Castle Game Engine -pelimoottorin versio 6.0 on julkistettu.
Pelimoottori tukee 2D ja 3D pelinkehitystä.
Se toimii mm. Linux, Windows, Mac OS X, FreeBSD, Android, iOS
Peliohjelmointi tapahtuu Pascalilla.
Pelimoottorin voi asentaa Lazarukseenkin , mutta pelkkä free pascalkin käy.
Lazaruksessa pitää olla asennettu OpenGL paketti jos hyödynnetään pelimoottorin Lazarus komponentteja. OpenGL paketti tulee Lazaruksen mukana mutta se ei ole vakiona asennettu. Castle Game Enginen komponentit asennetaan samalla tavalla.
https://castle-engine.sourceforge.io/
Pelimoottori Castle Game Engine
13
273
Vastaukset
- ex-delphisti
Pitäis mielenkiinnosta kokeilla. Tuli vähän mieleen vanha DelphiX -pelintekokirjasto Delphille, sillä tuli väsästtyä pari 2D-tasohyppely peliä aikoinaan 2000-luvun alussa, porukat pelaili niitä ihan innossaan :)
Tein vielä siihen oman laajennoksen että sai Direct3D -rajapinnan efektit käyttöön, esim. läpinäkyvät savuefektit toimi nopeesti, kun ne renderöitiin näytönohjaimella eikä läpinäkyvyyttä laskettu prossulla.- pelikysyjä
Varmaan upeita!
Saakohan noita savuefektejä esim. tuohon Castle pelimoottoriin?
Millä tavoin teit ne? - ex-delphisti
En kyllä muista enää, kun joku 16v sitten tein =D Normaali 2D-bittikartta (savu) renderöidiin jollakin D3D_BLEND -modella muistaakseni. Tuohon aikaan oli DirectX 6 tai 7 uusinta uutta :)
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/bb172251(v=vs.85).aspx - ex-delphisti
Ai niin tuo on siis Direct3D! OpenGL on omat juttunsa.
Jonkun verran olen koodaillut myös OpenGL-rajapinnalle C -kielellä,
Käyttääköhän tuo 3D-moottori vanhempaa immediate mode -tilaa vai uudempaa Core-profilea OpenGL:ssä? Tässä uudemmassa Core-profilessa tehdään graafiset jipot shadereilla, GLSL-kielellä. - Castle_kokeilija2
Joo,
Screen-space effects in GLSL
- Castle_kokeilija
Yksinkertainen 3D-kuvien katselu onnistuu niin että aloitetaan
Lazaruksessa uusi projekti. Tuodaan lomakkeelle TCastleControl
(se on "näyttäytyy" ikkunana missä on 3D-kuva), lisäksi
painike joka avaa tiedostojen selausdialogin ja kyseinen dialogi.
-------8<------------------
unit Unit1;
{$mode objfpc}{$H }
interface
uses
Classes, SysUtils, FileUtil, Forms, Controls, Graphics, Dialogs, StdCtrls,
CastleControl, CastleDialogs,CastleSceneCore;
type
{ TForm1 }
TForm1 = class(TForm)
Button1: TButton;
CastleControl1: TCastleControl;
CastleOpen3DDialog1: TCastleOpen3DDialog;
procedure Button1Click(Sender: TObject);
private
{ private declarations }
public
{ public declarations }
end;
var
Form1: TForm1;
implementation
{$R *.lfm}
{ TForm1 }
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin
if CastleOpen3DDialog1.Execute then
begin
CastleControl1.Load(CastleOpen3DDialog1.FileName);
CastleControl1.MainScene.Spatial := [ssRendering, ssDynamicCollisions];
CastleControl1.MainScene.ProcessEvents := true;
end;
end;
end. - Castle_kokeilu
Castle Game Engine 6.2 on julkistettu!
Se mitä ominaisuuksia siinä yleisesti on näkyy esim. tästä videosta:
https://www.youtube.com/watch?v=o5q7guVkYVo- ex-delphisti
Olen odottanut tuon uusimman Lazaruksen 1.8 julkaisua, siinä lukeman mukaan on vihdoin tehty parannuksia HiDPI asetuksille, että tuo IDE olisi edes jotenkin käytettävissä 4K näytöllä toki softille joita sillä tehdään. Pitänee vihdoin kokeilla tuota 3D-moottoria Lazaruksen RC-3 versiolla :)
- elzet
ex-delphisti kirjoitti:
Olen odottanut tuon uusimman Lazaruksen 1.8 julkaisua, siinä lukeman mukaan on vihdoin tehty parannuksia HiDPI asetuksille, että tuo IDE olisi edes jotenkin käytettävissä 4K näytöllä toki softille joita sillä tehdään. Pitänee vihdoin kokeilla tuota 3D-moottoria Lazaruksen RC-3 versiolla :)
Tuosta Lazarus 1.8 on ilmestynyt 1.8 RC4 versio. Kannattanee testata sillä koska se on lähempänä lopullista (1.8) versiota (ja ilmoittaa virheet jos niitä huomaa).
- ex-delphisti
Kylläpä uusi Lazarus 1.8 RC-4 vaikuttaa hyvälle, ihan naurun hörähdyksiä tuli kun muistuu mieleen vanha kunnon Delphi 6 ja 7 :)
Nyt toimii hyvin Hi-DPI skaalaus ja winukan puolella DPI awareness, käyttöliittymä on terävää ja sopusuhtaista :)
Hienoa että Lazaruksen koodarit on nähneet vaivaa tämän eteen!! Nyt alkaa jo mieli käyttääkin tätä :) - Hyvä-kun-mikä
ex-delphisti kirjoitti:
Kylläpä uusi Lazarus 1.8 RC-4 vaikuttaa hyvälle, ihan naurun hörähdyksiä tuli kun muistuu mieleen vanha kunnon Delphi 6 ja 7 :)
Nyt toimii hyvin Hi-DPI skaalaus ja winukan puolella DPI awareness, käyttöliittymä on terävää ja sopusuhtaista :)
Hienoa että Lazaruksen koodarit on nähneet vaivaa tämän eteen!! Nyt alkaa jo mieli käyttääkin tätä :)Kovasti on Release Candidate -vaiheessa, mutta kun asensin niin annan olla kunnes saavat lopullisen valmiiksi.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linux Mint 17.3 Rosa
Xfce 64-bit
- Castle_kokeilua
Pelimoottori on saanut pari uutta videota
"Wyrd Forest" demo
https://www.youtube.com/watch?v=A4XUHfuzlFQ
https://www.youtube.com/watch?v=snb8wXOwtHE - Castle_kokeilu
Caste game enginee uusi ominaisuus: Animation Blending
Animaation sekoittaminen tarkoittaa, että siirtyminen animaatioiden välillä on sujuvaa. Ilman animaation sekoittamista vanha animaatio pysähtyy välittömästi kun uusi animaatio käynnistyy. Animaation sekoituksella on lyhyt aika, jonka aikana vanha animaatio "häivytetään" (käytetään vähenee voimakkuutta)
ja uusi animaatio "häivyttää" ( sitä käytetään kasvavalla voimakkuudella).
Katso video:
https://www.youtube.com/watch?v=h-S1vRIpbTk
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona
Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin862048Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee
Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä111662- 1021152
Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta
Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin3501126Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."
No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed31113Harmi, kun sillä nousi
kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔53851Täytyy sanoa
Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu21839Miten saisin
Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess31777Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä
Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo237737Raamatun tärkein lause
Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,367719