Mistähän aloittaisin..
Kävin pesettämässä autoni, siis autopesurissa ja sen jälkeen alkoi tapahtua:
Ensin syttyi se moottorin ohjain-elektroniikan häiriövalo. Ohjekirja käteen ja varovasti ajoin kilometrin matkan kotiin.
Sammutin auton ja kun nousin autosta ulos, niin ihan h-moilasena kuuntelin, että jokin hurina kuuluu konepellin alta, vaikka auto ei ole käynnissä.
Menin kotiin ja sitten aloitin googlettamisen ja soittelun, että saisin apua.
Joku tuttavani sanoi, että syylärin tuuletin jäänyt päälle, mennyt kosteutta sinne. Noh, enhän minä naisena osannut tehdä mitään.
Viimein tuttavani tuli autoa katsomaan. Ei mitään hurinaa, mutta auto ei myöskään lähtenyt käyntiin, eli oli tyhjännyt akun.
Tuttava otti konepellin alta kaksi sulaketta pois, siis ne jotka pyörittävät tuuletinta. Sitten apuvirralla auto käyntiin. Auto käynnistyi ihan hyvin ja minäpä peruuttamaan autokatoksesta, että pääsen ajelemaan ja lataamaan akkua. Autokatos ihan jäinen, joten sain sitten auton sammumaan ja taaskaan ei lähtenyt käyntiin.
Ei muuta kuin uusiksi koko homma, eli apuvirralla käyntiin. Mutta..sittenpäs tapahtuikin ihmeellistä; auto kävi nätisti, mutta kaasu ei reagoinut mitenkään..siis ei mitenkään. Poljin menee kyllä pohjaan, mutta kierroksia ei ota.
Kojetaulussa palaa nyt toinen vikavalo (ei siis enää se moottorin ohjain...tms-valo). Nyt siinä palaa sellainen puolikkaan autonkuva ja päällä munalukko (keltainen valo) (ohjekirjan mukaan auton turvajärjestelmän häiriö-valo).
Eipäs tuolla autolla nyt ajeta metriäkään, kun kaasu ei toimi.
Mikä ihme autoani vaivaa? Voiko tuo pesussä käyminen aiheuttaa kaiken tuon?
Kyselee epätoivoinen Fiatin omistaja-äiti
Apua kaivataan
20
1539
Vastaukset
- MutuTuntumaa
Epäilen seuraavaa tapahtuneeksi:
Moottoritilaan meni pesun yhteydessä vettä. Jokin moottorin antureista sai vettä johdotukseensa, tai ehkä jopa sisäänsä. Sen seurauksena moottoria ohjaava tunnisti vikatilan ja sytytti valon kojelautaan, sekä alkoi käyttämään ns. vikatilaa, jotta auton moottori ei vioittuisi.
Vikatilassa auton moottoria jäähdytetään, kun se sammutetaan, siitä syystä puhallin pyöri. Puhaltimen jäädessä pyörimään, se vie akusta aika paljon virtaa, ja jos akku on vähänkään huono, se menee helposti tyhjäksi tuon puhaltimen vuoksi.
Kaiken tuon jälkeen, kaasun toimimattomuus voi viitata siihen, että akun tyhjeneminen on nollannut moottorin tietokoneen perusasetukset. Se on voinut seota myös siitä, että autolle on annettu apuvirtaa.
Suosittelisin, jos auton saa vielä käymään, että antaa sen käydä ainakin vartin verran että akku lataantuu. Kun akkujännite nousee riittävästi, voi olla että auton järjestelmien toiminta palautuu normaaliksi. Moottorin lämmetessä, myös moottoritilaan mennyt kosteus haihtuu. Jos kosteutta on mennyt jonkun anturin sisään, niin se ei kyllä korjaannu itsestään.
Tämä ihan mutu-tuntumalla, joku fiat asiantuntija korjannee jos olin pahasti metsässä.- MutuTuntumaa
Pieni korjaus.... Piti tietysti lukea että "Sen seurauksena moottoria ohjaava TIETOKONE tunnisti vikatilan"
- fiat-äiti
Kiitos (onpas ihana saada asiallisia vastauksia). Minä siis menen laittamaan auton käyntiin ja annan käydä jonkin aikaa. Katsotaan, että mitä tapahtuu :-)
- fiat-äiti
Auton sain apuvirralla käyntiin ja sulakkeet paikalleen. Auto kävi tosi huonosti, mitään vikatilavaloja ei enää palanut, mutta se kaasu...se ei reagoi ja se tuuletin hurisee, kun auton sammutti..eli taas vie akun tyhjäksi.
Joku epäili, että jos akku huono, niin voi vaikuttaa vaikka mihin ja tehdä tommosta epämääräistä oireilua??
(annoin auton käydä tommoset 25min)
Edelleen epätietoinen, fiat-äiti - RemonttiaTiedossa
fiat-äiti kirjoitti:
Auton sain apuvirralla käyntiin ja sulakkeet paikalleen. Auto kävi tosi huonosti, mitään vikatilavaloja ei enää palanut, mutta se kaasu...se ei reagoi ja se tuuletin hurisee, kun auton sammutti..eli taas vie akun tyhjäksi.
Joku epäili, että jos akku huono, niin voi vaikuttaa vaikka mihin ja tehdä tommosta epämääräistä oireilua??
(annoin auton käydä tommoset 25min)
Edelleen epätietoinen, fiat-äitiLueskelin pitkän tovin fiat keskusteluita ja tuo näyttää olevan aika normaali vikaantuminen fiateissa.
Mistään en löytänyt yksikäsitteistä selitystä mikä on vikana, vaan vikamahdollisuukdia on muutamia.
1) vettä on pesun yhteydessä mennyt moottoritilassa olevaan sulakerasiaan. Tuon jos löytää, niin voi ottaa kannen pois päältä ja katsoa huolella onko siellä vettä.
2)vettä on pesun yhteydessä mennyt moottoritilassa olevaan ECU (tietokone) yksiköön ja rikkonut sen. Tuohon ei auta kuin ECU.n vaihto (kallista).
3)moottorin lämpötilaa tarkkaileva anturi on hajonnut ja sen seurauksena ECU saa tietoa, että moottori olisi ylikuumenemassa
Koska moottori ei reagoi kaasun käyttöön ja puhallin on päällä koko ajan, voisi olettaa niiden liittyvän samaan ongelmaan. Kohdat 2) ja 3) aiheuttavat puhaltimen päälläolon, ja kumpikin voi myös sekottaa moottorin toimintaa niin, että se reagoi kaasuun huonosti.
Jos ECU on rikki, sen uusiminen maksaa satoja euroja, jos moottorin lämpötila-anturi on rikki, se maksaa muutamia kymppejä.
Jos et itse löydä tuota moottoritilassa olevaa sulakerasiaa ja pysty katsomaan, onko se märkä sisältä, taitaa ainoa vaihtoehto olla korjaamolle vienti.
Huono akku voi toki aiheuttaa autossa kummallisia oireita, mutta se ei nyt vaikuta todennäköisimmälle vaihtoehdolle. - fiat-äiti
RemonttiaTiedossa kirjoitti:
Lueskelin pitkän tovin fiat keskusteluita ja tuo näyttää olevan aika normaali vikaantuminen fiateissa.
Mistään en löytänyt yksikäsitteistä selitystä mikä on vikana, vaan vikamahdollisuukdia on muutamia.
1) vettä on pesun yhteydessä mennyt moottoritilassa olevaan sulakerasiaan. Tuon jos löytää, niin voi ottaa kannen pois päältä ja katsoa huolella onko siellä vettä.
2)vettä on pesun yhteydessä mennyt moottoritilassa olevaan ECU (tietokone) yksiköön ja rikkonut sen. Tuohon ei auta kuin ECU.n vaihto (kallista).
3)moottorin lämpötilaa tarkkaileva anturi on hajonnut ja sen seurauksena ECU saa tietoa, että moottori olisi ylikuumenemassa
Koska moottori ei reagoi kaasun käyttöön ja puhallin on päällä koko ajan, voisi olettaa niiden liittyvän samaan ongelmaan. Kohdat 2) ja 3) aiheuttavat puhaltimen päälläolon, ja kumpikin voi myös sekottaa moottorin toimintaa niin, että se reagoi kaasuun huonosti.
Jos ECU on rikki, sen uusiminen maksaa satoja euroja, jos moottorin lämpötila-anturi on rikki, se maksaa muutamia kymppejä.
Jos et itse löydä tuota moottoritilassa olevaa sulakerasiaa ja pysty katsomaan, onko se märkä sisältä, taitaa ainoa vaihtoehto olla korjaamolle vienti.
Huono akku voi toki aiheuttaa autossa kummallisia oireita, mutta se ei nyt vaikuta todennäköisimmälle vaihtoehdolle.Fiatissa pitäis olla akun ja siinä vieressä olevan sulakerasian päällä sellainen suoja,suojus, mikä se nyt onkaan, mutta edellisen auton korjauksen aikaan sitä ei ilmeisesti ole laitettu takaisin paikalleen, koska nyt huomasin, että se akku ja ympäristö ihan "paljaana" ja aivan varmasti se sellainen suojus on siinä akun päällä ollut autoa ostettaessa.
Voisiko tämä olla syynä, että jotain on päässyt kastumaan?
Sen sulakekotelon (jos tarkoitat sitä koteloa akun vieressä?) kyllä löysin, mutta en nyt kyllä osaa arvioida, että onko se kostea (mun mielestä on), mutta ei siitä nyt vettä tipu, ettei silleen ole litimärkä.
Voihan kirosana, että tulee kalliiks auton pitäminen, huoh. - fiat-äiti
fiat-äiti kirjoitti:
Fiatissa pitäis olla akun ja siinä vieressä olevan sulakerasian päällä sellainen suoja,suojus, mikä se nyt onkaan, mutta edellisen auton korjauksen aikaan sitä ei ilmeisesti ole laitettu takaisin paikalleen, koska nyt huomasin, että se akku ja ympäristö ihan "paljaana" ja aivan varmasti se sellainen suojus on siinä akun päällä ollut autoa ostettaessa.
Voisiko tämä olla syynä, että jotain on päässyt kastumaan?
Sen sulakekotelon (jos tarkoitat sitä koteloa akun vieressä?) kyllä löysin, mutta en nyt kyllä osaa arvioida, että onko se kostea (mun mielestä on), mutta ei siitä nyt vettä tipu, ettei silleen ole litimärkä.
Voihan kirosana, että tulee kalliiks auton pitäminen, huoh.Niin ja kiitos kommenteistasi - ossapahn vähän jo etukäteen varautua, että mitä tuleman pitää.
Tuo vika tosiaan alkoi pesun jälkeen, joten naisenlogiikalla yhdistän se liittyväksi, että kosteutta päässyt jonnekin??..mutta minne..ja voisiko auton saaminen lämpimään vuorokaudeksi auttaa?
Entäs vikakoodinlukija??
Vähänkö harmittaa :-( - RemonttiaTiedossa
fiat-äiti kirjoitti:
Niin ja kiitos kommenteistasi - ossapahn vähän jo etukäteen varautua, että mitä tuleman pitää.
Tuo vika tosiaan alkoi pesun jälkeen, joten naisenlogiikalla yhdistän se liittyväksi, että kosteutta päässyt jonnekin??..mutta minne..ja voisiko auton saaminen lämpimään vuorokaudeksi auttaa?
Entäs vikakoodinlukija??
Vähänkö harmittaa :-(Voisihan se lämmin talli jelpata jos siellä kosteutta on.
Ja tottakai vikakoodit kannattaa lukea. Oletin ettet tiedä mitään tuollaisista :) - fiat-äiti
RemonttiaTiedossa kirjoitti:
Voisihan se lämmin talli jelpata jos siellä kosteutta on.
Ja tottakai vikakoodit kannattaa lukea. Oletin ettet tiedä mitään tuollaisista :)Kiitos! Oikeasti en tiedäkään autoista mitään, mutta kun olen köyhä yh-äiti, osaan lukea ja kirjoittaa, niin kaikenmaailman oppaita olen googlettanut ja yrittänyt käyttää maalaisjärkeä, loogista ajattelua ja mitä kaikkea...päällänikin tarvittaessa seison, jos se auttaisi asiaa..mutta kun ei..
- UuusAvuttomuutta
RemonttiaTiedossa kirjoitti:
Lueskelin pitkän tovin fiat keskusteluita ja tuo näyttää olevan aika normaali vikaantuminen fiateissa.
Mistään en löytänyt yksikäsitteistä selitystä mikä on vikana, vaan vikamahdollisuukdia on muutamia.
1) vettä on pesun yhteydessä mennyt moottoritilassa olevaan sulakerasiaan. Tuon jos löytää, niin voi ottaa kannen pois päältä ja katsoa huolella onko siellä vettä.
2)vettä on pesun yhteydessä mennyt moottoritilassa olevaan ECU (tietokone) yksiköön ja rikkonut sen. Tuohon ei auta kuin ECU.n vaihto (kallista).
3)moottorin lämpötilaa tarkkaileva anturi on hajonnut ja sen seurauksena ECU saa tietoa, että moottori olisi ylikuumenemassa
Koska moottori ei reagoi kaasun käyttöön ja puhallin on päällä koko ajan, voisi olettaa niiden liittyvän samaan ongelmaan. Kohdat 2) ja 3) aiheuttavat puhaltimen päälläolon, ja kumpikin voi myös sekottaa moottorin toimintaa niin, että se reagoi kaasuun huonosti.
Jos ECU on rikki, sen uusiminen maksaa satoja euroja, jos moottorin lämpötila-anturi on rikki, se maksaa muutamia kymppejä.
Jos et itse löydä tuota moottoritilassa olevaa sulakerasiaa ja pysty katsomaan, onko se märkä sisältä, taitaa ainoa vaihtoehto olla korjaamolle vienti.
Huono akku voi toki aiheuttaa autossa kummallisia oireita, mutta se ei nyt vaikuta todennäköisimmälle vaihtoehdolle.Miten niin autolla ei tee mitään, jos siihen tulee vikaa? Ei auto ole kertakäyttötuote joka heitetään roskiin siinä vaiheessa kun bensa loppuu tankista.
Iskarit ja koiraanluut ovat ihan normaalia kulutustavaraa, se suutin on tunnetusti valitettava suunnitteluvirhe, mutta tuokaan ongelma ei iske joka päivä vastaan, eikä ole aivan mahdottoman kallis korjattava.
Jos et ymmärrä autoista tai tekniikasta, etkä sellaisen ylläpidosta, on syytä hankkia liisattu auto. Siinä ei tule minkäänlaisia korjaus- eikä huoltokuluja. - EroaOn
UuusAvuttomuutta kirjoitti:
Miten niin autolla ei tee mitään, jos siihen tulee vikaa? Ei auto ole kertakäyttötuote joka heitetään roskiin siinä vaiheessa kun bensa loppuu tankista.
Iskarit ja koiraanluut ovat ihan normaalia kulutustavaraa, se suutin on tunnetusti valitettava suunnitteluvirhe, mutta tuokaan ongelma ei iske joka päivä vastaan, eikä ole aivan mahdottoman kallis korjattava.
Jos et ymmärrä autoista tai tekniikasta, etkä sellaisen ylläpidosta, on syytä hankkia liisattu auto. Siinä ei tule minkäänlaisia korjaus- eikä huoltokuluja.Miksi kopioit näitä kommentteja muualta? Mikä on tavoitteesi?
- hjelppaajapro
Älä vaihda Citikkaan äläkä Pösöön. Vielä enemmän vikoja on Citroenissä ja Peugeotissa. Vie korjaukseen!
- Trolli_havaittu
Peugeot palstalla kun on ihan identtinen viesti
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14739688/apua-kaivataan
Niin eikö sieltä voisi katsoa vastauksia- fiat-äiti
No mutta...tuo peugeot-äidin kirjoitushan on selvä kopio tästä minun kirjoituksestani.
Miksi jollakulla on tarve toimia noin, eikö omia sanoja löydy?
- kevätsunia
Pakkasella ei kannata fiattia pesettää varsinkiin automaatissa!
- gfghfgfghfg
Aika hyvä provo,Fiat/Peugeot,sama tarina,Joku vihaa etelän poikien automerkkejä.
- fiip
Tarina on kyllä jonkun autoasiantuntian kirjoitus.
- fiat-äiti
Jos tarkoitat tätä minun aloittamaani keskustelua, niin pakko nyt tunnustaa, etten tiedä autoista juurikaan mitään. Loogista päättelykykyä ja maalaisjärkeä ehkä hiukan, mutta ikävä kyllä se ei nyt tämän auto-ongelmani kanssa taida auttaa :-(
- fiddupeugeot
Tuolta --> http://keskustelu.suomi24.fi/t/14732068/eukko-alkoi-viduileen
- Olavikolavi
Joo kannattaa kysellä vaan täältä neuvot ja unohtaa autokorjaamot.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172204Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842168Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101416- 1011407
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663841267Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461198Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.253912- 78889
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173884- 63874