Terve.
Pari lasikuituista pulpettivenettä aikojen saatossa omistaneena ajattelin ostaa alumiinipulpettiveneen.
Tämä ihan sen vuoksi, että voi ajaa "huolettomasti" keulan rantahietikkoon kiinni ja traileroidessa itse veneeseen ei tule juurikaan jälkiä, sekä syksyllä pikku jääriite ei haittaa satamissa merelle lähtöä.
En ole oikein löytänyt mitään vertailua: Buster, Faster, Silver, Master, jne.
Millaisesta vene/ moottoripaketista porukalla on kokemuksia ja millaista suosittelette?
Minimipituus 5m.
Hintakatto ~15te
Alumiininen pulpettivene merelle?
30
972
Vastaukset
- baattenbaat
Mikähän tuo hinta on? Yksikkönä te? Tarkoitatko kentien tengeä, joka on kazakstanin rahayksikkö? Valuuttalaskurilla tarkistettuna tuo 15 tengeä olisi 0,045 € eli noin 5 snt:ä. Aika pieni budjetti on sitten käytettävissä. Kannattaisikohan kuitenkin pysytellä pois vesiltä, jos noin on rahat tiukilla?
- ihmekummaa
Viisastelija voisi avata mikähän kumma on kentien tenge?
- baattenbaat
Siinähän se lukee: Kazakstanin rahayksikkö. Virallinen lyhenne on toki KZT, mutta aloitusviestissä mainittiin hintakatoksi 15te, joten kyseessä täytyy olla 15 jotain rahayksikköä ja tuo tenge on ainoa, johon lyhenne te sopii millään lailla. Paikalline nimi sille on tеңге, josta arvelin aloittajan lyhentäneen sen te :ksi.
Alumiinifoliota esim paistamiseen saa elintarvikeliikkeistä. Ei sitä varten tarvitse busteria ostaa.
- AluDumm
Ja voihan vanhan guttaberkan päällystää tosiaan foliolla, niin porukat kattoo kalu tanassa, kun on komia alumiini vene oikkeen.
- aikavahvameriitti
Kateelliset voi kokeilla tätä samaa lasikuitukipoillaan:
https://www.youtube.com/watch?v=CLw_nnPdmm4
- veneellakin
Tästä listasta: "Buster, Faster, Silver, Master, jne." jättäisen Masterin suosiolla pois ja valitsisin Fasterin. Lähinnä sikis, että kokemusta on vain noista kahdesta. Busterista ja Silveristä ei ole kokemuksia.
- PPP59
Taitaa olla tiukassa sellaiset jutut missä olisi laajemmin vertailtu eri valmistajien alumiiniveneitä keskenään. Toisaalta jos on etsimässä uutukaisen uutta niin 15k€ on kyllä aika niukka budjettina todelliseen valinnanvaraan. Sen sijaan käytettyjen markkinassa tarjontaa on yllin kyllin. Tietysti jos oikein flaksi käy niin uudenkin voi tuohon hintaan saada hankintahetken ajoittuessa mallivuoden vaihtohetkeen.
Ehdottaisin ensin miettimään millaisia ominaisuuksia haluaa veneeltä jo noiden mainittujen lisäksi liittyen esimerkiksi lujuuteen, kantavuuteen, soudettavuuteen ?? keveyteen rantaan vedettäessä, säilytystilojen määrään ja laatuun, polttoaine talouteen, toimintasäteeseen jne. Useinhan on niin, että esimerkiksi lujuus ja keveys kriteereinä lyövät toisiaan korville.
Laatuveneitähän nuo kaikki kysyjän mainitsemat esimerkit noin pääosin ovat. Busterilla on ehkä edelleen vankin maine, ellei sitten mainita Ruotsalaisten Anytechiä, mikä olisi oma suosikkini jos olisin lottovoittaja. Kiinnostava uutuus oli Helsingin venenäyttelyssä... veli venäläisen tekemät alumiiniveneet n. puoleen hintaan busterista ja 1/3 hintaan Anytecistä... edullista jos siis uskoo ao. toimittajan laatuun. Ulkoisesti tarkasteltuna ne pienemmät veneet näytti ihan kelpopeleiltä.
Jos olisin peltivenettä katsomassa valitsisin itseä ominaisuuksiltaan miellyttävät valmistajat ja arvostaisin sitä, että kaikki saumat olisi hitsattu myös sisäosien osalta, minkä jälkeen pyrkisin tarkastamaan sen, että valmistaja tuntee oikeasti käyttämänsä alumiinin hitsattavuusominaisuudet ja on pystynyt saamaan aikaiseksi hyväksyttävää ja mitattavaa laatua. - Aluhitsari
"Kiinnostava uutuus oli Helsingin venenäyttelyssä... veli venäläisen tekemät alumiiniveneet n. puoleen hintaan busterista ja 1/3 hintaan Anytecistä... edullista jos siis uskoo ao. toimittajan laatuun. Ulkoisesti tarkasteltuna ne pienemmät veneet näytti ihan kelpopeleiltä."
Ulkoisesti tarkisteltuna ne EIVÄT näyttäneet kelpopeleiltä. Alumiinin hitsauksessa lievästi sanottuna fataali ongelma:
http://aijaa.com/ldRmOW
http://aijaa.com/oVOUIC
Ei tuollaisia murtumia saa hitsisaumassa olla. Tuossa varmaan jäänyt alumiinin esilämmitys tekemättä ennen hitsausta.- Kallekojootti23
Ei AlMg5:sta esilämmitetä ennen hitsausta etenkään noilla paksuuksilla. Lisäaine on joko väärä, lämmöntuonti liian suuri tai epäpuhtauksia lisäaineessa.
- Stealth_boats
Alumiininen puuvene on uusinta Trumppilaista jenkkituotantoa. Ne ovat vielä hyvin kalliitta ja evoluutionsa alkutaipaleella, eivätkä siksi vielä pysy pinnalla, mutta Suomen merivoimat aikoo tilata niitä merivoimien uudistuksen tukirangaksi 50 kappaletta.
- ihmesebboja
Mistä tämä alumiiniveneiden inho kumpuaa?
Aloittaja esitti asiallisen kysymyksen ja saa vittuilut - CrossiOnVakaa
Yamarin Cross. Se on tarkkaa työtä ja hyvin viimeistelty. Ei mikään ohjus mutta vakaa, mukava peli. Sen ottaisin jos merikelpoisuutta hakisin.
- Miksiparempi
Minä en mitenkään inhoa alumiiniveneitä. Ihmettelen kyllä vähän niiden saamaa suosiota huviveneilyssä.
Jos venettä käytetään tavalliseen huviveneilyyn ja sillä ajetaan pääasiassa laiturista laituriin sulanveden aikaan, miten se alumiininen vene on silloin parempi kuin lujitemuovinen vene?
Mitä hyötyä alumiinista on tälläisessa tavallisessa huviveneilyssä?- Lukuisiasyitä
Siksi, ettei materiaali vety. Siksi, koska materiaali on kierätettävä ja luontoystäväälisempi. Siksi, että materiaali on kestävämpää ja lujempaa. Siksi, ettei materiaali ole niin arka pienille kolhuille (rantautumiset, pohjakosketusket). Siksi, että materiaali on helppohoitoisempi. jne jne
Vastaavasti voisi kysyä, miksi ajella lasikuidulla kun voi ajaa puu- tai alumiiniveneellä?
- leituristalaituriinhehe
Minä ainakin ajan laiturittomien saarien rantaan keulan kiinni ja siinä alumiini voittaa lasikuidun 100-0. Ehkäpä aika moni muukin "sunnuntaiveneilijä" tekee samoin. Ainakin täällä päin merta.
Laiturista->laituriin menevät yleensä purjeveneilijät, jotka haluavat kaikki palvelut veneensä viereen. - Miksiparempi
Laiturista laituriin ajaa pääsääntöisesti varmasti noin 90% huviveneilijöistä. Tässä suhteessa alumiini ei anna mitään lisäarvoa. Saarten rannoilla näkyy kyllä myös paljon lujitemuoviveneitä. Ei siihen rantaan ajamiseen mitään alumiinia tarvita.
Tuosta lujitemuvoin vettyvyydestä en voi kuin hämmästyä. Miksi sitten vesillämme näkyy tuhansia 60-ja 70 luvun hyväkuntoisia kuituveneitä. Jos joku on onnistunut ajamaan veneeseensä syvän naarmun ja jättänyt sen korjaamatta, voi kuitu vettyä naarmun ympäriltä. Ei muuten. Kuituvene on muutenkin helpommin jokamiehen korjattavissa ihan vain rannalla ilman sähköä kuin aluvene.
Yhtälailla voi sitten väittää, että alumiini väsyy vuosien varrella. Ja kyllä alumiiniinkin reiän saa. Se on vain hankalampi korjata.
Rannalle ajamiseen ei siis tarvita alumiinivenettä. Kölirauta on keksitty aikoja sitten, eikä se lujitemuovikaan kovin arkaa ole. Katso vaikka vanhoja soutuveneitä. Alumiinin vahvuutta liioitellaan ja yhtälailla liioitellaan kuituveneen herkkyyttä kolhuille.
Väitän että vain todella marginaalinen osa huviveneilijöistä ajaa oikeasti veneellään jäissä. Lähes kaikki huviveneily tapahtuu avovedessä ja silloin se onnistuu hyvin myös kuitupaatilla. Ohuissa jäissä pärjää myös kuituisella.
Eli väitän, että suurin osa alumiiniveneilijöistä ei oikeastaan edes tarvitse alumiinista venettä. Alumiini on nyt kovasti muodissa ja sitä markkinoidaan kuin jotain ihmeainetta.
Toki jokainen saa ostaa minkälaisen haluaa.- gelgoatfilleria
"Rannalle ajamiseen ei siis tarvita alumiinivenettä. Kölirauta on keksitty aikoja sitten, eikä se lujitemuovikaan kovin arkaa ole."
En ihan jaa mielipidettäsi. Minulla on lasikuitu RIB ja siinä on kölirauta. Pohjasta saa kuitenkin säännöllisesti korjata rantautumisen tuomia jälkiä. Nääs kun veden alla on sellaisi akiviä ennne rantaa (aina ei ole tasainen hiekka beach) ja ne kolisevat muihinkin osiin kuin kölirautaan.
" Alumiini on nyt kovasti muodissa ja sitä markkinoidaan kuin jotain ihmeainetta. "
Varmaan puuveneilijät oli 60-luvulla laskuidusta aikoinaan samaa mieltä! Kehitys ja materiaalit vain kehittyvät ja koita pysyä perässä. - 7389393
gelgoatfilleria kirjoitti:
"Rannalle ajamiseen ei siis tarvita alumiinivenettä. Kölirauta on keksitty aikoja sitten, eikä se lujitemuovikaan kovin arkaa ole."
En ihan jaa mielipidettäsi. Minulla on lasikuitu RIB ja siinä on kölirauta. Pohjasta saa kuitenkin säännöllisesti korjata rantautumisen tuomia jälkiä. Nääs kun veden alla on sellaisi akiviä ennne rantaa (aina ei ole tasainen hiekka beach) ja ne kolisevat muihinkin osiin kuin kölirautaan.
" Alumiini on nyt kovasti muodissa ja sitä markkinoidaan kuin jotain ihmeainetta. "
Varmaan puuveneilijät oli 60-luvulla laskuidusta aikoinaan samaa mieltä! Kehitys ja materiaalit vain kehittyvät ja koita pysyä perässä."Koita pysyä perässä"???
Alumiiniveneitähän on ollut ainakin jo 60- luvulla. Ei se mikään uusi ihmemateriaali ole. Suurinosa veneistä on edelleen lujitemuovia, ei alumiinia. Ei normaali huviveneilijä tarvitse mitään alumiinipeltipaattia. Harvempi hakkaa venettään kivikossa tai ajelee jäissä, jolloin alumiinista voi olla jotain hyötyäkin, ei muuten.
Lujitemuovi taipuu paljon kauniimpin ja monipuolisempiin muotoihin kuin pelti, on helpompi korjata, ei hohkaa kylmää ja ei näytä pelliltä, eikä kuullosta allokossa pelliltä.
- Kuituveneenomistaja
En vastaa kysymykseen, mutta kerron kuitenkin lujitemuovista.
Omavalmiste, 6,5m (100hv)perämoottori lujitemuovivene.
Pohjasta löytyi viime syyshuollon yhteydessä 4 kpl 2-5mm syviä, lujitemuoviin yltäviä vesilinjan alapuolisia hankautumia.
