Mihin tarvitsemme raketteja?

hurpitsaKotiintilattu

21

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mutta ilma harvenee, eikä pian salli koneen nousta korkeammalle. Siivethän tarvitsevat ilmaa kannattaakseen konetta, samoin potkurit. Ihmeen korkealle kuitenkin ovat päässeet, ei kuitenkaan läheskään kiertoradan tuntumaan.
      Lähinnä nopeita suihkukoneita auttaa pelkkä vauhti korkealle, sillä suihkumoottorit eivät ole riippuvaisia ilnasta. Nehän vastaavat rakettimoottoreita. Mutta polttoainetta ei voi olla mukana riittävästi avaruuteen asti, eivätkä moottoritkaan ole kyllin voimakkaita.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Flight_altitude_record

      • Kyllä suihkumoottorit tarvitsevat ilmaa toimiakseen. Ei kerosiini pala ilman happea. Rakettimoottorissa sitten on hapetin mukana.


      • okaro kirjoitti:

        Kyllä suihkumoottorit tarvitsevat ilmaa toimiakseen. Ei kerosiini pala ilman happea. Rakettimoottorissa sitten on hapetin mukana.

        Näin näkyy tosiaan olevan: https://fi.wikipedia.org/wiki/Suihkumoottori

        Tehokas ahdinkin siis auttaa korkeammalle.


      • Juu suihkumoottori on täysin ilmasta riippuvainen. Sen takia niissä on ilmanottoaukkokin :)


      • EriLakikorkeuksia

        On kaksi tai oikeastaan kolme lakikorkeutta. Absoluuttinen lakikorkeus on se, jossa nousua ei enää saada lainkaan. Tähän pääseminen vaatii teoreettisesti äärettöämän ajan. (varsin akateemista) .
        Käytännön lakikorkeus eli palvelukorkeus määritellään korkeutena, missä kone voi vielä saavuttaa nousunopeuden 0.5 m/s. Sielläkin ilmakehän muutokset aiheuttavat holkkumaa, jolloin tuo 0,5 m/s nousunopeus antaa hystereesiä todelliseen palvelukorkeuteen.
        Kolmas "lakikorkeus" on se kun tehdään korkeusennätyksiä. Silloin vedetään lämä tiskissä jälkipoltot päällä lähellä maksimia palvelukorkeutta ja sitten nykäistään sauva muniin ja nokka ylös. Liike-energia vaihdettaan tällöin potentiaalienergiaksi ja kone nousee paljon normaalin toimintakorkeuden yli. Tosin kone tulee "putoavana lehtenä" alas, koska aerodynamiikka ei enää toimi. Sitten kuski vaan toivoo, että saa koneen hallintaan ennen kuin kamara tulee vastaan.

        Aloittja on koomikko tai sitten kirjoittaa asiasta, josta ei tiedä mitään.


      • Kurpitsapiirakka

        Aloittaja tässä terve!
        Kiitoksia vastauksista; oikein hienoja olivat.
        Noista raketeista. Niitä katsellutkin olen. Aina nuo tuntuvat vaakatasoon asettuvan. Sitten sammua plässähtävät ja meriin putoavat.
        En minä usko että ikinä edes 100 kilsaan pääsevät.

        Nasa kertoilee että hienosti meni vaikka menikin ihan läskiksi taas. Miksiköhän näin:
        https://www.youtube.com/watch?v=YqEw1yz7aFs


      • SekopäänSisäinenElämä
        Kurpitsapiirakka kirjoitti:

        Aloittaja tässä terve!
        Kiitoksia vastauksista; oikein hienoja olivat.
        Noista raketeista. Niitä katsellutkin olen. Aina nuo tuntuvat vaakatasoon asettuvan. Sitten sammua plässähtävät ja meriin putoavat.
        En minä usko että ikinä edes 100 kilsaan pääsevät.

        Nasa kertoilee että hienosti meni vaikka menikin ihan läskiksi taas. Miksiköhän näin:
        https://www.youtube.com/watch?v=YqEw1yz7aFs

        Pidä sinä harhasi. Jos ne eivät ole sinulle ja ympäristölle vaarallisia, niin mikä siinä? Voit uskoa vaikka seitsemänpäisiin umpiulottuvuuksien asukkeihin. Mutta pidä se omana tietonasi.


      • MereenLäsähtiTämäkin

        Tässä myös rakettilähtö.
        Ei näitä saa olemattomiin niitä tuovaa viestintuojaa ampumalla:
        https://www.youtube.com/watch?v=ks0ezrHBhzI

        Ymmärrän tietysti ettei järkeviä puoltavia selityksiä yksinkertaisesti ole.


