En orsak, varför finlandssvenskar undviker

kollektivtrafik i Finland är den, att den är full av fennon som har svårt med att uppföra sig.
Vem vill dela fortskaffningsmedel med illaluktande, vresiga, fulla och okunniga representanter av pöbeln som stinker och är inkapabla att uttrycka sig i skrift och tal?

Lyckligtvis finns det gott om andra lösningar att ta sig från plats A till B med. Lösningar där man kan ta den pittoreska rutten i allsköns ro, utan att behöva höra ett ord finska, eller svara på någon full och stinkande finnes Übermensch nycker.

Hur ser SFP:s program för jämlik kollektivtrafik ut? Fri intoxikering vid ombordstigning för noviser, eller något annat?

18

201

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omskäliglängd

Cyklar eller promenerar om bara möjligt.

• studerande

Cyklar helst om jag inte skall handla mycket. Gör gott och med rätt klädsel finns det inget dåligt väder :) Tyvärr behöver man ju ett lås lika dyrt som cykeln för att det inte ska vara värt det för tjuven att stjäla...

• studerande kirjoitti:

Cyklar helst om jag inte skall handla mycket. Gör gott och med rätt klädsel finns det inget dåligt väder :) Tyvärr behöver man ju ett lås lika dyrt som cykeln för att det inte ska vara värt det för tjuven att stjäla...

Skall man handla för en familj, finns det bara ett realistiskt alternativ; personbilen, utom vid fåräknade ställen där båten fungerar som alternativ.

Buss och metro för inköp för en weekend för ens 4 pers? Vad kostar det att hyra bärare idag?

• riktigttrevligt

Här var förslag om cykeltaxi, men det stred mot reglerna.I Borgå har vi cykeltaxi under sommarmånaderna.

• riktigttrevligt kirjoitti:

Här var förslag om cykeltaxi, men det stred mot reglerna.I Borgå har vi cykeltaxi under sommarmånaderna.

Jag skulle vill se cykeltaxichaufförens min då hon kurvar in framför Citymarkets huvudingång där far och mor har handlat två fulla shoppingvagnar.

Från Citymarket går färden hem, därifrån eventuella barn och annan utrustning packas med. Sedan bär det av till båthamnen.

Det är tyvärr på det sättet, att allt modernt flummande krig mobilitet som en service endast gagnar dem som planerar sådant på timlön, betalad av dig och mig.
        Utöver kombinering av personbil, buss och cykel har man startat ett mobilprojekt för bilister. Det skall bli en "cripleware" variant av Waze som är gratis, finns för Android och Apple och fungerar globalt.

Avigsidan med Waze är förstås den, att trafikministeriet inte kommer åt att spendera miljonbelopp på sina konsultvänner i IT företagen och då går de ju miste om en massa trevlig uppbullning på ministeriet. Vem skall man "planera" allt kul i Lappland med inkommande vårvinter? Egen bekostnad? Aldrig.

• detvarroligt
        Peppu-Reino kirjoitti:

Jag skulle vill se cykeltaxichaufförens min då hon kurvar in framför Citymarkets huvudingång där far och mor har handlat två fulla shoppingvagnar.

Från Citymarket går färden hem, därifrån eventuella barn och annan utrustning packas med. Sedan bär det av till båthamnen.

Det är tyvärr på det sättet, att allt modernt flummande krig mobilitet som en service endast gagnar dem som planerar sådant på timlön, betalad av dig och mig.
        Utöver kombinering av personbil, buss och cykel har man startat ett mobilprojekt för bilister. Det skall bli en "cripleware" variant av Waze som är gratis, finns för Android och Apple och fungerar globalt.

Avigsidan med Waze är förstås den, att trafikministeriet inte kommer åt att spendera miljonbelopp på sina konsultvänner i IT företagen och då går de ju miste om en massa trevlig uppbullning på ministeriet. Vem skall man "planera" allt kul i Lappland med inkommande vårvinter? Egen bekostnad? Aldrig.

Åkte några gånger cykeltaxi med barnbarnen senaste sommar.(chaffören var en ung och stilig kille )

• resenär

Om man nu måste använda buss, då brukar jag läsa eller annars göra något vettigt, så behöver man inte höra på störande element.
      Endast dagstid förstås.

• sexspråkig

I vissa situationer, varför inte hålla sig till finskan ifall man var tvåspråkig?

• självklart

Inte börjar man nu med sina svenskspråkiga familjemedlemmar tala finska ändå, även om det nu stör någon "aitosuomalainen " att höra svenska.
        Så lågt ska man ändå inte sjunka att man skäms för sitt modersmål.
        Med finskspråkiga talar man förstås finska om det behövs.

• sexspråkig

Jag menade inte att man borde skämmas. Bara lite "pelisilmää", förstår du?
      Somliga individer kan uppfatta främmande språk som "viskande bakom ryggen".

• självklart

Det brukar vi svenskspråkiga för detmesta ha, även om vi är 10 svensk och tvåspråkiga och en person enspråkigt finsk, då byter alla till finska.

• "Somliga individer kan uppfatta främmande språk som "viskande bakom ryggen".
        "

Då gör de det bara. Det är helt och hållet deras problem. Gå i skola som alla andra och repetera om det blåser mellan öronen eller om det har snarkats under lektionerna.

För långt gången hövlighet och en kuvad inställning gör bara ens egen sak och situation illa.

• sexspråkig

"för det mesta"... Det där var mitt i prick.
      För det mesta är väl fennorna också hyggligt folk.

• ellerhur

Alltid finns det undantag.

• annarspersukritisk
        ellerhur kirjoitti:

Alltid finns det undantag.

Jag känner en riktigt trevlig Sannfinländare också.

• sällsynta
        annarspersukritisk kirjoitti:

Jag känner en riktigt trevlig Sannfinländare också.

Finns det trevliga fennor också , har någon träffat en sådan ?

• vainiinettä

Ahaa te ette olekaan suomalaisia vaan olette finlandssvenskar.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      70
      2587
    2. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      147
      2100
    3. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      73
      1929
    4. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      251
      1599
    5. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      1405
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      298
      1337
    7. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      72
      1248
    8. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      37
      1153
    9. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      124
      1083
    10. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      74
      1005
    Aihe