Ensi kesänä olisi tarkoitus mennä hevossalmen sillan kautta ulkomerelle purjehtimaan ja kysyisin neuvoa kuinka olette purjeveneellä odotelleet sillan aukeamista? Sillan aukioloajat ja avaamisajat ovat tiedossa kyllä.
Pysäytättekö veneen heave-to keinolla vai ankkurilla? Toki fiksuinta on yrittää ajoittaa saapuminen samaan ajankohtaan avautumisen kanssa, mutta kuten viimekesän kokemukset ovat opettaneet, niin purjehduksessa tarkka-aikatauluttaminen tuntuu olevan aika turhaa.
Kiitos jo etukäteen.
Hevossalmen sillalla odottelu
27
1407
Vastaukset
Tuota... Enpä ole nähnyt siitä kenenkään purjeilla yrittävän. Varmaan joku on joskus sen tehnyt, mutta normaali käytäntö ja ihan varmasti vähiten muissa kulkijoissa ärtymystä herättävä on ajaa salmi koneella.
Miksi muutenkaan tunkisit purjeilla siihen? Jos olet avomerelle menossa, niin suuntaa suoraan sinne.- nettipurjehtija
Koneella ajettaessa lillutaan paikallaan ja odotetaan. Jos liikutaan purjeilla, tuulee sopivasta suunnasta ja on tilaa manööverihin niin, ajetaan pientä kolmion muotoista rataa sillan edustalla esim. pelkällä isolla. Tuulen nopeus voi muuttua reilustikin sillan toisella puolella, joten kannattaa varautua puuskiin tai pläkään riippuen siitä mihin suuntaan olet menossa. Koneella siitä pääsee kuitenkin vähemmällä sähläämisellä eikä tarvitse murehtia liikoja.
- piileksivä
Idästä päin olen joskus roikkunut uloimmassa vapaassa poijussa Santahaminan puolella. Lännestä päin ei taida auttaa kuin heittää piihin vähän kauempana, jollei apukonetta halua käynnistää.
- Käyttäkää_konetta
Ei ole oikein hyvää merimiestapaa vetää kyseistä kapeikkoa purjeella kummastakaan suunnasta. Varisnkaan idästä myötätuulessa ja vielä virsarilla vilkkaaseen aikaan (olen nähnyt). Voi olla aika ahdastakin (ammattiliikennettä kyseisellä väylällä aika paljon) ja usein ajoituksen osalta aika haastavaa ajoittaa oma kulku juuri vihreillä läpi muiden sekaan. Pitäisi myös muistaa, että kun silta on auki, niin tieliikenne ei kulje. Bussit eivät pysy aikataulussa ja pelastusajoneuvot eivät pääse liikkumaan, siksi kulku pitäisi tehdä mahdollisimman joutuisasti. Pahimmillaan silta on ollut auki 20 minuuttia jonkun sankaripurjehtijan takia ja jonot tiellä ovat sitten sen mukaiset.
Itsekäs purjehtija purjehtii tietenkin tuonkin osuuden muista välittämättä, koska toki purjeilla on oikeus liikkua muista välittämättä. Sitten se pieni sivutuuli tyssähtää juuri siinä sillan kohdalla kun on ne kalliot tuulen edessä ja aikaa taas kuluu... Mutta kun mulal on oikeus purjehtia ja aiheuttaa sadoille muille ärräpäitä kun tie on poikki.
Ne poijut ovat muuten paikallisen venekerhon poijuja, ei valtion omistamia. Sitten on se 100m sääntö sotilasalueista (ei koske väylää) - piileksivä
Samaa mieltä merimiestavasta! Ei itsellä ole koskaan tullut mieleen yrittää tuosta purjeilla, mutta kyselijän veneen kokoluokka ei käynyt selville. Poijun suhteen olet oikeassa tietenkin, mutta kun miehitetty vene irtoaa siitä poijusta kymmenissä sekunneissa jos tarve tulee, niin en ole pitänyt asiaa isona rikkomuksena.
- Koneellajakovaa
Vaikka kaikki on aina paikasta läpi päässyt, niin sujuvinta on mennä odotusjärjestyksessä peräkanaa moottorilla. Silloin kaikkien matkassa on vähiten hidasteita.
Ei ole mukavaa tulla sellaisen veneen perässä, jonka matka pysähtyy sillan kohdalla ta joka alkaa jopa liikkumaan taaksepäin tuulen vaihtuessa. - Dippid
Pieni tarkennus lienee paikallaan. Ajatus ei ollut purjehtia kapeikosta vaan ajaa juuri moottorilla. Tarkoitin juuri tuota odotushetkeä. Jos ei tuule lähes yhtään niin lienee voi lillutella melkein paikallaan, mutta jos tuulee enemmän niin ajeletteko ympyrää, Heave-to, ankkuri vai mikä ratkaisu?
