Minulla on ollut tässä syksystä lähtien hengenahdistusta. Olen käynyt lääkärissä ja totesivat vain, että olen paniikkihäiriöinen, koska oli myös muita oireita. Olen polttanut tupakkaa, mutta lopettanut sen pari kuukautta sitten. Vähä aikaa sitten minulla oli flunssa ja nyt tuntuu, että yskä ei ainakaa lopu millää vaikka se on aika kuivaa eikä limaa tuu sen enempää kuin olis terve. Yskiessä kuitenkin tuntuu että tukehtuu tai ei saa kunnolla henkeä samoten hengenahdistusta esiintyy päivittäin paikasta riippumatta. Henki ei pihise ainakaan niin että kuulisin. Kylmä ulkoilma ottaa henkeen ja erilaiset voimakkaat hajut aivastuttavat herkästi. Kuitenkaan tavallisessa rasituksessa en ole huomannut mitää hengenahdistusta.Lisäksi närästystä esiintyy joka pistää oikein henkeä ahdistamaan. Kuitenkin mietin , että onko oireet merkki astmasta tai tulevasta sellaisesta? Huom. Olen vielä nuori ihminen..
jatkuva yskä ja hengenahdistusta
6
2249
Vastaukset
- L_P
Terve! Sinullapa taitaa olla astma! Nyt terveyskeskukseen, josta saat PEF-mittarin kotiin. Puhaltelet parin viikon ajan. Siinä seurataan keuhkojesi toimintakapsiteettia mm. arvojen vuorokausivaihtelua ym.
Onko sinulla tai suvussasi allergioita. astmaoireet helposti pahenevat pakkasella ja kylmällä. Närästys ja astmaoireet usein kulkevat rinta rinnan. Joskus närästys saa aikaan myös ns. valeastmaoireita tai ihan oikeitakin. Puhutaan reflux-taudista. Luulen, että reseptillä saatava vatsa/närästyslääke ja astmalääkekokeilu sekä alussa pieni kortisonikuuri tekisivät nyt hyvää.- Nimetön
en ole kuullut että meidän suvussa juuri kenelläkää olisi astmaa. Kuitenkin oireeni ovat tuleet närästyksen myötä ja nyt minulla on uuden uusi mahalääke kuuri joka pitäs tepsiä närästykseen, mutta ei voi kuitenkaa tietää onko astmaattiset oireet niiden takia vai oikeaa astmaa...
t. se alkuperänen kirjoittaja
- Hajusteintolerantti
Mitä muita oireita esiintyi, minkä perusteella lääkäri/lääkärit ovat todenneet, että kyse on paniikkihäiriöstä?
Luin tupakanpolton lopettaneiden joitain viestejä, siellä 'esiintyi myös' pitkittynyttä yskää.
Elimistö sopeutuu tiettyyn 'tilaan', kun jatkuva altistus loppuu reaktio myöhemmin uudelle altistukselle on voimakas. Jostain tällaisesta lienee kyse.
Itse reagoin todella pahalla yskällä tiettyihin hajusteisiin (hajustekemikaaleihin), toisiin migreenillä, toisiin huonovointisuudella, yms., koskaan ei tiedä etukäteen, mikä reaktio tulee, jos joutuu passiivisesti hajustekemikaaleja hengittämään. Itse en ole käyttänyt mitään hajustettuja tuotteita 14 vuoteen, ympäristö on hajusteeton.
Kaikille ei 'tule' astmaa, osa reagoi astma-tyyppisesti. Avaava astmalääke ei auta, päinvästoin.
Itselläni myös kesti pitkään toipua syksyn flunssasta. Lyhyt altistus kaupassa voimakkaalle hajusteelle aiheutti uuden, vielä pahemman yskän, mutta siitäkin selvisi ajan kanssa.
Pidä vaikka kirjaa, mikä pahentaa yskääsi. Yleensä yskä pahenee illalla ja nukkumaan mentäessä, vaikka altistus olisi tapahtunut päivällä.
