spriikeitin+ tuuletin=lämmitin

aloittelevapurjehtija

Moi, purkkarin mukana tuli tommonen https://urly.fi/JGW ja ajattelin viereen jotain pientä 12v tuuletinta. Olisiko lähes ilmainen lämmitin valmis?

110

5330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MinullaPentterissä

      Itse en jättäisi tuota valvomatta pöhisemään.

    • Eipä tuo taida erota Heatpalista muuten kuin sillä tavalla, että HP:ssa on suoja päällä. Noiden lämmitysteho on melko pieni.

      Jos tuulettimen laittaa, niin sitä voisi harkita kattoonkin.

      • No katohan. Mistäs kolosta matkijarotta taas ryömi pilaamaan ilmaa?


    • Optimusitsellä

      Ei tartte mitään tuuletinta kun tuottaa itsessään 2kw edestä lämpöä, on paineettomaksi keittimeksi aika tehokas.

    • aloittelevapurjehtija

      moi, no perhana, osuiko sokea sika oikeaan, kerrankin. Ja siis hyrrä lienee turha?

    • Pilssirotta

      Kyllähän tuo tietenkin lämmittää, mutta tuottaa samaan aikaan hirmuisen määrän kosteutta. Lisäksi ottaa palamiseen tarvitseman hapen veneen sisältä ja jättää palokaasut veneeseen. Jaiks!

      Eli, tuuletus tulee olla kunnossa. Luukku raollaan tms.

      Lisäksi pirtu on kalleinta polttoainetta mitä maa päällään kantaa.

      Mutta kaipa tuolla nyt pahimman kylmyyden voi illalla veneestä poistaa. En kyllä itse uskaltaisi nukkua spriikeitin päällä, mutta olenkin nössö.

    • palovaara

      Yhden spriikeitin palon nähneenä en jättäisi minäkään kyseistä laitetta valvomatta, eikä kyllä unikaan pääsisi bunkassa yllättämään. Jos purjehduskausi on sellainen että lämppäriä sen takia tarvitsee, kannattaa sellainen ostaa, eli lähinnä touko ja loka-marraskuu. Jos kesäsateen kosteutta halutaan poistaa, ei se spriikeittimellä kuitenkaan onnistu. Esimerkiksi Wallaksen 1300 on hyvä ja toimintavarma lämppäri ilman vikaannuttavaa termostaattitoimintoa, eikä hintakaan ole aivan hirveä veneilyn kokonaiskustannuksissa, mieti vaikka sellaista.

      • Vaimo sai tuollaisen hajusta päänsärkyä, enkä niitä palokaasuja itsekään veneeseeni halua. Lämppärin täytyy olla sellainen, että se puhaltaa pakokaasut ulos. Uusi Planar maksaa 400-500 euroa, käytetyn Wallaksen voi löytää parilla satasella. Niissä on puhaltimetkin valmiina.


    • Aloittelevapurjehtija

      Kiitos asiallista vastauksista!

    • Fin26

      Mitenköhän tuo Wallas 1300:n käyntiääni, voiko se olla samassa tilassa jossa nukkuu? Tai siis saako sitten nukuttua? :-) Polttoainepumppu varmaan ainakin naksuu.

      • kroohpuh

        Naksuuhan se mutta siihen tottuu ellei ole aivan seinille juokseva.


      • aloittelevapurjehtija

        voisiko lämpärin asentaa sitlooran laatikkoon?siellähän tikittää.


      • Pilssirotta

        Yleensä kaikki puhallinlämppärit pitävät käydessään niin kovaa ääntä, ettei siinä enää pieni tikitys mitään haittaa. Lisäksi ongelmana on, että lähes kaikki puhaltavat lämppärit vaativat virtaa n. 0,5-2 ah/h.


      • Pilssirotta
        aloittelevapurjehtija kirjoitti:

        voisiko lämpärin asentaa sitlooran laatikkoon?siellähän tikittää.

        Wallaksen, webaston yms. lämppärin voi asentaa käytännössä mihin tahansa. Sitlooran säilytyslokero on oiva paikka lämppärille.


      • seppomartti

        Minulla oli aikanaan Wallas 1300 H-veneessä. Oli oiva peli niin pienessä tilavuudessa ja purjehdin syksyllä kun rannat jäätyivät ja aamulla piti lapioida lumet istuinlaatikosta. En ole koskaan jaksanut kuunnella Wallaksen minkään mallon polttoainepumppua, veneessä nukkuu paremmin kuin kotona


      • Fin26

        Kiitos vastauksista! Ajattelin asentaa Wallas 1300 vaatekaapin kylkeen, keulan nukkumapaikan lähelle. Laitehan on tilaan ihan alitehoinen speksien mukaan, mutta olemme purjehtineet nyt viitisen vuotta ilman lämppäriä, joten luulen että tuosta on jotain hyötyä. Haluam vain yksinkertaisen ratkaisun, joten en jaksa vedellä ilmakavia perälaatikosta. Ja ainahan voi laittaa vessan välikön oven/verhon kiinni ja lämmittää vain keulapiikkiä.


      • Safiire

        Kannattaa myös vilkaista Safire 1600. Hieman tehokkaampi, mutta siinä on tehonsäätö, mitä Wallas 1300:ssa ei ole. Saa tarvittaessa käymään 700watin tehollakin. Polttaa lisäksi Dieseliä. Sopii hyvin tuollaiseen laipioasennukseen.


      • Fin26 kirjoitti:

        Kiitos vastauksista! Ajattelin asentaa Wallas 1300 vaatekaapin kylkeen, keulan nukkumapaikan lähelle. Laitehan on tilaan ihan alitehoinen speksien mukaan, mutta olemme purjehtineet nyt viitisen vuotta ilman lämppäriä, joten luulen että tuosta on jotain hyötyä. Haluam vain yksinkertaisen ratkaisun, joten en jaksa vedellä ilmakavia perälaatikosta. Ja ainahan voi laittaa vessan välikön oven/verhon kiinni ja lämmittää vain keulapiikkiä.

        Mua ei ole Wallaksen pöhinät haitanneet. Se on sellaista monotonista ääntä, joka pikemminkin tuudittaa uneen. Nytkin on takahytissä Wallas 3200 puolen metrin päässä sängystä. Ajattelin laittaa väliin jonkun äänieristeen, muttei ole ollut tarvetta. Enemmän häiritsee jääkaapin kompura, koska sen käyntiinlähtö on aina uusi ääni. Tehonsäätö on tärkeä. Kun tulee kylmään ja kosteaan veneeseen, haluaa maksimilämmön, mutta lämpötilan nousu pitäisi saada jossain vaiheessa kuriin.


      • Pilssirotta
        Bossu kirjoitti:

        Mua ei ole Wallaksen pöhinät haitanneet. Se on sellaista monotonista ääntä, joka pikemminkin tuudittaa uneen. Nytkin on takahytissä Wallas 3200 puolen metrin päässä sängystä. Ajattelin laittaa väliin jonkun äänieristeen, muttei ole ollut tarvetta. Enemmän häiritsee jääkaapin kompura, koska sen käyntiinlähtö on aina uusi ääni. Tehonsäätö on tärkeä. Kun tulee kylmään ja kosteaan veneeseen, haluaa maksimilämmön, mutta lämpötilan nousu pitäisi saada jossain vaiheessa kuriin.

        Täytyy kyllä myöntää, että ei ole itseänikään lämppärin hurina häirinnyt. Päin vastoin, se on mukava tasainen ääni, joka peittää kivasti alleen muut ärsyttävät äänet. Kuten esimerkiksi miehistön kuorsauksen.


    • Sprii-keittimellä on mahdoton saada paloa aikaiseksi, jos ei itse söhlää. Joku tapahtuman nähnyt voisi kertoa, kuinka se tapahtuu.

    • 20fötter

      Ei ilmainen, mutta tästä löytyy se mitä etsit:
      http://www.pan2000.se/svenska/

      Eli metallinen koirankuppi ylöslaisin lieden päälle ja siinä reikä, josta pakoputki ulos veneestä. Sitten pakoputken ympärille alumiinista jäähdytyskehikko johon kiinni tietokoneen 12 voltin puhallin puhaltamaan ilmaa jäähdytyslevyjen läpi.
      Jos ei viitsi/osaa nikkaroida itse niin voi tilata tuon.

    • aloittelevapurjehtija

      uppista.
      mitä jos laittaisi keittimen päälle vuolukivestä jonkun minimuurin. olisiko aivan sieltä?

      • Pilssirotta

        Joskus olen itsekkin pienessä retkiveneessä kikkaillut näillä erilaisilla lämmitys keinoilla. Tuota kiven murikan lämmitystä olen kokeillut, samoin lämpökynttilöitä, kuten myös myrskylyhtyä.

        Kaikki toimivat sellaisena iltalämmityksenä. Veneen saa muutaman asteen lämpimämmäksi mitä ulkoläpötila, joten se ainakin tuntuu vähän kivemmalta. Paras lämmitys on ollut kuitenkin paksu makuupussi ja tyttöystävä.

        Ei noista mikään korvaa ihan oikeaa lämppäriä. Oli se lämppäri sitten webasto, wallas, tai jokin kamiina. Niillä saa paatin oikeasti lämpimäksi ja kuivaksi. Lisäksi näitä voi käyttää purjehtiessa. Jos on huonot kelit saattaa lämppäri hurista koko viikonlopun, jolloin veneessä on sisällä aina lämmin.

        Tässä olisi yksi vaihtoehto lämmittämiseen:
        https://www.svb24.com/en/kerosene-heater.html
        Kyseisestä laitteesta minulla ei ole kokemuksi. Käyttää polttoaineena valopetroolia, joka on pikkasen kultaa edullisempi, mutta silti halvempaa mitä pirtu.

        Tuota voisi käyttää vaikka vesikiertoisen lämmityksen aihiona. Tai ihan tuollaisena, jos siihen rakentaisi hormin. Tosin mene jo aika pellepeloton hommiksi. Mutta mikäs sen mielenkiintoisempaa.


      • kuolonvaara

        Noita ei vaan voi jättää valvomatta yöksi päälle. Niistä tulee hiilidioksidia ja häkää. Toki jos tekee pomminvarman hormivirityksen, mutta silti...


      • Pilssirotta

        Ehdottomasti juurikin näin. Kunnon hormilla ja häkävaroittimella ei luulisi olevan ongelmaa.


      • Meillä on tuo sama keitin mutta kaksiliekkisenä. Yksi ongelma tulee olemaan nokeminen.Nämä spriivehkeet nimittäin nokeavat.Sinulla tulee olemaan nokisia vuolukiviä, ja nokea on sitten joka paikassa.
        Yhtenä alkukesänä venelämmittimemme ei toiminut ja silloin lämmitimme keittimellä (ilman vuolukiviä).Menihän se mutta yöksi keitin piti sammuttaa ja nukkua makuupussissa.Se oli hankalaa.
        Jos haluat pysyvän ratkaisun sinun on hankittava ulos puhaltava lämmitin.Ilmeisesti purkkarisi on pieni joten sinulle riittäisi pieni lämmitin esim. Planarin pienin malli. Meillä on 1700 W Thermo joka on riittävä (7m moottorivene) mutta ikivanha.Jos asennat itse katso että tiedät mitä teet.


      • Pilssirotta

        Eikös tästä nokeamis ongelmasta moni ole päässyt eroon siirtymällä käyttämään bioetanolia tai lisäämällä tilkan vettä pirtun joukkoon?

        Itse meinaan Origon asentaa veneeseeni vanhan kaasulieden tilalle, eikä minulla vielä ole paljon kokemuksia. Kaikki kenellä Origo on veneessä ovat olleet erittäin tyytyväisiä. Itselläni valinnan syynä oli hinnan lisäksi mahdollisuus päästä eroon hankalista kaasupulloista. Näiden täyttö on jo Itämeren piirissä tuskaa/mahdotonta ulkomailla, joten mitenköhän onnistuu vähän kauempana.

        Pahoittelut, meni vähän aiheen ohi.


      • Pilssirotta kirjoitti:

        Eikös tästä nokeamis ongelmasta moni ole päässyt eroon siirtymällä käyttämään bioetanolia tai lisäämällä tilkan vettä pirtun joukkoon?

        Itse meinaan Origon asentaa veneeseeni vanhan kaasulieden tilalle, eikä minulla vielä ole paljon kokemuksia. Kaikki kenellä Origo on veneessä ovat olleet erittäin tyytyväisiä. Itselläni valinnan syynä oli hinnan lisäksi mahdollisuus päästä eroon hankalista kaasupulloista. Näiden täyttö on jo Itämeren piirissä tuskaa/mahdotonta ulkomailla, joten mitenköhän onnistuu vähän kauempana.

        Pahoittelut, meni vähän aiheen ohi.

        Kaaasulieden kanssa vesi lämpeää monta kertaa nopeammin kuin noilla marinol-peleillä. Itselläni on paineistettu valopetroliliesiuuni merkkiä Taylor's. Teholtaan se on lähellä kaasuliettä, mutta se on kuitenkin turvallinen, kunhan sytytysproseduuri on hanskassa. Hinnaltaan se on kyllä kova.


      • Pilssirotta kirjoitti:

        Joskus olen itsekkin pienessä retkiveneessä kikkaillut näillä erilaisilla lämmitys keinoilla. Tuota kiven murikan lämmitystä olen kokeillut, samoin lämpökynttilöitä, kuten myös myrskylyhtyä.

        Kaikki toimivat sellaisena iltalämmityksenä. Veneen saa muutaman asteen lämpimämmäksi mitä ulkoläpötila, joten se ainakin tuntuu vähän kivemmalta. Paras lämmitys on ollut kuitenkin paksu makuupussi ja tyttöystävä.

        Ei noista mikään korvaa ihan oikeaa lämppäriä. Oli se lämppäri sitten webasto, wallas, tai jokin kamiina. Niillä saa paatin oikeasti lämpimäksi ja kuivaksi. Lisäksi näitä voi käyttää purjehtiessa. Jos on huonot kelit saattaa lämppäri hurista koko viikonlopun, jolloin veneessä on sisällä aina lämmin.

        Tässä olisi yksi vaihtoehto lämmittämiseen:
        https://www.svb24.com/en/kerosene-heater.html
        Kyseisestä laitteesta minulla ei ole kokemuksi. Käyttää polttoaineena valopetroolia, joka on pikkasen kultaa edullisempi, mutta silti halvempaa mitä pirtu.

        Tuota voisi käyttää vaikka vesikiertoisen lämmityksen aihiona. Tai ihan tuollaisena, jos siihen rakentaisi hormin. Tosin mene jo aika pellepeloton hommiksi. Mutta mikäs sen mielenkiintoisempaa.

        Pilssirotta
        Meillä on myös sellainen petroolilämmitin jota ehdotat ja jolla ei tee mitän.Se on ihan liian iso ja tehokas pieneen veneeseen.Veneestä tulee sauna.
        Mutta ehdotuksesi biodieselistä voi olla mielenkiintoinen.Tosin kun lisäät spriihin vettä teho laskee, siitä luovuttiin .Mutta bioetanoolia pitää kokeilla.Mutta en usko ennenkuin näen.Mikäli sinulla on toimiva kaasuhella viivyttelisin viimeiseen saakka sen hävittämisessä koska se ei ainakaan nokea.Miten olisi täyttää pullot itse ?
        Hankin retkikeittimen (butaani) jolla ainakin kahvit keitetään ensi kesänä. Minua tämä nokeaminen harmittaa.


      • kaasua.löytyy
        Pilssirotta kirjoitti:

        Eikös tästä nokeamis ongelmasta moni ole päässyt eroon siirtymällä käyttämään bioetanolia tai lisäämällä tilkan vettä pirtun joukkoon?

        Itse meinaan Origon asentaa veneeseeni vanhan kaasulieden tilalle, eikä minulla vielä ole paljon kokemuksia. Kaikki kenellä Origo on veneessä ovat olleet erittäin tyytyväisiä. Itselläni valinnan syynä oli hinnan lisäksi mahdollisuus päästä eroon hankalista kaasupulloista. Näiden täyttö on jo Itämeren piirissä tuskaa/mahdotonta ulkomailla, joten mitenköhän onnistuu vähän kauempana.

        Pahoittelut, meni vähän aiheen ohi.

        Monet, eli useimmat kauas lähteneistä on silti tullut toimeen kaasulieden ja kaasupullojen kanssa. Meidän veneessä ainakin oltiin pentryn puolella ikionnellisia, kun Origo vaihtui kaasuun.


      • Bossu kirjoitti:

        Kaaasulieden kanssa vesi lämpeää monta kertaa nopeammin kuin noilla marinol-peleillä. Itselläni on paineistettu valopetroliliesiuuni merkkiä Taylor's. Teholtaan se on lähellä kaasuliettä, mutta se on kuitenkin turvallinen, kunhan sytytysproseduuri on hanskassa. Hinnaltaan se on kyllä kova.

        Bossu
        Nyt rupee tulemaan asiaa.Paineistettu petroliliesi. Sehän on ihanneratkaisu.Polttoainetta saa luultavasti pitkin Eurooppa ja ei ole kaasuvaaraa ja ei nokea. Meillä olisi kaasuliesi mutta vaimo ei saalli kiinteiden kaasulaitteiden asennusta veneeseen.
        Pilssirotta
        Se jäi sanomatta että Origo on ihan kelpo peli, meillä on ollut sellainen 20 vuotta.Ainoastaan se nokeaminen ...


      • Fin26
        lihamylly1 kirjoitti:

        Bossu
        Nyt rupee tulemaan asiaa.Paineistettu petroliliesi. Sehän on ihanneratkaisu.Polttoainetta saa luultavasti pitkin Eurooppa ja ei ole kaasuvaaraa ja ei nokea. Meillä olisi kaasuliesi mutta vaimo ei saalli kiinteiden kaasulaitteiden asennusta veneeseen.
        Pilssirotta
        Se jäi sanomatta että Origo on ihan kelpo peli, meillä on ollut sellainen 20 vuotta.Ainoastaan se nokeaminen ...

        Valopetrooliliesi on varmaan ihan turvallinen, kunhan se on huollettu ja tietää mitä tekee. Kyllä netistä löytyy tarinaa siitä miten Taylor'sin liesillä (tai Optimus-liesillä) on saatu lieskoja aikaan. Se petroli tulee kuitenkin paineella sieltä säiliöstä. Huonoin puoli noissa on se monen minuutin lämmittelyvaihe. Ei niin pitkää esileikkiä jaksa lieden kanssa. Sen sijaan Taylorsin 079K lämmitin voisi olla hyvä vaihtoehto. Sitä kuitenkin sytytetään keskimäärin kerran vuorokaudessa, jolloin proseduuri ei ala kyllästyttämään.

        Meillä on ollut Origo monta vuotta ja olemme ihan tyytyväisiä. Liedellä käytetään vesipannua, kattilaa ja paistinpannua. Yhdenkään pohjaa ei hierota arkoihin materiaaleihin ja nokeamisesta ei ole tullut ongelmaa. Mielestäni sitä nokeamista vähän liioitellaan - olisiko polttoaineissa tapahtunut muutoksia vuosien varrella? Marinol ja Origonol ovat olleet käytössä.


