B kakstoista vitamiini muistiystävämme.

B
12 vitaminia ei saa kunnolla kirjoitettua kun siinä on tuo alaindeksi, 12.

Luin muistin heikkenemisestä se kun on kirpaissut itseäni lähes hirmuisesti. Entinen erinomainen muisti on kutistunut iän myötä olemattomaksi.

Alzheimerin taudin yleisyys onkin tuon vitamiinin puutteen seurausta ja
koskee meitä kaikkia.

Minulle on tuota vitamiiniä piikitetty kolmen kuukauden välein. Pistokset ovat tarpeen imeytymisen toteutumiseksi. Pillereitä ei siis kannata syödä!

Kun muistini ei mielestäni parantunut rupesin vaatimaan piikkiä kuukauden välein. Lääkäri ei suostu, sanoi hoitaja. Jätin koko pikin n. puoleksi vuodeksi ja tilanne rupesi kauhistuttamaan, tuntui, etten muista kohta mitään.
Minulla on onneksi henkilökohtainenkin saraanhoitaja, joka antoi pistoksen ja vaikutus oli lähes uskomaton.

Oli kuin olisin palanut nuoruusvuosiin muistinkin osalta. Piikki tehosi tuolla alhaisella vitamiinitasolla ihan uskomattomasti.

Väitetään, että vitamiinitaso saadaan määriteltyä luotettavasti verikokeella. Kun tuo mitattu vitamiinitaso on ollut itselläni riittävä on se siis virheellinen. Vitamiinipiikki kuukauden välein on nyt vaatimukseni.

Kun muistin huononemista, alzheimeriutta- ym. höppänyyttä on niin runsaasti esiintyy, olisi ravinnon santi ja muu hoito saatava aikaan kustannustenkin nimissä.

Liha, kala, maksa ja maito ovat parhaita muistivitamiinin lähteitä.

Päivittäinen suositus. 2 mikrogrammaa syntyy seuraavasti.

100g lohta, 200g naudanlihaa tai 2 kanamunaa tyydyttä tarpeen reippaasti.

Kun maito on niin erinomainen vitminoija, ostan litran täysmaitoa, oikein luomumaitoa päiväannoksekseni. Litra siksi kun ei oma janoreaktoni ei enää toimi. Juokaa tekin!

39

514

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjoitat asiaa nyt, sillä vaikka ruoasta saakin kaikki vitamiinit, niin kuinka moni yksinäinen syö niin monipuolisesti joka päivä kotona? Ainakin hoitolaitosten ruoka on (lehtitietojen mukaan) vajavainen vitamiinin saaninsuhteen ja maistuuko se kaikki tarjottava edes kaikille?

      Toinen seikka on tuo imeytyminen, jota ei muka pillereistä saa, vaikka itsekin juuri söin kuurin B-vitskuja ja C-vitamiiniä on jäljellä, sillä en minä syö läheskään joka päivä hedelmiä.

      Kun mietin omaa päivän ruokailuani, niin joskus se sisältää aamukahvin leipälisukkeineen, mut`ans`olla, jos otankin ennen lounasta lasin viiniä, niin ruokahalu on "tipposentiessään", joten ilta kuluukin sitten sen viinin ja tupakan kanssa. Toki harvoin, mutta kuitenkin ja eihän yksi päivä tee vitamiinin puutosta koskaan.


      Vitsinä kerron, että mieheni ottaa B-vitskunsa muka oluesta, mutta senkin muistan nuoruudestani, kun firman matkoille lähdettäessä "pojat" söivät B-vitskua, koska se ei tehnyt pahaa krapulaa, vai mikä syy siihen olikaan? On tuo muisti jo heikentynyt.DD

      Onneksi se kananmunien kolesteroli pommi on nyt purettu, mutta mitäs siinä maksassa olikaan, kun sitäkin sai syödä korkeintaan kerran viikossa? Enempi minä ounastelen noita ympäristömyrkkyjä ja elintarvikkeiden säilöntäaineita tuohon Alziinkin.

      • Lorenaa

        Ruuneperin ottama B12 vitamiini injektiosta on hyvin paljon apua hänen mainitsemiin toimintoihin.

        Itse käytän B12 vitamiini plus foolihappo = (1 tabl x 1) joka sopii minulle. Kun ikää karttuu hyvä on pitää huolta ravinnosta, liikunnasta, käyttää ja täydentää perustoimntoja, jotka pitävät meidät elinvoimaisina.

        ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

        Olen tehnyt kyselyn ylläpidolle sefun poistamasta 4.3-17 klo noin 07 kirjoittmastani viestistä. Siihen oli tullut(yksi tykkäys) jonkin ajan kuluttua viesti oli poistettu. Tämä on varsin yleistä kohdallani. Sefu taitaa harrastaa ikärasismia, joka sinänsä on tuomittavaa. Ilmoitan mikä on vastaus jos sellaisen saan.


      • Lorenaa kirjoitti:

        Ruuneperin ottama B12 vitamiini injektiosta on hyvin paljon apua hänen mainitsemiin toimintoihin.

        Itse käytän B12 vitamiini plus foolihappo = (1 tabl x 1) joka sopii minulle. Kun ikää karttuu hyvä on pitää huolta ravinnosta, liikunnasta, käyttää ja täydentää perustoimntoja, jotka pitävät meidät elinvoimaisina.

        ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

        Olen tehnyt kyselyn ylläpidolle sefun poistamasta 4.3-17 klo noin 07 kirjoittmastani viestistä. Siihen oli tullut(yksi tykkäys) jonkin ajan kuluttua viesti oli poistettu. Tämä on varsin yleistä kohdallani. Sefu taitaa harrastaa ikärasismia, joka sinänsä on tuomittavaa. Ilmoitan mikä on vastaus jos sellaisen saan.

        Missä täällä on sheriffi? Ylläpito tekee omia poistojaan.


      • tärkeääkö
        Lorenaa kirjoitti:

        Ruuneperin ottama B12 vitamiini injektiosta on hyvin paljon apua hänen mainitsemiin toimintoihin.

        Itse käytän B12 vitamiini plus foolihappo = (1 tabl x 1) joka sopii minulle. Kun ikää karttuu hyvä on pitää huolta ravinnosta, liikunnasta, käyttää ja täydentää perustoimntoja, jotka pitävät meidät elinvoimaisina.

        ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

        Olen tehnyt kyselyn ylläpidolle sefun poistamasta 4.3-17 klo noin 07 kirjoittmastani viestistä. Siihen oli tullut(yksi tykkäys) jonkin ajan kuluttua viesti oli poistettu. Tämä on varsin yleistä kohdallani. Sefu taitaa harrastaa ikärasismia, joka sinänsä on tuomittavaa. Ilmoitan mikä on vastaus jos sellaisen saan.

        Mitähän ikärasisimia Lorenaa mahdat tarkoittaa? Epämääräistä kerrontaa Sefusta ?, johon ennenkin olet viitannut. Yli, ja ali-ikäisiä 70 palstalla on useampia, joten se ei ole syynä!


      • Lorenaa kirjoitti:

        Ruuneperin ottama B12 vitamiini injektiosta on hyvin paljon apua hänen mainitsemiin toimintoihin.

        Itse käytän B12 vitamiini plus foolihappo = (1 tabl x 1) joka sopii minulle. Kun ikää karttuu hyvä on pitää huolta ravinnosta, liikunnasta, käyttää ja täydentää perustoimntoja, jotka pitävät meidät elinvoimaisina.

        ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

        Olen tehnyt kyselyn ylläpidolle sefun poistamasta 4.3-17 klo noin 07 kirjoittmastani viestistä. Siihen oli tullut(yksi tykkäys) jonkin ajan kuluttua viesti oli poistettu. Tämä on varsin yleistä kohdallani. Sefu taitaa harrastaa ikärasismia, joka sinänsä on tuomittavaa. Ilmoitan mikä on vastaus jos sellaisen saan.

        "Olen tehnyt kyselyn ylläpidolle sefun poistamasta 4.3-17 klo noin 07 kirjoittmastani viestistä. Siihen oli tullut(yksi tykkäys) jonkin ajan kuluttua viesti oli poistettu. Tämä on varsin yleistä kohdallani. Sefu taitaa harrastaa ikärasismia, joka sinänsä on tuomittavaa. Ilmoitan mikä on vastaus jos sellaisen saan."

        Aika mielenkiintoista, josta syytät olematonta sefua, mutta suosittelisin, että kirjoitat viestisi uudestaan meille, sillä voihan olla, että "vihamiehesi/naisesi" on kirjoittanut jonkun epäsopivan ilmaisun ja viestisi on kadonnut hänen vuokseen.


      • Vitamiini-Ville

        Kuulemma ei pillerimuotoinen B12 tehoa koska hajoaa ruuansulatuksessa.
        Ja tosiaan, olut sisältää B-vitamiinia! Päivän tarpeen saa jo 40 pullollisesta. Toki tämän 40 pullollisen sisältämä alkoholi vaatii palaakseen reilusti lisää B-vitamiinia, joten siinäpä pähkäiltävää olutta nautiskellessanne.


    • vitskuttelua

      Vai ihan vitskua miehille, eiköhän se makeampi v... tekisi parempaa.

      • kuis-itsellä-menee

        "Vai ihan vitskua miehille, eiköhän se makeampi v... tekisi parempaa."

        Totta hiivatissa se tekee, mutta ilman täydentävää "vitskua" ja ainakin ilman sinisiä pillereitä ei tahdo onnistua.


    • Ramoona_

      B-vitamiinit b12 lukuunottamatta ovat tietääkseni vesiliukoisia, siksi niitä pitäisi saada päivittäin eikä yliannostuksesta ole vaaraa. Luin, että b12 varastoituu maksaan .Monipuolisella ruokavaliolla oleva saa kylliksi kaikkea tarvitsemaansa ruuasta, mutta esimerkiksi imeytymishäiriöt ja jotkut muutkin sairaustilat voivat aiheuttaa lisätarvetta purkista. Viime aikoina on puhuttu myös tavallisia diabeteslääkkeitä käyttävien b12- vitamiinin lisätarpeesta. Jotkut b-vitamiineista tuhoutuvat kuumennettaessa, joten tuoreiden hedelmien ja kasvisten syönti on tärkeää. Kun lukee vanhusten laitosruokailusta, vihannekset keitettyinä ovat liian yleinen lisäke, marjat ovat kiisseleinä, ne kun menevät helposti kurkusta alas.

      Itse syön paljon täysjyvätuotteita, puuroina ja ruisleipänä, vehnää vain kahvipullana, ja senkin jätän väliin yhä useammin. Punaista lihaa en kaipaa, samat vitamiinit ja hyvät rasvat saan pähkinöistä ja manteleista. Kalaa, kanaa ja kanamunia kuluu kyllä reilusti, ja he-vi-juures -osasto on ruoka-ainekolmion mukainen kulmakivi. Aikamoinen energiapommi tuo Ruuneperin juoma litra täysmaitoa päivässä, rasvan laatukaan ei ole nykykäsitysten mukaan suositeltava. Kaipaan maitoa vain aamupuurolla ja kahviin, se on rasvatonta ja luomua, sillä on hyvä säilyvyysaika. Nappaan purkista päivittäin luitten hyvinvoinnksi multi-calsiumin, jossa on myös D-vitamiinia ja magnesiumia. Rahkassa on paljon proteiinia ja calsiumia, siihen marjoja sekaan, rasvaiset juustot jätän herkkuhetkiin.

