Parempi ääni puhelimeen (esim. Lumia)

Lumia_950

Lumia 950:n äänestä huomaa hifi-kuulokkeilla, että se ei ole kohdallaan. Häviötönkin materiaali kuulostaa youtubemaiselta ympäripyöreältä häviöllisesti pakatulta mössöltä. Stereokuva ei ole kohdallaan ja diskanteissa on jotain pielessä. Ehkä piirisarjan integroitu da-muunnin ja vahvistin on syypää. Ei innosta kuuntelemaan. Kulokkeina n. 40-ohmiset Audio-Techican ATH-908.

Lumian USB-liitäntään voi onneksi kytkeä USB-äänilaitteen. Kokeilin PCM2704-pohjaista laitetta, jonka saa Ebaystä muutamalla eurolla. Ääni muuttui jo ihan siedettäväksi, mutta jotain uupui, vaikka laite toimii Lumiassa kuin junanvessa. Toisaalta reilun neljän euron hintaan nähden suuri muutos ja pienikokoisena kulkee mukana ja ottaa virran puhelimesta.

Onneksi PCM2704:sta saa ulos myös digitaalisen SPDIF-signaalin. Kytkin tämän kuulokevahvistimeen, jonka da-muuntimena on PCM1725U. Ja nyt äänessä oli se hifi-laitteiden ilmavuus ja vaivattomuus. No tietysti tässä on analogiapuoli parempi kuin USB-laitteessa, mutta kyllä da-muunninkin on parempi.

Toisaalta joillain Koss PortaPro -tasoisilla luureilla ei kannata lähteä tällaisia hifistelyjä virittelemään tai jos kuuntelee häviöllisesti pakattua musiikkia.

7

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • musiikinääni

      kännyköiden äänenlaatu on nuorille aikuisille ja nykynuorisolle ja sitä myöten myös tuleville aikuisille riittävän hyvää. miksi pyrkiä parempaan.

      • Lumia_950

        No koska minun puhelimen ääni on minulle. 🙂

        Nämä erot eivät ole mitään häviävän pieniä niin kuin hifi-laitteiden välillä vaan aivan merkittäviä. Uskon että kuka tahansa normaalikuuloinen kuuntelee mieluiten tuota parasta vaihtoehtoa. Aivan kuin musiikkiformaatti vaihtuisi MP3:sta korkean resoluution häviöttömään formaattiin.

        Iskuäänien yksityiskohdat ja kaikujen tilavaikutelma nousevat potenssiin 10.


    • Menneen.talven.lumia

      Lumiasta ei kuitenkaan ole kodin Hifi-laitteeksi, ja puhelimenahan sillä ei kauaa tee mitään, kun Windows-puhelimien tuki hiipuu.

      • Lumia_on_hyvä

        Ainakin viime kuussa viimeksi tuli Lumiaan päivitys. HP:lta tuli uusi Windows-puhelin viime syksynä. iPhonen ja muutaman Android-härpäkkeen jälkeen on helppo tykätä Windows Phonesta. 🙂


      • menneen.talven.lumia
        Lumia_on_hyvä kirjoitti:

        Ainakin viime kuussa viimeksi tuli Lumiaan päivitys. HP:lta tuli uusi Windows-puhelin viime syksynä. iPhonen ja muutaman Android-härpäkkeen jälkeen on helppo tykätä Windows Phonesta. 🙂

        WP8.1 käyttöjärjestelmän tuki loppunee tämän vuoden kesällä. WP 10 saa tukea ensi vuoden tammikuulle saakka.

        Olen samaa mieltä Windows Phonen käytettävyydestä, mutta pakko on siirtyä androidiin.


      • vuosia_käyttöaikaa

        Pystyy Lumia 900:stakin vielä käyttämään vaikka sen tuki on loppunut jo vuosia sitten, siinä toimii Whatsapp ja muut ohjelmat, kunhan sen on aikanaan päivittänyt 7.8:iin. Nykyisin päivitys ei enää onnistu jos puhelimen palauttaa tehdasasetuksiin.

        Eli kyllä WP8.1 puhelimetkin pysyvät vielä vuosia käyttökelpoisina, vaikka virallinen tuki loppuu. Kartat, whatsapp, ja valtaosa sovelluksista jatkaa toimintaansa normaalisti.


    • Kuvitelttu

      On minä muitakin kuulokkeeitta käyttänyt kun koss porta pro.

      Esim Denon AH-MM400 ja Audio Technica ATH-M50X Koss Pro4S AKG N 60NC sennheiser momentum on ear Philpis Fidelion M1 on ear Bose Quiet Comfort 35

      Nämä kuuolkkeet minulla on tällä hetkellä.

      Uusko että teidän puhelinessa on huono ääni tai sitten paranus äänen on kuvitelttu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6183
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2576
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2083
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1827
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe