Moro! Kakkosauto Mazda 323 f on pidemmän aikaan pelittänyt huonosti päästöjen kanssa, mutta meni sentään leimasta läpi juuri ja juuri. Sanovat että pitäisi huohotinventtiili uusia, kun tyhjällä käy huonosti ja kierroslukumittari elää omaa elämäänsä 0 ja 2 välillä ja auto käy helvetin rikkaalla. Tulpat, tulpan johdot yms. hilavitkuttimet vaihdettu jo. Asiaan! Mahtaako olla kallis prosessi korjauttaa ja mahtaako käytännössä edes olla tuossa huohotinventtiilissä vika? Tyyppivikako näissä Mazdoissa?
Kiitos ja anteeksi.
Mazda 323 F
5
587
Vastaukset
- umpioksi
Hoohotin röörit vain umpeen ja kovaa ajua!
- muutamia.vikamahd
Onko ilmamäärämittarin kuumalankaa vielä putsattu? Teoriana että jos ilmamäärän mittaus ei onnistu kunnolla niin auto kävisi sen takia rikkaalla, sitten happitunnistin huomaa että seos on liian rikas ja käskee laihentaa seosta, sitten kierrokset alkaa humppaamaan kun tulee ristiriitaista tietoa noilta komponenteilta.
Toinen vaihtoehto voisi olla imuilmavuoto/alipainevuoto jolloin mittaamatonta ilmaa menee ilmamäärämittarin ohi ja seos näyttää happitunnistimelle liian laihalta jolloin se käskee rikastaa seosta, jälleen ristiriitaista infoa moottorinohjaukselle ja auto käy huonosti.
Kolmanneksi mieleen tulee ruiskutussuuttimet ja evap solenoidi eli polttoainehöyryjen keräyskanisteri ja höyryjen vapautus imusarjan kautta palotilaan.
Mistähän katsastusmies keksi veikata huohotinventtiiliä eli pcv-valve (Positive Cranckcase Ventilation Valve), jos se on rikki niin todennäköisesti öljynkulutus nousisi huomattavasti, toki sekin saattaisi päästöissä näkyä. Paine myös nousisi kampikammiossa mutta en tiedä voisiko sillä olla vaikutusta auton käyntiin ja päästöihin.- muutamia.vikamahd
Tosin hiilikanisterin vian pitäisi sytyttää moottorihäiriön merkkivalo, samoin jos joku ruiskutussuutin ei toimi kunnolla niin esim. cylinder x misfire vikakoodi pitäisi ilmaantua. Liian laiha seos pitäisi aiheuttaa myös MIL-valon syttymisen, mixture too lean vikakoodi. Tosin jos päästötkin menevät kerran rimaa hipoen läpi niin myös nuo viat voivat vielä olla siinä hilkulla ettei moottorihäiriön valokaan vielä syty.
Osittain likaantunut ilmamäärämittari voisi olla yksi syy jos ei vielä sytytä vikavaloa mutta sotkee jo seosta. PCV venttiili ei varmaan sekään aiheuta vikakoodeja.
- köyhällainen
Täällä 323 f vm 2000 , pitäs vaihtaa jakopään hihna ja kiristäjä rullat , mitä tulismaksaan - kiitos tiedosta.
- mazzda-ht
Olithan ht:n tarkistanut tuosta? aina ensin ht, muista se!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15311031
- 535269
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452483- 312169
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131731Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421594Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311280Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351206Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s6956Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo98952