Ranskalaiset 1960-70-luvun klassikot

Servaali

hei kaikki ranskalaiset elokuvan ystävät. Tämä Keskutelu oikeastaan alkoi jo italialaiset klassikot otsikon alla. Koska pidän trillereistä muistan erityisesti Chabrolin filmit kuten Teurastaja, Shampanjamurhat, Hiljaiseloa Clichyssä, ja Rohkea nuoruus (Les cousins 1958).
Stephan Audran tähditti monia filmejä.
Muistatteko Luis Mallen ja Melvillen elokuvia?
Tai Jaqcues Demyn? Kuka muuten ohjasi Querrelle de Brestin? Kuoleman puutarha, jossa oli Simone Signoret taisi ohjata Luis Buñuel, vai kuinka?
Ciao Massimo

3

2188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • La Dolce Vita

Hei, kiitos mukavasta kommentista, jonka annoit mulle tuossa italialaisten klassikkojen keskustelussa, ajattelin vastata sinulle tänne. Noista ranskalaisista klassikoista. Kun olin hyvin nuori, siis 70-luvulla, niitä tuli televisiosta hyvinkin paljon, niin Chabrolin kuin Truffautinkin elokuvia. Varsinkin Chabrolia tuli katsottua, ja muistan minäkin hyvin, kuinka Stephanie Audran tähditti useita hänen elokuvistaan. Erikoisia thrillereitä, joissa jännitys on onnistuttu säilyttämään todella hyvin! Valitettavasti en muista nimeltä muita kuin tuon "Teurastajan", olin tosi nuori silloin, mutta olisi kiva katsoa niitä uudestaan. Truffautilta on jäänyt mieleen ennenkaikkea koskettava ja erikoinen "Jules ja Jim", jossa Jeanne Moreau on aivan mahtava. "Morsian pukeutui mustaan", jossa on myös Jeanne Moreau, on kanssa Truffautin, eikö vain? Mutta ylivoimainen suosikkiohjaajani ranskalaisista: Jacques Demy. Kuten Peter von Bagh kerran kirjoitti, hänen elokuvissaan hehkuu kadotettujen, mutta ei koskaan kuolleiden rakkauksien kaipuu. Demyn elokuvista iki-ihana "Cherbourgin sateenvarjot" on ehdoton ykkönen, myös Anouk Aiméen tähdittämä "Lola" on todella ihana (loistava ja lumoava Anouk Aimée kauneimmillaan!), ja muitakin hienoja teoksia häneltä löytyy. Näitäkin tuli joskus TV:stä, vaan ei enää nykyään. Luis Bunuelilta on jäänyt päällimmäisenä mieleen Catherine Deneuven tähdittämä surrealistinen "Belle De Jour" - unta vai totta? Tuo "Kuoleman puutarha" kuulostaa tutulta, mutta en uskalla veikata, kuka sen olisi ohjannut. Saattaa hyvin olla Bunuel.

Luis Malle - on niin tuttu nimi, mutta en uskalla mennä nyt sanomaan, olenko häneltä jotakin nähnyt. Mitäs kuuluisia teoksia hän onkaan ohjannut? Todella mukavaa, että joku muistaa näitäkin hienoja ja omalla tavallaan ainutlaatuisia elokuvia... :)) Niin, ja onhan sitten Roger Vadim, joka esitteli maailmalle lumoavan nuoren Brigitte Bardotin (tosin "Ja Jumala loi naisen" taitaa olla jo 50-luvulta, vai muistanko oikein? Vadimhan teki jonkun verran yhteistyötä myös muutamien suomalaisten, esim. 70-luvulla nyt jo edesmenneen Sirpa Salon kanssa.)

• Massimo

Hei,
        Demyn Cherbourgin sateenvarjot ja Rochfordin tytöt olivat iki-ihania elokuvia nuorelle miehelle. Luis Malle muistaakseni ohjasi mm. Viva Marian, jossa olivat mukana Brigitte Bardot ja Jeanne Moreau. BB:n leffan Pariisitar olen nähnyt useammin kuin mitään muuta elokuvaa elokuvateatterissa noin 5-6 kertaa. Tanssitko kanssani, Sen täytyi tapahtua ja Yksityiselämä ja Babette lähtee sotaan olivat myös hyviä. Jeanne Moreau oli yksi suuri suosikkini, parhaiten muistan ehkä juuri Morsian pukeutui mustaan sekä Mademoiselle, La Notte, Eeva (Losey) ja Querelle sekä monia muita.
        Ciao!

• Muutamaa viikkoa ennen kuin USA hyökkäsi Irakiin tuli ranskalaiselta tv 5 kanavalta tuli kolme osainen sarja "La Bicyclette bleue". Onko tästä elokuvasta olemassa suomeksi tekstitettyä versiota?
      Tai onko yleensä mahdollista saada tätä dvd:llä suomesta?

Olen tietoinen, että muutama ulkomainen firma myy kyseistä sarjaa dvd:llä, mutta ilman visa-korttia ei ole mahdollista ostaa sellaista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      8020
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4584
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      33
      3887
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3208
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2772
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      29
      2727
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      51
      2392
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2210
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      395
      2162
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2099
    Aihe