- Normisettiä
Juu, sijoittautuminen väylän sivuun, keula tuuleen ja jokunen potkaisu silloin tällöin.
- cccccc
Keula tuuleen kone tyhjäkäynnillä ja pieni potku, jos pyrkii ajautumaan väärään paikkaan tai kääntymään. Pieni ympyrä, jollei muuten taltu.
- Plattista
Miksi keula tuuleen? Keula pyrkii kääntymään heti pois tuulesta kun vauhti loppuu, perä tuuleen on paljon vakaampi tilanne. Mutta lopulta ihan samantekevää, mitenpäin siinä kiemurrellaan ja ootellaan, eihän tuossa paikassa kummallakaan puolella siltaa ole mitään ongelmia. Perä tuuleen on tietysti laiskuutta ;)
- Beneteau390
Ajele pientä ympyrää, peruuttele tms. Kyllä molemmin puolin on tilaa melko hyvin tehdä tarvittavia kieppejä.
Viime kesänä tulimme lännen suunnasta ja edellä pieni purkkari oli päättänyt mennä purjeilla läpi. Paikalla myös muita veneitä odottamassa vuoroaan.
Purkkari lähti kapeikkoon ja tuulihan siinä kohtaa pyörii toisinaan ja kohta paatti oli jo poikittain kapeikossa. Tulimme omalla purrella moottorilla (kuten aina) riittävän kaukana, mutta kun pikku purren kippari työnsi mantereen puolen seinästä vauhtia ja taisinpa nähdän jonkun melallakin huitovan, niin alkoi kaikki turvavälit loppua kesken.
Oli aivan hilkulla, että sain meidän veneessä pysymään ohjattavuuden jouduttuani hidastamaan edellä pyörineen veneen takia.
Tietenkin takanani oli myös veneitä tulossa ja kaikki joutuivat väistelemään yhden veneen melko typerän toiminnan johdosta.
En sitten tiedä oliko perämoottori rikki vai mikä oli syynä, kun väkisin piti ahtaa veneellä ruuhkaisena aikana kyseiseen paikkaan.- tuttujutt
Usein nähty tilanne kehäkolmosellakin. Maalaisisännät kyntävät vasentakaistaa käsikaasu päällä ja vasta viiden metrin päässä edellä ajavasta ruvetaan jarruttelemaan. Jonon ensimmäisen vika tietenkin koko härdelli.
- Ookkonatyhmä
Niin perässä tulijan vikahan se on kun kehällä ajaa kaiteeseeen ja tukkii kaistan! Hehheh!
- MaaKrapu12
Tapaus on tosi. Jalankulkijana näin saman. Kyseessä on pullonkaula rakennettua ja rajattua ympäristöä.
Fiksuinta on vetää moottorilla, tällöin meno on ennakoitavaa. Oheisessa kapeikossa tuulen puuskista ja pyörteistä johtuen purjeilla meno on arvaamatonta.
Kun valot on molempiin suuntiin rajalliset, turha ottaa riskejä. Varsinkin jos mennään jonossa.
- Oldsailor
Muistan lukeneeni joskus eräästä Kasista, joka päätti purjehtia Hevossalmen läpi. Homma kyllä onnistui, mutta jatko oli vähän hankalampaa. Takila sattui raapaisemaan sillan rakenteita ja tuli saman tien kannelle.
Normaalisti läpipurjehtiminen sujuu hyvin, kun mennään suosiolla koneella. On hyvä selvittää itselleen myös sillan liikennevalojen merkitys ja mennä vasta silloin kun vihreä palaa. Holdingissa on parasta pyöriä riittävän etäisyyden päässä ympyrää ja aikanaan asettua muiden veneiden kanssa sopuisaan jonoon.- Seppomartti
Purjeilla ajanut ja takilansa tuhonnut taisi olla peräti kymppi eikä kasi. Tarinan kertoi onnettomuusveneen omistajan poika, jonka kanssa purjehdin vuosikausia 50v sitten. Enää en voi häneltäkään tarkistaa mutta tarina on tosi.
- eleja
Sillan molemmilta puolilta pääsee kyllä ulkomerelle. Mikä idea siis mennä ränniin jonottamaan?
- Vainsiksi
kaikki ei ole menossa avomerelle eikä kaikki veneetkään siihen sovellu
- syitä.on
Jos osaa ajoittaa kulkunsa, ei tarvitse liikoja jonotella ja monessa tapauksessa oikaisee reilun mutkan. Ja joskus vain ei huvita napakka kryssi seillä avomeren puolella.
- eleja
Vainsiksi kirjoitti:
kaikki ei ole menossa avomerelle eikä kaikki veneetkään siihen sovellu
Ei kaikki, mutta aloittaja kertoi olevansa menossa ulkomerelle.
- NoNamenocontext
Päteeks nää neuvot myös Ponisalmeen, jonne pääsee Varsaluodon Kavionokan eteläpuolelta jiipaten......?
- heh-heh
Kysäise hevosmiesten tietotoimistosta ohjeita.
- Voihyvääpäivää
Aika outoa, että joku edes kysyy tällaista. Ja kertoo käyttävänsä moottoria kuitenkin.
Kyllä sitä pitäisi aikuisen ihan itse osata päättää miten siinä lillii ja odottelee sitä sillan aukeamista. - Kakslapainen
Kyllä siitä hienosti pääsee purjeille myötäiseen ja siitä virsikirjasta sen verran että jos on aikaa pyöriä ja odotella ei varmaan tarvitse yrittää ajaa just siinä kohtaa ohi. Kaikissa purjeveneissä ei ole moottoria ja tuulta on joskus liian paljon ja toisinaan ei lainkaan että se kiertäminen voi olla huonoa. Olennaista siinä on maltti ja omien aikomustensa näyttäminen muille. Toisilla on erikoinen tapa olla tähystämättä taakse missään vaiheessa tätä erikoista manööveriä. Mutta sellaisenkin kipparin aikomukset voi ennakoida ja sillon ei ehkä ole se purjeille ajon paikka.
- JärkiVoiVoittaa
Joskus on paikkoja, joista ei pääse turvallisesti tai järkevästi läpi. Se voi johtua yhtä hyvin liian kovasta kelistä kuin täydellisestä tyvenestä.
Silloin pitää hyväksyä tosiasiat ja hakeutua sellaiseen paikkaan, mihin pääsee. - SuhinaaSillanAlla
Tuli tuosta Hevossalmesta mieleen erikoinen tapaus pari kesää sitten. Olimme tulossa Villingin suunnasta länteen päin.
Kun tulimme sillan juureen odottamaan valoa. Vihreä tuli lyhtyyn ja luulimme olevamme ensimmäsenä, mutta Santahaminan puolella salmessa oli Hainnäköinen purjevene poijussa, joka nopeasti irrotti itsensä poijusta heti kun vihreä syttyi.
Hainnäköinen vene lähti kuin hauki kaislikosta purjeilla vastatuuleen siihen salmeen.
Meidän takanamme oli 40 jalkainen jonossa, mutta koska odotusrinkini oli kesken tarjosin oman vuoroni tälle kaverille, sillä keulani oli odotuskierroksen takia vielä eri suuntaan.
Tilanne kehittyi nopeasti, siilä tuo Hainnäköinen nimittäin kukistui juuri siinä silta-aukossa poikittain menettäen siltapenkan takia vedon purjeestaan - tukkien koko silta - aukon.
Jouduimme kaikki siinä sitten odottamaan, että tämä ”purjehtija” sai väylän taas auki.
Kun reitti sitten aukesi menimme lopulta kuitenkin ensimmäisenä läpi, koska iso purkkari joutui kääntymään takaisin tuon ”purjehtijan” takia.
Nyt sitten tuli päivän kohokohta. Tuo Hainnäköinen näytti hinausköyttä tälle isolle purkkarille, joka sitten hinasi ”purjehtijan” salmen läpi.
Katselimme tätä näytelmää haavi auki, sekä erityisesti tuon ison purkkarin kipparin hermojen hallintaa ja tietenkin hänen herrasmiesasennettaan.
Länsipuolella seisoi kolme sight-seeing alusta kiltisti jonossa odottamassa vuoroaan tämän näytelmän ajan.
Tämä jää kyllä erääksi top 10 legendaksi Hevossalmikokoelmassa. Liekö tämä ”purjehtija” käynyt liian kumana kun ei meinannut saada purjettaan vetoon edes siinä avoimella länsipuolella - kauan näytti lepatusta riittävän.
Mainittakoon näin lopuksi, että sen Hainnäköisen perässä oli perämoottori nostettuna ylös.- hinauksesta
Ilmeisesti hainnäköisen perämoottorissa oli sitten joku vika eikä sitä voinut käyttää. Olen tullut purjeilla siitä läpi niinikään länteenpäin mutta käynnistin moottorin vaihde vapaalla tyhjäkäynnille kaiken varalta sillan alituksen ajaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1031565
Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.781204- 881127
- 1391036
Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta
Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt580985Mika Muranen juttu tänään
Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras1967Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."
Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih8892- 20880
Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."
Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum9724Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa
On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida8670