Så mycket bättre det vore om de här såkallade

realistisk

språkaktiva vore ärliga.Varför inte säga som saken är , ni vill ha ett enspråkigt finskt Finland utan svenskspråkiga finländare och utan svenska.
Det går ju alla de skriverierna om pakkoruotsi ut på, man använder det som förevändning.
Man talar så vackert om mångfaldig språkundervisning, alla vet att det är bara fantasier.
Varifrån skulle ungdomar som knappast klarar grundskolan hitta intresset och kunskapen för svåra främmande språk ?
Sanningen är att de flesta nöjer sig med nöjaktig kunskap i engelska.

21

180

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dettackarviför

Nu är redan några ärliga åsikter.

• körpå

Mera sådana är välkomna.

• Jag är fortvarande mycket arg, därför att jag har lärt mig svenskan (p.g.a. tvånget), men har haft nästan ingen användning till den under de följande femtio åren.
        I mellanskolan var svenskan ett tvångspråk och valfriheten var begränsad till varken engelska eller tyska.

Mina föräldrar väljde då engelskan för mig. I efterhand vet jag att de borde ha väljt tyskan för mig, därför att jag hade i alla fall lärt mig engelskan genom naturmetoden.
        Engelskan är så lätt att lära sig själv (liksom svenskan om man bara hade användning till den).

Men tyskan är inte lätt att lära sig själv. Det är svårare och under de femtio åren måste jag lära mig obligatoriska fackkännedom med all min energi i stället för språkstudier.
        Men samtidigt från den första arbetsdagen var nästan all ordentlig material tyskspråkig.
        Fortbildningen fick jag i Britannien, därför att Tyskland/Österrike etc. var inte möjlig för mig därför att min självlärda tyskan var bristfällig.

Det hade varit MYCKET nyttigare för mina arbetsgivare och för mig själv om jag hade lärt mig tyskan i skolan i stället för den onyttiga svenskan.

Personen som började med efterlysningen av ärligheten i frågan om tvångsvenskan ÄR SJÄLV OÄRLIG..
        Han/hon vet fullständigt att 99% av alla som motarbetar tvångsvenskan, motarbetar inte svenskan. De motarbetar tvånget.

För Finland är det nödvändigt att så många människor som möjligt kan engelska men dessutom (minst) ett annat språk. Valfriheten måste komma så snart som möjligt. Ett annat språk måste vara att väljas, av åtmistone tyskan, ryskan, svenskan och franskan.

Ni svenskspråkiga är olovligt själviska. Vi har här minst 5% som har svenskan som modersmål och 10-20% som kan svenskan väl. Även så är vår export till Sverige underutvecklat, delvis p.g.a. mongol/fenno-baktalav era Freudenthaker.

Vi har här troligen bara 1% som kan väl tyska och troligen bara 0.2% som kan väl ryska eller franska.
        Detta måste ändras snart och radikalt eller vi måste glömma Finlands välstånd.
        Er SFP och era Freudenthaler och era stiftelsemutor arbetar fortvarande i dunkeln emot nödvändiga förändringar.

• jagbetvivlar
        suoraanjaselkeästi kirjoitti:

Jag är fortvarande mycket arg, därför att jag har lärt mig svenskan (p.g.a. tvånget), men har haft nästan ingen användning till den under de följande femtio åren.
        I mellanskolan var svenskan ett tvångspråk och valfriheten var begränsad till varken engelska eller tyska.

Mina föräldrar väljde då engelskan för mig. I efterhand vet jag att de borde ha väljt tyskan för mig, därför att jag hade i alla fall lärt mig engelskan genom naturmetoden.
        Engelskan är så lätt att lära sig själv (liksom svenskan om man bara hade användning till den).

Men tyskan är inte lätt att lära sig själv. Det är svårare och under de femtio åren måste jag lära mig obligatoriska fackkännedom med all min energi i stället för språkstudier.
        Men samtidigt från den första arbetsdagen var nästan all ordentlig material tyskspråkig.
        Fortbildningen fick jag i Britannien, därför att Tyskland/Österrike etc. var inte möjlig för mig därför att min självlärda tyskan var bristfällig.

Det hade varit MYCKET nyttigare för mina arbetsgivare och för mig själv om jag hade lärt mig tyskan i skolan i stället för den onyttiga svenskan.

Personen som började med efterlysningen av ärligheten i frågan om tvångsvenskan ÄR SJÄLV OÄRLIG..
        Han/hon vet fullständigt att 99% av alla som motarbetar tvångsvenskan, motarbetar inte svenskan. De motarbetar tvånget.

För Finland är det nödvändigt att så många människor som möjligt kan engelska men dessutom (minst) ett annat språk. Valfriheten måste komma så snart som möjligt. Ett annat språk måste vara att väljas, av åtmistone tyskan, ryskan, svenskan och franskan.

