lattasulakkeen käyrät. Nopea 15 A sulake katkeaa 20 A virralla 100 sekunnissa ja 25 A virralla 2 sekunnissa. Hidas kestäisi paljon pidempään ylivirtaa.

        Jos jännitehäviötä tulee 1,5 V ja kynnysjännite on 10,5 V, pitää akussa saada selvästi yli 12 V. Ei tuollainen toimi kuin tuurilla oli akku miten hyvä vain. 2*9 m 6 mm2 johtoa aiheuttaa jo 1 V jännitehäviön 20 A virralla. Päälle liitokset ja sulake, niin ollaan helposti tuolla 1,5 V paikkeilla.

        Yleensä lämmitin kytketään suoraan akkuun (ohjausvirta mahdollisesti sähkökeskuksen kautta) ja akun lähelle laitetaan sopiva sulake -kaapeliin. Eber suosittaa 25 A tuolle päävirralle, joka ei saa mennä pääkytkimen kautta.

        Tuossa Workshop Manualissa https://www.butlertechnik.com/downloads/Eberspacher_Heater_D3LCC_Workshop_manual.pdf sanotaan, että alijännite sammutus tapahtuu hehkutukpan ollessa päällä vasta 9,5 V jännitteellä. Se mitataa päävirrasta eli sen 25 A sulakkeen takaa eikä ohjausvirrasta.


      • Kiitos Joakim1! Tuo 9,5 V raja selittää, miksi tämä ylipäätään on joskus toiminut. Se oli se Eber-expertti joka puhui mulle 10,5 V:sta. Se sulake näkyi muuten olevan 20 A, eikä 15 A, joka papereissa lukee, ehkä ei ole kestänyt? Molemmat akut toimivat näköjään lähes samoin. Nyt kun olen mitannut niin jännitteet ovat seuraavat:
        Akku kuormittamattomana 12,50V
        Eber päälle, akun navoista 11,90 V
        20 A sulakkeen kannassa 11,50 V (tulopuolella)
        Eberin päässä 10,60 V

        Eli 9,5 V:n rajaan on vielä matkaa. 6 mm2 kaapelia on akun ja sulakkeen välillä 4 m ja sulakkeen ja Eberin välillä 6 m.

        Voitaneen todeta, että akut eivät varmaan ole ihan täydessä iskussa enää, mutta kyllä ensi kesä ainakin vielä menee


      • Kirchhoff1
        Joakim1 kirjoitti:

        15 A sulake voi hyvinkin kestää 20-25 A kuormaa muutaman minuutin. Tässä esimerkiksi lattasulakkeen käyrät. Nopea 15 A sulake katkeaa 20 A virralla 100 sekunnissa ja 25 A virralla 2 sekunnissa. Hidas kestäisi paljon pidempään ylivirtaa.

        Jos jännitehäviötä tulee 1,5 V ja kynnysjännite on 10,5 V, pitää akussa saada selvästi yli 12 V. Ei tuollainen toimi kuin tuurilla oli akku miten hyvä vain. 2*9 m 6 mm2 johtoa aiheuttaa jo 1 V jännitehäviön 20 A virralla. Päälle liitokset ja sulake, niin ollaan helposti tuolla 1,5 V paikkeilla.

        Yleensä lämmitin kytketään suoraan akkuun (ohjausvirta mahdollisesti sähkökeskuksen kautta) ja akun lähelle laitetaan sopiva sulake -kaapeliin. Eber suosittaa 25 A tuolle päävirralle, joka ei saa mennä pääkytkimen kautta.

        Joakim1 ja "suojaksi": Miksi sulakkeen on oltava lähellä akkua?


      • suojaksi
        Kirchhoff1 kirjoitti:

        Joakim1 ja "suojaksi": Miksi sulakkeen on oltava lähellä akkua?

        Sulake toimii laitteen ja johtojen suojana. Siksi sulakkeen oikea paikka on tietysti siellä, mistä syöttävät johdot lähtevät.


      • Ohmi_kertaa_kaami
        Kirchhoff1 kirjoitti:

        Joakim1 ja "suojaksi": Miksi sulakkeen on oltava lähellä akkua?

        Siksi, että se sulake on johdon suoja. Sen thetävän on palaa jos johto menee rikki (oikosulkuun). Ei paljon hyödytä jos se on laitteen luonna. Siksi akun luona.

        Ps ongelma on myös lasikuituisessa veneessä, niitä on palanut tämän takia, mm. yksi Prinsessa.


    • Anteeksi uteliaisuuteni mutta mitä mahtaa näyttää akun varaustilan ikkuna ? Hyvä kun asiat selviävät, se takia kai tätä tehdään.

      • asuipamissätahansa

        Toi ylempi nuoli
        http://www.siilincaravan.fi/verkkokauppa/naytakuva.php?thumb=&uid=A8C9271A-858A-4C39-994C-62317478E279


      • Kiitos kommentistasi "asuipamissätahansa" mutta yritin saada Rami-58 kertomaan minkä värinen ikkuna hänellä siinä akussa on.Sen pitäisi olla joko vihreä tai valkoinen riippuen varaustilasta.


      • lihamylly1 kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi "asuipamissätahansa" mutta yritin saada Rami-58 kertomaan minkä värinen ikkuna hänellä siinä akussa on.Sen pitäisi olla joko vihreä tai valkoinen riippuen varaustilasta.

        Kyllä ne ikkunat vihreitä on kun akut on täynnä


    • Yanmarilla

      Välimatka akulta Eberille on pitkä, olisko mahdollista siirtää jompaa kumpaa, Eberin pumppu lykkää pidemmälle paremmin kuin imee pitkältä, onko pumppu lähellä tankkia. Jos ei voi Eberiä siirtää, voiko akun viedä lähemmäs vai onko siinä muita suurkuluttajia esim. jääkaappi. Tuo Eberin hehkun tarvitsema virta tuntuu isolta, Safiressa on muistaakseni 8A, voin muistaa väärinkin, Waecon jääkaappi on "nättinokkainen"jännitteen takia, sinne tarvitaan myös vahvat johdot. Maajohdot myös yhtä vahvat akkuun saakka.

      • SiirräAkkuMyAss

        Sähkö liikkuu itsestään lähes valon nopeudella, joten sitä ei tarvitse imeä akusta.
        Jos johdot ovat oikean paksuiset, ei 5,5 metrin etäisyys ole mikään ongelma kun pitemmät vedot muissakaan veneissä ole ongelmallisia.

        Kaapelin paksuus on lapsellisen helppo laskea ja jos mitoitus on oikea, sitä ei kannata miettiä enempää tai siirrellä akkuja tai laitteita.

        Jos kaapelin paksuus ei ole oikea, niin siihenkin on huono apu siirtää laitteita paikasta toiseen. Kaapeli ei maksa paljon mitään ja sen vetäminenkään ei ole iso homma


      • Joakim1

        EIhän tuo välimatka mikään ongelma ole, jos laittaa tarpeeksi paksua kaapelia. Paljon helpompi kaapeli on vaihtaa kuin siirtää akkua tai lämppäriä.

        Kyllä nuo vanhemmat Eberit vievät reilusti hehkutuksessa. Tuo mallihan on jostain 90-luvulta (valmistettiin vielä 2000-luvullakin). Nykyisissä (viimeiset reilut 10 v) 4 kW saakka käynnistystehoksi ilmoitetaan alle 100 W eli 8 A. 5 kW ja suuremmissa on edelleen ~20A.


      • Ei_Mulla_Muuta
        SiirräAkkuMyAss kirjoitti:

        Sähkö liikkuu itsestään lähes valon nopeudella, joten sitä ei tarvitse imeä akusta.
        Jos johdot ovat oikean paksuiset, ei 5,5 metrin etäisyys ole mikään ongelma kun pitemmät vedot muissakaan veneissä ole ongelmallisia.

        Kaapelin paksuus on lapsellisen helppo laskea ja jos mitoitus on oikea, sitä ei kannata miettiä enempää tai siirrellä akkuja tai laitteita.

        Jos kaapelin paksuus ei ole oikea, niin siihenkin on huono apu siirtää laitteita paikasta toiseen. Kaapeli ei maksa paljon mitään ja sen vetäminenkään ei ole iso homma

        Sähkö etenee vain noin 100 km/s, eli ei lähellekään valonnopeutta.


      • Ei_sulla_edes_sitä
        Ei_Mulla_Muuta kirjoitti:

        Sähkö etenee vain noin 100 km/s, eli ei lähellekään valonnopeutta.

        Tietenkin kulkee, sinun ja kenen muun mielestä?


      • MistäNäitäRiittää
        Ei_sulla_edes_sitä kirjoitti:

        Tietenkin kulkee, sinun ja kenen muun mielestä?

        Sähkö ei kulje kuparissa valon nopeudella, mutta n0,9c nopeudella. Sähkön nopeus on tietenkin pulssin etureunan nopeus.

        Johtimessa sähkön nopeus alun jälkeen riippuu jännitteestä ja virrasta, mutta silloinkaan sitä ei voi laskea johtimen poikkipinnan mukaan koska elektronit liikkuvat hyvin ohuella ulkokerroksella.

        100km/s voi olla laskettu virran ja johtimen poikkipinnan perusteella, mutta silä ei ole juuri mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Kyseessä on joku amisyksinkertaistus koska todellisuus on vaikea tajuta.

        Onko 0,9c sitten lähes valon nopeus?
        Kyllä se taitaa olla. 0,7c on ehkä sillä rajalla ja 0,5c on varmuudella hitaampi.
        0,7c on muuten 210 000 km/s. Esitetty väite 100 km/s on siis 1/2000 osa totuudesta :D


    • Kaverilta_kuultua

      Kaveri on Motonetissa töissä ja kertoi että noita Snajadeneja tulee takaisin aikas paljon. Ei mikään laatuakku? Samoin Bocsh on kuulemma heikentynyt, tulee aika paljon takaisin.

      • Kari-2655

        ...alekirjoitan tuon Boschin laadun heikkenemisen, kolme vuotta sitten Motonetista ostetusta 180A hupiakusta meni ilmeisesti yksi kenno pimeäksi viime kesänä. Harmittaa ihan älyttömästi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8409
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      46
      2338
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2172
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1738
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1697
    6. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      35
      1602
    7. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      108
      1123
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1019
    9. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1005
    10. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      17
      985
    Aihe