Olen 22-vuotias ja ollut nyt pian 4 vuotta fyysisesti raskaassa työssä. Kun aloitin työn olin energinen ja iloinen enkä kokenut työtä vielä silloin niin kuormittavaksi mutta nyt tilanne on vähitellen mennyt siihen pisteeseen että työ vie minulta fyysisesti ja henkisesti kaikki voimat ja olen suoraan sanottuna aivan romuna vaikka sitkeästi annan kaikkien ymmärtää että olen kunnossa. Suurimmat merkit uupumukseeni/masennukseeni ovat mm. ruokahalun suuret muutokset (syön huonosti enkä jaksa enää panostaa monipuoliseen ruokaan), itsetunto 0, kroppa usein jumissa, ahdistus, kyynisyys ja vapaa-ajalla en enää nauti liikunnasta tai muusta mistä ennen nautin koska en enää jaksa ja työpäivän jälkeen usein eristäydyn seinien sisään koska ulkoilma ja ihmiset ahdistaa.
Nyt on ollut pakko tekeytyä kipeäksi tälle viikolle kun ei vain kiinnosta mennä töihin. Mutta ei tämä viikon ylimääräinen lepäilykään yhtään auta kun tiedän että maanantaina pitää mennä taas töihin . Olen viimeaikoina monesti harkinnut työn lopettamista mutta en voi koska ostin juuri oman asunnon ja työssäni on erittäin hyvä palkka, myös vanhemmilleni tulisi järkytyksenä että ottaisin juuri vakiutuneesta työpaikasta lopputilin.
Tilanteeni hävettää minua ja haluan kaikin keinoin yrittää pitää uupumukseni salassa kaikilta mutta onko mitenkään mahdollista saada ammattiapua ilman että asiat leviää työnantajalle tai muuhun lähipiiriin?
Työuupumus ja masennus
8
466
Vastaukset
- Onnea-matkaan
Moni on kanssasi samassa tilanteessa. Älä vain päästä työpaikkaasi käsistäsi,
koska tilanteesi toistuisi , mutta vaikeampana. Pidä kiinni siitä.
Yritä saada vapaa-aikanasi virkistystä, jota kaikki kaipaavat.
Mitä huononpipalkkaisen työn saa, sitä enemmän vaaditaaan.
Eikö teillä ole työpaikan kautta kuntoutusta, joka lisää voimia?
Pitäisi olla joka päivä mahdollisuus MIELUISAAN liikuntaan. - fyysinentyöonhyvä
Moi
Itsellä on myös fyysisesti raskas työ mutta se ei minua taas henkisesti kuormita.
Ennemmin muut työhön liittyvät asiat saattavat tuottaa ahdistusta.
Siinä on myös hyviä puolia jos työ on fyysisesti raskasta, pysyy kunnossa ja jos syö hyvin niin lihakset kasvaa.
Kävin tällä viikolla power liikkeessä ja siinä odotellessa pisti vain jotkut myyjät silmään, monet oli sellaisia pehmoisia joilla paljon rasvaa selvästi kehossa, ranteet ohuet kuin mitkä (ei millään pahalla myyjiä kohtaan).
Hekin päivät pitkät ovat liikeessä myymässä, välttämättä ei jaksa enää lähteä kuntoilemaan töiden jälkeen.
Jokainen on tosin yksilö, kyllä fyysinen työ voi käydä liian raskaaksi. - Uuupunut
Olen kyllä muuten kaikin puolin tykännyt työstäni mutta se vain kun työntekijöistä on kokoajan pulaa, töitä kasaantuu ja toisinaan ylipitkiä päiviä. Joskus yhden pitää tehdä kahden edestä töitä. Ja työnantajat ovat ahneita idiootteja. Ne ei paljoa piittaa työntekijöiden hyvinvoinnista kunhan vain työt tulee hoidettua. Eikä paljoa kiitosta eikä arvostusta saa ikinä jos ylitöitä tekeekin. Ja pahinta on että ylimääräisiä töitä tulee työnantajan toimesta kokoajan lisää ja paineet kasvaa entistä enemmän. Kyseessä on kumminkin laaja firma joka perustuu henkilöstön hyvinvoinnin ja osaamisen varaan niin luulisi että työntekijöiden hyvinvointi olisi ensisijaisesti tärkeintä mutta.
Pidemmän päälle niin tympäisevää ja tässä sitä nyt ollaan.
Pitänee vain odottaa ja toivoa että tilanteeseen tulee muutos parempaan.- Onnea-matkaan
Olet siis alkanut raskaan työsi keskenkasvuisena lapsena. !8-vuotiaana.
Olet saanut niskoillesi parin aikuisen työmäärän. Ei ihme, että uuvuit!
Olet nuori ja nämä vuodet työpaikalla ovat opettaneet sinua todellisuudesta.
Miten olisi, että alkaisit katsoa uutta alaa ja valita mieleistäsi tapaa opiskella? Ei se Aina merkitse sitä vanhan ajan koulussa istumista.
Kauko-opiskelu työn ohessa - oasa-ajan työn tietysti! - voisi olla jotain.
Omasta kokemuksestani voin kertoa, että aikoinaan kävin viikonloput työssä
maksaakseni keskikouluni. Olen harrastanut tätä tapaa jatkuvasti.
Mutta työelämässä jouduin tekemään useamman töitä samalla palkalla.
Jaksoin muutaman vuoden, mutta siitä tuli vaikeuksia "palamisen" ja
fyysisen kulumisen aiheuttamien vaivojen tähden.
Siksi sanoin, että pidä kiinni työstäsi, sillä kun on sen menettänyt saa huonompaa tilalle.
Mutta sinulle sanoisin, että olet nuori ja sinulla on useita mahdollisuuksia.
Se, että olet hankkinut asunnon on vastuu ja etu.
En uskalla arvat, miten asuntotilanne kehittyy, mutta sen saanti tuleee
varmasti vaikeutumaan ja kallistumaan.
Olet oikeassa ketunraudassa, enkä todella tiedä, mitä neeuvoa...
- fghjklkk
Yksinkertaisesti haet sairaslomaa ja teet selväksi ettei muutama viikko riitä, että olet pohjalla fyysisesti ja henkisesti. Jos et saa kuin lyhyen saikun niin haet perään lisää.
- fghjklkk
Kaikki on kiinni siitä että palautuu töistä, jos väsymys pääsee pikkuhiljaakin kasaantumaan niin stoppi tulee kun väsymys on kasaantunut riittävän isoksi taakaksi, jolloin romahdat sen alle.
- hhfhfdhh
Ihan oikeasti, pistä vaikka kämppä myyntiin, jotta pääset vapaaksi. Jos jatkat jaksamisen äärirajalla, niin uuden alun löytäminen on vaikeampaa tai mahdotonta. Itse väsyin nopeasti hoitotyöhön. 1990-luvun laman jälkeen työn saanti oli myös vaikeaa, ja porukkaa kidutettiin ketjuttamalla lyhyitä sijaisuuksia. Haaveilin koko ajan uudesta, mutten jaksanut opiskelun vaatimia ponnistuksia. Annoin tilanteen mennä liian pitkälle, sairastuin fyysisesti. Nyt olen ollut kuntoutustuella (määräaikainen eläke), joka päättyy pian. Sen jälkeen olen kai asunnoton, ehkä vihdoin kuollutkin. En jaksa enää tapella tukiviidakossa.
- tyhasd
itse olen 30 ja en saa töitä, enkä ole juuri niitä enää hakenut. käyn koulussa mutten kuitenkaan oikeastaan käy sitä. nyt on loma menossa ja ahdistaa tämäkin kun ei ole mitään. ikinä ei ole hyvin, kaikessa on aina joku vikana, tuntuu ettei mistään vain tule mitään. Alkoholilla pystyy täyttämään tyhjyydentunteen kun lopulta sammuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931738
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581159Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181158- 941019
- 62813
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam34773Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani5716- 46696
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42670Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113666