Pelimoottori Castle Game Engine

Lazz0

Castle Game Engine -pelimoottorin versio 6.0 on julkistettu.
Pelimoottori tukee 2D ja 3D pelinkehitystä.
Se toimii mm. Linux, Windows, Mac OS X, FreeBSD, Android, iOS

Peliohjelmointi tapahtuu Pascalilla.
Pelimoottorin voi asentaa Lazarukseenkin , mutta pelkkä free pascalkin käy.

Lazaruksessa pitää olla asennettu OpenGL paketti jos hyödynnetään pelimoottorin Lazarus komponentteja. OpenGL paketti tulee Lazaruksen mukana mutta se ei ole vakiona asennettu. Castle Game Enginen komponentit asennetaan samalla tavalla.

https://castle-engine.sourceforge.io/

13

338

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-delphisti

      Pitäis mielenkiinnosta kokeilla. Tuli vähän mieleen vanha DelphiX -pelintekokirjasto Delphille, sillä tuli väsästtyä pari 2D-tasohyppely peliä aikoinaan 2000-luvun alussa, porukat pelaili niitä ihan innossaan :)

      Tein vielä siihen oman laajennoksen että sai Direct3D -rajapinnan efektit käyttöön, esim. läpinäkyvät savuefektit toimi nopeesti, kun ne renderöitiin näytönohjaimella eikä läpinäkyvyyttä laskettu prossulla.

      • pelikysyjä

        Varmaan upeita!
        Saakohan noita savuefektejä esim. tuohon Castle pelimoottoriin?
        Millä tavoin teit ne?


      • ex-delphisti

      • ex-delphisti

        Ai niin tuo on siis Direct3D! OpenGL on omat juttunsa.

        Jonkun verran olen koodaillut myös OpenGL-rajapinnalle C -kielellä,

        Käyttääköhän tuo 3D-moottori vanhempaa immediate mode -tilaa vai uudempaa Core-profilea OpenGL:ssä? Tässä uudemmassa Core-profilessa tehdään graafiset jipot shadereilla, GLSL-kielellä.


      • Castle_kokeilija2

        Joo,
        Screen-space effects in GLSL


    • Castle_kokeilija

      Yksinkertainen 3D-kuvien katselu onnistuu niin että aloitetaan
      Lazaruksessa uusi projekti. Tuodaan lomakkeelle TCastleControl
      (se on "näyttäytyy" ikkunana missä on 3D-kuva), lisäksi
      painike joka avaa tiedostojen selausdialogin ja kyseinen dialogi.

      -------8<------------------



      unit Unit1;

      {$mode objfpc}{$H }

      interface

      uses
      Classes, SysUtils, FileUtil, Forms, Controls, Graphics, Dialogs, StdCtrls,
      CastleControl, CastleDialogs,CastleSceneCore;

      type

      { TForm1 }

      TForm1 = class(TForm)
      Button1: TButton;
      CastleControl1: TCastleControl;
      CastleOpen3DDialog1: TCastleOpen3DDialog;
      procedure Button1Click(Sender: TObject);
      private
      { private declarations }
      public
      { public declarations }
      end;

      var
      Form1: TForm1;

      implementation

      {$R *.lfm}

      { TForm1 }

      procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
      begin
      if CastleOpen3DDialog1.Execute then
      begin
      CastleControl1.Load(CastleOpen3DDialog1.FileName);
      CastleControl1.MainScene.Spatial := [ssRendering, ssDynamicCollisions];
      CastleControl1.MainScene.ProcessEvents := true;
      end;
      end;

      end.

    • Castle_kokeilu
      • ex-delphisti

        Olen odottanut tuon uusimman Lazaruksen 1.8 julkaisua, siinä lukeman mukaan on vihdoin tehty parannuksia HiDPI asetuksille, että tuo IDE olisi edes jotenkin käytettävissä 4K näytöllä toki softille joita sillä tehdään. Pitänee vihdoin kokeilla tuota 3D-moottoria Lazaruksen RC-3 versiolla :)


      • elzet
        ex-delphisti kirjoitti:

        Olen odottanut tuon uusimman Lazaruksen 1.8 julkaisua, siinä lukeman mukaan on vihdoin tehty parannuksia HiDPI asetuksille, että tuo IDE olisi edes jotenkin käytettävissä 4K näytöllä toki softille joita sillä tehdään. Pitänee vihdoin kokeilla tuota 3D-moottoria Lazaruksen RC-3 versiolla :)

        Tuosta Lazarus 1.8 on ilmestynyt 1.8 RC4 versio. Kannattanee testata sillä koska se on lähempänä lopullista (1.8) versiota (ja ilmoittaa virheet jos niitä huomaa).


      • ex-delphisti

        Kylläpä uusi Lazarus 1.8 RC-4 vaikuttaa hyvälle, ihan naurun hörähdyksiä tuli kun muistuu mieleen vanha kunnon Delphi 6 ja 7 :)

        Nyt toimii hyvin Hi-DPI skaalaus ja winukan puolella DPI awareness, käyttöliittymä on terävää ja sopusuhtaista :)

        Hienoa että Lazaruksen koodarit on nähneet vaivaa tämän eteen!! Nyt alkaa jo mieli käyttääkin tätä :)


      • Hyvä-kun-mikä
        ex-delphisti kirjoitti:

        Kylläpä uusi Lazarus 1.8 RC-4 vaikuttaa hyvälle, ihan naurun hörähdyksiä tuli kun muistuu mieleen vanha kunnon Delphi 6 ja 7 :)

        Nyt toimii hyvin Hi-DPI skaalaus ja winukan puolella DPI awareness, käyttöliittymä on terävää ja sopusuhtaista :)

        Hienoa että Lazaruksen koodarit on nähneet vaivaa tämän eteen!! Nyt alkaa jo mieli käyttääkin tätä :)

        Kovasti on Release Candidate -vaiheessa, mutta kun asensin niin annan olla kunnes saavat lopullisen valmiiksi.

        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Linux Mint 17.3 Rosa
        Xfce 64-bit


    • Castle_kokeilua
    • Castle_kokeilu

      Caste game enginee uusi ominaisuus: Animation Blending

      Animaation sekoittaminen tarkoittaa, että siirtyminen animaatioiden välillä on sujuvaa. Ilman animaation sekoittamista vanha animaatio pysähtyy välittömästi kun uusi animaatio käynnistyy. Animaation sekoituksella on lyhyt aika, jonka aikana vanha animaatio "häivytetään" (käytetään vähenee voimakkuutta)
      ja uusi animaatio "häivyttää" ( sitä käytetään kasvavalla voimakkuudella).

      Katso video:
      https://www.youtube.com/watch?v=h-S1vRIpbTk

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En minä kyllä enää odota sinua

      Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      39
      1969
    2. Taas pedofiliatuomio Haapaveelle

      Vastenmielisiä ja vakavia rikostapauksia pikkupaikkakunnan alueellekin näyttää riittävän. Tämän alan rikoksien tuomiot
      Haapavesi
      40
      1576
    3. Jos joku luulee että kaikki käy

      Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      60
      1505
    4. Joka kolmas työtön on työkyvytön

      Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais
      Maailman menoa
      175
      1415
    5. Sakin hivutus - ilmiö

      Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      68
      1229
    6. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

      Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      8
      1221
    7. Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!

      Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti
      Haapavesi
      19
      933
    8. Me ei voida olla yhdessä

      Järki päähän ja realiteetit huomioon ottaen.
      Ikävä
      58
      873
    9. Mitä tapahtuu?

      Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?
      Outokumpu
      15
      863
    10. Kuhmon K-kaupan vanhenevat hapannaamat kassoilla

      Pitemmän aikaa olen ihmetellyt kaverin kanssa miksi Kuhmon K-kaupassa on aina tympeimmät kassattöntekijät? Kesällä tulee
      Kuhmo
      14
      835
    Aihe