Syy: huono ankkurointi, oma virhe
Puolustuspuheenvuoro: "Äijäristeily", kalareissu lähisaaristossa, keliä ei voinut valita kun lyöty lukkoon 1/2vuotta aikaisemmin kavereiden kanssa työvuorojen takia, ainoa vapaa saaripaikka missä ankkurointi tuulelle altis, telttasauna, humala.
Pesin pohjan syksyllä ja karhesin/viistosin hankautumat. Vene on ollut talvisäilytyksessä kylmässä hallissa.
Keväällä, kun keli lla, karhennan kohdat uudelleen, laitan kohtiin reilun topcoat-paikan ja maalarinteippi päälle. Kun toppari on melkein kovettunut, teippi pois, viistän mattopuukon terällä liiat maalit pois. Jos haluaa "hifistellä" niin hionta 800,1000,1200 paperilla ja hiontatahnalla ja kiillotuslaikalla.
Mutta kun kyseessä vedenalainen kohta, mitä ahvenet katsoo, jätän hifistelemättä.
Ja kun ylipäänsä koko paikkauksella on merkitystä vasta ei minun, ei minun lasten, vaan heidän lasten kohdalla. Ja luulen että siinä vaiheessa sukukuntaa kiinnostaa jokin muu kuin isoisän aikoinaan tehty omavalmisteveneen pohjan paikkaaminen, jos heistä kukaan edes tietää että tällaista venettä joskus ollut olemassakaan....
jk. En osaa hitsata alumiinia. - dhljfahljkdh
Laita tuollainen hollantilainen. Kestää vetää kiville. Tai sitten ylijäämäkaupasta joku sotapaatti.
http://www.tenderline.nl/modellen/tenders/rascal-530/ - jjhhjhhj
Nykyaikaisella alta 2ke alumiini koneella kyllä hitsaa lähes kuka vaan suht nätin ja pitävän sauman. Ainakin yhden illan opettelun jälkeen.
Helpompi kuin tehdä kuitua ylös nätiksi ja pitäväksi.- Niinpä77
Ja sähköt tarvitaan sinne rannalle, toisin kuin kuituhommissa.
Veikkaanpa, että aika harva alkaa itse hitsailemaan aluvenettään.
Ja myös aika harva viitsii investoida johonkin alumiininhitsauskoneeseen.
Kuituhommat nyt opettelee kuka vaan ja pienemmällä rahalla.
- Kulkuisveneet
Anytechia kovempaa ei ole 750 SP yammun 350 hp 3-tahtisella koneella. 14 m/s eikä mitään ongelmia!
- Alukatti
Alucat on paras vene merellä!
https://www.youtube.com/watch?v=zpiZgVM2qa0- Märkäkissa
Just. Ei aallon aaltoa ja koko vene märkänä. Oiva peli....
- kyrsiipellet
Nyt voin kyllä sanoa noista kuituhommista, että ainakin meidän monisataapäisen veneseuran pihalla on nähty aika hirveitä korjauksia.
Juuri tuo "teen itse, säästän kympin" tyyli pilaa monia veneitä.
Korjaillaan kylmissä, pölyisissä ja kosteissa olosuhteissa, laminoitu alue rusehtaa alkuunsa ja kestävyys on mitä on.
En väitä alumiinia sen helpommaksi korjata, mutta pysyypähän tee-se-itse pellet erossa korjaushommista!
Parhaimmat lasikuitukorjaukset olen nähnyt ihan livenä tehtävän niin, että suoraan purkista on vedetty syviin (lue yli puoleen väliin kuitua) kohtiin vain purkista lasikuitukittiä, siis vesilinjan alapuolelle. Jes! :)- Sundqvist1
Kyllä, esim Epoxy filleri on kutistumaton 2k kitti, sitä pitää käyttää veden alapuolisten kolhujen korjaukseen. Kun kolautetaan kuidun läpi menevä reikä, tarvitaan tietenki uudelleen laminointia. Syvätkin naarmut on nykyään helppo korjata.
- 53566
Joku siis tekee huonoja korjauksia. No tuo nyt ei mitään todista tai asiaa miksikään muuta. Se että joku tekee huonosti korjauksen? Mitä sitten?
Kaiken voi tehdä huonosti tai hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1334108Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3232096Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481841Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21810- 1061750
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4411709Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4591560MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar531312Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441286Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4581275