Pelimoottori Castle Game Engine

Lazz0

Castle Game Engine -pelimoottorin versio 6.0 on julkistettu.
Pelimoottori tukee 2D ja 3D pelinkehitystä.
Se toimii mm. Linux, Windows, Mac OS X, FreeBSD, Android, iOS

Peliohjelmointi tapahtuu Pascalilla.
Pelimoottorin voi asentaa Lazarukseenkin , mutta pelkkä free pascalkin käy.

Lazaruksessa pitää olla asennettu OpenGL paketti jos hyödynnetään pelimoottorin Lazarus komponentteja. OpenGL paketti tulee Lazaruksen mukana mutta se ei ole vakiona asennettu. Castle Game Enginen komponentit asennetaan samalla tavalla.

https://castle-engine.sourceforge.io/

13

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-delphisti

      Pitäis mielenkiinnosta kokeilla. Tuli vähän mieleen vanha DelphiX -pelintekokirjasto Delphille, sillä tuli väsästtyä pari 2D-tasohyppely peliä aikoinaan 2000-luvun alussa, porukat pelaili niitä ihan innossaan :)

      Tein vielä siihen oman laajennoksen että sai Direct3D -rajapinnan efektit käyttöön, esim. läpinäkyvät savuefektit toimi nopeesti, kun ne renderöitiin näytönohjaimella eikä läpinäkyvyyttä laskettu prossulla.

      • pelikysyjä

        Varmaan upeita!
        Saakohan noita savuefektejä esim. tuohon Castle pelimoottoriin?
        Millä tavoin teit ne?


      • ex-delphisti

      • ex-delphisti

        Ai niin tuo on siis Direct3D! OpenGL on omat juttunsa.

        Jonkun verran olen koodaillut myös OpenGL-rajapinnalle C -kielellä,

        Käyttääköhän tuo 3D-moottori vanhempaa immediate mode -tilaa vai uudempaa Core-profilea OpenGL:ssä? Tässä uudemmassa Core-profilessa tehdään graafiset jipot shadereilla, GLSL-kielellä.


      • Castle_kokeilija2

        Joo,
        Screen-space effects in GLSL


    • Castle_kokeilija

      Yksinkertainen 3D-kuvien katselu onnistuu niin että aloitetaan
      Lazaruksessa uusi projekti. Tuodaan lomakkeelle TCastleControl
      (se on "näyttäytyy" ikkunana missä on 3D-kuva), lisäksi
      painike joka avaa tiedostojen selausdialogin ja kyseinen dialogi.

      -------8<------------------



      unit Unit1;

      {$mode objfpc}{$H }

      interface

      uses
      Classes, SysUtils, FileUtil, Forms, Controls, Graphics, Dialogs, StdCtrls,
      CastleControl, CastleDialogs,CastleSceneCore;

      type

      { TForm1 }

      TForm1 = class(TForm)
      Button1: TButton;
      CastleControl1: TCastleControl;
      CastleOpen3DDialog1: TCastleOpen3DDialog;
      procedure Button1Click(Sender: TObject);
      private
      { private declarations }
      public
      { public declarations }
      end;

      var
      Form1: TForm1;

      implementation

      {$R *.lfm}

      { TForm1 }

      procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
      begin
      if CastleOpen3DDialog1.Execute then
      begin
      CastleControl1.Load(CastleOpen3DDialog1.FileName);
      CastleControl1.MainScene.Spatial := [ssRendering, ssDynamicCollisions];
      CastleControl1.MainScene.ProcessEvents := true;
      end;
      end;

      end.

    • Castle_kokeilu
      • ex-delphisti

        Olen odottanut tuon uusimman Lazaruksen 1.8 julkaisua, siinä lukeman mukaan on vihdoin tehty parannuksia HiDPI asetuksille, että tuo IDE olisi edes jotenkin käytettävissä 4K näytöllä toki softille joita sillä tehdään. Pitänee vihdoin kokeilla tuota 3D-moottoria Lazaruksen RC-3 versiolla :)


      • elzet
        ex-delphisti kirjoitti:

        Olen odottanut tuon uusimman Lazaruksen 1.8 julkaisua, siinä lukeman mukaan on vihdoin tehty parannuksia HiDPI asetuksille, että tuo IDE olisi edes jotenkin käytettävissä 4K näytöllä toki softille joita sillä tehdään. Pitänee vihdoin kokeilla tuota 3D-moottoria Lazaruksen RC-3 versiolla :)

        Tuosta Lazarus 1.8 on ilmestynyt 1.8 RC4 versio. Kannattanee testata sillä koska se on lähempänä lopullista (1.8) versiota (ja ilmoittaa virheet jos niitä huomaa).


      • ex-delphisti

        Kylläpä uusi Lazarus 1.8 RC-4 vaikuttaa hyvälle, ihan naurun hörähdyksiä tuli kun muistuu mieleen vanha kunnon Delphi 6 ja 7 :)

        Nyt toimii hyvin Hi-DPI skaalaus ja winukan puolella DPI awareness, käyttöliittymä on terävää ja sopusuhtaista :)

        Hienoa että Lazaruksen koodarit on nähneet vaivaa tämän eteen!! Nyt alkaa jo mieli käyttääkin tätä :)


      • Hyvä-kun-mikä
        ex-delphisti kirjoitti:

        Kylläpä uusi Lazarus 1.8 RC-4 vaikuttaa hyvälle, ihan naurun hörähdyksiä tuli kun muistuu mieleen vanha kunnon Delphi 6 ja 7 :)

        Nyt toimii hyvin Hi-DPI skaalaus ja winukan puolella DPI awareness, käyttöliittymä on terävää ja sopusuhtaista :)

        Hienoa että Lazaruksen koodarit on nähneet vaivaa tämän eteen!! Nyt alkaa jo mieli käyttääkin tätä :)

        Kovasti on Release Candidate -vaiheessa, mutta kun asensin niin annan olla kunnes saavat lopullisen valmiiksi.

        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Linux Mint 17.3 Rosa
        Xfce 64-bit


    • Castle_kokeilua
    • Castle_kokeilu

      Caste game enginee uusi ominaisuus: Animation Blending

      Animaation sekoittaminen tarkoittaa, että siirtyminen animaatioiden välillä on sujuvaa. Ilman animaation sekoittamista vanha animaatio pysähtyy välittömästi kun uusi animaatio käynnistyy. Animaation sekoituksella on lyhyt aika, jonka aikana vanha animaatio "häivytetään" (käytetään vähenee voimakkuutta)
      ja uusi animaatio "häivyttää" ( sitä käytetään kasvavalla voimakkuudella).

      Katso video:
      https://www.youtube.com/watch?v=h-S1vRIpbTk

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      2048
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1662
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1152
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1126
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1113
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      777
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe