Pelimoottori Castle Game Engine

Castle Game Engine -pelimoottorin versio 6.0 on julkistettu.
Pelimoottori tukee 2D ja 3D pelinkehitystä.
Se toimii mm. Linux, Windows, Mac OS X, FreeBSD, Android, iOS

Peliohjelmointi tapahtuu Pascalilla.
Pelimoottorin voi asentaa Lazarukseenkin , mutta pelkkä free pascalkin käy.

Lazaruksessa pitää olla asennettu OpenGL paketti jos hyödynnetään pelimoottorin Lazarus komponentteja. OpenGL paketti tulee Lazaruksen mukana mutta se ei ole vakiona asennettu. Castle Game Enginen komponentit asennetaan samalla tavalla.

https://castle-engine.sourceforge.io/
Ilmianna
Jaa

11 Vastausta



Pitäis mielenkiinnosta kokeilla. Tuli vähän mieleen vanha DelphiX -pelintekokirjasto Delphille, sillä tuli väsästtyä pari 2D-tasohyppely peliä aikoinaan 2000-luvun alussa, porukat pelaili niitä ihan innossaan :)

Tein vielä siihen oman laajennoksen että sai Direct3D -rajapinnan efektit käyttöön, esim. läpinäkyvät savuefektit toimi nopeesti, kun ne renderöitiin näytönohjaimella eikä läpinäkyvyyttä laskettu prossulla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Varmaan upeita!
Saakohan noita savuefektejä esim. tuohon Castle pelimoottoriin?
Millä tavoin teit ne?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
En kyllä muista enää, kun joku 16v sitten tein =D Normaali 2D-bittikartta (savu) renderöidiin jollakin D3D_BLEND -modella muistaakseni. Tuohon aikaan oli DirectX 6 tai 7 uusinta uutta :)

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/bb172251(v=vs.85).aspx
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ai niin tuo on siis Direct3D! OpenGL on omat juttunsa.

Jonkun verran olen koodaillut myös OpenGL-rajapinnalle C++ -kielellä,

Käyttääköhän tuo 3D-moottori vanhempaa immediate mode -tilaa vai uudempaa Core-profilea OpenGL:ssä? Tässä uudemmassa Core-profilessa tehdään graafiset jipot shadereilla, GLSL-kielellä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Joo,
Screen-space effects in GLSL
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Yksinkertainen 3D-kuvien katselu onnistuu niin että aloitetaan
Lazaruksessa uusi projekti. Tuodaan lomakkeelle TCastleControl
(se on "näyttäytyy" ikkunana missä on 3D-kuva), lisäksi
painike joka avaa tiedostojen selausdialogin ja kyseinen dialogi.

-------8<------------------

unit Unit1;

{$mode objfpc}{$H+}

interface

uses
Classes, SysUtils, FileUtil, Forms, Controls, Graphics, Dialogs, StdCtrls,
CastleControl, CastleDialogs,CastleSceneCore;

type

{ TForm1 }

TForm1 = class(TForm)
Button1: TButton;
CastleControl1: TCastleControl;
CastleOpen3DDialog1: TCastleOpen3DDialog;
procedure Button1Click(Sender: TObject);
private
{ private declarations }
public
{ public declarations }
end;

var
Form1: TForm1;

implementation

{$R *.lfm}

{ TForm1 }

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin
if CastleOpen3DDialog1.Execute then
begin
CastleControl1.Load(CastleOpen3DDialog1.FileName);
CastleControl1.MainScene.Spatial := [ssRendering, ssDynamicCollisions];
CastleControl1.MainScene.ProcessEvents := true;
end;
end;

end.
Ilmianna
Jaa
Castle Game Engine 6.2 on julkistettu!

Se mitä ominaisuuksia siinä yleisesti on näkyy esim. tästä videosta:
https://www.youtube.com/watch?v=o5q7guVkYVo
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Olen odottanut tuon uusimman Lazaruksen 1.8 julkaisua, siinä lukeman mukaan on vihdoin tehty parannuksia HiDPI asetuksille, että tuo IDE olisi edes jotenkin käytettävissä 4K näytöllä + toki softille joita sillä tehdään. Pitänee vihdoin kokeilla tuota 3D-moottoria Lazaruksen RC-3 versiolla :)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ex-delphisti kirjoitti:
Olen odottanut tuon uusimman Lazaruksen 1.8 julkaisua, siinä lukeman mukaan on vihdoin tehty parannuksia HiDPI asetuksille, että tuo IDE olisi edes jotenkin käytettävissä 4K näytöllä + toki softille joita sillä tehdään. Pitänee vihdoin kokeilla tuota 3D-moottoria Lazaruksen RC-3 versiolla :)
Tuosta Lazarus 1.8 on ilmestynyt 1.8 RC4 versio. Kannattanee testata sillä koska se on lähempänä lopullista (1.8) versiota (ja ilmoittaa virheet jos niitä huomaa).
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kylläpä uusi Lazarus 1.8 RC-4 vaikuttaa hyvälle, ihan naurun hörähdyksiä tuli kun muistuu mieleen vanha kunnon Delphi 6 ja 7 :)

Nyt toimii hyvin Hi-DPI skaalaus ja winukan puolella DPI awareness, käyttöliittymä on terävää ja sopusuhtaista :)

Hienoa että Lazaruksen koodarit on nähneet vaivaa tämän eteen!! Nyt alkaa jo mieli käyttääkin tätä :)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ex-delphisti kirjoitti:
Kylläpä uusi Lazarus 1.8 RC-4 vaikuttaa hyvälle, ihan naurun hörähdyksiä tuli kun muistuu mieleen vanha kunnon Delphi 6 ja 7 :)

Nyt toimii hyvin Hi-DPI skaalaus ja winukan puolella DPI awareness, käyttöliittymä on terävää ja sopusuhtaista :)

Hienoa että Lazaruksen koodarit on nähneet vaivaa tämän eteen!! Nyt alkaa jo mieli käyttääkin tätä :)
Kovasti on Release Candidate -vaiheessa, mutta kun asensin niin annan olla kunnes saavat lopullisen valmiiksi.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linux Mint 17.3 Rosa
Xfce 64-bit
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Pelimoottori Castle Game Engine

Castle Game Engine -pelimoottorin versio 6.0 on julkistettu.
Pelimoottori tukee 2D ja 3D pelinkehitystä.
Se toimii mm. Linux, Windows, Mac OS X, FreeBSD, Android, iOS

Peliohjelmointi tapahtuu Pascalilla.
Pelimoottorin voi asentaa Lazarukseenkin , mutta pelkkä free pascalkin käy.

Lazaruksessa pitää olla asennettu OpenGL paketti jos hyödynnetään pelimoottorin Lazarus komponentteja. OpenGL paketti tulee Lazaruksen mukana mutta se ei ole vakiona asennettu. Castle Game Enginen komponentit asennetaan samalla tavalla.

https://castle-engine.sourceforge.io/

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta