Luulosairaus

väsynyttähän

Olen 21 vuotias nuori nainen ja kärsin pahasta paniikkihäiriöstä ja luulosairaudesta. Paniikkihäiriötäni osaan hyvin hallita, mutta luulosairauteni pahenee taas. Keksin päivä päivältä järjettömämpiä juttuja itselleni, ja samalla kaikki vastaavat oireet. Esimerkiksi olin pessyt uunini pari viikkoa sitten ja huuhdellut hyvin, nyt päätin vielä kosteasti pyyhkiä sen ilman hanskoja (sillä olin jo huuhdellut sen hyvin), minkä jälkeen pesin kädet saippualla ja aloin syömään sipsejä. Pian sen jälkeen keksin, että mitäs jos käsissäni olikin vielä myrkyllistä uuninpesuainetta ja "kurkkuani alkoi polttamaan". Sitten puoli tuntia googlettelin kaikkea "uuninpesuaine syöminen" yms järjettömyyksiä. Tämä on siis vain yksi esimerkki. Olen tosi tarkasti tutkittu ihminen, tiedän, etten ole sairas fyysisesti, mutta silti pelkään ihan jatkuvasti. En pysty ajattelemaan järjellä pelon tullessa. Onko kohtalotovereita? Miten pärjäätte arkielämässä?

7

186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väsynyttähän

      Tällä hetkellä olen aivan varma, että mahassani syöpyy nyt jokin elin tämän takia ja paniikissa laitoin äidillekin viestiä. Aivan järjetöntä

    • Itsenitse

      Paska on kuin rahakasa ilman vaimoa kosteina kesäpäivinä kunnes isäntä piiskaa ratsunsa takaisin kotiinpäin ja pelastaa rouvansa moiselta roskalta.

    • nainenkakskaks

      Minullakin on tyhmiä luuloja. Kerran kävelin ja vilkaisin sattumalta parvekkeelle, jolla seisoi ihminen. En enää katsonut tuon vilkaisun jälkeen sivulleni, mutta tunsin kuinka mies tähtäsi aseella päätäni. Tiesin että luoti osuu hetkenä minä hyvänsä. Mietin jo sitä häslinkiä mikä siitäkin seuraisi.
      Joskus harvoin harhaluuloni liittyvät ruokaan. Luulen että koostumus on jotenkin epänormaalia tai että ötököitä on siellä seassa.

    • Imnotarobotxd

      Sama!
      Kun pesen kasvotkin saippualla alan miettiä, mitä jos sitä meni suuhun. Sama rasvan kanssa.

      Ja tietenkin pienetkin fyysisest oireet pitää googlata, että voi taas viikon pelätä sitä, että on syöpä, sydän vaiva tai aivoverenvuoto.

      Joskus tulee psykoottisiakin luuloja, mutta joko pitää huutaa itselleen, että "oletko tyhmä, lopeta tuo ajattelu ja keskity muuhun!" Tai sitten esim. Tällaisissa 'olen syönyt pesuainetta' tapauksissa ajattelen, että jos oireista oikeesti tulee pahoja, soitan jollekin, ja jos kukaan ei tule auttamaan niin kai sitä vain kerran kuolee.

      Ehkä paras tapa on olla ajattelematta, tarkkaavaisuuden siirrolla ja esim. Kirjoittamalla itselleen ylös tapahtumien todennäköisyyksiä ja vaarattomuutta yms. (Esim. Aina kun suuhuni menee nykyään saippuaa, muistutan itselleni, että äiti on käskenyt minun pestä sillä suuni eikä mitään tapahtunut)

    • HermanH

      Onko tiedossa mitään, mistä ja miksi kyseiset luulot alkavat ?
      Alkaako ne jo nuorena ? Onko mitään lääketietellistä tutkimusta, mikä ne mahdollisesti aiheuttaa ? Joku tapahtuma ?
      Jos purkaa asioita menneisyyteen, auttaisiko se ? Voisiko syy löytyä jostain ?
      Silloin voisi löytyä parannuskeinokin…
      Pientä sairauden pelkoa on kai joskus jokaisella.
      Ja miksei ihan "hulluja"/hassuja ajatuksiakin, jotka tietää "hulluiksi"/hassuiksi, eivätkä ne jää pakkomielteeksi.
      Mielenkiintoinen….hmh...mutta aivan varmasti kamala oire elämääkin haittaava oire tuo luulosairaus, kumpi aloittajalla oli ensin, luulosairaus ja sen seurauksenako tuli paniikkihäiriö vai miten päin ? Miten se kulkee ?
      Mikä lääke auttaa, vai onko mitään ?!

    • Saaroluilas

      Samoja vaivoja täälä. Jos laitan ruoaksi esimerkiksi broileria, täytyy kädet pesta monen monta kertaa kokkaamisen aikana, ja yöllä herään miettimään että mitäs jos kana olikin raakaa ja nyt saan salmonellan. Kuvittelen myöskin että mulla on syöpä. Milloin suolisto, keuhko, iho tai imusolmukesyöpä. Tai aivokasvain. Välillä tuntuu että tulee hulluks näitten luulosairauksien kanssa.

    • samassaveneessä

      Mikä lääke näitä olotiloja rauhoittaa vai pärjättekö ilman ?
      Onko joku nopeasti pelkoa laukaiseva lääke, johon ei koukuttuisi ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      983
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      956
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      850
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      741
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      737
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      702
    8. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      697
    9. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      108
      684
    10. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      670
    Aihe