Onkos kellään tietoa uudesta

moikka.kaikille

Jardiance-lääkkeestä ? Tunnen pari käyttäjää ja ovat kehuneet miten verensokeri vallan verrattomaksi lääkkeeksi. Sehän estää munuaisissa glukoosin takaisinoton.

Taitaa sopia vain kakkosille tai ainakin niin suositellaan. Eräs henkilö pyysi sitä lekuriltaan ja oli sanonut, että ensin pitää mitata entsyymit eli katsoa onko insuliinihoitoinen kakkonen vaiko ykkönen.

50

15795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukaaneitiedä

      Taitaa olla vielä melkoisen harvinainen lääke kun kukaan ei ole siihen törmännyt. Saakohan sitä Virosta ?

      • deekaksi

        On saatavissa Suomestakin apteekeista. Vaikutustapa on samanlainen kuin Forxigalla. Molekyyli on eri, joten voi käytännössä olla jotakin eroa vaikutuksessa. Itselläni ei ole kokemusta.


      • outoaon
        deekaksi kirjoitti:

        On saatavissa Suomestakin apteekeista. Vaikutustapa on samanlainen kuin Forxigalla. Molekyyli on eri, joten voi käytännössä olla jotakin eroa vaikutuksessa. Itselläni ei ole kokemusta.

        Mutta ei saa ilman lekurin reseptiä. Vaimo pyysi reseptiä mutta lekuri ei antanut, syy ei selvinnyt. Pikkasen outoa sellainen.


      • deekaksi

        Diabeteslääkkeitä ei yleensäkään saa ilman lääkärin reseptiä. Miksi lääkäri ei antanut reseptiä, voi selvitä ehkä tuosta lääkkeen pakkausselosteesta, jossa on kerrottu, milloin lääkettä ei pitäisi käyttää ja mitä sivuvaikutuksia sillä voi olla. Kannattaa tietysti vaimosi kysyä lääkäriltä tarkempi syy reesptin epäämiseen.

        http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=18206&i=BOEHRINGER INGELHEIM_JARDIANCE

        Lääkehän lisäksi nostaa virtsan glukoosipitoisuutta, jolloin voi saada helpommin virtsatietulehduksen varsinkin, jos sitä on muutenkin esiintynyt.


      • hpv16

        Virossakin tarvitaan resepti enkä kyllä lähtisi itsekseni kokeilemaan uutta lääkettä.


      • Anonyymi
        deekaksi kirjoitti:

        Diabeteslääkkeitä ei yleensäkään saa ilman lääkärin reseptiä. Miksi lääkäri ei antanut reseptiä, voi selvitä ehkä tuosta lääkkeen pakkausselosteesta, jossa on kerrottu, milloin lääkettä ei pitäisi käyttää ja mitä sivuvaikutuksia sillä voi olla. Kannattaa tietysti vaimosi kysyä lääkäriltä tarkempi syy reesptin epäämiseen.

        http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=18206&i=BOEHRINGER INGELHEIM_JARDIANCE

        Lääkehän lisäksi nostaa virtsan glukoosipitoisuutta, jolloin voi saada helpommin virtsatietulehduksen varsinkin, jos sitä on muutenkin esiintynyt.

        Saa ilman reseptiä. Sitä kutsutaan berberiiniksi.


    • deekaksi

      Kokemuksia käyttäjiltä löytyy ulkomaisilta palstoilta. Jos englanti maittaa, niin tässä on yksi palsta, jossa käyttäjät kertovat kokemuksiaan. Vanhimmat kirjoitukset ovat vuoden 2014 lopulta. On sekä hyviä että vähemmän hyviä kokemuksia niin kuin yleensäkin lääkkeistä tuppaa olemaan.

      https://www.drugs.com/comments/empagliflozin/jardiance.html

      Koska kirjoittajat ovat lähinnä USA:sta, on verensokerin yksikkö heillä mg/dl eikä täällä tuttu mmol/l. Suhde on 18. Jos verensokeriksi on esimerkiksi ilmoitettu 90 (mg/dl) on se sama kuin 5 (mmol/l) Suomessa.

    • olen.pettynyt

      Suomessa diabeetikoille ei anneta uusia lääkkeitä eikä anneta sitä sensoriakaan, nimeä en nyt muista. On jopa kielletty maahantuoja myymästä sitä yksityishenkilöille. Jotain monopoleja ja kavereita eli tuttuja firmoja näissä jutuissa kai suojellaan. Sensoria on jouduttu ostamaan ulkomaisista nettikaupoista.

      • Ihan_aiheesta

        Suomen "sensorikielto" johtuu siitä että jos niitä myytäisiin myös yksityisille, maahantuojan varasto loppuisi hetkessä eikä kunnille riittäisi sensoreita tärkeämpään käyttöön.


      • varmasti.riittäisi
        Ihan_aiheesta kirjoitti:

        Suomen "sensorikielto" johtuu siitä että jos niitä myytäisiin myös yksityisille, maahantuojan varasto loppuisi hetkessä eikä kunnille riittäisi sensoreita tärkeämpään käyttöön.

        Mutta kun niitä ei saa lääkärienkään kautta. Vaimo yritti mutta ei annettu. Enkä usko, että ei riittäisi, kyllä tehdas tekee niitä kysyntää vastaavasti kuten tehdään autoja ja kenkiäkin. Jokin muu siinä on takana, ei kannata uskoa aina ensimmäistä selitystä minkä kuulee.


      • Ihan_aiheesta
        varmasti.riittäisi kirjoitti:

        Mutta kun niitä ei saa lääkärienkään kautta. Vaimo yritti mutta ei annettu. Enkä usko, että ei riittäisi, kyllä tehdas tekee niitä kysyntää vastaavasti kuten tehdään autoja ja kenkiäkin. Jokin muu siinä on takana, ei kannata uskoa aina ensimmäistä selitystä minkä kuulee.

        Maahantuojat toimittaa Suomeen varsinkin näitä uusia sensoreita hyvin vähän ja siksi kunnatkin noudattavat tiukkaa linjaa arvioidessaan käyttötarvetta. Käyttökin on näissä langattomissa sensoreissa hyvin kallista kalliiden lähettimien takia. Kaikilla kunnilla ei ole varaa antaa näitä laitteita kaikkien halukkaiden käyttöön. Valmistajat eivät vieläkään pysty valmistamaan laitteita siinä tahdissa kuin niille olisi menekkiä.

        Itse olen ollut pari kertaa kolmen vuorokauden sensoroinnissa jolla saatiin riittävästi tietoa verensokerin käyttäytymisestä. Tuolloin laitteena käytettiin vanhaa sensoria joka liittyy anturiin kaapelilla. Sekin on täysin käyttökelpoinen laite jos tarve on todellinen.


      • hpv16

        Abbotilta vastasivat, että lanseeraus on vielä kesken ja hyväksyntä puuttuu. Pitäisi tulla markkinoille tämän vuoden puolella. Tämä siis koskee Abbotin Freestyle Libre:ä. Itsellä on varattuna sisätautilääkärille aika kuukauden kuluttua ja olisin hommannut tuon ennen sitä. Nyt täytyy miettiä siirtäisikö vastaanottoaikaa. Pääsyy käyntiin on kylläkin erittäin korkeat ferritiiniarvot ja geenitestinkin tulokset on saamatta.


      • kylläonoutoo
        Ihan_aiheesta kirjoitti:

        Maahantuojat toimittaa Suomeen varsinkin näitä uusia sensoreita hyvin vähän ja siksi kunnatkin noudattavat tiukkaa linjaa arvioidessaan käyttötarvetta. Käyttökin on näissä langattomissa sensoreissa hyvin kallista kalliiden lähettimien takia. Kaikilla kunnilla ei ole varaa antaa näitä laitteita kaikkien halukkaiden käyttöön. Valmistajat eivät vieläkään pysty valmistamaan laitteita siinä tahdissa kuin niille olisi menekkiä.

        Itse olen ollut pari kertaa kolmen vuorokauden sensoroinnissa jolla saatiin riittävästi tietoa verensokerin käyttäytymisestä. Tuolloin laitteena käytettiin vanhaa sensoria joka liittyy anturiin kaapelilla. Sekin on täysin käyttökelpoinen laite jos tarve on todellinen.

        ------ Kaikilla kunnilla ei ole varaa antaa näitä laitteita kaikkien halukkaiden käyttöön. ---

        Siis hei haloo, kunnilla ei ole varaa niitä antaa mutta itsekään ei saa ostaa. Todellista diabeetikkojen hoitoa sellainen !!!!! Perinteistä sosialismia, jaetaan kurjuutta tasan.

        Olisiko kaiken takana THL ja sen "yhteistyökumppanit" kun muissa maissa ei kai tällaista systeemiä ole. Suomi on jotensakin outo maa, halvemmaksi kai tulee sitten hoitaa niitä pahoja liitännäissairauksia.


      • Mikä_on_tarve
        hpv16 kirjoitti:

        Abbotilta vastasivat, että lanseeraus on vielä kesken ja hyväksyntä puuttuu. Pitäisi tulla markkinoille tämän vuoden puolella. Tämä siis koskee Abbotin Freestyle Libre:ä. Itsellä on varattuna sisätautilääkärille aika kuukauden kuluttua ja olisin hommannut tuon ennen sitä. Nyt täytyy miettiä siirtäisikö vastaanottoaikaa. Pääsyy käyntiin on kylläkin erittäin korkeat ferritiiniarvot ja geenitestinkin tulokset on saamatta.

        Mihin tarvitset itse hoidettavaa jatkuvaa sensorointia? Onko verensokeritasosi todellakin niin huonossa hoitotasapainossa että tarvitaan pitkäaikaista sensorointia. Mikäli tilanne on todellakin niin huono, niin lääkäriltähän saa tavanomaisen sensorilaitteen tarvikkeineen veloituksetta tarvittavaksi ajaksi jotta lääkitys saadaan kohdalleen.

        Mielestäni sensorointia ei tarvita pelkän uteliaisuuden takia eikä sitä varten että tasapainoillaan verensokerin alarajoilla.


      • hpv16
        Mikä_on_tarve kirjoitti:

        Mihin tarvitset itse hoidettavaa jatkuvaa sensorointia? Onko verensokeritasosi todellakin niin huonossa hoitotasapainossa että tarvitaan pitkäaikaista sensorointia. Mikäli tilanne on todellakin niin huono, niin lääkäriltähän saa tavanomaisen sensorilaitteen tarvikkeineen veloituksetta tarvittavaksi ajaksi jotta lääkitys saadaan kohdalleen.

        Mielestäni sensorointia ei tarvita pelkän uteliaisuuden takia eikä sitä varten että tasapainoillaan verensokerin alarajoilla.

        Verensokerini ovat aika hyvät eikä tuo siinä mielessä ole tarpeen mutta kiinnostaa verensokerin tarkempi käyttäytyminen esimerkiksi liikkuessa. Tuon Abbotin vehkeen hinta on sen verran halpa että sen voin hankkia omallakin rahalla, muut ovat liian kalliita.

        Kakkosena tuota tuskin saan julkiselta puoleltakaan kun paastot ovat noin 6 mmol/l ja ruokailun jälkeenkin noin 8 mmol/l. Pitkä sokerikin 47 mmol/mol.

        Tiukkaa tekee päästä edes terveyskeskukseen lääkärille, käynkin siksi työterveydessä.


      • äläsekaannunaapuriin
        Mikä_on_tarve kirjoitti:

        Mihin tarvitset itse hoidettavaa jatkuvaa sensorointia? Onko verensokeritasosi todellakin niin huonossa hoitotasapainossa että tarvitaan pitkäaikaista sensorointia. Mikäli tilanne on todellakin niin huono, niin lääkäriltähän saa tavanomaisen sensorilaitteen tarvikkeineen veloituksetta tarvittavaksi ajaksi jotta lääkitys saadaan kohdalleen.

        Mielestäni sensorointia ei tarvita pelkän uteliaisuuden takia eikä sitä varten että tasapainoillaan verensokerin alarajoilla.

        ----Onko verensokeritasosi todellakin niin huonossa hoitotasapainossa että tarvitaan pitkäaikaista sensorointia----

        Mistä sen tietää ilman sensorointia ?

        ----Mielestäni sensorointia ei tarvita pelkän uteliaisuuden takia eikä sitä varten että tasapainoillaan verensokerin alarajoilla. ----

        Verensokerin seuranta ei ole koskaan pelkkää uteliaisuutta ja mikä sinä olet sanomaan vieraille ihmisille onko heillä lupa sensoroida vai ei. Miksi et keskittyisi vain oman elämäsi asioihin ?


      • hpv16
        äläsekaannunaapuriin kirjoitti:

        ----Onko verensokeritasosi todellakin niin huonossa hoitotasapainossa että tarvitaan pitkäaikaista sensorointia----

        Mistä sen tietää ilman sensorointia ?

        ----Mielestäni sensorointia ei tarvita pelkän uteliaisuuden takia eikä sitä varten että tasapainoillaan verensokerin alarajoilla. ----

        Verensokerin seuranta ei ole koskaan pelkkää uteliaisuutta ja mikä sinä olet sanomaan vieraille ihmisille onko heillä lupa sensoroida vai ei. Miksi et keskittyisi vain oman elämäsi asioihin ?

        Minulle riittää syyksi pelkkä uteliaisuuskin, teetin myös itsestäni geenitestin vaikka se maksoi 170 €.


      • Mikä_on_tarve
        hpv16 kirjoitti:

        Verensokerini ovat aika hyvät eikä tuo siinä mielessä ole tarpeen mutta kiinnostaa verensokerin tarkempi käyttäytyminen esimerkiksi liikkuessa. Tuon Abbotin vehkeen hinta on sen verran halpa että sen voin hankkia omallakin rahalla, muut ovat liian kalliita.

        Kakkosena tuota tuskin saan julkiselta puoleltakaan kun paastot ovat noin 6 mmol/l ja ruokailun jälkeenkin noin 8 mmol/l. Pitkä sokerikin 47 mmol/mol.

        Tiukkaa tekee päästä edes terveyskeskukseen lääkärille, käynkin siksi työterveydessä.

        Minulla arvot pyörii suunnilleen samoissa ja sen vuoksi en ole koskaan "päässyt" diabeteslääkärin vastaanotolle. Terveyskeskuksen omalääkärille kylläkin kerran vuodessa.


      • Mikä_on_tarve
        äläsekaannunaapuriin kirjoitti:

        ----Onko verensokeritasosi todellakin niin huonossa hoitotasapainossa että tarvitaan pitkäaikaista sensorointia----

        Mistä sen tietää ilman sensorointia ?

        ----Mielestäni sensorointia ei tarvita pelkän uteliaisuuden takia eikä sitä varten että tasapainoillaan verensokerin alarajoilla. ----

        Verensokerin seuranta ei ole koskaan pelkkää uteliaisuutta ja mikä sinä olet sanomaan vieraille ihmisille onko heillä lupa sensoroida vai ei. Miksi et keskittyisi vain oman elämäsi asioihin ?

        En ollut mitenkään määräilemässä kenenkään tarpeita. Olin vaan utelias että onko omalla mittarilla todettu niin suuria heittoja ja hoito vaikeaa että edellytykset sensorointiin täyttyisi.

        Miksi vedit heti herneen nenääsi jos joku kyselee toiselta kirjoittajalta lisätarkennuksia ja esittää oman mielipiteensä. Tämä on keskustelupalsta ja täällä saa keskustella.

        Tämä sensorikeskustelu ei kylläkään kuulu tämän ketjun aiheeseen, mutta näinhän täällä usein käy, keskustelu luistaa asiasta sivuun.


      • oma-on-asiani
        Mikä_on_tarve kirjoitti:

        En ollut mitenkään määräilemässä kenenkään tarpeita. Olin vaan utelias että onko omalla mittarilla todettu niin suuria heittoja ja hoito vaikeaa että edellytykset sensorointiin täyttyisi.

        Miksi vedit heti herneen nenääsi jos joku kyselee toiselta kirjoittajalta lisätarkennuksia ja esittää oman mielipiteensä. Tämä on keskustelupalsta ja täällä saa keskustella.

        Tämä sensorikeskustelu ei kylläkään kuulu tämän ketjun aiheeseen, mutta näinhän täällä usein käy, keskustelu luistaa asiasta sivuun.

        ------niin suuria heittoja ja hoito vaikeaa että edellytykset sensorointiin täyttyisi. ---

        Mitkä ihmeen edellytykset? Ei kukaan kysy autokauppaankaan menijältä tättyvätkö edellytykset uuden auton ostoon.

        Jos minä haluan tietää verensokerini vaikka minuutin välein niin mitä se kenellekään kuuluu ? Ei siitä ole haittaa minulle eikä sivullisillekaan.


      • Yks-veronmaksaja
        oma-on-asiani kirjoitti:

        ------niin suuria heittoja ja hoito vaikeaa että edellytykset sensorointiin täyttyisi. ---

        Mitkä ihmeen edellytykset? Ei kukaan kysy autokauppaankaan menijältä tättyvätkö edellytykset uuden auton ostoon.

        Jos minä haluan tietää verensokerini vaikka minuutin välein niin mitä se kenellekään kuuluu ? Ei siitä ole haittaa minulle eikä sivullisillekaan.

        Tilaa siis mittarisi ulkomailta jos haluat tiedot minuutin välein ja maksa myös kaikki kulut itse.


      • lakia.tutkittava
        Yks-veronmaksaja kirjoitti:

        Tilaa siis mittarisi ulkomailta jos haluat tiedot minuutin välein ja maksa myös kaikki kulut itse.

        Sehän siinä hullua onkin kun jokin määrittelemätön mafia on kieltänyt niiden myynnin Suomessa.

        Voisiko joku kaupankäynnin vapautta, kilpailun rajoitusta, yms. lakeja tunteva tutkia onko sellainen myyntikielto edes laillinenkaan.


      • hpv16
        lakia.tutkittava kirjoitti:

        Sehän siinä hullua onkin kun jokin määrittelemätön mafia on kieltänyt niiden myynnin Suomessa.

        Voisiko joku kaupankäynnin vapautta, kilpailun rajoitusta, yms. lakeja tunteva tutkia onko sellainen myyntikielto edes laillinenkaan.