      • Fin26

      • Taulorsliesi

        Safiren keraaminen diesellliesi keittää litran 7,5 minuutissa, kun nollilta lähtee. Missähän vaiheessa taylors ajaa edelle?


      • Fin26 kirjoitti:

        Valopetrooliliesi on varmaan ihan turvallinen, kunhan se on huollettu ja tietää mitä tekee. Kyllä netistä löytyy tarinaa siitä miten Taylor'sin liesillä (tai Optimus-liesillä) on saatu lieskoja aikaan. Se petroli tulee kuitenkin paineella sieltä säiliöstä. Huonoin puoli noissa on se monen minuutin lämmittelyvaihe. Ei niin pitkää esileikkiä jaksa lieden kanssa. Sen sijaan Taylorsin 079K lämmitin voisi olla hyvä vaihtoehto. Sitä kuitenkin sytytetään keskimäärin kerran vuorokaudessa, jolloin proseduuri ei ala kyllästyttämään.

        Meillä on ollut Origo monta vuotta ja olemme ihan tyytyväisiä. Liedellä käytetään vesipannua, kattilaa ja paistinpannua. Yhdenkään pohjaa ei hierota arkoihin materiaaleihin ja nokeamisesta ei ole tullut ongelmaa. Mielestäni sitä nokeamista vähän liioitellaan - olisiko polttoaineissa tapahtunut muutoksia vuosien varrella? Marinol ja Origonol ovat olleet käytössä.

        Fin26
        Kyllähän niitä liuskoja tuli.


      • Fin26 kirjoitti:

        Tämän kaverin 10 minuuttisessa videossa, joka on tosin aikamoista sähellystä, alkaa into Taylorssiin lopahtaa:
        https://www.youtube.com/watch?v=ebvp7uLmzPE

        Samanlaista sähellystä mulla oli pari ekaa päivää Taylorsin kanssa. Sitten luin ajatuksella käyttöohjeet, eikä ole sen jälkeen liekit kertaakaan lyöneet liedestä ulos, eikä ole montaa pisaraa sytytysspriitäkään tarvinnut pyyhkiä paperilla. Mutta onhan kaasu helpompi ja ehkä hiukan tehokkaampikin. Dieseleistä en tiedä, kun ei ole sellaista ollut. Diesel on polttoaineena lähellä valopetroolia, joten kaipa se on samaa teholuokkaa?


      • Fin26
        Bossu kirjoitti:

        Samanlaista sähellystä mulla oli pari ekaa päivää Taylorsin kanssa. Sitten luin ajatuksella käyttöohjeet, eikä ole sen jälkeen liekit kertaakaan lyöneet liedestä ulos, eikä ole montaa pisaraa sytytysspriitäkään tarvinnut pyyhkiä paperilla. Mutta onhan kaasu helpompi ja ehkä hiukan tehokkaampikin. Dieseleistä en tiedä, kun ei ole sellaista ollut. Diesel on polttoaineena lähellä valopetroolia, joten kaipa se on samaa teholuokkaa?

        Nykyisinhän Taylorskin suosittelee esilämmitystä kaasutoholla. Ei tarvitse läträtä alkoholin kanssa, mutta oma aikansa siinä kai silti menee.


      • Fin26 kirjoitti:

        Nykyisinhän Taylorskin suosittelee esilämmitystä kaasutoholla. Ei tarvitse läträtä alkoholin kanssa, mutta oma aikansa siinä kai silti menee.

        Kokeilin sitä, mutta ei ole mun juttu. Kaasutohoa täytyy koko ajan suunnata oikeaan kohtaan eikä se ole nopeampi. Spriin kanssa voi laittaa heti kattilan tulelle, pari minuuttia kattilaa lämmittää sprii, sen jälkeen valopetrooli. Ja sen aikaa kun sprii palaa, voi käyttää muuhun.


      • Kaasutuli
        Pilssirotta kirjoitti:

        Eikös tästä nokeamis ongelmasta moni ole päässyt eroon siirtymällä käyttämään bioetanolia tai lisäämällä tilkan vettä pirtun joukkoon?

        Itse meinaan Origon asentaa veneeseeni vanhan kaasulieden tilalle, eikä minulla vielä ole paljon kokemuksia. Kaikki kenellä Origo on veneessä ovat olleet erittäin tyytyväisiä. Itselläni valinnan syynä oli hinnan lisäksi mahdollisuus päästä eroon hankalista kaasupulloista. Näiden täyttö on jo Itämeren piirissä tuskaa/mahdotonta ulkomailla, joten mitenköhän onnistuu vähän kauempana.

        Pahoittelut, meni vähän aiheen ohi.

        Minulta löytyy hyväkuntoinen 2 liekkinen origo ylimääräisenä, jos on tarvetta?


    • aloittelevapurjehtija

      kiitos jälleen kerran. kikkailen tämän alkukesän.

    • ariel371

      Sinulla on varmaan katossa jokin ilmaventtiili. Jos sen alle ripustat tavalisen myrskylyhdyn palamaan, saat veneen ilmanvaihdon toimimaan joka kelillä. Scanper oli aina aamusta kovin nihkeä, mutta kerran myrskylyhdyn vahingossa jäätyä yöksi palamaan kipparin sammuttua olikin aamulla veneessä kuivaa. Aloin sen jälkeen polttelemaan lyhtyä joka yö tuon venttiilin alla. Lyhdyn lämmön aikaansaama veto varmaan vie ne hellan spriipolton kärytkin ulos.

      • aloittelevapurjehtija

        Kiitos.


    • Tuuletustuuletus

      Se että aamulla herrää pienessä pöhnäsessä olossa vaikkei ole juonut päiviin tippaakaan viinaa, johtuu siitä avoliekkilämmittimestä joka on polttanut tiloista happea tuottaen sinne myös palojäämiä ja olet hiilidiksidimyrkytyksen kynnyksellä. Onhan ihmisiä kuollutkin kun on kylmällä ilmalla laitettu räppänät kiinni ja Origot pöhisemään. Hyvin tulee uni, eikä tarvitte enää koskaan herätä.

      • OireetJaKuolema

        Muuten ihan hyvä, muttei täsmää hypoxian oireisiin. Hapen puute nukuttaa ja lopulta tappaa. Se ei tee krapulan tapaisia oireita.

        CO2 määrän täytyisi olla niin iso, ettei se ole mahdollista noihin oireisiin.

        Elimistö ei mittaa hapen määrää vaan C02 määrää. Hapen puutte nukuttaa kunnes siihen kuolee huomaamatta kun taas liiallinen CO2 määrä aiheuttaa tiheämpää hengitystä ja sykettä.

        Liekki sammuu, kun hapen määrä on 17-19%. Ihminen selviää siitä hengissä. Tässä oletuksena on tietenkin, että tilassa ylipäänsä on mahdollista selvitä hengissä eli se ei ole muovipussi päässä vaan ilman vaihtuu hengityksen verran.

        Kun ihmisiä kuolee lämmittimiin, se johtuu yleensä häästä, joka imeytyy happea tehokkaammin verenkiertoon. Nuo krapulan oireet täsmäävät erinomaiseti häkämyrkytykseen. Jos ole kokenut niitä, olet voinut olla hyvin lähellä kuolemaa. Aamulla, jos limakalvot ja huulet ovat kirkkaan puneiset, sinulla on häökää veressä melkoisesti.


    • Pilssirotta

      Jatkampa keskustelua taas hieman aiheen vierestä.

      Itselläni siis ei ole kokemuksia Origosta, mutta sellainen odottaa veneeseen asennusta.

      Tässä tiedot joita olen netistä ja laiturilta kuullut:

      Kuluttaa 2-3 litraa viikossa pariskunnalla. Tietenkin tämä on hyvin käyttäjäkohtaista.

      Nokeamis- ja haju ongelmista on päästy eroon siirtymällä etanolikaminan polttoaineeseen, eli bioetanoliin. Tässä esimerkki https://www.tuontitukku.fi/tuote/bioetanoli-1l-kaminaan--takkaan-erikoispuhdas-polttoaine-etanoli-takkaan/5709386116538/

      Tämä ei missään nimessä ole samaa mitä E85 polttoaine. Järki jo sanoo, että tuon polttaminen olisi hengenvaarallista.

      Lisäämällä noin 5% vettä pirtun joukkoon pitäisi myös päästä eroon nokeamisesta. Hajuun tuo ei tietenkään vaikuta.

      Origo on huomattavasti tehottomampi ja näin hitaampi, kuin esim. kaasu. Onneksi purjehtijalla ei ole kiire mihinkään, joten asialla ei ole merkitystä.

      Ruotsalaisella foorumilla ovat kokeilleet lasinpesunestettä polttoaineena. Nesteen tulee olla puhdasta ilman höpöhöpö ominaisuuksia olevaa pesuainetta. Nämä ovat n. 85% etanolia, jossa loput butanolia, vettä, väriainetta ja denaturointi ainetta. Ilmeisesti ovat toimineet mainiosti. Eivät nokea, savuta tai haise. Ehdottomasti kokeilemisen arvoista. Litrahinta tuollaiselle 10l kanikalle on aika lyömätön n. 1€/l. Keskustelu löytyy tästä: http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=9133

      Itselleni Origon valintaan vaikuttivat laitteen yksinkertaisuuden lisäksi polttoaineen saatavuus. Ei tarviste säilyttää kaasua veneessä, eikä määrä ole rajoitettu kaasupullojen kokoon. Mukaan mahtuu vaikka vuoden polttoaineen kerralla, mikä on melko hankalaa toteuttaa kaasupulloilla. Lisäksi pirtua löytyy joka maailman kolkasta ilman liittimien yhteensopivuus ongelmia.

      Pistän popkornit tulemaan ja odotan lynkkaavia vastauksia :)

      • Mielenkintoista.Luin toisesta Ruotsalaisesta forumista että sekoittamalla 2/3 metanolia ja 1/3 spriitä niin ei nokea.Mene ja tiedä mutta molempia ratkaisuja pitää kokeilla (en kyllä tiedä mistä metanolia saa).
        Kiitos vielä kerran vinkistä, sprillä on tietyt edut kaasuun verrattuna.
        Erä lehti testasi spriipolttoaineita noin 10 vuotta sitten. Marinol taisi olla huonoin (nokeaminen) mutta onko enää sama tuote ?


      • aloittelevapurjehtija

        tuontitukun 95% bioenanolia, tuuletus kuntooo ja tarkkana tankkauksen ym kanssa, niin avot. menen vkl veneelle tekee testejä, tosi bilteman litkuilla.


      • vanhat.hyvät.ajat
        lihamylly1 kirjoitti:

        Mielenkintoista.Luin toisesta Ruotsalaisesta forumista että sekoittamalla 2/3 metanolia ja 1/3 spriitä niin ei nokea.Mene ja tiedä mutta molempia ratkaisuja pitää kokeilla (en kyllä tiedä mistä metanolia saa).
        Kiitos vielä kerran vinkistä, sprillä on tietyt edut kaasuun verrattuna.
        Erä lehti testasi spriipolttoaineita noin 10 vuotta sitten. Marinol taisi olla huonoin (nokeaminen) mutta onko enää sama tuote ?

        Ajat on muuttuneet. Aikanaan (=60-luvulla) tuli käytyä monta kertaa öljysatamassa ostamassa metanolia omaan 10 l pänikkään lennokkipolttoaineeksi. Kukaan ei kysellyt mitään, eikä edes maksanut niin paljon, ettei koululaisen viikkorahat olisi riittäneet. Risiiniöljy oli taloudellisesti vaativampi, mutta sitä sentään sai jostain teollisuustukusta tukkuhintaan.


      • Pilssirotta

        Jotkut lasinpesunesteet ovat 80%-90% metanolia. Eli hankinta ei ole hankalaa.

        Metanolin kanssa lutratessa pitää vain muistaa, että kyseinen aina on hengenvaarallista. Hyvin pieni määrä (n. 1 dl) on ihmisella nieltynä tappava annos. Metanoli myös imeytyy ihon läpi (toisin kuin etanoli) ja on vaarallista hengittää höyrystynyttä metanolia. Hyvin pieni määrä riittää jo tekemään paljon vahinkoa ihmiselle.

        Itse en henkiläkohtaisesti haluaisi metanolia lähellekkään venettä. Enkä ainakaan keittiön läheisyyteen.

        Huomioiden edellä mainitut seikat, metanoli kyllä palaa hyvin ja puhtaasti. Halpaa ja hyvää polttoainetta, mutta sen käyttö sisältää pienen riskin.


      • Pilssirotta kirjoitti:

        Jotkut lasinpesunesteet ovat 80%-90% metanolia. Eli hankinta ei ole hankalaa.

        Metanolin kanssa lutratessa pitää vain muistaa, että kyseinen aina on hengenvaarallista. Hyvin pieni määrä (n. 1 dl) on ihmisella nieltynä tappava annos. Metanoli myös imeytyy ihon läpi (toisin kuin etanoli) ja on vaarallista hengittää höyrystynyttä metanolia. Hyvin pieni määrä riittää jo tekemään paljon vahinkoa ihmiselle.

        Itse en henkiläkohtaisesti haluaisi metanolia lähellekkään venettä. Enkä ainakaan keittiön läheisyyteen.

        Huomioiden edellä mainitut seikat, metanoli kyllä palaa hyvin ja puhtaasti. Halpaa ja hyvää polttoainetta, mutta sen käyttö sisältää pienen riskin.

        Kiitos varoituksista, mutta meinaan ainakin kokeilla. Miten tämä tehdään ? Voisiko näin, keitetään kahvia vaikka kaksi kertaa Bilteman punaisella spriillä ja otetaan valokuva. Sitten sama juttu metanoli/spriiseoksella. Vai tuleeko mieleen jotakin muuta ?


      • lihamylly1 kirjoitti:

        Kiitos varoituksista, mutta meinaan ainakin kokeilla. Miten tämä tehdään ? Voisiko näin, keitetään kahvia vaikka kaksi kertaa Bilteman punaisella spriillä ja otetaan valokuva. Sitten sama juttu metanoli/spriiseoksella. Vai tuleeko mieleen jotakin muuta ?

        Lisäys edelliseen: siis otetaan valokuva kahvipannun pohjasta.


      • Pilssirotta

        Näin se varmaan pitäisi tehdä. Tosin mahtaakohan yksi kerta vielä riittää nokeamaan vaikka marinolia käryttäisi.

        Alkanut kiinnostamaan sen verran, että pitää varmaan käydä huoltsarilta hakemassa ikkunanpesunestettä. Origo kun tuossa nurkassa jo odottaisi.


      • Pilssirotta kirjoitti:

        Näin se varmaan pitäisi tehdä. Tosin mahtaakohan yksi kerta vielä riittää nokeamaan vaikka marinolia käryttäisi.

        Alkanut kiinnostamaan sen verran, että pitää varmaan käydä huoltsarilta hakemassa ikkunanpesunestettä. Origo kun tuossa nurkassa jo odottaisi.

        Joo, käy vain hakemassa.Minulta menee pari päivää ennenkuin pääsen kotiin kokeilemaan. Siis vielä kerran: ainoa syy miksi en innostu spriistä on se nokeaminen.Muuten se on ihannepolttoaine.Mukavahan tässä on vähän puuhastella ja odotella varsinaisten venehommien alkamista.
        Haen Origon veneestä kun tulemme kotiin ja sillä keitetään kotona aamukahveja. Venefiilistä !!!
        PS Varmista että ikkunanpesuneste sisältää runsaasti metanolia !


    • Fin26
    • aloittelevapurjehtija
    • aloittelevapurjehtija

      Testi nro 1 tehty.
      Alkulämpö 26 jalkaisen kajuutassa 0 astetta.
      Poltettiin Origolla täysillä puolituntia Bilteman bioenanolia.
      Lämpötila nousi 5 astetta.
      Ovi 10 cm raollaan koko kokeen ajan.
      Ei tullut mitään "oloja"

      • Pilssirotta

        Paloiko bilteman bioetanoli hajutta ja savutta? Siinä ei meinaan taida olla kuin 75% etanolia.


      • aloittelevapurjehtija
        Pilssirotta kirjoitti:

        Paloiko bilteman bioetanoli hajutta ja savutta? Siinä ei meinaan taida olla kuin 75% etanolia.

        Liekki oranssi, tuoksu ok ja harmiton.ei savua/nokea.


      • Pilssirotta

        Ok. Kiitos tiedosta.


    • Pilssirotta

      Vienpä taas vähän aihetta sivuraitelle. Koska alkuperäinen aihe oli halpa lämmitin veneeseen, en usko että se haittaa.

      Uudessa veneessäni (tai vanha tuo on, mutta minulle uusi) ei ole lämmitintä. Koska minusta on tullut nössä ja mukavuuden haluinen, aion lämppärin veneeseen asentaa.

      Vaatimukseni lämmityslaitteelle olivat seuraavat:
      - Ei kuluta sähköä!
      - Yksinkertainen
      - Edullinen (lue sika halpa)
      - Edullinen polttoaine (lue melkein ilmainen)
      - Toimintavarma
      - Voi käyttää vaikka vuoden putkeen.

      Eli aika haasteelliset vaatimukset.

      Vaatimuksen toisin sanoen sulkevat pois kaikki puhallinlämppärit. Ne kuluttavat todella paljon sähköä, ja ovat kaukana yksinkertaisesta. Lisäksi ne on tarkoitettu lähinnä viikonloppukäyttöön, eikä hurisemaan jatkuvasti.

      Polttoaine vaihtodoksi jää oikeastaan ainoastaan diesel. Kaikki muut ovat vain liian kalliita käyttää.

      Minulle sopiva lämmitin olisi siis diesel kamina. Se täyttäisi kaikki vaatimukset, mutta valitettavasti kaminalle tulisi kokonaisuudessa hintaa lähes 2000€.

      Eräänä päivänä mieleeni juolahti, että lämmitetään talojakin puukaminoilla, joten miksei venettäkin. Internetin ihmeellisestä maailmasta löysin tietoa aiheesta Briteistä ja Kanadasta. Käyttävät puuta lämmitykseen paljonkin.

      Löysin useita venekaminan valmistajia, mutta valittevasti nämäkin lämppärit ovat aika hinnakkaita. Kaiken kaikkiaan hinta lähentelisi samaa 2000€, jos kaiken ostaisi valmiina.

      Onneksi DIY henkisenä keksin toisen reitin. Tilasin ebaysta pienen miniatyyri mökkikaminan. Hintaa tuli postikuluineen 90€. Tutkin eri valmistajien kansiläpivientejä ja piipuja. Tein näiden mukaan piirustukset, jotka kiikutin tutulle metallimiehelle. Hän hitsaili minulle asevelihintaan piipun ja läpiviennin.

      Tässäpä kuva:

      http://aijaa.com/1Arl5q

      Viinipullo on antamassa perpektiiviä koosta.

