Päihderiippuvaisten kohtelu

Miksi--

Olen pitkään miettinyt miksi moni ihminen kohtelee päihderiippuvaisia todella huonosti ja halveksivasti. Onko kukaan "kaikille narkkareille kuolemaa toivova" ihminen koskaan miettinyt että narkkarillakin on vanhemmat jotka välittää hänestä, perhe joka välittää hänestä? Suurin osa päihderiippuvaisista haluaisi eroon päihteistä mutta se ei ole niin helppoa niinkuin jotkut ihmiset luulevat. Itselläni on lähisukulainen joka on huumeriippuvainen, mutta ei hän haluaisi olla. Hän on todella mukava ja tärkeä ja rakas ihminen minulle mutta muut ihmiset leimaavat hänet paskaksi ihmiseksi koska hän on huumeriippuvainen. Minua on tuomittu hänen takia "narkkariksi" ja "tulevaksi narkkariksi" Miksi näin? En osaa sanoa mutta itseäni ei enään kiinnosta muiden ihmisten puheet. Eniten vain raivostuttaa päihderiippuvaisten kohtelu, muut ihmiset, sairaalassa ei pidetä "kiirellisenä potilaana" vaikka olisikin hengenvaarassa. Tätä listaa voisi jatkua vaikka loputtomiin mutta haluan kuulla muiden mielipiteitä ja ajatuksia tästä aiheesta.

3

181

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Savukylänlyyli

Olen itse alkoholisti ja joskus olen ollut hyvinkin katkera tästä, mistä kirjoitat, että miten ei terveydenhuollossa esim. kohdella ihmisenä. Hyvänä esimerkkinä se, miten olen tullut kohdelluksi juurikin silloin, kun olen yrittänyt hakeutua ja hakeutunutkin hoitoon ongelmani kanssa. Siitä voisi kirjoittaa pitkät jaartukset, joita moni ei varmaan uskoisi todeksi... Nykyään olen kai kuitenkin jollain tapaa "kovettanut" itseni. Tai ei kovettaa ole oikea sana. Itsetuntoni vaan ei perustu enää muiden, varsinkaan tuntemattomien, ihmisten mielipiteisiin. Esimerkiksi yksi linja-auto kuski on näämmä aina todella tyly minulle. Ilmeisesti koska näytän hampilta, tai hän on kuullut jotain juoruja, Tänäänkään ei edes tervehtinyt tullessani autoon, eikä lähtiessäni sanonut heippa. Otan vaan kuitenkin sen asenteen, että minä hymyilen ja olen kohtelias hänelle, niinkuin olen kaikille muillekin ihmisille. Toivon, että hän joskus löytää toisenlaisen asenteen elämää kohtaan ja jollei niin hieman säälin...

• Käytönlisääntyessä

Mulle on ihan ok jonkun päihteiden käyttö jos sen rahoittaa omilla varoillaan niin ettei tarvitse käyttää läheisiään hyväksi. Tiedän vaan että monilla eivät riitä ne omat varat niihin ja sitten aletaan uhkailemaan ja kiristämään jostain lisää, sellaisen läheisenä olo ei ole enään mitään herkkua.

• ikäviäasenteitaon

Päihdeongelmaisten kohtelu on ala-arvoista. Luulenpa, että se johtuu paljon siitä, että sitä ei ymmärretä sairaudeksi. Hoitajatkin luulee, että se on jotenkin omaehtoinen valinta ja on niin helkkarin hauskaa ryypätä, ja että päihderiippuvaisilla on niin veltto luonne, ettei ne haluakaan irti viinasta, kun "ryyppääminen on niin hauskaa niitten epäsosiaalisten retkujen mielestä".
      Työpaikallani oli alkoholiongelmainen, joka sai karmeita kommentteja sairaslomistaan, jotka ei ainakaan pääasiassa johtuneet alkoholista. Hänellä oli myös reuma ym. elämää vaikeuttavaa sairautta. Aina kun hän joutui jäämään sairaslomalle, työkavereitten kommentteja alkoi lennellä:
      "Niin, sillä alkoi taas viina maistua, mutta työt ei maistu!"
      Alkoholismi ei ole omaehtoinen valinta. Alkoholisitin elämä on kaikkea muuta kuin iloista ja ihanaa.
      Vaikka hoitohenkilökuntakin joskus niin tuntuu ajattelevan.
      On totta sekin, että jos ihmisellä on alkoholiongelma, hänen muita sairauksiaan ei aina oteta niin vakavasti: Sehän on vaan doku, juoppo !
      Kerran soitin erään Alkon lähettyvillä ambulanssin vahvasti päihtyneelle, ilmeisesti pitkän juoneelle, jolla pää vuosi verta, kun kaikki muut vaan kävelivät ohi. Hätäkeskuksessa kysyttiin: Niin se on niitä kännisiä vai ?
      Sanoin, että oli tai ei, mutta ihminen on hänkin ja apua tarvitsee !

Kellä meillä on varaa ylenkatsoa ketään ?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4220
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2141
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      551
      1687
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      99
      1415
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1147
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1068
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      216
      957
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      893
    9. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      868
    10. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      864
    Aihe