Moi!
Mikäpä on käytäntö, kun ostaa yritystoimintaa varten tavaran yksityishenkilöltä (kirpputorilta) mutta ei saa myyjältä kuittia. Voiko silloin kirjoittaa itse tuollaisen kuitin/selvityksen, että kauppa on todellinen?
Kuitti yksityishenkilöltä ostettaessa
4
289
Vastaukset
- noeihänsitäsilleen
Eihän niitä itse silleen voi kirjoitella...muutenhan sitä jokainen kirjottelis niitä, mutta itse olen kuitenkin kirjottanut siten jos on myyjästä tarkat tiedot....nimi ja puhelinnumero, jotta jos joskus joku haluaa ne tarkistaa niin sitte voi soittaa ja kysy, jos vaan puhelin enää sillon toimii.
- Kyllävoi
Maksa ostoksesi kortilla tai jollakin muulla todistettavalla tavalla.
Sen jälkeen kirjoitat kirjanpitoa varten selvityksen tositteeksi.
Itse tein näin kun ostin auton ja onneton hukkasin kuitin.
Kirjanpitäjä neuvoi tuon toimenpiteen joten se on ihan pätevä, myös laillistettu tilintarkastaja hyväksyi tositteen.
Tosin jos näitä kertomuksia alkaa olla liikaa niin silloin kyllä aletaan mennä hakoteille, mutta yksi tai kaksi kertaa onnistuu kyllä. - Vähä-riippuu-aina
Kysyjä ei huomannut laittaa tietoa että miten suuresta rahasummasta on kyse. Vaikkapa 200....1000 suuruiset toriostokset ovat hiukan eri asia kuin ostaa 5..10 kappaletta kierreselkäisiä vihkoja torilta.
Isommissa, eli puukaupan tyyppisissä ostoksissa ostaja on tehnyt iät ja ajat tositteen ostoista.
https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Arvonlisaverotus/Laskua_koskevat_vaatimukset_arvonlisaver#3.3. Itselaskutus1
ALV-hyvityksiä ei toriostoista voi saada millään, osto on aina alv0% ostoa, alv-hyötyjen takia ei kannata aikaansa näissä piperrysostoissa tuhrata.
Jos kyse on niistä muistilehtiöiden ostamisista, niin kirjanpitoon sisään vaan ihan tavallinen Muistiotosite tapahtuneesta, "Muistilehtiöitä 10 kpl Keravan torilta 15.2.2017". Rahan lähde eli tilikirjaus ostokselle on firman käteiskassa.
Ainoa paikka jossa joku voisi alkaa arvioimaan että onko ostos ollut lailinen ja kirjanpitoon hyväksyttävä meno on silloin, jos tulisi verotarkastus firmaan. Olen noin 99% varma että kukaan verotarkastaja ei kilahtaisi 20 euron arvoisesta vihkojen toriostoksesta.
Jos kilahtaisi, niin ko. meno todettaisiin ei-hyväksyttäväsi firman menoksi. Yrittäjä joutuisi palauttamaan sen 20 euroa takaisin firman kassaan, omista rahoistaan. Tämä olisi se "veroseuraamusrankaisu" asiassa. Mutta tämä on humbuugia, kun rahasumma on tällainen, niin eihän kukaan aikuisen oikeesti tällaiseen puutu.
Mutta jos ostit torin halkokauppiaalta 500 eurolla polttopuita firmasi lämpökattilaan, niin silloin se Muistiotosite ei oikein skulaa. Pitää olla jo paremmat tositteet myyjältä siinä vaiheessa.- alakava
Kiitos selvennyksestä. Kyseessä oli noin 100€ hintainen työkalu, jonka ostin. Kirjoitin siitä itse "kuitin" ja liitin kirjanpitoon. Alvia ei toki saa vähennettyä, mutta on sentään pois tuloksesta. Jos verotarkastus tulee, niin on nyt sekä "kuitti", että itse laite esittää. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941783
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3591196Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181188- 961058
- 63848
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36821Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6774Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.141723- 46716
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42690