Lazybagin korjaus

grg

Osaako joku suositella lazybagin korjaajaa. Vetoketju repesi, mutta muuten bagi on ehjä.

Bagi on myös niin pitkä, että en saa sitä mahtumaan henkilöautoon. En ollut löytävinään siitä myöskään purkumahdollisuutta. Eli nouto voisi myös olla aiheellinen ompelun ohessa.

9

412

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pilssirotta

Eiköhän mikä tahansa purjeneulomo tuollaisen korjaa.

En nyt oikein ymmärrä, tuota pituus ongelmaa. Eikös nuo ole vain puomissa kiinni olevia "säkkejä", joihin puolestaan lazy jac narut tulevat kiinni? Jos siinä jotkin pitkittäis jäykisteet on, niin luulisi saavan irti. Tai ainakin siltä näyttävät, syvällisempiä kokemuksia lazybageistä minulla ei ole.

Halvemmalla tietty pääset, kun lainaat vaimon/äidin/mummin ompelukonetta ja korjaat itse.

• grg

No jäykisteitä yritin irroitella. Näytti siltä, että pitää alkaa repiä ompeleita auki ennen kuin jäykisteet lähtee. Pitänee tutkia niitä vielä paremmin.

Luultavasti saisin lainaan ompelukoneen. Edellisestä ompelusta on reilu 30 vuotta, joten pitäisikö kokeilla pitkästä aikaa ihan ite :) Noh katsotaan! Aika pitkä vetoketju pitäisi löytää, mutta tutkitaan.

• Pilssirotta

Suosittelen kokeilemaan korjata itse. Se on paljon hauskempaa, eikä siinä mitään menetä, koska lazybag on jo rikki. Ellei onnistu niin toimita sitten neulojalle.

Itse yritän aina ensisijaisesti korjata itse, on kyseesää mikä tahansa veneen osa. Ellen osaa, otan asioista selvää, opettelen ja pyydän apua. Osaampahan sitten ensikerralla ainakin itse.

Mielestäni itse tekeminen ja korjaaminen on iso osa veneilyä. En voi aina luottaa siihen, että joku muu tulee ja korjaa. Saatanhan olla jumissa jossain asumattomalla saarella rikkinäisen koneen ja revenneen purjeen kanssa.

Saattaa tietty vaikuttaa myös se, että olen aina melko persaukinen (koska vähätkin varat menevät purjehdusharrastukseen).

Lisäksi se on vaan hitosti hauskempaa tehdä asioita itse.

• Pilssirotta
        Pilssirotta kirjoitti:

Suosittelen kokeilemaan korjata itse. Se on paljon hauskempaa, eikä siinä mitään menetä, koska lazybag on jo rikki. Ellei onnistu niin toimita sitten neulojalle.

Itse yritän aina ensisijaisesti korjata itse, on kyseesää mikä tahansa veneen osa. Ellen osaa, otan asioista selvää, opettelen ja pyydän apua. Osaampahan sitten ensikerralla ainakin itse.

Mielestäni itse tekeminen ja korjaaminen on iso osa veneilyä. En voi aina luottaa siihen, että joku muu tulee ja korjaa. Saatanhan olla jumissa jossain asumattomalla saarella rikkinäisen koneen ja revenneen purjeen kanssa.

Saattaa tietty vaikuttaa myös se, että olen aina melko persaukinen (koska vähätkin varat menevät purjehdusharrastukseen).

Lisäksi se on vaan hitosti hauskempaa tehdä asioita itse.

Ps. Jos ompelet itse on oikea lanka hommaan V69 purjelanka. Ompelukoneeseen paksuin pallopäinen ns. farkkuneula mitä koneeseen saa kiinni. Tavallisella ohkasella terävällä neulalla hommasta ei tule mitään. Sunbrella kangas (mitä tuo lazybag oletettavasti on) on meinaan melkoisen paksua ja vahvaa kangasta.

Vanhoja poljettavia/käsin veivattavia Singereitä saa muutamilla kympeillä. Niillä ompelee vaikka pellin palasia yhteen.

• Avaa ompeleet siististi ja ota jäykisteet pois. Purjeneulalla ja -langalla ompelet ne sitten taas kiinni. Onnistuu varmaan ihan insinööripohjallakin.

• lazyJack

Pitkittäisjäykisteet on lazybagissäni jouset, mikjö ovat lattataskuissan. Ne voi vetää pois puominpään aukosta. Kun ovat jousia ( tulivat uutana kiepitettynä). niin voisi puomipussin taittaa mutkalle ilman murheita.

Kannattanee katsoa vähän tarkemmin.

• Seppomartti

Lazybagin vetoketjun rikkoontuminen on väistämätön ongelma jossain vaiheessa. Vaikeampi on löytää uusi riittävän pitkä ilman metalliosia.
      Jäykisteenä toimivat putket tai latat ovat yleesä helposti poistettavissa. Tavallisin lienee tarrasulku. Jos olisi umpitunneli niin ei monta senttiä tarvitse ratkoa.
      Kotiompelukoneen käytön omgelmia DIY- miehelle. Kaupan lanka on uv- suojaamaton ja liian ohut. Mainittu V69 lienee polyesteriä ja kotikoneen käyntinopeus on liian suuri ja polttaa langan. Lankarullan kastaminen ompelukoneöljyyn sanotaan helpottavan.
      Kerran tehneenä en tee itse toista kertaa vaan teetetty on ollut parempi

• ariel371

Lanka on kriittinen, sen tulee kestää UV -säteilyä. Neulon nykyään puomipeitteen paikat heittouistinonkisiimalla, ihan ohuella. Se vaikuttaa kestävän.

• Purjeentekijä

Jos ompelet kotikoneella V69 lanka on hyvä valinta. Tikit kestävät käytössä muutaman vuoden. Sen jälkeen kannattaa uusia.

V92 olisi parempi (kestävmpi) valinta langaksi ja, mutta sen käyttö ei onnistu kotikoneella.

Tulet huomaamaan että riittävän pitkän vetoketjun löytäminen ei ole ihan helppoa. Jos löydät metritavarana myytävää spiraalivetoketjua, niin käytä sitä. Sen hampaat kestävät aurinkoa paremmin ja riittävän pitkän vetokejun löytämien on helpompaa.

Peitteen korjaaminen Tee-Se- Itse välineillä voi olla ihan kivaa ja antoisaa puuhaa, mutta jos haluat paremman lopputuloksen tai jos haluaat päästä tuntiliksoille niin keskity omaan työhäsi ja vie peite purjeentekijälle.

Lattojen poistamien onnistuu usammin kuin ei. En muista nähneeni montaakaan peitettä vuosien varrella jossa latat olisivat ommeltu kiinteästi taskuihinsa. Ota valokuva kännykällä ja lähetä kuva viestin lopussa olevaan numeroon, niin yritän neuvoa miten tasku aukeaa.

Nouto pääkaupunkiseudulla onnistuu sekin.

// Purjeentekijä
      040 500 3468

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1218
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      119
      1062
    3. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      134
      959
    4. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      299
      763
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe