Miten toimit?

Curlingkasvatus

Olet ystäväsi kanssa lounaalla kaupungilla. Paikka on tasokas, annokset hinnakkaita. tapaat ystäväsi hyvillä mielin pitkästä aikaa.
Viereisessä pöydässä lapsiperhe, jonka n. nelivuotias alkaa uhitella sinulle. Hyppää tuoliltaan ja tulee viereesi nimittelemään sinua akaksi, mene pois, mitä sä tölläät, sä oot paska, jne.
Yrität ensin rauhoitella, puhutella ystävällisesti, katsot vanhempia pyytävästi: hakekaa lapsi pois.
Mutta kun tilanne jatkuu, mitä teet? Lounaasi on pilalla, tapaaminen pilalla, tunnelma pilalla, yrität pitää hermosi kurissa.
Minun kohdallani tilanne ratkesi, kun pyysimme henkilökunnalta toisen pöydän. Onneksi järjestyi.

9

238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lihaajakalaa

      Jos vanhemmat eivät reagoisi lapsen huonoon käytökseen, hakisin henkilökunnan apuun. Luultavasti henkilökunta joko poistaa lapsiperheen paikalta tai tosiaan etsii meille paremman pöydän, kuten teidän kohdallanne kävi.

      Pitäisi varmaan esittää tämä kysymys jollekin ravintoloitsijalle, kuinha he toimivat tilanteessa, jossa häirikköasiakas on lapsi.

      Itse suosin ravintoloita, joissa ei myydä lasten annoksia tai jotka muuten ympäristöllään ei houkutele lapsiperheitä. Monet ravintolat, jotka ovat kuuluisia kokoliha- tai kalaruuista ja joissa ei ole lihapulla-, nakki- ja hampurilaisannoksia ovat parhaita. Juuri lauantaina söin lounaan ravintolassa, jossa oli upea runsas kala-annos, eikä ympärillä muuta kuin aikuisia.

    • Päällekarkaajat

      Mikä on ventovieraan ihmisen velvollisuus, kun häiriköivä lapsi alkaa syytää huonoa tuultaan ja turhautumistaan päin silmiä? Onko yritettävä laimentaa keskustelua lapsen kanssa, pitääkö ymmärtää, pitääkö sietää solvauksia ja torjua lapsen käsiksi käymistä?
      Onko aikuisen kestettävä mitä tahansa välinpitämättömien vanhempien vain katsellessa sivusta?
      Muistan vuosien takaa äidin, jonka autossa jouduin parivuotiaan lapsen vihan kohteeksi. En tietenkään päässyt mihinkään lyövän ja potkivan lapsen luota ahtaassa autossa, äiti vain ohjasi ajokkiaan puuttumatta sanallakaan tilanteeseen. Meidän välimme katkesivat sillä hetkellä kun pääsimme perille.
      Saako vieras ihminen suuttua ja olla yhtä epäkohtelias ja ilkeä kuin lapsikin? Vieras ei ole lapsesta vastuussa, eikö hän voi reagoida kuten pitää silloin jos päälle karkaaja on vanhempi ja tasaväkisempi?

      Tämä on kasvatuspalsta. Olen kuitenkin pannut merkille, että kasvatuksesta täällä ei puhuta mitään.

      • Lihaajakalaa

        Silloin kun lapsi raivoaa vieraalle ihmiselle, hän on jo tarpeeksi häiriintynyt tapaus, etten rasittaisi lapsen mielenterveyttä käyttäytymällä häntä kohtaan "suuttumalla, olemalla yhtä epäkohtelias ja ilkeä kuin lapsikin". Voi nimittäin olla aika traumaattista, jos vieras alkaa raivoamaan. Ymmärrän kyllä, että kiusaus olisi suuri maksaa samalla mitalla ja voisi ajatella niin, että tämmöinen olisi opetus lapselle.

        Itse en ole tälläiseen käytökseen törmännyt, mutta jos lapsi karkaisi päälle, katson että minulla on oikeus käyttää silloin tilanteeseen sopivaa voimaa suojellakseni itseäni. Esim. jos lapsi hyökkäisi ihan kasvoilleni, nostaisin kyynerpääni eteen.

        En antaudu keskusteluun lasten kanssa, koska parempi on olla huomaamatta. Lapsen mielenkiinto vierasta kohtaan sammuu, jos hän ei saa huonolla käytöksellään huomiota.


      • Päällekarkaajat

        Tunnen aina myötätuntoa lapsia kohtaan, kun huomaan, että hänen vanhemmillaan ei ole sen vertaa viitseliäisyyttä, että antaisivat elämänohjeita omalle lapselleen. Lapselle annetaan kaikki ja varotaan loukkamasta hänen tunteitaan kielloilla. Ennemmin tai myöhemmin käytöstavat on opittava, ja se oppiminen tulee sitten olemaan paljon vaikeampaa, kun on ensin karsittava ne huonot tavat pois. Maailma kouluttaa, eikä varmasti yhtä lämpimästi kuin rakastavat vanhemmat.

        Sitten kun ollaan teini-iässä, tapellaan joka asiasta, paiskotaan ovia ja rähjätään tyhjästä. Lapsella on paha olo monta vuotta.


      • Lihaajakalaa

        Juu, olen huomannut, että jossain vaiheessa vanhemmilla yleensä lamppu syttyy ja he tajuavat, että lapselle pitääkin alkaa antaa rajoituksia ja kieltoja.

        Idealistit luulevat, että lapsesta kasvaa ilman rajojakin kunnon kansalainen, mutta kun lapsi on viiden vanha, hitaimmatkin vanhemmat ymmärtävät, että heillä on riiviö, joka tulee silmille, jollei ala kieltämään ja opettamaan normaaleja käytöstapoja.


      • Tähän.tullaan

        Ja sitten meille tulee tännekin trump-ilmiö.
        Ihminen, joka aikuisena on aina oikeassa, vaikka hänen sanansa osoitettaisiin valheeksi ja kaltoin kohdellut vaatisivat oikeutta raastuvassa.


    • Äläoleavuton

      Ei varmaan kannata "katsoa vanhempia pyytävästi", vaan mennä heille sanomaan, että hakekaa lapsi pois teidän pöydästä!! Osa vanhemmista on aika pihalla siitä mitä tapahtuu.
      Vaikka kyllä nelivuotiaan pitäisi itsenkin ymmärtää, kun hänelle napakasti sanoo, että mene heti omaan pöytääsi!! Onko sinulla mitään auktoriteettiä?

      • Curlingkasvatus

        Tämän päivän kasvattamaton lapsukainen näyttää kulmahampaansa ja huutaa: "Sinä et minua määrää"! Turha yrittää kerätä auktoriteettiaan siinä pihvin ääressä. Naps, hovimestari paikalle ja pyyntö, että vieras lapsi toimitetaan pois häiritsemästä. Tai uusi pöytä.

        Varottelin lapsenlasta ja hänen ikätoveriaan kadun yli juoksemisesta. Varoitin, että voi erehdyksessä juosta auton alle. Johon vieras lapsi huusi juuri tuon " Et minua määrää" ja juoksi päätäpahkaa kadun poikki. Onneksi ei käynyt kuinkaan, mutta ajattelin kauhulla, olisiko minua syytetty laiminyönnistä, jos lapsi olisi tosiaan törmännyt auton pyöriin!
        En koskaan enää ottanut lasta mukaan. En ruvennut selittelemään miksi. Hän myöskään ei määrää minua.


      • Äläoleavuton

        Juu, tiedän tapauksen. Meilläkin oli yökylässä lapsi, joka kirjaimellisesti kiipesi seinille. Kun komensin alas, hän sanoi, ettei häntä saa määrätä kuin oma äiti. Jolloin sanoin, että nyt sitten pitää soittaa äidillesi, että hän tulee hakemaan sinut kotiin. Ei varmaan ilahdu, kun tulee ajomatkaa edestakaisin 100 km.

        No, sillä kertaa hän uskoi minuakin, mutta tästä kyllä puhuttiin sitten lapsen äidin kanssa, että jos toisen kerran lapsi tulee meille, pitää lapselle teroittaa mieliin, että kylässä pitää totella perheen aikuisia. Äiti tunsi myötähäpeää lapsensa käytöksen vuoksi ja seuraavan kerran yökyläily sujuikin paremmin. Luultavasti kotona oli keskusteltu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2861
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2031
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe