Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

IOR kuopan täyttö skegin edestä

peräsin

Veneeni on 70-luvun suunnittelua, jolloin IOR-sääntöä yritettiin kiertää tekemällä runkoon erikoisia vääristymiä. Yksi näistä on kuoppa runkolinjoissa peräsimen edessä. Olen vähän pohtinut sen täyttämistä. Törmäsin vastaavaan projektiin Cruisers foorumilla: http://www.cruisersforum.com/forums/f90/bustle-ahead-of-rudder-turbulence-95435.html Omistaja kehuu muutoksen vaikutuksesta parantunutta suorituskykyä, suuntavakautta ja helpompaa hallittavuutta.

Onkohan täällä joku tehnyt vastaavaa projektia? Itse homma olisi hyvin yksinkertainen ja onnistuisi varmaan viikonlopussa: Poistetaan myrkkyväri kuopan alueelta, muotoillaan täyteaineesta (vaikka Finnfoam) sopiva palikka, liimataan se paikalleen epoksikitillä, kuidutetaan, spaklataan epoksikitillä ja maalataan myrkyllä.

Latasin pari kuvaa selventämään ideaa

http://aijaa.com/H82tEh
http://aijaa.com/U8TirS

20

582

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pilssirotta

      Ei tuollasen tekeminen kovin vaikea homma ole. En tiedä maksaako vaivan, varsinkin jos harrastat lähinnä matkapurjehdusta.

      Kerro sitten kuinka kävi, jos hommaan ryhdyt.

    • hartsi-harri

      Minusta näyttää siltä että puhut skegissä olevasta kuopasta. Mikä ettei, kenties suuntavakavuus todella paranee hieman.
      Varsinainen bustle on tuossa pohjassa peräsinakselin kohdalla. Sen tasoittaminen olisi jo isompi homma, mutta onhan niitäkin joissakin veneissä tehty. Aika työlästä se kyllä on, varsinkin jos peräsimeen joutuu koskemaan.

    • miettisin_vielä

      Laittaisin jotain jämerämpää kuin foamia, vaikka lasikuitua tai puuta (teak tai painekyllästetty), tai edes pallokittiä väliaineeksi. Foamit elää ja liikkuu pikkutälleistä tai nostoliinoista tms. Mutta onko vaivan arvoista?

    • ppgp

      Minun mielipiteeni: Olen aika varma,että tuon kuvasi "notkahduksen" korjaaminen ei vaikuta mihinkään piirun vertaa.
      En ole IOR-expertti, mutta epäilen, että tuota ei ole suinkaan tehty säännön vuoksi - sääntö ei muistaakseni mittaa tuosta kohtaa,eikä keskilinjalta, vaan sieltä peräsinakselin kohdilta ja vähän leveämmältä.

      Voi olla, että suunnittelija on piirtänyt tuon säästääkseen karvan verran märkäpinta-alaa, joka hidastaa kevyellä tuulella. Jo näin olisi, niin lisäyksesi voisi jopa hidastaa venettäsi - mutta vain teoriassa, ero olisi jotain "solmun sadasosan" luokkaa...

      cruisersforumilla on kuvissa ihan eri luokan modifaatio ja erilainen vene, joten sen kokemuksista ei ole mitään hyötyä.

    • näin.naapurissa

      Laiturinaapurina on vanha puolitonnari, johon muutos on tehty ja jonka tekoa itsekin seurasin. Ei se ihan pieni homma ollut, mutta kannatti. Viikossa sitä ei tehnyt taitavakaan kaveri. Lisätilavuus tuli hyvään paikkaan ja vene sietää nyt paremmin miehistön painon istumalaatikossa. Broutsiherkkyys väheni selvästi ja nopeuttakin tuli hippasen verran lisää. Kaiken kaikkiaan veneen ominaisuudet paranivat.

      Täyte tehtiin PVC-vaahdosta ja siihen kuitua päälle, alla oli ristiinlaminoitua viilua. Ei siinä ole mitään syytä jämäkkää vaahtoa jämkämpää täytettä käyttää. Kuten varmaan melkein jokaisessa IOR-rungossa, piti myös peräsintä modata, koska se normaalisti on siinä kuopassa.

      Ei tarvitse olla suurikaan IOR-expertti tietääkseen, että juuri säännön takia se mutka siellä on. Sillä kohdalla on vyömitan mittapiste.

      • katso.ensin

        näin.naapurissa, taidat puhua koko takarungon muodon muuttamisesta, etkö katsonut aloittajan kuvaa? Aloittajan kuopan täytto on vain pieni muutos.


      • näin.naapurissa
        katso.ensin kirjoitti:

        näin.naapurissa, taidat puhua koko takarungon muodon muuttamisesta, etkö katsonut aloittajan kuvaa? Aloittajan kuopan täytto on vain pieni muutos.

        Miten sitä haluat kutsua. Aloittajan runko on hyvin samantyylinen kuin se mun naapurin runko. Jos takarungossa olevan kuopan täyttää, siinä takarungon muoto muuttuu. Muutos on sekä näkyvä että kohtalaisen työläs tehdä. Muutos ulottuu vesilinjasta vesilinjaan ja melko pitkälle matkalle. Jos haluaa, ettei täyttö ole törkeän itsetehdyn näköinen, sen tekemiseen menee aikaa. Saattaa silti hyvin kannattaa.


      • katso.ensin
        näin.naapurissa kirjoitti:

        Miten sitä haluat kutsua. Aloittajan runko on hyvin samantyylinen kuin se mun naapurin runko. Jos takarungossa olevan kuopan täyttää, siinä takarungon muoto muuttuu. Muutos on sekä näkyvä että kohtalaisen työläs tehdä. Muutos ulottuu vesilinjasta vesilinjaan ja melko pitkälle matkalle. Jos haluaa, ettei täyttö ole törkeän itsetehdyn näköinen, sen tekemiseen menee aikaa. Saattaa silti hyvin kannattaa.

        Aloittajahan näyttäisi vai haluavan suoristaa skeginsä.


      • kertausta
        näin.naapurissa kirjoitti:

        Miten sitä haluat kutsua. Aloittajan runko on hyvin samantyylinen kuin se mun naapurin runko. Jos takarungossa olevan kuopan täyttää, siinä takarungon muoto muuttuu. Muutos on sekä näkyvä että kohtalaisen työläs tehdä. Muutos ulottuu vesilinjasta vesilinjaan ja melko pitkälle matkalle. Jos haluaa, ettei täyttö ole törkeän itsetehdyn näköinen, sen tekemiseen menee aikaa. Saattaa silti hyvin kannattaa.

        Ei muutos ulotu "vesilinjasta vesilinjaaan". Täytettävä kohta on vain skegissä:

        http://aijaa.com/H82tEh
        http://aijaa.com/U8TirS


      • ppgp

        Selvyyden vuoksi: omassa viestissäni puhuin vain tuosta aloittajan "uudessa kuvassa" näkyvästä skegin alareunan suoristamisesta. EN sen ison IOR-kuopan täyttämisestä. Niinkuin ei aloittajakaan.

        Muuten olen sitä mieltä, että ennen vähäänkään isompaa vedenalaisen rungon muodonmuutosta kannattaa käydä juttelemassa ammattimaisen venesuunnittelijan kanssa. Osaa sanoa, minkälainen vaikutus muutoksella, sekä hyvät että huonot puolet. Tunnin juttelu ei paljoa maksa hyötyyn nähden.


      • näin.naapurissa

        Aloittaja puhui nimenomaan kuopasta runkolinjoissa ja sen täyttämisestä. Mutka skegissä on täysin epäoleellinen ulkonäköseikka. Se näyttää enemmän rakentajan työtapaturmalta, eikä ainakaan mikään mittasäännön tuote.


      • katsokuvia
        näin.naapurissa kirjoitti:

        Aloittaja puhui nimenomaan kuopasta runkolinjoissa ja sen täyttämisestä. Mutka skegissä on täysin epäoleellinen ulkonäköseikka. Se näyttää enemmän rakentajan työtapaturmalta, eikä ainakaan mikään mittasäännön tuote.

        Etkö näe aloittajan kuvaa? Ensimmäisessä kuvassa on kuoppa skegissä, ja toisessa kuvassa hän on photoshopannut sen skegin alareunan suoraksi, se kuvaa sitä sen skegin kolon täyttämistä.


      • peräsin

        Tarkoitus oli tosiaan kysyä skegissä olevan kuopan täytöstä. Noitahan piirrettiin vielä 70-luvulla IOR-veneisiin, mutta 80-luvulla ne poistuivat. Esim. Farrin toimiston sivuilla on vanhoja piirrustuksia, joissa 80-luvun alkuun asti oli kaikissa tuo skegikuoppa, esim. tässä Whitbread-veneessä http://www.farrdesign.com/pdfs/90_Study_Plan_2.pdf

        Vyömitta otettiin perästä kahdesta kohtaa: AGS ja AIGS. http://3.bp.blogspot.com/-HuxOe6Iltxw/UvCZudxmWRI/AAAAAAAAE-c/UYZC0ljFc00/s1600/Bob Perry Drawing.jpg

        http://2.bp.blogspot.com/-tmlYJiYZyDg/UfmnJp71jvI/AAAAAAAADn4/pfMwD44UKw0/s1600/IOR diagram3.jpg

        Näiden paikkaa voitiin manipuloida noilla kuopilla perässä. Varmaan isompi vaikutus linjoihin olisi taaemman täytöllä, mutta työmäärältään se on eri luokkaa kuin vedenalaisen osan virtaviivaistaminen. 80-luvun veneissä skegit olivat tekemäni piirustuksen kaltaisia, mm. Contrast 33, SY 340, Comfort/Comfortina 32 jne. Ehkä sen joku kevät askartelen suoraksi. Nykyisellään se irrottaa virtauksen ja aiheuttaa turhaa veden pyörteilyä.


      • ei.väliä
        peräsin kirjoitti:

        Tarkoitus oli tosiaan kysyä skegissä olevan kuopan täytöstä. Noitahan piirrettiin vielä 70-luvulla IOR-veneisiin, mutta 80-luvulla ne poistuivat. Esim. Farrin toimiston sivuilla on vanhoja piirrustuksia, joissa 80-luvun alkuun asti oli kaikissa tuo skegikuoppa, esim. tässä Whitbread-veneessä http://www.farrdesign.com/pdfs/90_Study_Plan_2.pdf

        Vyömitta otettiin perästä kahdesta kohtaa: AGS ja AIGS. http://3.bp.blogspot.com/-HuxOe6Iltxw/UvCZudxmWRI/AAAAAAAAE-c/UYZC0ljFc00/s1600/Bob Perry Drawing.jpg

        http://2.bp.blogspot.com/-tmlYJiYZyDg/UfmnJp71jvI/AAAAAAAADn4/pfMwD44UKw0/s1600/IOR diagram3.jpg

        Näiden paikkaa voitiin manipuloida noilla kuopilla perässä. Varmaan isompi vaikutus linjoihin olisi taaemman täytöllä, mutta työmäärältään se on eri luokkaa kuin vedenalaisen osan virtaviivaistaminen. 80-luvun veneissä skegit olivat tekemäni piirustuksen kaltaisia, mm. Contrast 33, SY 340, Comfort/Comfortina 32 jne. Ehkä sen joku kevät askartelen suoraksi. Nykyisellään se irrottaa virtauksen ja aiheuttaa turhaa veden pyörteilyä.

        Tuossa kohtaa virtaus on mutkasta riippumatta jo täysin pyörteistä, virtaus on irronnut jo paljon edempänä. Sillä skegin mutkalla ei ole kuin esteettinen merkitys.


      • hartsi-harri

        Kyllä se mutka lisää pyörteisyyttä verrattuna suoraan skegiin, vaikka emme puhukaan laminaarivirtauksesta. Tuossa kohtaa on toisinaan aika isot paine-erot, jolloin pienikin muutos pyörteenmuodostuksessa voi olla merkittävä. Etenkin broachin lähestyessä, kun paine-erot ovat suurimmillaan. Normaaliajossa kun pinnapaine on pientä, vaikutus on todennäköisesti pienempi.


      • ei.väliä
        hartsi-harri kirjoitti:

        Kyllä se mutka lisää pyörteisyyttä verrattuna suoraan skegiin, vaikka emme puhukaan laminaarivirtauksesta. Tuossa kohtaa on toisinaan aika isot paine-erot, jolloin pienikin muutos pyörteenmuodostuksessa voi olla merkittävä. Etenkin broachin lähestyessä, kun paine-erot ovat suurimmillaan. Normaaliajossa kun pinnapaine on pientä, vaikutus on todennäköisesti pienempi.

        Noin pieni ja jouhevamuotoinen mutka on yhdentekevä virtausten kannalta. Puolen asteen ero peräsinkulmassa on isompi juttu, myös broachin kannalta.


    • 10-kappanaa

      Ihan mielenkiinnosta miksi ihmeessä moiseen toimeen ryhtyisit.

    • xjk
      • qawsz

        >>Concorden pyrstö

        Niin kannattaa! Etenkin jos vene kulkee yli äänennopeudella ilman halki.


      • samat_ilmiöt
        qawsz kirjoitti:

        >>Concorden pyrstö

        Niin kannattaa! Etenkin jos vene kulkee yli äänennopeudella ilman halki.

        Niin, veteen tietysti


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2374
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      55
      2085
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      95
      1923
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1672
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1592
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1456
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1430
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1390
    Aihe