      Alzheimer yleistyy väistämättä, kun ihmiset elävät yhä vanhemmiksi ja onhan vanhuudenhöperyyttä aina ollut. Kristiinan tapaan minäkin epäilen, että saamme kaikenlaista ylimääräistä saasteissa ja lisäaineissa, prosessoinnit tuhoavat elintarvikkeiden hivenaineita . Alzia voi pitää loitolla liikunnalla, ystävyydellä, hauskanpidolla, aivojumpalla , pysyttelemällä mukana maailmamenossa . Haastetta pitää olla aina, vaikka täällä palstalla , jossa joskus saa melkein varjonyrkkeillä. Ohrapirtelöt ja viiniköynnösten anti kohtuullisissa määrin on jo ajat sitten havaittu terveellisiksi niin mielelle kuin kropalle, ja hyvin tummaa suklaata on saatava joskus palanen.

      • Hienosti kirjoitettu Ramoona ja ilmeisesti olet huippu terve nykyisin, mutta niin olen minäkin, ...niin..paitsi sokeri ja verenpainelääkkeitä otan päivittäin, en muuta.

        Tuosta maidosta tuli mieleeni sellainen, että itse lapsena olin aivan "hulluna" maitoon ja juuri lämpimään, lehmän tissistä tulleena ja sokeripalakin oli joskus? Sitten todettiin anemia ja jouduin syömään raakaa maksaa? Mikähän hoitomuoto sekin oli?

        Siis ja sen seurauksena jouduin äitiäni opastamaan, että liika maito (minun) lapsille ei ole terveellistä, josta hän taas totesi, että aina on maito lapsille ollut tärkeää. Totta kai hänen nuoruudessa, koska ruoka oli vähissä, mutta useimmilla oli kuitenkin lehmiä silloin.

        Maito ei saa korvata muuta ruokailua, koska siitä ei saa kaikkea mitä elimistö tarvitsee, vaikka siihen on lisätykin nykyisin jos jonkinlaisia vitamiinejä.


    • Tuli mieleen kun luin tuosta yleistyvästä "alzista, että suuri huomio ravintoon ja vitamiineihin oitäisi olla.

      Asiaton ruokailu voi tulla yhteiskunnalle kalliiksi.

      • "Asiaton ruokailu voi tulla yhteiskunnalle kalliiksi."

        Mitä tarkoitat "asiaton ruokailu" termillä? Etkö juuri---?,no en jatkakkaan


      • asistentti-maikki

        Kaikkitietävä Kristiina osaat opstaa meitä tietämättömiä millaista ruokavaliota itse käytät ja suosittelet toisille.
        Uskon Ruuneperin aikaansa seuravana tarkkanan miehenä ottaneen selvää ruuasta mitä suuhunsä laittaa. On hyvä osoitus hänen virkeydestään,ollessa tällä kohtaa elämää. Mitään ei sille voi jos elämä on tuonut terveydellisiä ongelmia elämän matkalle, niiden kanssa hän on ollut ja on sinut.

        Eipä tuo täyden maidon rasvaprosentti niin mullistava ole 3,9% lienee. On otettava huomioon käsittelemättömän maidon rasvaprosentti voi olla kaksi kertaa korkeampi.


      • Ramoona_
        asistentti-maikki kirjoitti:

        Kaikkitietävä Kristiina osaat opstaa meitä tietämättömiä millaista ruokavaliota itse käytät ja suosittelet toisille.
        Uskon Ruuneperin aikaansa seuravana tarkkanan miehenä ottaneen selvää ruuasta mitä suuhunsä laittaa. On hyvä osoitus hänen virkeydestään,ollessa tällä kohtaa elämää. Mitään ei sille voi jos elämä on tuonut terveydellisiä ongelmia elämän matkalle, niiden kanssa hän on ollut ja on sinut.

        Eipä tuo täyden maidon rasvaprosentti niin mullistava ole 3,9% lienee. On otettava huomioon käsittelemättömän maidon rasvaprosentti voi olla kaksi kertaa korkeampi.