      Tuolle aijon tehdä vähän tämänkaltaisen asennuksen:

      https://www.google.fi/imgres?imgurl=http://cdn.boatshed.com/autoimage-150615_BoatPic_Extra1.jpg&imgrefurl=http://grandunion.boatshed.com/narrowboat_50ft_cruiser_stern-boat-150615.html&docid=xses5_XMnUoDpM&tbnid=p7uwCGdp4G2RtM:&vet=1&w=800&h=600&bih=691&biw=1280&q=solid fuel heater installation in boat&ved=0ahUKEwj-iIKBg7_SAhXBFywKHY7XAeEQMwhFKCUwJQ&iact=mrc&uact=8#h=600&imgrc=p7uwCGdp4G2RtM:&vet=1&w=800

      Tästä kaminasta irtoaa 1-4 kw lämmitystehoa, riippuen kuinka kovaa sitä poltetaan. Eli tuo lämmittää veneeni helposti melkoiseksi saunaksi. Tätä ei ole tarkoitus polttaa punahehkuisena. Vaan pikemminkin kituvana. Tarkoituksena olisi polttaa grillibrigettejä, koska niitä on helppo varastoida veneeseen. Tarvittaessa voin tietty polttaa mitä tahansa, mitä on saatavilla. Brigetit myös palavat pitään ja puhtaasti, sekä niistä jää vähän tuhkaa.

      Grillibriketeillä ja minimiteholla paloaika pitäisi olla n. 6 tuntia. Eli riittää hyvin yöksi. Lisäksi koska polttoaine on lähes ilmaista, voi lämppäri olla päällä vaikka viikkoja yhteen putkeen.

      Hintaa valmiille kaminalle asennuksineen tulee n. 200€. Mielestäni aika hyvä köyhän miehen lämppäri.

      En ole Suomessa törmännyt puukaminaan veneessä. Saapa nähdä miten toimii. Toivottavasti en polta koko paattia :)

      • aloittelevapurjehtija

      • Pilssirotta
        Pakko sanoa että edustat veneilyn suhteen aikamoista "uusajattelua" mutta onnea matkaan.


      • Voipi se toimiakin, onhan tuollaisia ennen vanhaankin käytetty. Polttoaineen, etenkin hiilen käsittely saattaa olla hiukan hankalaa ja sottaavaa. Kannattaa testata kamiinaa etukäteen maissa ja kallistuneena ja pohtia paloetäisyyksiä ja suunnitella palolevyjä kamiinan viereen. Palolevy ja sen taakse parin sentin ilmarako puolittaa suojaetäisyyden.


      • nettipurjehtija

        Turvallisinta olisi varmaan ottaa paloilmakin ulkoa tai laittaa ainakin äänekäs häkävaroitin. Nuo kamiinat, jotka ottavat paloilman kajuutasta, voivat puhaltaa savut sisälle jos paine-ero on sopiva.

        Brikettejä on helppo varastoida, mutta vene on aika kostea ympäristö säilyttää niitä pitkiä aikoja, eli voivat imeä kosteutta kauden aikana ja palaa huonosti.


      • Pilssirotta
        Bossu kirjoitti:

        Voipi se toimiakin, onhan tuollaisia ennen vanhaankin käytetty. Polttoaineen, etenkin hiilen käsittely saattaa olla hiukan hankalaa ja sottaavaa. Kannattaa testata kamiinaa etukäteen maissa ja kallistuneena ja pohtia paloetäisyyksiä ja suunnitella palolevyjä kamiinan viereen. Palolevy ja sen taakse parin sentin ilmarako puolittaa suojaetäisyyden.

        Suunnitelmissa on asentaa samaan tilaan, jossa kamina on kunnon dorade venttiili. Testejä tehdessä voi nyt pitää vaikka luukkuja auki.

        Häkä ja palovaroitin ovat aika itsestään selvyys.

        Briketit pitäisi tosiaan varastoida vesitiiviiseen säilytystilaan. Ajattelin, että voisin laittaa vaikka pesällisen verran hiiltä paperipussiin ja pitää näin homman siistinä. Saapa nähdä mikä sitten on paras vaihtoehto.


    • Larsli

      hyvä projekti ja hienoa että haluat jakaa sen näin julkisesti.
      Kuvasi katsellessa mietin riittääkö hormin läpiviennin eristys...
      Onnea projektiisi!

      • Pilssirotta

        Läpivienti on 2,5" putkea. Reikä tulee olemaan 3,5" kooltaan. Tällöin piipun ympärille jää tuuma ilmatilaa eristeeksi.

        Tämä on tehty kaupallisten piippuläpivientien mittojen mukaan, joten luulisi toimivan. Tietenkin voin tarvittaessa laittaa väliin vielä lämpöeristettä, mutta tämä ilmatila on se minkä pitäisi estää venettä palamasta.

        Tietty kyllähän tuo laippakin kuumenee, joten ehkä tiivistän sen kanteen jollain lämpöä kestävällä mömmöllä.


    • Virityksia

      Herra Darwin kehitysteorioineen näyttää olevan kovin vahvasti läsnä tässä ketjussa. Tällä menolla ensi kesänä ei enää tarvi keskustella näistä tilapäosvirityksistä ja mentanolilämmittimistä ensi kesän jälkeen, kun luontainen poistuma on käynyt asialla.

      • aloittelevapurjehtija

        toivottavasti mitään tuollaista ei tapahdu. Sen sijaan, syksyllä on ylitarjontaa webastoista, kun huomataaan, ettei purjeveneen kajuutan lämmittämiseen tarvita "hallipuhaltimia";)


    • NIMBY111

      Tuo on unelmanaapuri vierasvenesatamaan :D

      Palamisen hallinta ei ole kovin helppoa, mutta kun lämpötila saadaan riittävän korkeaksi, niin sininen liekki polttaa käytännössä kaikki kaasut eikä laite nokea lainkaan. Säilykepurkin kylkikin näyttää hohtavan punaisena, joten lämpöä riittää.

      Jos jotain pitäisi toivoa, niin laitteen sytyttämistä voisi kehittää. Avoliekillä palava puu ja punaisena hehkuva tölkki olisi kiva olla laatikon sisällä eikä kabiinissa, kun se sytytetään. Myöskin polttoneste, vaikkakin geeli on hiukan vaarallista varsinkin, jos sitä roiskaistaan lisää syttymisen parantamiseksi.

      Säilykepurkin materiaali ja sauma voi olla hiukan kevyt ratkaisu, kun ajattelee saunan kiukaita, jotka halkeavat käytössä.

      Piipusta tuleva savu voi olla aika nokista, jos sytyttäminen menee pieleen ja pelletit palaa huonosti. Pieleen menneen sytyttämisen korjaaminen taitaa olla mahdotonta ja purkki on laitetava joko laatikkoon tai heitettävä mereen. Sisällä savuttavaa nuotiota ei viitsi pitkään katsella.

      Kun pelletit palavat sinisellä liekillä, homma näyttää hyvältä, jos siis materiaalit kestävät. Savupiipusta tulee varmasti todella kuumaa savua ja pitää toivoa ettei muovipussi tai muuta roskaa lennä lähelle koska se varmasti syttyy palamaan.

    • Pilssirotta

      Lähdin itsekkin testailemaan Origoa.

      Polttoaineena oli seuraavaa:
      https://www.tokmanni.fi/auton-talvitarvikkeet/lasinpesuneste-5l-36c/6438114970201/dp

      Kyljessä lukee isolla etanoli, joten turvallista käyttää. Pakkasen kestävyys antaa ymmärtää, että etanolia olisi lähemmäs 70%. Loput oletettavasti isobropanolia, butanolia ja vettä. En lähtenyt etsimään tarkempia tietoja, vaikka olisi varmaan pitänyt. Lisäksi sisältää väriainetta ja hajuainetta, joiden en ajatellut haittaavan.

      Testasin ensin pienessä peltipurkissa. Tökötti lähti iloisesti palamaan ja paloi täysin hajutta lähes huomaamattomalla sinisellä liekillä. Valoisalla saattaisi olla vaikea edes huomata palamista.

      Tästä innostuneena kippasin täysin uuteen ennen käyttämättömään origon telamiinaan n. 1 l ainetta. Tämäpäs ei enää halunnutkaan palaa kunnolla. Syttyi kyllä ja paloi hetken nätisti, sitten väpättäen ja lopulta sammuen. Hetken yritysten jälkeen ei enää syttynyt laisinkaan.

      No päätin lopettaa kokeilut tältä illalta ja avasin kaljan.

      Ajatuksia mitä tullut päähän (kaljan juonnin ohessa, eli hyviä ajatuksia):

      - Tuulilasinpesuneste ei kelpaakkaan origoon. Tämä olisi kyllä outoa, koska sisältää aika pitkälti samoja aineita, samassa suhteessa mitä bilteman etanolitakan polttoaine. Sen todettiin jo toimivan.

      - Jos kerran paloi hyvin peltipurkissa, miksei Origossa?

      - Kaiken järjen mukaan mikä tahansa palava viina toimii Origossa, joten mikä on ongelma?

      - Olikohan polttoainetta liian vähän?

      - Polttoaine ei ollut kereytynyt imeytymään kunnolla tähän telamiinan "villaan"?

      - Käytän laitetta tosiaan ensimäisen kerran, joten käyttäjässäkin voi olla vika.


      Päätin hakea huomenna töiden jälkeen oikeaa pirtua ja täyttää telamiina tällä täyteen. Katsotaan mitä tapahtuu.

      Ideoita otetaan mielellään vastaan.

      • A12b

        Lasinpesunesteessä on saippuaa, joka vaikuttaa ratkaisevasti aineen imeytymiseen. Saippua vähentää pintajännitystä, jolloin aine ei "kiipeä" villaa pitkin liekkiä kohden.

        Lisäksi 30% on todennäköisemmin vettä kuin muuta ainetta. Alkoholi höyrystyy ja palaa ensin pois jolloin vesipitoisuus kasvaa jatkuvasti kunnes liemi ei enää pala.

        Karl Beusin liemi toimii paremmin.


      • Kaasutuli

        "Telamiinaa" ei täytetä täyteen, vaan noin puolilleen. Pidetään reilusti kallistettuna ja täytetään aukon alareunaan asti. Silloin täyttö määrä on tyhjäksi päässeeseen patruunaan n.1 l, se määrä pysyy imeytyneenä villassa.
        Nyt kun se on lähes täynnä lasinpesunestettä, niin pari desiä jos laittaisi sinolia, niin sen voisi saada palamaan vajaaksi, vaikka polttaisi lähes tyhjäksi ja kokelisi 50/50% seoksella seuraavaksi. Vaakaa voisi käyttää apuna kun arvioi jäljellä olevan polttoaineen määrää. Sinolia siksi ettei siinä ole lisättyä vettä kuten marinolissa. Lämpötila vaikuttaa myös laitteen toimintaan. Tekisin testit huoneen lämmössä.


    • aloittelevapurjehtija

      heh, ostin tänään n 4 kg vuolukivestä tehdyn snapsi coolerin: tossa se imee lämpötuikuista lämpöö itseensä.
      Origolla tänään veneessä 20 minuutissa -5stä nollaan. Peili oli 15 minuutissä huurussa. ei "oloja".

    • Pilssirotta

      Noniin lisää Origo testejä tehty.

      Eilen siis kaadoin telamiinan n. 1 l lasinpesunestettä, eikä Origo suostunut syttymään. Tänään kaadoin päälle n. 1,5-2 dl Clash Ohlsonin punaista etanolia. Enempää ei mahtunut.

      Origo syttyi ilman ongelmia ja 0,5 litraa kylmää vettä hanasta alkoi kiehumaan n. 8 minutiin kuluttua.

      Koko asunto haisi lisäksi pahalle "marinolille". Siis sellaiselta samalta silmiä häiritsevältä käryltä, joka tulee Trangiaa käyttäessä. Tämä oli tietenkin täysin odotettavissa. Itseäni vaan häiritsee suunnattomasti. Tuntuu, että ruokakin maistuu tältä.

      Pidin kattilaa liedellä 30 minuuttia. Kattila tuli melko nokiseksi. Tämä oli tosin helppo puhdistaa fairylla ja tiskiharjalla. Yleensä kattilat tiskataan käytön jälkeen, joten en miellä tätä nokeamista kovin suureksi ongelmaksi. Lisäksi kattiloita yleensä säilytetään joko hellalla tai niiden omilla paikoillaan, jolloin pieni noki ei edes haittaa.

      Keittimen oltua päällä 45 minuuttia tapahtui jotain outoa. Yhtäkkiä tämä paha haju hävisi kokonaan. Luulin keittimen sammuneen, mutta huomasin sen palavan hienosti ja ilman hajuja. Päättelin tästä, että lisäämäni punaiset etanolit tuli kärytettyä ja nyt siirryttiin lasinpesunesteeseen. Hurraa, en siis rikkonutkaan telamiinaa.

      Sammutin Origon ja tuuletin asuntoa puolisen tuntia.

      Tein saman testin uudestaan lasinpesuaineella.

      0,5 litraa kylmää vettä alkoi kiehumaan noin 13 minuutin kulutta. Asunnossa ei haissut mikään. Aivan keittimen vieressä tuoksui (huomaa sanavalinta) sitruunalta. Kattilan pohjassa ei ollut 30 minuutin käytön jälkeen lainkaan nokea.

      Eli lasinpesuneste vaikuttaa sittenkin pätevältä polttoaineelta. Se vaan vaati hieman aikaa imeytyäkseen telamiinan villaan. Tuskin on enää merkitystä sen jälkeen, kun villa on kerran imeytetty täyteen.

      Tässä kokeessa punainen etanoli oli n.40% lasinpesunestettä tehokkaampaa, mikä sekin oli odotettavissa. Jos punaisen etanolin joukkoon lisää suositeltu 5-10% vettä, on ero varmasti huomattasti pienempi.

      Tässä kuva kattiloiden pohjista:
      http://aijaa.com/3anIG1

      Kuva on ehkä vähän harhaanjohtava, koska en putsannut pohjaa aivan täydellisesti punaisen etanolin jälkeen. Silmämääräisesti lasinpesuneste ei noennut laisinkaan.

      Jos näistä kahdesta polttoaineesta pitää valita, valitsen mennen tullen lasinpesunesteen. Tuo hajuttomuus ja noettomuus tekee siitä erittäin mukavan käyttää. Huokea hinta on myös kiva lisä.

      Jos otan tavaksi täyttää telamiinat vaikka joka aamu, on käytännössä mahdotonta, että polttoaine loppuisi kesken kokkailun. Telamiinan täyttöä en tuntenut myöskään hankalaksi. Itseasiassa kaasupullon vaihto kesken kokkailuiden, kovassa merenkäynnissä on paljon kettumaisempaa.

      Tehoja laitteessa tosiaan on vähän, jolloin sapuskat valmistumat hieman hitaammin. Omaan ruoanlaitto tottumuksiin en usko tällä olevan mitään merkitystä.

      Luulen, että kippaan loput n. 8dl punaista etanolia, loppuihin n.4 l lasinpesunestettä ja koitan sitä seuraavaksi.

      • kamelinpaskaa

        Eikö ne afrikassa lämmitä savimajoja ihan lehmän ja kamelin paskalla? Minusta kannattaisi kokeilla lehmänpaskaa, kun sitä saa ihan käytyä keräilemässä kesäisin pelloilta. Saaristomerellä on monia saaria jossa laiduntaa lehmiä ja aurinkokelillä sieltä löytyy runsaasti hyödynnettäviä läjiä kyseiseen hommaan. Kamelinpaskaa on hieman vaikeampi saada ainakaan toistaiseksi näiltä leveyspiireiltä.

        Lasinpesunesteet ja spriit on -niin- kalliita tuohon hommaan.


      • Sw271

        Mahtavia testejä! Mitä lasinpesunestettä nyt siis käytit? Voisi kokeilla tuota blandista. Karibiallahan sitten käytetään halpaa paikallista rommia, joten ehkä alkon tuotteilla seuraava testi? :)


    • Pilssirotta

      Origon polttoainetestit vol.2

      50% lasinpesunestettä 50% punaista etanolia.
      - Tehokkuus täysin sama, kun pelkkää punaista etanolia polttaessa.
      - Mieto "trangian" haju, jos laittaa nenän Origon viereen. Ei ollenkaan häiritsevä.
      - Nokeaa hyvin vähän kattilan pohjaa. Niin vähän, etten jaksanut edes pestä.
      - Kaiken kaikkiaan melko hyvä polttoaine.

      70% lasinpesunestettä 30% punaista etanolia.
      - Tehoa vain 5% enemmän mitä pelkällä lasinpesunesteellä.
      - Mieto "trangian" haju, jos laittaa nenän Origon viereen. Ei ollenkaan häiritsevä.
      - Ei nokea ollenkaan.
      - Tässä seoksessa ei ole järkeä. Ennemmin käyttää pelkkää lasinpesunestettä.

      50/50 seos vaikuttaa melko pätevältä polttoaineelta. Aineet on saatavissa jokaiselta huoltoasemalta ja isommasta marketista. Edullisimmillaan hintaa kertyy 2,5€/litra, Eli kuukauden polttoainekulut ovat n.20€. Tämä muuten on jo kaasun hinnoissa.

      Parasta polttoainetta on 96% bioetanoli, mutta sitä joutuu erikseen tilaamaan. Lisäksi maksaa n. tuplat. Tosin sekin vielä ihan siedettävä hinta.

      Ainakin Briteistä, USA:sta, Kanadasta ja Ranskasta on saatavilla "Methylated Spirits" kamaa. Eli n. 90% etanolia, joka on denaturoitu n. 5% metanolilla. Tämä palaa kuumana, värittömänä, hajuttomana ja nokeamattomana. Lisäksi litrahinta on 2-3€. Eli täydellinen polttoaine, jos noilla nurkilla purjehtii.

      Balttiasta ja Puolasta voisi myös löytyä jotain kivaa ja edullista polttoainetta Origoon. Pitää tutkia, kun sinne seuraavaksi ajaudun.


      • aloittelevapurjehtija

        Mistä 96% bioetanolia voi tilata, kalajoeltako? Entä metanoli, terveellistä polttaa?



      • aloittelevapurjehtija

        tilasin 2 pulloa, siis bioetanolia.


    • aloittelevapurjehtija

      Testi nro 3.
      Veneessä -1. 20min 5 tuikulla nosti 2.5 astetta. Veneen aurigolla toimiva poistoventtiilli käynnistyi ja paperinpala liimaantui siihen.
      Laitoin origon tulille ja sammutin tuikut. 20 minuutissa 5 astetta lisää ja huurtunut peili kuivui!!!!!
      Eli tunnissa origolla veneen lämpötila nousee 10 astetta. Polttoaine bilteman bioetanoli

      • Jos " huurtunut peili kuivui!!!!!" niin olemme kastepisteen yläpuolella mikä tarkoittaa että kosteat vaatteet tai pyyhkeet kuivuvat.Tätä kai haeteaan, hyvä juttu. En usko että kahden tunnin lämmittämisellä päästään 20 deg.C mutta lähelle.Kun saadaan veneet vesille niin lähtöpiste lämpötila on useampi plussaa niin voi olla että tällä pärjää, joten kuten.


      • aloittelevapurjehtija

        Joo jäi junnaan 11 asteeseen. Joko teho ei riitä tai lämpö tehosti tuuletusta ja lämpöö meni harakoille.
        Ovessa on 20x20cm säleikkö ja katossa 2 ventiiliä( 1 aurinkosähkö siinä imu piti wc arkkia kiinni) riittänee fiilareiden häätöön.


      • Niin, lohdutuksena voi sanoa että kuin ulkoilmanlämpötila nousee 10 deg.C niin myös sisäilmanlämpötila nousee saman verran.No ainakin suunnilleen, kylmä merivesi jäähdyttää alta. Kuten sanoit " kikkailen tämän alkukesän."
        Tämä on tätä kevyttä huulenheittoa, kevättä odotellen.Ensi viikko on keväinen.


    • Onnistuin hankkimaan 1,5 litraa metanolia ja Bilteman punaista etanolia.Kokeilu voi alkaa.
      Yksi juttu vaivaa. Miten saan syötettyä kuvat tänne ?Voiko joku kertoa mistä voisi löytää tietoa miten se tehdään ?

      • Pilssirotta

      • Kiitos Pilssirotta.


    • aloittelevapurjehtija

      Tänään tuli "96%"(purkissa ei lukenut prosentteja) bioetanoli matkahuollon kautta. Silmämääräisesti saman verran samanlaisiin purkkeihin bilteman bioetanolin kanssa. Samanlailla paloivat. ehkä "96%" nosti täysin samanvärisen liekin pikkuisen korkeammalle.

      • Pilssirotta

        Olisiko mahdollista jos testaisit samalla määrällä vettä kaunko kestää, että se alkaa kiehumaan. Siis molemmilla eri aineilla. Olisi mahtavaa jos toi bilteman halppis olisi edes lähes yhtä tehokasta.


      • Jos testaat voisitko valita määräksi 1,1 L. Vastaa 8 kuppia meidän kahvinkeittimen mukaan.Sillä testaan metanolin ja mittaukset ovat vertailikelpoisia ?


    • aloittelevapurjehtija

      Keitin on veneessä. Tein kotona surkean testin, jossa käytin polttimena tyhjää tuikkun kuorta. 2dl vettä "kiehu" ehkä samaan aikaan, ehkä 96%:lla vähä nopeempaa. Kattilan pohja nokeentu kummallakin.

    • Tässä on lupaamani Origon polttoainetesti.Olen simuloinut kahvinkeittoa perkulaattorikeittimellä (kansanomaisesti pulputin keitin) ja siinä on keitetty kahvia (ja vettä) ensin veden kiuhumispisteeseen ja sen jälkeen 15 minuuttia varsinaista kahvinkeittoa pienellä liekillä. Yhteensä keittoaikaa tulee noin 4 x 25 minuttia paitsi nestekaasulla (butani) jossa keittoaikaa tulee vain 2 x 25 minuttia koska kaasu loppui kesken .Pannua olen joka keiton jälkeen kääntänyt 90 deg. enkä ole välillä puhdistanut keittimen pohjaa.Nestettä on kaikissa kolmessa tapauksessa ollut 1,1 L.Nesteen lähtölämpötilaa en ole huomioinut vaan "kraanasta vaan".

      Olen käyttänyt kolmea eri polttoainetta.
      1. Bilteman punainen etanoli.
      2. Sekoitus jossa 50%/50% Biltema/metanoli.
      3. Nestakaasu (butani) retkikeittimellä.

      Lähtötilanne on Pata-Patalla tehty pohjan puhdistus.
      http://i1044.photobucket.com/albums/b441/lihamylly1/IMG_0864_zpsr4ufszaj.jpg

      1.Bilteman etanoli tekee rumaa jälkeä.Pohja on ihan musta ja osittain noen peitossa.Varsinkin sivut ovat noessa (liekki mennyt yli pohjan).
      Aikaa kiehumispisteeseen 8,5 minuuttia.
      http://i1044.photobucket.com/albums/b441/lihamylly1/IMG_0855_zpsmis2bl1z.jpg

      2.Bilteman etanoli/metanoli 50/50 sekoitus.Näyttää huomattavasti paremmalta kuin 1. .Pohjassa on jotakin ruskeaa tököttiä joka vaatii tiskharjaa, pesuainetta ja vettä.Nokea ei ole yhtään.Aikaa kiehumispisteeseen 8,0 minuuttia.
      http://i1044.photobucket.com/albums/b441/lihamylly1/IMG_0862_zpsvtvcoo6s.jpg
      http://i1044.photobucket.com/albums/b441/lihamylly1/IMG_0863_zpsozvqfbot.jpg

      3.Nestekaasu (butani).Testin selväst puhtain pohja.Pohjassa ei ole mitään mikä viittaisi keittämiseen. Keittokerrat tosin vain 2 x 25 minuuttia.Aikaa kiehumispisteeseen 6,5 minuuttia.Siis nopein.
      http://i1044.photobucket.com/albums/b441/lihamylly1/IMG_0865_zps35y21uie.jpg

      Mitä tästä voisi päätellä ?Metanoli maksaa suunnilleen saman verran kuin Bilteman etanoli että kannattaako siirtyä pelkän metanolin polttamiseen ? Vielä voisi tutkia eri seossuhteita. Mutta se on ainakin varmaa että hankin 10 L metanolia seuraavaa kesää ajatellen. Nyt rupeaa mieleni muuttumaan Origosta keittimenä.

      • Tämä oli elämäni ensimmäinen kuvien linkitys ( ja sen huomaa).


      • Pilssirotta

        Hyvä testi ja hyvät kuvat!

        Karsean näköinen toi pohja Bilteman etanolin jälkeen. Satuin löytämään Biltemasta purnukan valmistusvirheistä etanolia. Tämä oli täysin kirkasta, joten ainakin väriaine on unohtunut.

        Testi Bilteman mutaattietanolilla:
        - Paloin täysin sinisellä lähes näkymättömällä liekillä. Itseasiassa paloi parhaiten tähän mennessä kokeilemistani polttoaineista.
        - 0,5 l vettä alkoi kiuhumaan 6 minuutissa.
        - Ei lainkaan nokea. (30 minuuttia liedellä)
        - Jonkun verran hajua. Siinä ja siinä onko ärsyttävää vaiko ei.

        Testi 50% mutaattietanolia ja 50% lasinpesunestettä:
        - Paloin täysin sinisellä lähes näkymättömällä liekillä.
        - 0,5 l vettä alkoi kiuhumaan 6,5 minuutissa.
        - Ei lainkaan nokea. (30 minuuttia liedellä)
        - Minimaalinen haju laittamalla nenä kiinni Origoon.
        - Paras polttoainemixi mitä olen tähän mennessä kokeillut!

        Kuvia ei tullut tästä kokeesta napattua.

        Bilteman punainen etanoli on ollut kaikkein tehokkain polttoaine. Valitettavasti lihamylly1 kuvista käy ilmi, että nokeaa hirmuisesti.

        Biltemassa oli vielä muutamia mutaattiyksilöitä jäljellä, joten taidan hakea ne pois.

        Metanolissa on huomattavasti vähemmän energiaa mitä etanolissa, joten yksinään se ei välttämättä ole kovin tehokasta.

        Itse olen joka testin jälkeen enemmän ja enemmän vakuuttunut Origosta. Laite itsessään on mitä mainioin. Ongelma on vain sopivan polttoineen saaminen. Ainahan jotain on tarjolla, eli kylmiä säilykkeitä tuskin joutuu Origon kanssa syömään. Tällä viimeisellä polttoainekokeilulla tehotkin ovat jo erittäin hyvää luokkaa.

        Ensi kesä luultavasti mennään etanoli/lasinpesu mixillä. Tosin metanolikin on alkanut kiinnostaa. Mistäs muuten ostit metanolia?


      • Pilssirotta
        Ihankuin olisit saanut metanoli sekoitusta Biltemasta. Mutta täsmääkö väri kokeiluni kanssa ?
        "- Ei lainkaan nokea. (30 minuuttia liedellä)"Tarkoitatko että kattilapohja on täysin puhdas ?
        En tuntenut hajua testin aikana.
        Jos luet tekstini tarkasti niin näet että Etanoli/metanoli seoksella on pienempi kiehumisaika kuin Bilteman etanolilla.Tästä voisi päätellä että siinä on mukana myös muita nesteitä esim. vettä.
        En ostanut metanolia.Entisen työkaverini poika ajoi speedway:tä 20 vuotta sitten: sitä oli jäljellä vielä 1,5 L jonka vaihdoin muutamaan pilsneriin.
        Mutta Kärkkäinenhän myy sitä 10 L päniköissä.
        Miksi ei kokeilemani sekoitus käy sinulle ?
        Vielä: Olen ymmärtänyt että nokemisen poistaa metanoli.


      • Öljylamput

    • Kuivana.lämmintä

      Kesän ja alkusyksyn kosteudenpoistajaksi eli lämmittimeksi riittää pari kolme isompaa 8 tuntia palavaa lämpökynttilää ja luukku pidetään raollaan. Lämpökynttilät voi laittaa esim. suljettavaan lyhtyyn joka pidetään yön yli lattialla tuettuna siten ettei voi mitenkään sytyttää tulipaloa.

    • Pilssirotta

      Kausi lähenee loppuaan, joten kirjaampa tähän kesän kokemuksia puukaminastani. Varoitan etukäteen, että tästä tulee pitkä kirjoitus.

      Kamina on toiminut täydellisesti. Tietenkään puukamiina ei toimi kätevästi nappia painamalla ja unohtamalla, mutta sitä en hakenutkaan. Kaminalle löytyi luonnollinen paikka keulakajuutasta, koska se toimii muutenkin varastona ja vessana.

      Tässä lyhyt video kaminasta:
      https://www.dropbox.com/s/ojlmp0lutvp22dn/20170521_210559.mp4?dl=0

      ja tässä pari kuvaa:
      https://www.dropbox.com/s/4lpvs8x8nhg24e5/20170515_200214.jpg?dl=0
      https://www.dropbox.com/s/ycndhmicrbckf5z/20170518_195730.jpg?dl=0

      Pelkäsin piipun laittamista maston etupuolelle, mutta se ei ole aiheuttanut ongelmia. Vettä ei ole tullut kertaakaan piipusta sisään. Ei sateella, eikä aallokossa. Ei edes Suomenlahden pikkubussin kokoisten aaltojen läjähtäessä kannelle.

      Aluksi suunnittelin irrottavani piipun purjehduksen ajaksi, mutta eipä ole tullut kertaakaan irrotettua. Muutaman kerran kevyessä tuulessa skuutti on napannut piippuun kiinni, mutta muuten ei ole menoa häirinnyt. Tämänkin ongelman voisi välttää muutamalla narulla, mutta enpä ole saanut aikaiseksi.

      Lisäsin kamiinan yläpuolelle pienen tietokoneentuulettimen, joka puhaltaa lämmintä ilmaa alas ja perään päin. Sähkön kulutus on muistaakseni 0,2a/h, joten se ei tunnu oikeastaan missään. Lisäksi se on täysin äänetön. Tai ainakaan en itse kuule mitään.

      Olen polttanut kamiinassa grillibrikettejä. Niitä kuluu n. 1 kg/yö. Bilteman brikettejä käyttäen tämä on 1€/yö, eli lähes ilmaista. Veneeseeni mahtuu tällä hetkellä n.25-30kg brigettejä mukaan, eli n. kuukauden satsi. Täyteenladattuna ja polttaen minimiteholla, irtoaa kamiinasta lämpöä 3-4 tuntia.

      Alan yleensä lämmittämään venettä ilta seisemän jälkeen. Poltan iltaisin kaminaa täydellä teholla, lisäten tunnin välein 1-2 brikettiä. Parissa tunnissa vene on kauttaaltaan lämmennyt. Siis niin, että kaikki pinnat ja tekstiilitkin ovat lämpimät. Saan veneen sisälämpötilan 20-23 asteeseen vaikka ulkona olisi alle 10 astetta ja meri vielä kylmempää. Eli tehoa löytyy enemmän kuin tarpeeksi. Yleensä joudunkin pitämään luukkuja reilusti raollaan, ettei vene muutu ihan saunaksi.

      Illalla lataan pesän täyteen, säädän kaminan minimille ja menen nukkumaan. Yleensä lämpöä riittää aamuun saakka. Alkukeväästä heräsin yleensä viiden kuuden aikoihin siihen, että oli vilu. Eipä muuta kuin kaminaan tuli ja takaisin vällyjen väliin. Aamupalaa saikin jo syödä lämpimässä veneessä.

      Muutamamia kertoja olen purjehtinut kamina päällä, eikä tämäkään ole aiheuttanut mitään ongelmia.

      Alkujaan suunnittelin kaminalle vesikeskuslämmitystä, mutta kamina on toiminut niin hyvin, että olen unohtanut moisen.

      Lisäksi kamin rätinää on kiva kuunnella. Monesti jäänkin keulakajuuttaan hengailemaan ja katselemaan kamiinaa.

      Omassa käytössäni puukamiina hakkaa 6-0 kaikki puhallinlämppärit. Dieselkamina olisi todella hieno, mutta se taas maksaa tuhansia euroja. Lisäksi puukaminassa on fiilistä mitä ei saa millään muulla lämppärillä aikaiseksi. Oikein odotan, että pääsen taas veneelle lämmittämään kaminaa.

      Jos joku on kiinostunut hankkimaan täysiverisen lämmittimen veneeseen muutamalla satkulla, voin antaa piirrustukset, ohjeet ja tarvittavat linkit kaminan hankintaan.

      • einytajankohtainen

        Olipa mielenkiintoinen raportti ja kiva lukea, että hanke on ollut onnistunut. Kyllä se kamiinan lämpö veneessä tuntuu mukavalta. Muistan kun 80-luvulla Valkosaaren uivassa kolealla kelillä veneidensä esittelijät olivat poikkeuksetta tippa nokassa. Eräässä veneessä oli keulan ja salongin välisessä laipiossa pieni valurautakamiina, kaveri oli paitahihasillaan eikä katselijoillakaan ollut mukavasta lämmöstä kiire minnekään.


      • Laita vielä häkähälytin ja palovaroitin ongelmien välttämiseksi.


      • Pilssirotta

        Molemmat löytyvät ja kaikenmaailman sammutinhärpättimet. Ilman niitä en uskaltaisi nukkua veneessä.


    • Pilssirotta

      Lisäksi vielä kokemuksiani Origon srpii-keittimestä.

      Origoon olen ollut erittäin tyytyväinen. Denaturointiaineen käry on ainoa miinuspuoli. Tosin se ei ole Origon vika.

      Olenkin poltellut lähes koko kesän melkein pelkkää lasinpesuainetta (etanoli pohjaista). Olen laittanut vähän punaista etanolia joukkoon, koska sitä nyt sattuu muutama purkki vielä olemaan jäljellä. Oleellista hyötyä siitä ei ole, tosin ei haittaakaan. Lasinpesuneste ei haise taikka kärytä ollenkaan. Se on myös hyvin edullista (n. 1€/l).

      Origon polttoainetta saan varastoitua veneeseen kahden kesän tarpeiksi. Eli ei tarvitse murehtia polttoaineen loppumista.

      Hitaampi ja tehottomampi Origo on verrattuna kaasuun, mutta en ole kokenut sitä ongelmaksi. Aivan yhtä hyviä sapuskoja sillä saa valmistettua.

      Yhden kesän jälkeen Origo näyttää edelleen uudelta. Se on erittäin laadukas tuote. Origon ripustus osat (kallistuva liesi) taas ovat silkkaa kuraa. Ne alkoivat ruostua kuukauden sisällä. Lisäksi ovat melko rimpulat. Mutterit, jotka kannattelevat liettä myös aukeavat omia aikojaan. Joten ellei halua liettä syliin, on syytä muistaa kiristellä näitä säännöllisesti. Nämä ripustus härvelit maksoivat muistaakseni 80€. Aika paljon noin huonoista osista.

      Molemmat telamiinat täytettynä Origossa riittää puhtia kahdelle hengelle melkein viikoksi. Yleensä tosin täytän telamiinat kolmen päivän välein, tai joka viikonloppu. Täyttäminen on todella helppoa ja siihen menee muutama minuutti. Ei ole vielä kertaakaan loppunut polttoaine kesken kokkailuiden.

      Polttaen molempia liekkejä täysillä Origo myös lämmittää tehokkaasti. Olenkin sitä siihen tarkoitukseen käyttänyt, jos tarvisten lämpöä vain tunniksi tai pariksi. Esimerkiksi pikku huoltohommia tehdessä arki-iltoina.

      Palaessaan Origo tuottaa suuren määrän kosteutta veneeseen. Tosin niin tuottaa kaasuliesikin. Lisäksi häkävaroitin on alkanut huutamaan usesti Origoa käyttäessä. Kaminalla en ole saanut häkävaroittimeen mitään eloa. Origoa käyttäessä pyrinkinkin pitämään aina luukut raollaan tai auki. Ei tulisi mieleenikään käyttää Origoa pitkäaikaiseen lämmittämiseen ja nukkua samassa tilassa. Siihen laitetta ei ole tarkoitettu.

      • Onneksi olkoon Pilssirotta, teit sen sittenkin !


      • tee.se.ite

        Origon paloilma pitää johtaa mutkittelevan ja pitkän metalliletkun läpi ulos. Sen kuuman ja pitkän metalliletkun lämpö lämmittää kajuuttaa eikä palaminen tuota kosteutta koska palokaasut menee ulos veneestä


      • Oriiiigo

        "Mutterit, jotka kannattelevat liettä myös aukeavat omia aikojaan"
        Onkohan sulla jotenkin väärinpäin nuo mutterit? Minulla on samanlainen Origo keinuripustuksella, eikä muttereihin ole tarvinnut koskea 15 vuoteen.
        Ei ole myöskään ruostunut.


      • Pilssirotta

        Saatat olla oikeassa. Pitääpä tänään laittaa mutterit toisin päin.


    • Edellinen versio, josta ei tullut myyntimenestystä, oli ulkonäöltään enemmän mieleeni, mutta kaipa tuo uusikin toimii.

      Vanha painoi 70 kiloa, uudesta en tiedä. Onko jotain syytä, miksi sähkötön pitkään yhdellä täytöllä palava pellettikamiina ei sopisi (suurempaan) veneeseen?

      http://www.kehavalkea.fi/

    • pöytähella

      Biltemasta saa parillakympillä salkussaan kannettavan pöydälle asetattavan kaasulieden pietzo-sytytyksellä. Keittää veden ja ruuat kattilassa tai paistinpannussa yhtä nopeasti kuin kiinteätkin kaasuliedet. Ne pienet kaasupullot siihen maksavat vain pari euroa kpl. ja yhdellä pullolla kokkailet melkein viikon. Tästä ei helpommaksi ja edullisemmaksi voi mennä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1893
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1456
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      16
      1399
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      11
      1369
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe