Pelimoottori Castle Game Engine

Lazz0

Castle Game Engine -pelimoottorin versio 6.0 on julkistettu.
Pelimoottori tukee 2D ja 3D pelinkehitystä.
Se toimii mm. Linux, Windows, Mac OS X, FreeBSD, Android, iOS

Peliohjelmointi tapahtuu Pascalilla.
Pelimoottorin voi asentaa Lazarukseenkin , mutta pelkkä free pascalkin käy.

Lazaruksessa pitää olla asennettu OpenGL paketti jos hyödynnetään pelimoottorin Lazarus komponentteja. OpenGL paketti tulee Lazaruksen mukana mutta se ei ole vakiona asennettu. Castle Game Enginen komponentit asennetaan samalla tavalla.

https://castle-engine.sourceforge.io/

13

322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-delphisti

      Pitäis mielenkiinnosta kokeilla. Tuli vähän mieleen vanha DelphiX -pelintekokirjasto Delphille, sillä tuli väsästtyä pari 2D-tasohyppely peliä aikoinaan 2000-luvun alussa, porukat pelaili niitä ihan innossaan :)

      Tein vielä siihen oman laajennoksen että sai Direct3D -rajapinnan efektit käyttöön, esim. läpinäkyvät savuefektit toimi nopeesti, kun ne renderöitiin näytönohjaimella eikä läpinäkyvyyttä laskettu prossulla.

      • pelikysyjä

        Varmaan upeita!
        Saakohan noita savuefektejä esim. tuohon Castle pelimoottoriin?
        Millä tavoin teit ne?


      • ex-delphisti

      • ex-delphisti

        Ai niin tuo on siis Direct3D! OpenGL on omat juttunsa.

        Jonkun verran olen koodaillut myös OpenGL-rajapinnalle C -kielellä,

        Käyttääköhän tuo 3D-moottori vanhempaa immediate mode -tilaa vai uudempaa Core-profilea OpenGL:ssä? Tässä uudemmassa Core-profilessa tehdään graafiset jipot shadereilla, GLSL-kielellä.


      • Castle_kokeilija2

        Joo,
        Screen-space effects in GLSL


    • Castle_kokeilija

      Yksinkertainen 3D-kuvien katselu onnistuu niin että aloitetaan
      Lazaruksessa uusi projekti. Tuodaan lomakkeelle TCastleControl
      (se on "näyttäytyy" ikkunana missä on 3D-kuva), lisäksi
      painike joka avaa tiedostojen selausdialogin ja kyseinen dialogi.

      -------8<------------------



      unit Unit1;

      {$mode objfpc}{$H }

      interface

      uses
      Classes, SysUtils, FileUtil, Forms, Controls, Graphics, Dialogs, StdCtrls,
      CastleControl, CastleDialogs,CastleSceneCore;

      type

      { TForm1 }

      TForm1 = class(TForm)
      Button1: TButton;
      CastleControl1: TCastleControl;
      CastleOpen3DDialog1: TCastleOpen3DDialog;
      procedure Button1Click(Sender: TObject);
      private
      { private declarations }
      public
      { public declarations }
      end;

      var
      Form1: TForm1;

      implementation

      {$R *.lfm}

      { TForm1 }

      procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
      begin
      if CastleOpen3DDialog1.Execute then
      begin
      CastleControl1.Load(CastleOpen3DDialog1.FileName);
      CastleControl1.MainScene.Spatial := [ssRendering, ssDynamicCollisions];
      CastleControl1.MainScene.ProcessEvents := true;
      end;
      end;

      end.

    • Castle_kokeilu
      • ex-delphisti

        Olen odottanut tuon uusimman Lazaruksen 1.8 julkaisua, siinä lukeman mukaan on vihdoin tehty parannuksia HiDPI asetuksille, että tuo IDE olisi edes jotenkin käytettävissä 4K näytöllä toki softille joita sillä tehdään. Pitänee vihdoin kokeilla tuota 3D-moottoria Lazaruksen RC-3 versiolla :)


      • elzet
        ex-delphisti kirjoitti:

        Olen odottanut tuon uusimman Lazaruksen 1.8 julkaisua, siinä lukeman mukaan on vihdoin tehty parannuksia HiDPI asetuksille, että tuo IDE olisi edes jotenkin käytettävissä 4K näytöllä toki softille joita sillä tehdään. Pitänee vihdoin kokeilla tuota 3D-moottoria Lazaruksen RC-3 versiolla :)

        Tuosta Lazarus 1.8 on ilmestynyt 1.8 RC4 versio. Kannattanee testata sillä koska se on lähempänä lopullista (1.8) versiota (ja ilmoittaa virheet jos niitä huomaa).


      • ex-delphisti

        Kylläpä uusi Lazarus 1.8 RC-4 vaikuttaa hyvälle, ihan naurun hörähdyksiä tuli kun muistuu mieleen vanha kunnon Delphi 6 ja 7 :)

        Nyt toimii hyvin Hi-DPI skaalaus ja winukan puolella DPI awareness, käyttöliittymä on terävää ja sopusuhtaista :)

        Hienoa että Lazaruksen koodarit on nähneet vaivaa tämän eteen!! Nyt alkaa jo mieli käyttääkin tätä :)


      • Hyvä-kun-mikä
        ex-delphisti kirjoitti:

        Kylläpä uusi Lazarus 1.8 RC-4 vaikuttaa hyvälle, ihan naurun hörähdyksiä tuli kun muistuu mieleen vanha kunnon Delphi 6 ja 7 :)

        Nyt toimii hyvin Hi-DPI skaalaus ja winukan puolella DPI awareness, käyttöliittymä on terävää ja sopusuhtaista :)

        Hienoa että Lazaruksen koodarit on nähneet vaivaa tämän eteen!! Nyt alkaa jo mieli käyttääkin tätä :)

        Kovasti on Release Candidate -vaiheessa, mutta kun asensin niin annan olla kunnes saavat lopullisen valmiiksi.

        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Linux Mint 17.3 Rosa
        Xfce 64-bit


    • Castle_kokeilua
    • Castle_kokeilu

      Caste game enginee uusi ominaisuus: Animation Blending

      Animaation sekoittaminen tarkoittaa, että siirtyminen animaatioiden välillä on sujuvaa. Ilman animaation sekoittamista vanha animaatio pysähtyy välittömästi kun uusi animaatio käynnistyy. Animaation sekoituksella on lyhyt aika, jonka aikana vanha animaatio "häivytetään" (käytetään vähenee voimakkuutta)
      ja uusi animaatio "häivyttää" ( sitä käytetään kasvavalla voimakkuudella).

      Katso video:
      https://www.youtube.com/watch?v=h-S1vRIpbTk

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      198
      6908
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2036
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1688
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1390
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1238
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      50
      1098
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      100
      1074
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      7
      996
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      954
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      929
    Aihe