        Assistentti-maikki tarkoittaa ehkä minua tuolla piikillä, koska kerroin omasta ruokavaliostani ja jopa ihmettelin Ruuneperin päivässä käyttämän täysmaidon määrää. Litrassa täysmaitoa on taulukon mukaan (en tarkkaan tiennyt mutta katsoin googlesta) 630 kilokaloria, eli aikamoinen osa ainakin minunkokokoiseni naisen päivittäisestä energiantarpeesta. Ruunehan sitä suosittaa muillekin, tosin pilke silmäkulmassa, miksei siihen saisi vastata ? Kertomani ruokavalio sopii minulle, olen terveysasioista kinnostunut ja voin hyvin. Miksi tällainenkin katsotaan kaikentietävyyden yritykseksi, eikö täällä saa enää mistään itseään kiinnostavasta kirjoittaa ilman että joku vetää herneen nenäänsä ja jopa toisen puolesta. Kerro vaan Ruune itse , jos viestini jotenkin loukkasi Sinua.

        Politiikkaan en ole pitkiin juuri mitään kantaa ottanut,koska siinä kaikki mielipiteet käännetään henkilön mollaamiseksi. Aika vähän täällä palstatilaa olen käyttänyt, mutta jollekin tämäkin tuntuu olevan liikaa. Ymmärrän toki, että olen etuoikeutettu, koska minulla on varaa valita kaupasta terveellistä ja maukasta ruokaa ja osaan sitä itse valmistaakin.

        Omalta osaltani ketjuun kirjoitus saa jäädä tähän, kun olen niin pelottava, ettei nikkiäänkään joku uskalla laittaa.:))


      • Ramoona_ kirjoitti:

        Assistentti-maikki tarkoittaa ehkä minua tuolla piikillä, koska kerroin omasta ruokavaliostani ja jopa ihmettelin Ruuneperin päivässä käyttämän täysmaidon määrää. Litrassa täysmaitoa on taulukon mukaan (en tarkkaan tiennyt mutta katsoin googlesta) 630 kilokaloria, eli aikamoinen osa ainakin minunkokokoiseni naisen päivittäisestä energiantarpeesta. Ruunehan sitä suosittaa muillekin, tosin pilke silmäkulmassa, miksei siihen saisi vastata ? Kertomani ruokavalio sopii minulle, olen terveysasioista kinnostunut ja voin hyvin. Miksi tällainenkin katsotaan kaikentietävyyden yritykseksi, eikö täällä saa enää mistään itseään kiinnostavasta kirjoittaa ilman että joku vetää herneen nenäänsä ja jopa toisen puolesta. Kerro vaan Ruune itse , jos viestini jotenkin loukkasi Sinua.

        Politiikkaan en ole pitkiin juuri mitään kantaa ottanut,koska siinä kaikki mielipiteet käännetään henkilön mollaamiseksi. Aika vähän täällä palstatilaa olen käyttänyt, mutta jollekin tämäkin tuntuu olevan liikaa. Ymmärrän toki, että olen etuoikeutettu, koska minulla on varaa valita kaupasta terveellistä ja maukasta ruokaa ja osaan sitä itse valmistaakin.

        Omalta osaltani ketjuun kirjoitus saa jäädä tähän, kun olen niin pelottava, ettei nikkiäänkään joku uskalla laittaa.:))

        Älä hyvä nainen lähde mihinkän. Olet harvinaisen tarvittu täällä.

        Sinut tuntevana en pahastu mistään. Asenteesi ja osaamisesi on niin tunnettua, että vain tollot mielipiteistäsi loukkaantuvat.

        Pitää minunkin olla varovainen kun esittämäni ansaittu suosiokin hyvin helposti aikaansaa aiheetonta kateutta ja sen kautta harmia.

        On palstalla muitakin "keskustelujen kultajyviä", mutta näiden suojelemiseksi en nimimerkkejä mainitse.


      • Kristiina23 kirjoitti:

        "Asiaton ruokailu voi tulla yhteiskunnalle kalliiksi."

        Mitä tarkoitat "asiaton ruokailu" termillä? Etkö juuri---?,no en jatkakkaan

        Asiaton ruokailu oli itseltäni hyvin asiaton ilmaisu.

        Asiaton on ruokailu jos se ei täytä terveyden kannalta asiallisia aineosia, kuten vitamiinit.

        Kaikki vanhuuteen liittyvät "henkisen terveyden vaarat" ovat niin suuret, että niistä kirjoittelu ja huoli ei auta vaan toimiakin tarvitaan.

        Tuo litra maitoa riittää moninkertaisesti takaamaan b-vitamiinin tarpeen. Litra nestettä taas sen nestevajeen, joka itselläni on. Kun maidossa lienee d-vitamiiniakin niin aina parempi.


      • Ramoona_
        Ruuneman kirjoitti:

        Älä hyvä nainen lähde mihinkän. Olet harvinaisen tarvittu täällä.

        Sinut tuntevana en pahastu mistään. Asenteesi ja osaamisesi on niin tunnettua, että vain tollot mielipiteistäsi loukkaantuvat.

        Pitää minunkin olla varovainen kun esittämäni ansaittu suosiokin hyvin helposti aikaansaa aiheetonta kateutta ja sen kautta harmia.

        On palstalla muitakin "keskustelujen kultajyviä", mutta näiden suojelemiseksi en nimimerkkejä mainitse.

        En toki ole palstaa tyystin jättämässä, tarkoitukseni oli ilmaista, etten aiheeseen eli b-ryhmän vitamiineihin enää tässä ketjussa osallistu. Olihan siinä minulta tosiaan aika pitkä ja pitkästyttävä kommentti, vähempikin olisi riittänyt. Oikeastaan ihan liikuttavaa, kun joku huolestui minun sepusteluni olevan loukkaus Sinun ravintotietämystäsi kohtaan.

        Osaan mitä osaan ja uuttakin voi joka iässä opetella. Ainakin yritän osallistua myönteisesti asennoituen, ja eri näkökulmista voi syntyä hyvä ketjun kokonaisuus. Ainahan voi juttuni sivuuttaa, jos ne eivät jo lähtökohtaisesti eivät kiinnosta tai miellytä, voi oikaista ja kritisoida , totta kai. Taukoja olen pitänyt ja tulen pitämään, mutta en paisko ovia perässäni, ei ole mitään syytä.

        D-vitamiinia sain ilmaiseksi ja miellyttävässä muodossa ihanassa auringonpaisteessa aamupäivän kävelylenkillä.
        Mukavaa talvista kisapäivää !


      • asistentti-maikki kirjoitti:

        Kaikkitietävä Kristiina osaat opstaa meitä tietämättömiä millaista ruokavaliota itse käytät ja suosittelet toisille.
        Uskon Ruuneperin aikaansa seuravana tarkkanan miehenä ottaneen selvää ruuasta mitä suuhunsä laittaa. On hyvä osoitus hänen virkeydestään,ollessa tällä kohtaa elämää. Mitään ei sille voi jos elämä on tuonut terveydellisiä ongelmia elämän matkalle, niiden kanssa hän on ollut ja on sinut.

        Eipä tuo täyden maidon rasvaprosentti niin mullistava ole 3,9% lienee. On otettava huomioon käsittelemättömän maidon rasvaprosentti voi olla kaksi kertaa korkeampi.

        asistentti-maikki

        En mielestäni opastanut ketään, ...niin paitsi äitiäni joskus siitä liiallisesta maidonjuonnista: DD


    • jakolasku

      Suomessa on leipäjonot josta ei voi valikoida mitä haluaa. Sitä otetaan mitä saadaan.
      Se on rahasta kiinni mitä kaupasta irtoaa.