Ni svenskspråkiga är olovligt själviska. Vi har här minst 5% som har svenskan som modersmål och 10-20% som kan svenskan väl. Även så är vår export till Sverige underutvecklat, delvis p.g.a. mongol/fenno-baktalav era Freudenthaker.

Vi har här troligen bara 1% som kan väl tyska och troligen bara 0.2% som kan väl ryska eller franska.
        Detta måste ändras snart och radikalt eller vi måste glömma Finlands välstånd.
        Er SFP och era Freudenthaler och era stiftelsemutor arbetar fortvarande i dunkeln emot nödvändiga förändringar.

Du tror att du hade lärt dig så pass bra tyska med samma mängd undervisningstimmar som obligatorisk skolsvenska har haft att du kunde sköta ett krävande jobb ?Med början från sjunde klassen i grundskolan ?

• tillåtet
        jagbetvivlar kirjoitti:

Du tror att du hade lärt dig så pass bra tyska med samma mängd undervisningstimmar som obligatorisk skolsvenska har haft att du kunde sköta ett krävande jobb ?Med början från sjunde klassen i grundskolan ?

Alltid kan man ju drömma.

• Både "jagbetvivlar" och "tillåtet" har ett likadant attitydproblem, arrogans.
        Mellanskolans tvångsvenska hade ungefär lika många lärotimmar som engelskan/tyskan - så helt tillräckligt att möjliggöra ett bra baskunnande.
        Skolstudierna är naturligtvis den första, MEN också den viktigaste delen.
        Det är så speciellt med tyskan och dess krokiga grammatik.

Skolstudierna var naturligtvis också för mig den första delen angående engelskan. Jag hade INGA svårigheter alls med min engelska i främsta brittiska universiteten senare, M.Sc-studierna var klara i rekordtid och med utmärk bedömning.
        Engelskan är ju så lätt att starta och gå vidare även självständigt. Faktiskt inga skolstudier är nödvändiga om man har kunnande i något svårare språk (t.ex tyska).

Det mest idiotiska erfarenheten för mig var att språkstudierna här för ingenjörer var begränsade till tvångsvenskan och -engelskan, och inga alternativ var möjligt!!!!!!!!!
        Situationen är ungefär den samma även idag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        Då dåvarande och senare undervisningsministrarna (inklusive den nuvarande dagdrivaren) borde ha fängslats som främsta saboterar av Finlands exporthandel.

• frånallahållochkanter
        suoraanjaselkeästi kirjoitti:

Både "jagbetvivlar" och "tillåtet" har ett likadant attitydproblem, arrogans.
        Mellanskolans tvångsvenska hade ungefär lika många lärotimmar som engelskan/tyskan - så helt tillräckligt att möjliggöra ett bra baskunnande.
        Skolstudierna är naturligtvis den första, MEN också den viktigaste delen.
        Det är så speciellt med tyskan och dess krokiga grammatik.

Skolstudierna var naturligtvis också för mig den första delen angående engelskan. Jag hade INGA svårigheter alls med min engelska i främsta brittiska universiteten senare, M.Sc-studierna var klara i rekordtid och med utmärk bedömning.
        Engelskan är ju så lätt att starta och gå vidare även självständigt. Faktiskt inga skolstudier är nödvändiga om man har kunnande i något svårare språk (t.ex tyska).

Det mest idiotiska erfarenheten för mig var att språkstudierna här för ingenjörer var begränsade till tvångsvenskan och -engelskan, och inga alternativ var möjligt!!!!!!!!!
        Situationen är ungefär den samma även idag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        Då dåvarande och senare undervisningsministrarna (inklusive den nuvarande dagdrivaren) borde ha fängslats som främsta saboterar av Finlands exporthandel.

Ingen har väl några större svårigheter med engelska, det språket kan väl många ungdomar bättre än eget modersmål idag.

• HyviäPointteja

Olet oikeassa, hyviä pointteja!

Olen kanssasi täysin samaa mieltä esim. siitä, että pelkällä pakkoruotsin poistolla emme tule saamaan motivoituneita peruskoululaisia, jotka innolla lukevat venäjää ja ranskaa, ellemme tee peruskoulun opiskeluilmapiirille ensin jotakin.

Ja siitäkin olen samaa mieltä, että tämän palstan nk. kieliaktiivien tavoitteena on tehdä Suomesta yksikielinen. Keinot ovat vaan huomattavan kyseenalaiset.

Olenkin ihmetellyt pitkään, miksi nämä itseään "kieliaktiiveiksi" tituleeraavat eivät koskaan linkitä / siteeraa Vapaa kielivalinta -järjestön sivuja. Nyt tiedän: He eivät tee sitä, koska Vapaa kielivalinta -järjestö on maltillinen yhdistys, joka ajaa pakkoruotsin poistoa, mutta suhtautuu ruotsin kieleen muuten positiivisesti - ei aja suomen yksikielisyyttä vaan pikemminkin kielten tasa-arvoa.

• "Olenkin ihmetellyt pitkään, miksi nämä itseään "kieliaktiiveiksi" tituleeraavat eivät koskaan linkitä / siteeraa Vapaa kielivalinta -järjestön sivuja."

Tässä puute tulee korjatuksi ( http://vapaakielivalinta.fi/ ):

"Oletko koskaan pohtinut...
        • Eivätkö yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat?
        • Onko ruotsin osaamisen tarve sama koko maassa?
        • Eikö englannin lisäksi yhä useamman olisi hyvä osata myös muita maailmankieliä?
        • Rajoittavatko ruotsin kielen osaamista koskevat vaatimukset muihin kieliin ja kulttuureihin kohdistuvaa kiinnostusta?
        • Eikö olisi parempi tukea ruotsin osaamista vapaaehtoisuuden pohjalta?"

• iakttagare

De "aktivas "angrepp på den svenskspråkiga befolkningen är så skamlösa att alla inte ärligt vågar stå för vad motivet egentligen är.
      Det måste ju mörkläggas och inlindas i vackra fraser, men alla normala människor genomskådar deras syften.

• dkkdkdkdkd

Mun käsitys tällaisista viesteistä on, että ne on kaikki ns. vihaviestejä. Kohde voi olla mikä vain, se vaihtelee. Sen takia näihin ei ole olemassa mitään erityistä "syytä". Se syy löytyy kirjoittajasta itsestään, hän sen syyn tietää, ei kukaan muu.

• hatprat
        dkkdkdkdkd kirjoitti:

Mun käsitys tällaisista viesteistä on, että ne on kaikki ns. vihaviestejä. Kohde voi olla mikä vain, se vaihtelee. Sen takia näihin ei ole olemassa mitään erityistä "syytä". Se syy löytyy kirjoittajasta itsestään, hän sen syyn tietää, ei kukaan muu.

Det fattar ju alla normala människor.

• fördekritiska
        hatprat kirjoitti:

Det fattar ju alla normala människor.

Invandrare, homosexuella och svenskspråkiga är alltid passande offer för fanatiker.

• sorgligt
        fördekritiska kirjoitti:

Invandrare, homosexuella och svenskspråkiga är alltid passande offer för fanatiker.

Nu är här igen en hel hög med kränkande alster.

• Avusta

Saatte te sitä "ruotsianne" puhua keskenänne niin paljonkuin haluatte jos päjäätte omillanne, ilman pakkoruotsin tuputusta.

RKP:n kellokkaat ovat taktisista syistä jättäneet omaksi salaisuudekseen sen, että heidän kannattajansa eivät selviä Suomessa ilman suomenkielisten pakkoruotsia. Sen salaisuuden taannoin muuan RKP:n kellokas Mikaela Nylander lipsautti julkiseksi hyvin tomerasti. Pakkoruotsi on ollut RKP:n kellokkaiden kärkihanke vuosikymmeniä, julkilausumaton salaisuus, kunnes Nylander sanoi sen ääneen. Ja Ruotsikin on puuttunut ja puuttuu edelleen kielipolitiikkaan, Monat sum muut, jopa kunkku.

HURRI KAMKAATIT
      Olemmeko todella näin huonoja?. Emme pysy
      enää edes pystyssä ilman fennojen tukea!.
      Miksi, miksi, miksi olemme näin huonoja?.Ryömimme lattialla kuin sekopäiset muumit. Olemme kuin savustettuja silakoita ilman suolaa. Olemme kuin munsalan soutajat ilman airoja.
      Kuin Börje, joka ei päässyt edes saranapuolelta kiintiöopiskelupaikalle. Ryhdistäytykäämme ja vaatikaamme että fennot kustantavat meille uudet kainalokepit.

• realisten

Det känns mycket bättre när man vet vad man kan vänta sig.

• detärpoängen

Ärlighet framför allt.

• slutmålet

Inte nödvändigtvis enspråkigt finskt, de vill ha ryska istället för svenska som officiellt språk.

• dadadaddy

Det är ju trendigt att gilla allt som är ryskt.

• utrensning

Nu får persuna antagligen en ordförande som jobbar hårt för enspråkigt finskt Finland.

• Terhosteser

Terho hör till Finskhetsförbundet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      42
      5915
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      35
      3668
    3. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      60
      3518
    4. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      507
      3043
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      231
      2220
    6. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      158
      2090
    7. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      52
      2042
    8. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      30
      1697
    9. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      6
      1371
    10. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      78
      1333
    Aihe