Pelimoottori Castle Game Engine

Lazz0

Castle Game Engine -pelimoottorin versio 6.0 on julkistettu.
Pelimoottori tukee 2D ja 3D pelinkehitystä.
Se toimii mm. Linux, Windows, Mac OS X, FreeBSD, Android, iOS

Peliohjelmointi tapahtuu Pascalilla.
Pelimoottorin voi asentaa Lazarukseenkin , mutta pelkkä free pascalkin käy.

Lazaruksessa pitää olla asennettu OpenGL paketti jos hyödynnetään pelimoottorin Lazarus komponentteja. OpenGL paketti tulee Lazaruksen mukana mutta se ei ole vakiona asennettu. Castle Game Enginen komponentit asennetaan samalla tavalla.

https://castle-engine.sourceforge.io/

13

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-delphisti

      Pitäis mielenkiinnosta kokeilla. Tuli vähän mieleen vanha DelphiX -pelintekokirjasto Delphille, sillä tuli väsästtyä pari 2D-tasohyppely peliä aikoinaan 2000-luvun alussa, porukat pelaili niitä ihan innossaan :)

      Tein vielä siihen oman laajennoksen että sai Direct3D -rajapinnan efektit käyttöön, esim. läpinäkyvät savuefektit toimi nopeesti, kun ne renderöitiin näytönohjaimella eikä läpinäkyvyyttä laskettu prossulla.

      • pelikysyjä

        Varmaan upeita!
        Saakohan noita savuefektejä esim. tuohon Castle pelimoottoriin?
        Millä tavoin teit ne?


      • ex-delphisti

      • ex-delphisti

        Ai niin tuo on siis Direct3D! OpenGL on omat juttunsa.

        Jonkun verran olen koodaillut myös OpenGL-rajapinnalle C -kielellä,

        Käyttääköhän tuo 3D-moottori vanhempaa immediate mode -tilaa vai uudempaa Core-profilea OpenGL:ssä? Tässä uudemmassa Core-profilessa tehdään graafiset jipot shadereilla, GLSL-kielellä.


      • Castle_kokeilija2

        Joo,
        Screen-space effects in GLSL


    • Castle_kokeilija

      Yksinkertainen 3D-kuvien katselu onnistuu niin että aloitetaan
      Lazaruksessa uusi projekti. Tuodaan lomakkeelle TCastleControl
      (se on "näyttäytyy" ikkunana missä on 3D-kuva), lisäksi
      painike joka avaa tiedostojen selausdialogin ja kyseinen dialogi.

      -------8<------------------



      unit Unit1;

      {$mode objfpc}{$H }

      interface

      uses
      Classes, SysUtils, FileUtil, Forms, Controls, Graphics, Dialogs, StdCtrls,
      CastleControl, CastleDialogs,CastleSceneCore;

      type

      { TForm1 }

      TForm1 = class(TForm)
      Button1: TButton;
      CastleControl1: TCastleControl;
      CastleOpen3DDialog1: TCastleOpen3DDialog;
      procedure Button1Click(Sender: TObject);
      private
      { private declarations }
      public
      { public declarations }
      end;

      var
      Form1: TForm1;

      implementation

      {$R *.lfm}

      { TForm1 }

      procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
      begin
      if CastleOpen3DDialog1.Execute then
      begin
      CastleControl1.Load(CastleOpen3DDialog1.FileName);
      CastleControl1.MainScene.Spatial := [ssRendering, ssDynamicCollisions];
      CastleControl1.MainScene.ProcessEvents := true;
      end;
      end;

      end.

    • Castle_kokeilu
      • ex-delphisti

        Olen odottanut tuon uusimman Lazaruksen 1.8 julkaisua, siinä lukeman mukaan on vihdoin tehty parannuksia HiDPI asetuksille, että tuo IDE olisi edes jotenkin käytettävissä 4K näytöllä toki softille joita sillä tehdään. Pitänee vihdoin kokeilla tuota 3D-moottoria Lazaruksen RC-3 versiolla :)


      • elzet
        ex-delphisti kirjoitti:

        Olen odottanut tuon uusimman Lazaruksen 1.8 julkaisua, siinä lukeman mukaan on vihdoin tehty parannuksia HiDPI asetuksille, että tuo IDE olisi edes jotenkin käytettävissä 4K näytöllä toki softille joita sillä tehdään. Pitänee vihdoin kokeilla tuota 3D-moottoria Lazaruksen RC-3 versiolla :)

        Tuosta Lazarus 1.8 on ilmestynyt 1.8 RC4 versio. Kannattanee testata sillä koska se on lähempänä lopullista (1.8) versiota (ja ilmoittaa virheet jos niitä huomaa).


      • ex-delphisti

        Kylläpä uusi Lazarus 1.8 RC-4 vaikuttaa hyvälle, ihan naurun hörähdyksiä tuli kun muistuu mieleen vanha kunnon Delphi 6 ja 7 :)

        Nyt toimii hyvin Hi-DPI skaalaus ja winukan puolella DPI awareness, käyttöliittymä on terävää ja sopusuhtaista :)

        Hienoa että Lazaruksen koodarit on nähneet vaivaa tämän eteen!! Nyt alkaa jo mieli käyttääkin tätä :)


      • Hyvä-kun-mikä
        ex-delphisti kirjoitti:

        Kylläpä uusi Lazarus 1.8 RC-4 vaikuttaa hyvälle, ihan naurun hörähdyksiä tuli kun muistuu mieleen vanha kunnon Delphi 6 ja 7 :)

        Nyt toimii hyvin Hi-DPI skaalaus ja winukan puolella DPI awareness, käyttöliittymä on terävää ja sopusuhtaista :)

        Hienoa että Lazaruksen koodarit on nähneet vaivaa tämän eteen!! Nyt alkaa jo mieli käyttääkin tätä :)

        Kovasti on Release Candidate -vaiheessa, mutta kun asensin niin annan olla kunnes saavat lopullisen valmiiksi.

        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Linux Mint 17.3 Rosa
        Xfce 64-bit


    • Castle_kokeilua
    • Castle_kokeilu

      Caste game enginee uusi ominaisuus: Animation Blending

      Animaation sekoittaminen tarkoittaa, että siirtyminen animaatioiden välillä on sujuvaa. Ilman animaation sekoittamista vanha animaatio pysähtyy välittömästi kun uusi animaatio käynnistyy. Animaation sekoituksella on lyhyt aika, jonka aikana vanha animaatio "häivytetään" (käytetään vähenee voimakkuutta)
      ja uusi animaatio "häivyttää" ( sitä käytetään kasvavalla voimakkuudella).

      Katso video:
      https://www.youtube.com/watch?v=h-S1vRIpbTk

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5600
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1682
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1670
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      83
      1126
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      27
      1107
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe