Aloite kirkolliskokoukselle

Tällainen aloite tulee toukokuussa kirkolliskokouksen käsittelyyn.

Kirkon sisällä siis voimakasta tarvetta asian muuttamiseen.

"Toukokuussa kokoontuvalle evankelisluterilaisen kirkon kirkolliskokoukselle esitetään kirkon avioliittokäsityksen laajentamista.

15 kirkolliskokousedustajaa eri puolilta maata esittää aloitteessa (siirryt toiseen palveluun), että kirkollinen avioliittoon vihkiminen olisi mahdollista myös samaa sukupuolta oleville pareille. Aloitteessa todetaan, että yksittäistä pappia ei kuitenkaan velvoitettaisi vihkimään samaa sukupuolta olevia pareja, mikäli se on vastoin papin omaa avioliittokäsitystä.

Aloitteen allekirjoittaneiden tiedotteessa todetaan, että samankaltainen käytäntö on otettu äskettäin käyttöön Norjan luterilaisessa kirkossa. Suomen luterilaisessa kirkossa nyt julkaistu aloite on ensimmäinen, jossa esitetään avioliittoon vihkimisen laajentamista koskemaan homopareja. Myös muut kirkolliskokousedustajat voivat allekirjoittaa aloitteen 15. maaliskuuta mennessä.

Jotta aloite menisi läpi, sitä pitäisi kannattaa kolme neljäsosaa kirkolliskokousedustajista. Edustajia on 109."

Lähde on YLE josta myös lisätietoja asiasta löytyy.

11

208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä.aloite

      Viimeisellä tuomiolla on mielenkiintoista nähdä mikä on ratkaisu, kummatko pääsee taivaaseen, ne jotka vihkivät vai ne, jotka eivät vihi. Vai kummatkin.

      • ArtoTTT

        Vai ei kummatkaan? Hyvin synkkää aikaa eletään Luterilaisessa kirkossa, jos tuo menee läpi pitäisi joka ikisen kirkon jänenen jo nähdä totuus ja rappio missä mennään. Toinen aate/ideologia on päästetty pesiytymään kirkon sisälle ja se yrittää vallata kirkon oman aatteensa levittämiseen. Juuri ne jotka kristintuskosta vähiten välittävät haluaisivat vallata kirkon omaan käyttöönsä.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Vai ei kummatkaan? Hyvin synkkää aikaa eletään Luterilaisessa kirkossa, jos tuo menee läpi pitäisi joka ikisen kirkon jänenen jo nähdä totuus ja rappio missä mennään. Toinen aate/ideologia on päästetty pesiytymään kirkon sisälle ja se yrittää vallata kirkon oman aatteensa levittämiseen. Juuri ne jotka kristintuskosta vähiten välittävät haluaisivat vallata kirkon omaan käyttöönsä.

        RUKOILKAA ETTEI TÄMÄ TOTEUDU


      • Aloite kirkolliskokoukselle: homoparien vihkiminen avioliittoon tulisi sallia
        Aloitetta on valmistellut 15 kirkolliskokousedustajaa ja sen läpimeno vaatisi, että kolme neljäsosaa edustajista hyväksyisi sen.

        http://yle.fi/uutiset/3-9469420

        Rukoilkaa ettei tämä tapahdu!

        Toukokuussa kokoontuvalle Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokoukselle esitetään kirkon avioliittokäsityksen laajentamista.

        15 kirkolliskokousedustajaa eri puolilta maata esittää aloitteessa (siirryt toiseen palveluun), että kirkollinen avioliittoon vihkiminen olisi mahdollista myös samaa sukupuolta oleville pareille. Aloitteessa todetaan, että yksittäistä pappia ei kuitenkaan velvoitettaisi vihkimään samaa sukupuolta olevia pareja, mikäli se on vastoin papin omaa avioliittokäsitystä.

        Aloitteen allekirjoittaneiden tiedotteessa todetaan, että samankaltainen käytäntö on otettu äskettäin käyttöön Norjan luterilaisessa kirkossa. Suomen luterilaisessa kirkossa nyt julkaistu aloite on ensimmäinen, jossa esitetään avioliittoon vihkimisen laajentamista koskemaan homopareja. Myös muut kirkolliskokousedustajat voivat allekirjoittaa aloitteen 15. maaliskuuta mennessä.

        Jotta aloite menisi läpi, sitä pitäisi kannattaa kolme neljäsosaa kirkolliskokousedustajista. Edustajia on 109.

        Valmistelijoita kuudesta hiippakunnasta

        Tiedotteen mukaan aloite on sovitteleva ja sillä etsitään ratkaisua kirkkoa pitkään hiertäneeseen kysymykseen samaa sukupuolta olevien kirkollisesta vihkimisestä. Aloitetta on valmistellut 15 kirkolliskokousedustajaa Oulun, Lapuan, Kuopion, Tampereen, Mikkelin ja Porvoon hiippakunnista.

        He ovat Jukka Hautala Ylivieskasta, Markku Orsila Seinäjoelta, Aulikki Mäkinen Kuopiosta, Olli-Pekka Silfverhuth Pirkkalasta, Marjatta Pulkkinen Kiuruvedeltä, Jukka Harvala Ylivieskasta, Maria Kaisa Aula Viitasaarelta, Tiina Reinikainen Joensuusta, Mirjami Mäntymaa Lapualta, Rolf Steffansson Porvoosta, Elina Karttunen Tampereelta, Juha Tanska Haminasta, Åsa A. Westerlund Raaseporista, Kari Aakula Orivedeltä sekä Bo-Göran Åstrand Pietarsaaresta.