      • jidohiohdj
        EriLakikorkeuksia kirjoitti:

        On kaksi tai oikeastaan kolme lakikorkeutta. Absoluuttinen lakikorkeus on se, jossa nousua ei enää saada lainkaan. Tähän pääseminen vaatii teoreettisesti äärettöämän ajan. (varsin akateemista) .
        Käytännön lakikorkeus eli palvelukorkeus määritellään korkeutena, missä kone voi vielä saavuttaa nousunopeuden 0.5 m/s. Sielläkin ilmakehän muutokset aiheuttavat holkkumaa, jolloin tuo 0,5 m/s nousunopeus antaa hystereesiä todelliseen palvelukorkeuteen.
        Kolmas "lakikorkeus" on se kun tehdään korkeusennätyksiä. Silloin vedetään lämä tiskissä jälkipoltot päällä lähellä maksimia palvelukorkeutta ja sitten nykäistään sauva muniin ja nokka ylös. Liike-energia vaihdettaan tällöin potentiaalienergiaksi ja kone nousee paljon normaalin toimintakorkeuden yli. Tosin kone tulee "putoavana lehtenä" alas, koska aerodynamiikka ei enää toimi. Sitten kuski vaan toivoo, että saa koneen hallintaan ennen kuin kamara tulee vastaan.

        Aloittja on koomikko tai sitten kirjoittaa asiasta, josta ei tiedä mitään.

        Tuo viimeinen lakikorkeus tapa sauva muniin ei todellakaan toimi noin.. Korkealla lentävä kone siis jo lakikorkeudessa oleva ei voi kasvattaa kohtauskulmaansa juurikaan ilman sakkausta.
        Kone koukkaan alakautta vauhtia muutaman kerran ja sitten tarkoituksella hujauttaa syöksyn jälkeistä nopeutta hyväksi käyttäen kohti korkeutta mutta kone on ohjattavissa koko ajan yleensä ellei ihan nousta 30-40km korkeuksiin.
        Itsekkin koukkinut cesnalla nopeudella 20kt mutta koska nokka on koko ajan menosuuntaan kone ei sakkaa, kun siivillä ei ole kuormaa, ennekuin vauhti alkoi kiihtyä, sitten voi taas muuttaa kurssia. Sama lakikorkeus koukkimiset, annetaan vain mennä kaarevaa rataa pitäen koneessa melkein nolla G ja vauhti riittää ohjaamiseen.
        Yeager teki aikoinaan tuollaisia kokeita mutta hän päästi koneen tippuumaan miltei peräedellä ja siitä seurasi kaaos.


      • Cyklooppi

      • Cyklooppi kirjoitti:

        Kiitoksia lentäjälle.

        Minua on askarruttanut gyroskooppi jonka toiminta vaikuttaa epäjohdonmukaiselta jos pallon pinnalla toimitaan:

        https://www.youtube.com/watch?v=R8U2hyoK8IU

        Ilmeistä huijausta. Ja sanopa, miksi tämäkään olisi totta, kun ei muukaan.


      • Cyklooppi

        Ajattelin että joku asiaa tunteva vastaisi gyroskooppikysymykseeni.

        pähkäilijän ääliötölväisy ei valaistusta asiaan tuonut.


      • jhkjhkhkhjk
        jidohiohdj kirjoitti:

        Tuo viimeinen lakikorkeus tapa sauva muniin ei todellakaan toimi noin.. Korkealla lentävä kone siis jo lakikorkeudessa oleva ei voi kasvattaa kohtauskulmaansa juurikaan ilman sakkausta.
        Kone koukkaan alakautta vauhtia muutaman kerran ja sitten tarkoituksella hujauttaa syöksyn jälkeistä nopeutta hyväksi käyttäen kohti korkeutta mutta kone on ohjattavissa koko ajan yleensä ellei ihan nousta 30-40km korkeuksiin.
        Itsekkin koukkinut cesnalla nopeudella 20kt mutta koska nokka on koko ajan menosuuntaan kone ei sakkaa, kun siivillä ei ole kuormaa, ennekuin vauhti alkoi kiihtyä, sitten voi taas muuttaa kurssia. Sama lakikorkeus koukkimiset, annetaan vain mennä kaarevaa rataa pitäen koneessa melkein nolla G ja vauhti riittää ohjaamiseen.
        Yeager teki aikoinaan tuollaisia kokeita mutta hän päästi koneen tippuumaan miltei peräedellä ja siitä seurasi kaaos.

        Toimii se. Luehan uudelleen.
        "Kolmas "lakikorkeus" on se kun tehdään korkeusennätyksiä. Silloin vedetään lämä tiskissä jälkipoltot päällä lähellä maksimia palvelukorkeutta "

        Kun ollaan vasta lähellä maksimia palvelukorkeutta, toimii koneen aerodynamiikka moitteetta.


      • Cyklooppi kirjoitti:

        Ajattelin että joku asiaa tunteva vastaisi gyroskooppikysymykseeni.

        pähkäilijän ääliötölväisy ei valaistusta asiaan tuonut.

        Tölväisy tuli vahingossa tähän kohti, mutta kyllä se soveltuu tähänkin. Huijaustahan se on, jos Maa esitetään vakavalla naamalla ja vakuuttavalla äänellä lituskana muualla kuin hupiohjelmassa. Siksi gyroskooppiongelmaakaan ei voi ottaa vakavasti, koska sen tarkoituksena tässä on horjuttaa tosiasiaa.


      • pähkäilijä kirjoitti:

        Tölväisy tuli vahingossa tähän kohti, mutta kyllä se soveltuu tähänkin. Huijaustahan se on, jos Maa esitetään vakavalla naamalla ja vakuuttavalla äänellä lituskana muualla kuin hupiohjelmassa. Siksi gyroskooppiongelmaakaan ei voi ottaa vakavasti, koska sen tarkoituksena tässä on horjuttaa tosiasiaa.

        Ja vain Maan lituskaisuuden hyväksyminen saa oman gyroskooppikäsityksenkin tulemaan hyväksytyksi. Asiallista ja reilua olisi vain koko lituskaoletuksen jättäminen keskustelusta pois.


      • MistäLisäpotku
        jidohiohdj kirjoitti:

        Tuo viimeinen lakikorkeus tapa sauva muniin ei todellakaan toimi noin.. Korkealla lentävä kone siis jo lakikorkeudessa oleva ei voi kasvattaa kohtauskulmaansa juurikaan ilman sakkausta.
        Kone koukkaan alakautta vauhtia muutaman kerran ja sitten tarkoituksella hujauttaa syöksyn jälkeistä nopeutta hyväksi käyttäen kohti korkeutta mutta kone on ohjattavissa koko ajan yleensä ellei ihan nousta 30-40km korkeuksiin.
        Itsekkin koukkinut cesnalla nopeudella 20kt mutta koska nokka on koko ajan menosuuntaan kone ei sakkaa, kun siivillä ei ole kuormaa, ennekuin vauhti alkoi kiihtyä, sitten voi taas muuttaa kurssia. Sama lakikorkeus koukkimiset, annetaan vain mennä kaarevaa rataa pitäen koneessa melkein nolla G ja vauhti riittää ohjaamiseen.
        Yeager teki aikoinaan tuollaisia kokeita mutta hän päästi koneen tippuumaan miltei peräedellä ja siitä seurasi kaaos.

        "Kone koukkaan alakautta vauhtia muutaman kerran ja sitten tarkoituksella hujauttaa syöksyn jälkeistä nopeutta hyväksi käyttäen kohti korkeutta..."

        Eli ensin vaihdat koneen potentiaalienergian liike-energiaksi ja sillä lisääntyneellä liike-enrgialla pyrit saamaan koneelle ensistä suuremman potentiaalienergian. Miten sille energian säilymislaille tuossa tempussa kävi?


    • ikivanha_tekniikka

      Olennaisempi kysymys lienee:

      Miksi käytämme vieläkin raketteja?

      Kemiallisella reaktiolla toimivat raketit keksittiin ja muinaisessa Kiinassa . Nykyisissä kantoraketeissa on pohjimmiltaan ihan sama toimintaperiaate kuin ilotulitteissa.

      • TaiPamahtavatAlustalle

        Hah hah, osuit naulan kantaan.
        Ilotulitusraketteja ne ovatkin, ei mitään muuta. Rojut putoavat meriin.


    • Terve_menoa

      Koko suomi24 Tiede -palsta on mennyt täydeksi paskanjauhannaksi. Mutta siinäpähän tulevat polvet oppivat post truth -aikaan. Ei ole mitään väliä, mitä osaa tai tietää, kunhan osaa huutaa äänekkäimmin.

      • tartu_toimeen

        "Koko suomi24 Tiede -palsta on mennyt täydeksi paskanjauhannaksi. "

        Sinulla on elämäsi tilaisuus nostaa itse palstan tasoa. Ei onnistu vai - no ei sitte.


    • KusetuksenHuippua

      "Tähtitiede" on väärällä osastolla koska se ei ole tiedettä lainkaan.

      Uskonnot- ja uskomukset on sille oikea paikka.

      Uuden nimen voi tälle uskonnolle kekseliäs keksiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      74
      3850
    2. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      187
      3100
    3. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2966
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2461
    5. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      363
      2260
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

      Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      160
      1880
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1575
    8. Miksi mediheli

      Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      33
      1485
    9. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1398
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1372
    Aihe