Nämä olivat omia kokemuksiani.- jotain apua
No lääkäri totesi paniikkihäiriöksi silloin siksi koska epäili että olin saannut hyperventilaatio kohtauksen, joka saattoi sillon olla mahdollistakin. Hengenahdistusta kuitenkin tuli sen jälkeenkin ja närästys alkoi. Mun vaikea hengittää useasti nenän kautta niin hengitän suun kautta ja silloin justiin monesti tulee hengenahdistusta ja semmosta kylmän tunnetta suuhun ja keuhkoputkeen. Tuossa kolme viikkoa sitte sairastamani nuha auttoi asiaa hengenahdistuksessa ja se kuiva yskä jäi ja hengenahdistusta yskimisen jälkeen välillä. Ja huomaan myös että närästyskohtaukset monesti ahdistavat henkeä ja kun röyhtäsee niin helpottaa. Mutta jos kyse on astmasta niin uskaltaako seurata ennenku menee lääkärii?
- L_P
jotain apua kirjoitti:
No lääkäri totesi paniikkihäiriöksi silloin siksi koska epäili että olin saannut hyperventilaatio kohtauksen, joka saattoi sillon olla mahdollistakin. Hengenahdistusta kuitenkin tuli sen jälkeenkin ja närästys alkoi. Mun vaikea hengittää useasti nenän kautta niin hengitän suun kautta ja silloin justiin monesti tulee hengenahdistusta ja semmosta kylmän tunnetta suuhun ja keuhkoputkeen. Tuossa kolme viikkoa sitte sairastamani nuha auttoi asiaa hengenahdistuksessa ja se kuiva yskä jäi ja hengenahdistusta yskimisen jälkeen välillä. Ja huomaan myös että närästyskohtaukset monesti ahdistavat henkeä ja kun röyhtäsee niin helpottaa. Mutta jos kyse on astmasta niin uskaltaako seurata ennenku menee lääkärii?
Sinulla saattaa sitä paitsi olla allergista nuhaa, mistä johtuu se, että nenä on tukossa ja joudut hengittämään suun kautta. Tämä sitten taas johtaa siihen, että et osaa itse säädellä hengitystäsi. Puhutaan ns. keuhkojen liikatuulettamisesta eli hyperventilaatio-oireyhtymästä. Kyse ei siis ole puhtaasta paniikkioireistosta. Uskon, että viisainta olisi mennä nyt lääkärille, mieluiten keuhkotautien erikoislääkärille, koska jos olet jossain sellaisessa paikassa, että lääkärihoitoon on vaikea päästä, voit olla varma, että hengenahdistuskohtaus yllättää! Astmalääkkeitä ainakin minä sinulle kokeilisin sekä nenän limakalvoja kuivattavia ja verisuonia suopistavia valmisteita (lyhytaikaisesti), jonka jälkeen tavallinen antihistamiini nenäsumute.
Jos pelkkä hyperventilaatio häiritsee eikä lopu, niin siihenkin on sitten hoitoja. Jotkut suosittelevat hengitysharjoituksia, toiset lyhyitä kuureja rauhoittavia lääkkeitä. Nenä on kuitenkin sulla nyt saatava kuntoon, kuten tutkittava keuhkotkin PEF-mittarein, spirometrioin ym. Eipä tekisi pahaa prick-perusihokokeetkaan. - Hajusteintolerantti
jotain apua kirjoitti:
Lue hyperventilaatiosta esim. seuraavilta sivuilta:
http://www.tukiasema.net/teemat/artikkeli.asp?docID=83
http://www.pulssi.fi/p9901a.htm
Nenäntukkoisuus viittaa mahdolliseen allergiaan, eli olen samaa mieltä, kuin toinenkin kirjoittaja, että allergiatestit voisivat olla paikallaan.
Jos aiheuttajaa ei poisteta, mikään lääke ei auta, saattaa kyllä lievittää oireita jonkin aikaa, tai sitten ei.
Närästystä voivat aiheuttaa jotkut ruoka-aineet.
Närästykseen löytyy lääkkeitä, saa apteekista.
Astma-lääkitystä (tulehdukseen) voisi kai kokeilla, juttele lääkärin kanssa.
Tsemppiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod192188Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281694Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021197- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53895- 39824
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53805J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31706Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33632