        Joukossa on sekä pappis- että maallikkoedustajia. Kirkolliskokous kokoontuu keväistuntoonsa Turussa 2. toukokuuta.


      • ArtoTTT

        Eikö olisi parempi jakaa kirkko, kuin tuhota koko kirkko?


      • Peli.ohi
        totuusonvoittaja kirjoitti:

        RUKOILKAA ETTEI TÄMÄ TOTEUDU

        Eipä taida rukoukset auttaa kun eivät auttaneet tasa-arvoisen avioliittolain kumoamisessakaan :D


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Eikö olisi parempi jakaa kirkko, kuin tuhota koko kirkko?

        NIin, jostain syystä kai edes naispappeuden vastustajat eivät vaan mitenkään taida suostua erkanemaan kirkosta ja perustamaan omaa kirkkoaan.


      • totuusonvoittaja kirjoitti:

        Aloite kirkolliskokoukselle: homoparien vihkiminen avioliittoon tulisi sallia
        Aloitetta on valmistellut 15 kirkolliskokousedustajaa ja sen läpimeno vaatisi, että kolme neljäsosaa edustajista hyväksyisi sen.

        http://yle.fi/uutiset/3-9469420

        Rukoilkaa ettei tämä tapahdu!

        Toukokuussa kokoontuvalle Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokoukselle esitetään kirkon avioliittokäsityksen laajentamista.

        15 kirkolliskokousedustajaa eri puolilta maata esittää aloitteessa (siirryt toiseen palveluun), että kirkollinen avioliittoon vihkiminen olisi mahdollista myös samaa sukupuolta oleville pareille. Aloitteessa todetaan, että yksittäistä pappia ei kuitenkaan velvoitettaisi vihkimään samaa sukupuolta olevia pareja, mikäli se on vastoin papin omaa avioliittokäsitystä.

        Aloitteen allekirjoittaneiden tiedotteessa todetaan, että samankaltainen käytäntö on otettu äskettäin käyttöön Norjan luterilaisessa kirkossa. Suomen luterilaisessa kirkossa nyt julkaistu aloite on ensimmäinen, jossa esitetään avioliittoon vihkimisen laajentamista koskemaan homopareja. Myös muut kirkolliskokousedustajat voivat allekirjoittaa aloitteen 15. maaliskuuta mennessä.

        Jotta aloite menisi läpi, sitä pitäisi kannattaa kolme neljäsosaa kirkolliskokousedustajista. Edustajia on 109.

        Valmistelijoita kuudesta hiippakunnasta

        Tiedotteen mukaan aloite on sovitteleva ja sillä etsitään ratkaisua kirkkoa pitkään hiertäneeseen kysymykseen samaa sukupuolta olevien kirkollisesta vihkimisestä. Aloitetta on valmistellut 15 kirkolliskokousedustajaa Oulun, Lapuan, Kuopion, Tampereen, Mikkelin ja Porvoon hiippakunnista.

        He ovat Jukka Hautala Ylivieskasta, Markku Orsila Seinäjoelta, Aulikki Mäkinen Kuopiosta, Olli-Pekka Silfverhuth Pirkkalasta, Marjatta Pulkkinen Kiuruvedeltä, Jukka Harvala Ylivieskasta, Maria Kaisa Aula Viitasaarelta, Tiina Reinikainen Joensuusta, Mirjami Mäntymaa Lapualta, Rolf Steffansson Porvoosta, Elina Karttunen Tampereelta, Juha Tanska Haminasta, Åsa A. Westerlund Raaseporista, Kari Aakula Orivedeltä sekä Bo-Göran Åstrand Pietarsaaresta.

        Joukossa on sekä pappis- että maallikkoedustajia. Kirkolliskokous kokoontuu keväistuntoonsa Turussa 2. toukokuuta.

        "Rukoilkaa ettei tämä tapahdu!"

        Minkä takia pitäisi rukoilla, ettei kirkolliskokus kääntyisi asiassa.
        Eikös AA-aloitteen käsittelyssä rukoilemisella ollutkin päinvastainen vaikutus kun Jumala hyppäsi tasa-arvoisen avioliittolain kannattajaksi.

        kirkolliskokousaloite on tuolla kokonaan luettavissa.
        http://avioliittoaloite.blogspot.fi/


    • erohyökyaalto

      Rukoilu ei tuohon millään tavalla vaikuta, mutta sinun ei tarvi siltikään olla yhtään huolissaan, koska tuolla aloitteella ei ole mitään toivoakaan mennä läpi, eikä se tule saamaan mitenkään 3/4 valtuutteja taakseen. Tämä on kuitenkin vain hyvä asia, koska aloitteen hylkääminen tuottaa taas suuren eroaallon kirkosta ja kirkko tulee kuitenkin aikanaan homovihkimiseen taipumaan, joten tästä tulee tupla-ongelma kirkolle.

      • Todennäköisesti on noin. Mitä nopeammin kirkko tekee ratkaisunsa niin sitä pienemmällä eromäärällä se selviäisi.

        Enkä suinkaa itse meinaa erota mutta varmasti nuoret ihmiset lähtevät jos kirkko tässä takkinsa kääntääkin.


    • Hieno.Asia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1238
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      904
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      90
      825
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      20
      769
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      116
      519
    Aihe