Minut kastettiin vauvana luterilaiseen kirkkoon, tosin jotkut sanovat että lapsikaste ei ole oikea tapa saada kaste, vauva kun ei vielä kykene itse päättämään haluaako omasta tahdostaan olla osa kirkkoa. Siksi monet kirkot antavat sen vasta aikuisille tai nuorille aikuisille.
Identiteetissäni olen varmasti yhtä asiaa: kristitty. Mutta se tapa jolla luterilainen kirkko on antanut periksi modernin yhteiskunnan odotuksille hylätä Raamattu ja Jumala ei minua miellytä. Tai se, että jotkut luterilaiset ovat alkaneet kumartamaan paavia.
Lienee kai yksi kai sama mihin kirkkoon virallisesti kuuluu tai ei kuulu, kunhan omat uskonasiat ovat järjestyksessä, ja käsitykseni tai oletukseni mukaan Jumalakin näkisi asian näin. Mutta tulee sitä silti mietittyä mitä leimaa haluaa kantaa ihmisten parissa.
En tiedä, olenko luterilainen
18
397
Vastaukset
Ei muuta kuin otat "uusinnan" tuosta kasteesta jos tuntuu ettei kerralla mennyt läpi ;)
- FaktaaHänestä
Nimimerkki nähty.on on aivopesty muslimi.
- Jipkji
Olet kristitty jos olet kastettu ja uskot Jeesukseen. Kaste on Jumalan teko, sakramentti jossa Jumalan Sana yhdistyy kasteveteen. Kastettava saa osakseen kaiken taivaaseen tarvittavan. Kastevesi ei ole enää tavallista vettä vaan Kristuksen veren punamaa ja täynnä Pyhän Hengen tulta. Kaste on uusi luominen. Se on tärkeämpi kuin ensimmäinen syntymä sillä ensimmäinen syntymä on vain tätä maanpäällistä aikaa varten. Uudestisyntymä kasteessa on iäisyyttä varten.
- mihin.jeesukseen
Millä tavalla Jeesukseen pitää uskoa? Hänestähän on monenlaisia tarinoita Uudessa testamentissa. Jotkut sanovat että hän oli Jumala. Toiset sanovat että hän oli vain profeetta joka julisti pikaista maailmanloppua mikä ei sitten tullutkaan. Sitten hänet teloitettiin häpeällisesti jumalanpilkasta.
- Jipk
Jeesukseen tulee uskoa lunastajana, siis syntiemme sovittajana Jumala edessä, ei vain sinun ja minun, vaan koko maailman. Tämä sovitus lahjoitetaan jo kasteemme hetkellä, se otetaan uskolla vastaan. Usko on oikeastaan aarrearkku, jonne talletetaan Jeesuksen pelastava armoteko puolestamme.
Tätä pitää nyt kompata ja nimenomaan siten, että Jeesus oli ehkä aikamme ensimmäinen "oikeustaistelija" nimenomaan heikkojen ja sorrettujen puolella toisin kuin palsta "tosi uskovat"
- ikoninurkkaus
Samoin minut kastettiin ev.lut.kirkkoon ja kuulun siihen. Tutustuin ortodoksmiin ja henkinen maailma tuntuu oikealle. Liittymistä ort.kirkkoon harkitsin,mutta se ei tuntu ut oikealta.
Ortodoksit ja ev.lut tekee paljon yhteistyötä ja molemmat ovat kristinuskoa.
Syvimpiä asioita ei kannata miettiä,pääasia että välttyy eksytyksiltä.
Yksinkertainen,vaatimaton elämäntyyli on mielestäni oikea. Opiskelua/työtä ja hiljaisuutta sekä rukoilua.Teologian lukemista.Juu en usko oikein, että kaste sinänsä olisi merkittävä. Eiköhän pääpaino ole siinä mitä ihmisen "sydämmessä" on ja miten on sen elämisen leiviskän hoitanut.
- pitkäänhellari
Samaa mietin silloin nuorena kun tulin uskoon, olin luterilaisen kirkon jäsen vain sen perusteella, että vanhempani olivat minut vauvana kastattaneet ja siihen liittäneet. Isä ja äiti eivät olleet mitenkään uskonnollisia ja itse sain etsiä vastaukset kipuiluuni ja jumalkaipuuseeni. Kuitenkaan en usko että se lapsikaste sai minun janoamaan yhteyttä Jumalaan vaan asian on niin että Jumala rakastaa luomaansa ihmistä. Oli minulla ollut joku esirukoilija.
Olisin siis etsinyt Jumalaan ja kaivannut pelastusta vaikka en olisi ollut kirkon jäsen.
Jo teininä minua soti ajatus, että ihminen kastetaan pienenä ja tehdään "jumalanlapseksi" kastamalla. Ymmärsin ettei mikään synti periydy mutta taipumus syntiin periytyy. Sanoohan Raamattu: Hesekiel 18:20. Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa.
Kyllä se synti on jokaisen itse tehtävä ja on siitä vastuussa kun on oppinut erottamaan hyvän ja pahan.
Ja jos niin hullua olisi, että kaste vaadittaisiin vauvoilta, niin silloin kaikki keskoset kuolleena syntyneet menisivät helvettiin.
Alkuseurakunta ei ollut kansankirkko vaan toimi itsenäisesti toisin kunnioittaen esivaltaa ja lakeja.
Jeesus otti kasteen ei sovittaakseen syntejään (Hän oli synnitön) vaan aloittaessaan Isältä saamansa tehtävän. Oikeastaan kaste on kristityn vihkiytyminen Jeesuksen seuraajaksi maailman edessä ja se on niin kuin sormus merkki avioliitossa että kuuluu toiselle.
Kyllä se niin menee: että yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste. Efs 4:5.
Ja järjestys asioissa on myös tämä.- nähty.on.ei.kirj
Ei sillä ole mitään väliä miten ihminen on kastettu.Tottahan on se , ettei siihen juuri itse pysty pienenä vaikuttamaan mutta se kanta, että luterilainen kaste olisi jotenkin huonompi kuin helluntai seurakunnassa niin tuohan on ihan teidän omissa foliohatuissa.
Kaikkihan on loppujen lopuksi hyvin pitkälle kiinni omista valinnoista.
- Herätyys
Vain Raamatun UT, Kristuksen Jeesuksen ja / apostoliensa opetusten ja ohjeiden mukaisesti ja perustalta / perustalla elävät, Hänen kirkkaudeksi ja kunniaksi apostolisia seurakuntiaan / sitä pelastukseksi Krist. vaihtoehtoa rakentavasti elämään ja toimimaan / vaikuttamaan alkavat ja yhtyvät, on Oikeasti, Oikeita Kristittyjä. Hänelle uskollisia ja kuuliaisia, vanhurskaita seuraajiaan.
Jeesuksen nimessä... vähäinen. Totuudessa pysyvä ja mukaisestin näin jo elävä ja toimiva, tähän tehtävään kutsuttu, tähän em. kaikille hyväksi Raamatun UT mukaiseen Kristillisyyteen näyllä armoitettu palvelijansa ja seuraajansa.
Niitä muita etsivä / peräänkuulutteleva.
"Löytäneekö"Hän... Etsivä? - kristitty1980
Lut ja helluntai ero kasteessa. Valitettavasti hyvin konkreettisella tasolla. Luterialinen kastetaan ja opillisesti(opettamatta) suurin osa kansasta laskee että ko kaste manööverinä on riittävä pelastukselle. Niinhän asia ei ole. Ilman uskoa ei kukaan pelastu. Kas kysymys voiko ilman kastetta? lyhyt vvastaus on voi. Toki kun kyseessä kuuliaisuuden teko ja Jeesukseen sitoutuminen ei tule alikirjoittaa sen merkitystä vain Ryövärin armoon. Tässä hiukan laajennettlla opetuksella lut. tunnustus. ei Raamattu "armon välineet" eipä ole ihme että asiat hiukan hukassa. Järjestys on selvä. Ensin usko ja sitten sitoutuminen eli kaste. Nimi Helluntai/babtisti ei ratkaiseva vaan juurikin se sitoutuminen Sanaan. No Luterilainen kirkko nimensä mukaan antaa pääpainon lutterin tunnustuskirjoille joiden vahvasti paksujen linssien läpi sitten raamattua tulkitaan.
- jipk
Kasteen halveksiminen kadottaa ei sen puuttuminen. Jeesus sanoo selvästi asiasta Joh. 3:5 ja Mark 16. ei näitä kohtia voi ohittaa. En jaksa vääntää enmpää pittää lähteä töihin.
- pitkäänhellari
Sanon aloittajalle, että kyllä ihminen voi olla uskossa vaikka ei olisi kastettu kertaakaan, mutta kyllä se kuuluu Jeesuksen Kristuksen opetuslapseuteen.
Lue hyvä ihminen Uutta testamenttia ja tutki rukoillen kasteasiaa.
Kasteen merkitys pitää selvitä Sanan pohjalta: ei minusta tuntuu, tai käyn kasteella koska puolisoni tai joku perheenjäsen on käynyt uskovien upotuskasteella tai haluan vaihtaa hengellistä yhteisöä.
Jumalan edessä ja omaa tulevaisuuttamme meidän on ajateltava.
Palastalla saa jos jonkinlaista vastausta.
Hienoa aloittaja että olet uskossa. Sydämeltäni ole yhteiskristillinen ja kaste ei ole erottava tekijä maan päällä.- antiluterilainenko
Ei, se ei ole erottava tekijä, vaan yhdistävä. En vain tiedä juuri nyt, mihin kirkkoon haluan olla kastettuna.
- tarkennusta
antiluterilainenko kirjoitti:
Ei, se ei ole erottava tekijä, vaan yhdistävä. En vain tiedä juuri nyt, mihin kirkkoon haluan olla kastettuna.
tettu mihinkään kirkkoon vaan kaste tapahtuu aina Jeesukseen Kristukseen ja hänen kuolemaansa, näin siis kirjoitusten miukaan.
- pitkäänhellari
Pääasia että olet uskossa Jeesukseen Kristukseen. Lue Jumalan sanaa ja rukoile. Käyn eri kristillisissä seurakunnissa, niin Pyhä Henki antaa sinulle hengellisen kodin ja johtaa sinne, missä on Jumalan osoittama paikka palvella Jumalaa ja kasvaa uskossa.
Kuuntele Radiopatmosta. Hyvää peruskristillistä sanomaa ja ei niin luterilaiseen kuin vapaasuuntaiseen kuuluvalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2081360- 961256
Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9888Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛85832Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan2810Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.57766Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle14762- 31748
Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii43713T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest37688