        Täältä voi vilkaista lakia:
        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2010/20100629

        Minusta jos tuo laite on hyväksytty yhdessä EU-maassa niin sitä saa myydä Suomessakin. Myyjähän vastasi että lanseeraus suomeen on kesken.


      • Selvähän_tuo_on

        Niinhän se on, se "mafia" on maahantuoja. Jos laitteet "revitään käsistä" muihin maihin, sitä ei kannata tuoda Suomeen jossa julkinen puoli ei ole ottanut sitä vielä käyttöön liian suurten kulujen vuoksi (valtio vaatii leikkauksia terveyskuluissa).


      • Anonyymi
        varmasti.riittäisi kirjoitti:

        Mutta kun niitä ei saa lääkärienkään kautta. Vaimo yritti mutta ei annettu. Enkä usko, että ei riittäisi, kyllä tehdas tekee niitä kysyntää vastaavasti kuten tehdään autoja ja kenkiäkin. Jokin muu siinä on takana, ei kannata uskoa aina ensimmäistä selitystä minkä kuulee.

        Ei niitä anneta tai ei ainakaan Kela korvaa,ellei veren pitkäsokeri ole riittävän korkea.Sydämen vajaatoiminta riittää myös kriteeriksi Kelalle.


    • 2659877

      Olen käyttänyt vajaan puolivuotta ja nyt vaihdettiin 10 mg 25 mg ja jätin yhden diabeteslääkkeen pois koska ei ole molempia vara ostaa. Lisänä on metrofem 3*1mg pv. Tällä lääkityksellä verensokeri on pysynyt tasaisena mitä se ei aiemmin ollut. Mitään sivuvaikutuksia ei ole ollut, varuilta olen juonut itse tehtyä puolukkatuoremehua ja muutenkin aluaikoina join enemmän nestettä. Jokainen meistä on erilainen se mikä sopii minulle ei ehkä sovi jollekulle muulle.

      • miksi.ne.panttaa

        Hyvä kuulla edes yksi käytännön kokemus. Outoa vain kun lääkärit sitä panttaa, pitäisi saada selitys.


    • Kliini

      Jardiance on tarkoitettu pääasiassa yli 18-vuotiaille tyypin 2 diabeteksen hoitoon. Verikokeilla on tarkoitus selvittää potilaan oma insuliinin tuotanto ja lääkitys suunnitellaan sen mukaisesti. Lääkärin määräyksellä Jardiancen kanssa voidaan käyttää myös muita diabetes-lääkkeitä.

    • tytsi37vjo

      Käytän jardiancea ja sokeri arvot on laskeneet hyvin.

    • DB2

      Jardiance ollut käytössä noin vuoden. Sokerit pysyvät alhaalla, tulehduksia ei ole tullut. Muutetaan lääkitystä yhdistelmälääkkeeksi, jardiance metformiini. Vähemmän nappeja mitä nieleskellä. DB2:n hoito on onnistunut oikein hyvin. Vähemmän turhia hiiilareita ja nämä lääkkeet toimivat hyvin.

      • Stilltired

        Mielenkiinnolla luin.
        Sain Jardiancen juuri ja toivon voivani pärjääväni sillä, koska tuntuu lohdullusemmalta ottaa tabletti kuin pistää.
        Verensokeri, paasto, oli 12. Onkohan toivoa saada tämä kuntoon ruokavaliolla ja liikunnalla, lääkkeen avustuksella. Toivon...


      • Painoa_pois
        Stilltired kirjoitti:

        Mielenkiinnolla luin.
        Sain Jardiancen juuri ja toivon voivani pärjääväni sillä, koska tuntuu lohdullusemmalta ottaa tabletti kuin pistää.
        Verensokeri, paasto, oli 12. Onkohan toivoa saada tämä kuntoon ruokavaliolla ja liikunnalla, lääkkeen avustuksella. Toivon...

        Aika toivottomalta kuulostaa kun paastoarvo on noin korkea. Ei perusinsuliini pistäminen kerran päivässä ole mitenkään hankalaa. Ruokavaliolla ja liikunnalla voi saada hyvinkin parannusta arvoihin jos on paljon ylipainoa eikä ole liikkunut mainittavammin aikaisemmin.


      • Stilltired

        Ok, luulin paastoarvon olleen matala, kun yhdellä tutulla oli 20, ja hän sanoi minulla olevan matala. Kaikki vissiin suhteellista!
        Tämä siis D2:n todentamishetkellä.

        Nyt kuitenkin omilla mittauksilla 2-2.5 h ruoan jälkeen 5,8-6,8 pääsääntöisesti, kerran jopa 4,8. Olen ollut vähähiilarisella ehkä liiankin tiukasti, kun diabeteshoitaja käski höllätä. Lenkkeillyt olen ja yhä elän toivossa, että painon putoamisen ym myötä tästä tokenisin vielä. Painoa, siis läskiä on PALLOMAHASSA ja käsivarsissa, muualta olen ok.

        Lääkkeellä ei sivuvaikutuksia tai en vain huomaa. Juoda ei ole tarttenut enempää ja pissittänyt normaalisti, onkohan se huono tai epäterveellistä...
        Hiivanhan saa torjuttua, kun suihkuttaa vessakäynnin jälkeen, sokerit eivät jää iholle.


      • ickjhknbhj
        Stilltired kirjoitti:

        Ok, luulin paastoarvon olleen matala, kun yhdellä tutulla oli 20, ja hän sanoi minulla olevan matala. Kaikki vissiin suhteellista!
        Tämä siis D2:n todentamishetkellä.

        Nyt kuitenkin omilla mittauksilla 2-2.5 h ruoan jälkeen 5,8-6,8 pääsääntöisesti, kerran jopa 4,8. Olen ollut vähähiilarisella ehkä liiankin tiukasti, kun diabeteshoitaja käski höllätä. Lenkkeillyt olen ja yhä elän toivossa, että painon putoamisen ym myötä tästä tokenisin vielä. Painoa, siis läskiä on PALLOMAHASSA ja käsivarsissa, muualta olen ok.

        Lääkkeellä ei sivuvaikutuksia tai en vain huomaa. Juoda ei ole tarttenut enempää ja pissittänyt normaalisti, onkohan se huono tai epäterveellistä...
        Hiivanhan saa torjuttua, kun suihkuttaa vessakäynnin jälkeen, sokerit eivät jää iholle.

        Mitä paastoarvosi on? Oletko mitannut myös ENNEN ateriaa? Tuollaisella ateriaparimittauksella näkee miten verensokeri alenee parissa tunnissa aterian jälkeen.

        Yleensä lääkitystä voi vähentää jos vähentää hiilihydraatteja ja paino laskee. Sitä varten seurataan säännöllisesti paastoarvoa, helpoimmin aamulla ennen aamiaista.

        Mahdollisesti syömäsi hiilihydraatit ovat jo liiankin alhaiset, jos hoitaja on huomauttanut asiasta. Kroppa tarvitsee "bensaa" (glukoosia) toimiakseen ja helpoimmin sen saa hiilihydraatista.


      • Sokeriarvot
        Stilltired kirjoitti:

        Mielenkiinnolla luin.
        Sain Jardiancen juuri ja toivon voivani pärjääväni sillä, koska tuntuu lohdullusemmalta ottaa tabletti kuin pistää.
        Verensokeri, paasto, oli 12. Onkohan toivoa saada tämä kuntoon ruokavaliolla ja liikunnalla, lääkkeen avustuksella. Toivon...

        Minulla paastosokeri oli yli 13 ! Nyt lääkkeenä Diformin ja Jardiance. Painoa lähtenyt 10 kg ja nyt paastosokeri n. 7. Osittain Jardiancen ansiosta paino lähti putoamaan, mutta olen kyllä huolehtinut nyt syömisistäkin paremmin.


    • gulliojos

      Itsellä oli paastoarvo 11. Jätin pois turhat hiilihydraatit, ja 3:n kuukauden kuluttua oli paastoarvo pudonnut alle 6. Vältä vehnää, perunaa ja riisiä. Kannattaa kokeilla! Ja tietysti liikunta auttaa myös.

      • Olisko_selitys

        Kuinka paljon paino putosi tuon 3 kk aikana?


    • Bouvier

      Heippa, olen sairastanut 2-tyypin diabetesta noin 17 vuotta. Lääkityksenä ollut Metformiini 1 g x2 pv sekä Galvus 50 mg x2 pv. Viime aikoina sokeriarvot olivat nousussa ja diabeteslääkäri halusi kokeilla Jardiance 10 mg Ja lopettaa Galvus. Jardiance ei sopinut minulle lainkaan; sokeriarvot nousivat todella ylös, iltaisin mittasin jopa 19,6. Olo oli muutenkin hirveä, etenkin aamupäivät tabletin ottamisen jälkeen. Olin huonovointinen, vatsa kipeä, tutisutti koko kroppaa ja olin niin uupunut että en tahtonut jaksaa kävellä. Sokerit koko päivän pilvissä. Nyt Jardiance lopetettiin ja palattiin Galvuksen käyttöön. Vaikka lääkäri ja d-hoitaja suosittelevatkin puuroa ja täysjyväleipää, perunaa ym hiilihydraatteja, niin aion vähentää niiden käyttöä paljon. Kokemuksesta tiedän että vähähiilihydraattinen, paljon kasviksia sisältävä ruoka laskee sokereja todella tehokkaasti. En voi enää ns.totella lääkärien ravintosuosituksia, koska monessa maassa käytetään jo VHH-ruokavaliota ensisijaisena diabeteksen hoitomuotona. Milloinkahan meillä tämä myönnetään?!!