    • leivätjonoon

      Ei se nyt aina ole rahastakaan kiinni mitä kaupasta irtoaa. Suomessa voi juoda kraanavettä, ei tarvita limuja eikä vissyjä, silti niitä on kärryt isoilla lapsiperheillä pullollaan kuten jugurtteja ja muroja. Kauraryynit 49 senttiä kilo, perunoita saa eurolla kaksikin kiloa samoin porkkanoita. Appelsiinit on ollut alle euron kilo ja sianlihaa saa 4 eurolla, kanankoipia jopa 1,99 kilo. Kannattaa katsoa hintoja. Leipäjonossa olevien asiat pitäisi ratkaista,.kyllä toimeentulotuellakin saa ostetuksi kunnon ruokaa , saahan nämä ihmiset asuntotuen ja ja muitakin etuuksia. Joka paikkaan nykyisin vedetään tuo leipäjono, kas kun et vokkien ruokatarjoiluja vetänyt tähän. Kaikki kertoo raataneensa koko ikänsä mutta eikö ole tullut maksetuksi eläkemaksuja ?

      • lktpd

        Asuntotukiin menee vuodessa yli 2 miljardia euroa, yli 2 000 000 000 €.


    • cyanokob

      Oma neuvoni on: runsaasti kasvisperäisiä, kohtuudella eläinperäisiä, mahdollisimman vähän puhdistettuja ruoka-aineita. Kaikkia monipuolisesti. Mainittua vitamiinia on vain eläinperäisissä tuotteissa ja tarve on erittäin pieni, päivittäin mikrogrammoja. Jos mahalaukusta puuttuu imeytymiseen tarvittava aine, vitamiini on otettava säännöllisesti ruiskeina suoneen. Jos syö monipuolisesti, yleensä ei tarvitse valmisteena kuin D-vitamiinia.

    • beekakstoista

      Ruunemanni kuin usein käyt piikillä mulla 3kk, mutta saan mennä viikkoa kahta ennen, oireet on ilkeitä.
      Mulla ei imeydy tuo ruuasta,kerronjoskus jos niin haluat

      en uskalla nikkiä laittaa näitten viisaitten takia

      • Saahan-täällä-

        ihan luvan perästä ilman nikkiään kirjoitella, ei tarvitse keksiä sitä.

        Tärkeintä on olla hyvä lähimmäisilleen!

        Kirjoitellaan ilot ja surut, ollaan lähimmäisiä toisillemme!


    • Sääntönä on 3 kk. Kuukauden välein ainakin3 kertaa yritän päästä.

      • beekakstoista

        tunnen muutaman piikitettävän ja kaikki ovat samanlaisia, on mentävä etuajassa, hoitajat hyväksyy eivät ne kysele ovat tottuneet että ysilöllistä se kuitenkin onkiva kun vastasit!


      • Sama.vika.Rahikaisella

        Minäkin tunnen yhden. Mahalaukku ja jotain muutakin leikattiin syövän takia pois joten B12 ei valmistu. Syöpä johtui liiasta oluesta. Liikaa olutta menee silti yhä...


    • alaotsake

      Kun luin tämän ketjun kokonaisuudessaan on pakko laittaa fraasi tähän loppuun.

      Tiedä enemmän luulet vähemmän!

      • risattu

        Pilmarilta opittua, jos ei Pilmari itse lauo jälleen tympeitä fraasejaan!


      • risattu...ilkeilijä

        Ite oot tympeä.


      • kohtuudella

        Ammattiliitolta.....jonkun alan...heikosti on tietoa joten kannattaa aina tutkia
        ennen kuin möläyttää,
        e i taida olla mitään Pilmarilta opittavaa


    • Saahan-täällä-

      ihan luvan perästä ilman nikkiään kirjoitella, ei tarvitse keksiä sitä.

      Tärkeintä on olla hyvä lähimmäisilleen!

      Kirjoitellaan ilot ja surut, ollaan lähimmäisiä toisillemme!

    • flegmaatti

      En tiedä on tarpeen vai ei mutta nappaan päivittäin B1 B6 B12 tabun jossa on B12 määrä 150x maitotölkin tuoteselosteen suositus. Imeytyy tai ei? En ota siitä migreeniä.
      Maitoa juon vuorokaudessa noin 1,5l, kananmunia 1 -2 kpl / vrk. Normaali sekaravinto ukolle jonka lepokulutus on yli 2000kcal/vrk.

      "Rentoutumisjaksoina" popsin vain B6:sta 300mg/vrk.

      Näilläkin eväillä olo tuntuu riittävän terhakalta. Piikitystä en uskalla ajatellakaan. Luultavasti tulisin sietämättömän energiseksi.

      • Lorenaa

        Nyt vähän vitsin tynkää (on tosi). Koululaisten hiihtolatu kulki lapsuuskotini lähellä, me tenavat siinä hiihtelimme päivittäin. Yhtenä päivänä pappa tuli hiihtämästä, hymy oli herkässä ihan oikein huvitti. Hän kertoi tuolla hiihtoladun varressa olevan ladon seinään oli kirjoitettu:"V---u, viina, nikotiini, siinä nuoren vitamiinit."Olipa kouluväki tietoista elämän menosta!

        Niin tai näin aina on tiedosttu lisävitamiinien tarve, varsinkin sodan jälkeen. Koulusta jaettiin Kalanmaksaöljyä, D-vitamiinin tarpeellisuus oli hyvin tiedossa, varsinkin lapsille ja kehitysiässä oleville nuorille. Suoraan sanoen, sen ajan Kalanmaksaöljy oli tosi pahan makuista. D-vitamiini oli ehdoton riisitaudin ehkäisijä sekä luuston vahvistaja.

        Ympyrä on sulkeutunut ikääntyessä D-vitamiini on hyvä luuston vahvistaja. Tutuksi on tullut kun kotona kompuroidessani jalkaterän luita peräti 4 rapsautti murtuman.
        Lääkkeeksi sain D-vitamiini reseptin.

        Vaikka päivittäinen ravitsemus olisi kohdillaan, jostakin johtuu etteivät hivenaineet
        -vitamiinien imeytyminen eivät toimi yhtä hanakasti kun nuorena.

        Moni meistä tallaajista haluaisi olla yhtä vetreä kuten entinen mestarihiihtäjä Siiri Rantanen 92v. Hänellä ryhti hyvä, liikkuu - hiihtää sulavasti - järki pelaa hyvin sen huomasi haastatteluissa. Puhuu johdonmukaisesti, ei poikkea puheen aiheesta.
        Leikkimielellä totean,"Korvien välinen pururata toimii kun rasvattu salama;" ei siinä haastattelijan tarvinnut kysymyksiä toistella, vastaukset tulivat kun apteekin hyllyltä täysin asiallisina. Liikuntaa kävelyä, polkupyöräilyä hän harrastaa jatkuvasti.
        Pahoitteli kun kodista on niin pitkä matka "latusille!"
        Oli ilo nähdä ja kuulla elämään hyvin suhtautuvaa, vireää 92v_Siiriä.


    • kelopökkelö

      Saahan-täällä-
      ihan luvan perästä ilman nikkiään kirjoitella, ei tarvitse keksiä sitä.

      Onhan välkky!! muttei varmaan välky

    • jaaha-

      B 12 ystävä ?

      Eihän Suomi 24 n palstalla ketään ystävää ole.

      ai tuo onkin jokin pistos.

    • Kylläpäon

      On ruunella palstalla ihan live ystäviä, just kertoi tuolla enkeliketjussaan katleijastaJa aina ruunen ketjuihin vastataan , harvoin kellekkään muulle vaikka ihan samasta aloituksen tekisi .

      • ei-tiedä

        Selvennä mikä ja missä on "enkeliketju". Vastausta odotetaan.


    • tässävastaus

      Ihmepelastukset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      175
      3900
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      184
      1850
    3. 129
      1566
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      66
      1253
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      73
      930
    6. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      46
      911
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      54
      902
    8. Tule mukaan

      Sanoisin sinulle jos uskaltaisin. Kertoisin miten kaipuu täyttää minut päivisin ja öisin huudollaan. Se huuto kaikuu sis
      Ikävä
      39
      884
    9. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      75
      855
    10. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      149
      855
    Aihe