      • Kohtuus_kaikessa

        Onhan tuota vähähiilihydraattista ruokavaliota käytetty Suomessakin varmaan yli sata vuotta. Varsinkin alkuvuosina kun ei ollut diabeteslääkkeitä, se oli ainoa keino jolla diabeetikko pysyi hengissä edes muutaman vuoden.
        Hiilihydraatteja ei saa vähentää liikaa, koska se on tehokkainta ihmisen "polttoainetta". Laatu ja määrä pitää tietenkin valita oikein, siksi sinullekin on ehdotettu puuroa ja kokojyväleipää.


      • hpv27

        Missään ei käytetä karppausta kakkostyypin diabeteksen ensisijaisena hoitona. Ensisijainen hoito on laihdutus. Ruotsin kannan karppaukseen saa selville kun lukee dokumentin kost vid diabetes. Maltillista karppausta suositellaan yhtenä neljästä dieetistä diabeetikoiden painonhallintaan. Eläinrasvoilla mässäilystä sitten varoitetaan.

        Jos olet miinuskaloreilla niin verensokeriarvot paranevat ja laihtuminen saattaa poistaa lääkityksen tarpeen kokonaan.


      • jtfjhfhg
        hpv27 kirjoitti:

        Missään ei käytetä karppausta kakkostyypin diabeteksen ensisijaisena hoitona. Ensisijainen hoito on laihdutus. Ruotsin kannan karppaukseen saa selville kun lukee dokumentin kost vid diabetes. Maltillista karppausta suositellaan yhtenä neljästä dieetistä diabeetikoiden painonhallintaan. Eläinrasvoilla mässäilystä sitten varoitetaan.

        Jos olet miinuskaloreilla niin verensokeriarvot paranevat ja laihtuminen saattaa poistaa lääkityksen tarpeen kokonaan.

        Niinpä, jos diabetes johtuu ylipainosta, siihen auttaa aina laihdutus. Laihdutuskeinot on sitten asia erikseen. Yksinkertaisinta on pienentää ruoka-annoksia ja mikäli mahdollista lisätä liikuntaa. Kunhan syö vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu. Tavanomainen monipuolinen ruokavalio on terveellisin. Yllättävän nopeasti tottuu pienempiin annoksiin ja paino lähtee laskemaan.

        VHH on eräänlainen oikotie laihdutukseen jos kantti ei kestä syödä vähemmän kuin ennen.


      • hpv27
        jtfjhfhg kirjoitti:

        Niinpä, jos diabetes johtuu ylipainosta, siihen auttaa aina laihdutus. Laihdutuskeinot on sitten asia erikseen. Yksinkertaisinta on pienentää ruoka-annoksia ja mikäli mahdollista lisätä liikuntaa. Kunhan syö vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu. Tavanomainen monipuolinen ruokavalio on terveellisin. Yllättävän nopeasti tottuu pienempiin annoksiin ja paino lähtee laskemaan.

        VHH on eräänlainen oikotie laihdutukseen jos kantti ei kestä syödä vähemmän kuin ennen.

        VHH perustuu myös kalorivajeeseen. Sopii joillekin muttei kaikille. Kasvirasvoilla toteutettuna ihan ok. Ei kylläkään oikein sovi yhdistettynä raskaaseen liikuntaan.

        Minusta paran keino laihduttaa on kasvisten lisäys. Tänään on illallisena kaalisalaatti vähärasvaisella kastikkeella. Annos ehkä 400 g ja energiaa tuollaiset 200 kcal. Muuten ruokana 2 nutrilet-keittoa ja yksi pirtelö. Kalorit jäävät noin 600 tänään.


      • Stilltired
        hpv27 kirjoitti:

        VHH perustuu myös kalorivajeeseen. Sopii joillekin muttei kaikille. Kasvirasvoilla toteutettuna ihan ok. Ei kylläkään oikein sovi yhdistettynä raskaaseen liikuntaan.

        Minusta paran keino laihduttaa on kasvisten lisäys. Tänään on illallisena kaalisalaatti vähärasvaisella kastikkeella. Annos ehkä 400 g ja energiaa tuollaiset 200 kcal. Muuten ruokana 2 nutrilet-keittoa ja yksi pirtelö. Kalorit jäävät noin 600 tänään.

        Tuohan on todella tiukka. Menee ketoosiin. Pystytkö harrastamaan liikuntaa näin pienellä kalorimäärällä?
        Pidemmällä lenkillä itse hyydyn kyllä, kun olen ollut tiukalla VHH:lla, tosin sitten levon jälkeen taas tokenen.


      • hpv27
        Stilltired kirjoitti:

        Tuohan on todella tiukka. Menee ketoosiin. Pystytkö harrastamaan liikuntaa näin pienellä kalorimäärällä?
        Pidemmällä lenkillä itse hyydyn kyllä, kun olen ollut tiukalla VHH:lla, tosin sitten levon jälkeen taas tokenen.

        Olen tällä hetkellä 5:2-sella ja vähäkalorisia päiviä ti ja to, ma ke ja pe salilla mutta tällä hetkellä aika kevyttä treeniä. Saatan lisätä treenin kestoa keväämmällä kun on enemmän aikaa ja jahka lumi sulaa niin kävelen töihin.


      • veijo0986390863
        Kohtuus_kaikessa kirjoitti:

        Onhan tuota vähähiilihydraattista ruokavaliota käytetty Suomessakin varmaan yli sata vuotta. Varsinkin alkuvuosina kun ei ollut diabeteslääkkeitä, se oli ainoa keino jolla diabeetikko pysyi hengissä edes muutaman vuoden.
        Hiilihydraatteja ei saa vähentää liikaa, koska se on tehokkainta ihmisen "polttoainetta". Laatu ja määrä pitää tietenkin valita oikein, siksi sinullekin on ehdotettu puuroa ja kokojyväleipää.

        varokaa hyvät ystävät hpv:tä. Pilannut oman hoitonsa luuloillaan.


      • Anonyymi
        jtfjhfhg kirjoitti:

        Niinpä, jos diabetes johtuu ylipainosta, siihen auttaa aina laihdutus. Laihdutuskeinot on sitten asia erikseen. Yksinkertaisinta on pienentää ruoka-annoksia ja mikäli mahdollista lisätä liikuntaa. Kunhan syö vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu. Tavanomainen monipuolinen ruokavalio on terveellisin. Yllättävän nopeasti tottuu pienempiin annoksiin ja paino lähtee laskemaan.

        VHH on eräänlainen oikotie laihdutukseen jos kantti ei kestä syödä vähemmän kuin ennen.

        Diabetes voi johtua myös unettomuudesta. Silloin kortisolipitoisuuden nousu kumoaa kaikki terveysvaikutukset, jotka terveellinen ravinto ja liikunta aikaansaavat.


    • Ymmällä

      Käytin Jardiance 10 mq noin 8 kuukautta ja paino tippui 10kg ja vastaavasti sokeri nousi, mutta ei mitään sivuoireita. Sitten nostettiin 25mg niin sokeri ei ole laskenu mutta lisänä on tullut huimausta, verenpaine noussut (ennen tosi hyvä)ummetusta, vatsakipua, päänsärkyä, painon nousua, joten taidan siirtyä takaisin 10mg!!!

      • Kannattaa_lopettaa

        Eihän tuollaista lääkettä kannata käyttää joka nostaa verensokereita. Jo pelkästään tuollainen 10 kilon painonpudotus konstilla millä tahansa laskisi verensokereita ilman lääkkeitäkin.
        Kun vielä isompi annostus aiheuttaa pahoja sivuvaikutuksia niin kannattaa lopettaa koko lääke haitallisena.


    • Bouvier

      Olen nyt aloittanut Jardiance 10 mg kokeilun uudelleen. Lääkäri kehoitti ottamaan sen aamulla, illalla menee Metforem 1 gx2. Onko kokemuksia siitä, olisiko parempi ottaa Jardiance illalla? Ongelmana ovat olleet kohonneet paastoarvot, noin 9, sekä aamiaisen jälkeiset liian korkeat arvot. Mitä kokemuksia muuten Jardiancesta? Laihtuminen, sokeriarvojen lasku, pitkä sokeri? Minulla ei muuten nyt mitään sivuvaikutuksia, paitsi tietty pissittää enemmän ja tabletin ottamisen jälkeen tulee pariksi tunniksi ns. voimaton olo. Kertokaa kokemuksianne!

    • Anonyymi

      Nyt 2kk käyttänyt vaikutukset on väsymys ja infektio esinahassa, pesulla ajattelin että nämä on pikku poikien vaivoja niin ympäri leikataan, nyt on pesulla kivuliasta ja nahka punottaa, virtsan mukana tulee jotain valkoista , loppu nyt lääkkeen käyttö ja heti ma lääkärille.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe