Itsensä hylkääminen on yhteistä narsisteille. He haluavat että sinäkin hylkäät itsesi ja tähän ne käyttää erilaisia tekniikoita. Esim. manipulointia tai sitten ihan suoraa painostusta.
Narsistit ja itsensä hylkääminen
17
526
Vastaukset
- poiuytdfgh
Juuri näin !
- filosofiiointiaPeestä
Itsensä hylkääminen?? Heh, mitä soopaa :D
- No_enpä
No enpä tiedä. Jotain tuossa on.
Narsisilla ei käsittääkseni ole sitä oikeaa minää, tai ainakin se on vaurioitunut niin, että hän joutuu käyttämään valeminää enimmän aikaa.
Narsistit kuvittelevat muut samanlaisiksi kun itse ovat, joten heille tuottaa vaivaa saada nähtyä -miten-kummassa-noi-sen-tekee-, -sen-saman-kuin-minä-teen-näin.
Muutamia harkittuja neuvoja minäkin aikoinaan sain omalta narsisti-psykopaatiltani, miten onnistuisin vielä paremmin (heh) sahaamaan muita linssiin esittämällä...
Hyvinkin olisi toivonut että olisin ollut kuten hän :) - Äitilapsisuhde
No_enpä kirjoitti:
No enpä tiedä. Jotain tuossa on.
Narsisilla ei käsittääkseni ole sitä oikeaa minää, tai ainakin se on vaurioitunut niin, että hän joutuu käyttämään valeminää enimmän aikaa.
Narsistit kuvittelevat muut samanlaisiksi kun itse ovat, joten heille tuottaa vaivaa saada nähtyä -miten-kummassa-noi-sen-tekee-, -sen-saman-kuin-minä-teen-näin.
Muutamia harkittuja neuvoja minäkin aikoinaan sain omalta narsisti-psykopaatiltani, miten onnistuisin vielä paremmin (heh) sahaamaan muita linssiin esittämällä...
Hyvinkin olisi toivonut että olisin ollut kuten hän :)Tarkentaisin sanomaasi sillä että narsisti näkee uhrinsa objektina, oman minänsä jatkeena samalla tapaa kuten vauva näkee äitinsä. Hän ei kykene kognitiivisten puutteidensa takia erottamaan että toinen onkin erillinen ihminen (subjekti). Objektin tehtävä on vain palevlla ja hoivata narsistia.
Itsensä hylkääminen, aihe jota itsekunkin olisi hyvä pohtia myös omalta kannaltaan, kun välttämättä ei sinne toisen ihmisen/narsistinkaan sisimpään sillain pääse, vaikka hyvin mieluusti luulemmekin tietävämmekin sen toisen ihmisen sisimmätkin ajatukset, tunteet ja olotilat.
Mutta joo, kun tuosta otsikosta luin nuo sanat "itsensä hylkääminen" niin mieleen muistui joskus muinoin täältä netin keskustelupalstan henkinen hyvinvointi/mielenterveys osiosta löytämäni määritelmä, joka hyvinkin puhutteli minua josta syystä sitten kopionkin sen tuohon vihkoseen, johon olen aikoinaan kerännyt muitakin itseäni puhuttelevia ajatuksia...
Mielestäni tämä jonkun ihmisen ajatus pitää sisällään kaiken oleellisen
"Hän on hyljännyt itsenä ulkopuolelle kaiken avun, hän on lukinnut itsensä huoneeseen , jonka jokainen ovi ja ikkuna on suljettu, hän ei haluakkaan raottaa mitään niistä."
http://keskustelu.suomi24.fi/t/11343091/itsensa-hylkaaminen!
Mikä toki sopinee narsisteihinkin, kun lukemani perusteella narsisti itse ei hevin tunnista/tunnusta, että hänessä olisi minkäänlaista vajavuutta ja sitä myöden olevansa minkäänlaisen avun tarpeessa- Muista_en
yhteenlaskutoimitus kirjoitti:
Itsensä hylkääminen, aihe jota itsekunkin olisi hyvä pohtia myös omalta kannaltaan, kun välttämättä ei sinne toisen ihmisen/narsistinkaan sisimpään sillain pääse, vaikka hyvin mieluusti luulemmekin tietävämmekin sen toisen ihmisen sisimmätkin ajatukset, tunteet ja olotilat.
Mutta joo, kun tuosta otsikosta luin nuo sanat "itsensä hylkääminen" niin mieleen muistui joskus muinoin täältä netin keskustelupalstan henkinen hyvinvointi/mielenterveys osiosta löytämäni määritelmä, joka hyvinkin puhutteli minua josta syystä sitten kopionkin sen tuohon vihkoseen, johon olen aikoinaan kerännyt muitakin itseäni puhuttelevia ajatuksia...
Mielestäni tämä jonkun ihmisen ajatus pitää sisällään kaiken oleellisen
"Hän on hyljännyt itsenä ulkopuolelle kaiken avun, hän on lukinnut itsensä huoneeseen , jonka jokainen ovi ja ikkuna on suljettu, hän ei haluakkaan raottaa mitään niistä."
http://keskustelu.suomi24.fi/t/11343091/itsensa-hylkaaminen!
Mikä toki sopinee narsisteihinkin, kun lukemani perusteella narsisti itse ei hevin tunnista/tunnusta, että hänessä olisi minkäänlaista vajavuutta ja sitä myöden olevansa minkäänlaisen avun tarpeessa"vaikka hyvin mieluusti luulemmekin tietävämmekin sen toisen ihmisen sisimmätkin ajatukset, tunteet ja olotilat."
Muista en tiedä, mutta minä ainakin olen iloinen etten tuohon joutunut enää enempää perehtymään kuin aikoinaan tuntui olevan välttämätöntä, että siitä sopasta jotenkin järjissään selviytyi.
Siis en tiedä, haluaisivatko muut mieluusti tietää sen toisen ihmisen sisimmätkin ajatukset, tunteet ja olotilat. Mutta sinulla näkyy olevan tuollainen tieto joistakin ihmisistä, jotka luokittelet me...
Varmasti narsistin koko elämänkaari olisi vaarassa muuttaa muotoaan, jos narsisti sallisi itselleen ulkopuolisen avun, joka apu ei toimisi hänen ohjeidensa mukaan vaan tämän avun agenda olisi pysäyttää narsistin narsistille ominainen sen astinen toiminta. Tähän ilmeiseen "vaaraan" suhteutettuna onkin ilmeinen tosiasia, että narsisti on sulkenut joka luukun josta sellainen hänen itse itselleen pyytämätön apu voisi sisään vilahtaa :) - syvätveet
Muista_en kirjoitti:
"vaikka hyvin mieluusti luulemmekin tietävämmekin sen toisen ihmisen sisimmätkin ajatukset, tunteet ja olotilat."
Muista en tiedä, mutta minä ainakin olen iloinen etten tuohon joutunut enää enempää perehtymään kuin aikoinaan tuntui olevan välttämätöntä, että siitä sopasta jotenkin järjissään selviytyi.
Siis en tiedä, haluaisivatko muut mieluusti tietää sen toisen ihmisen sisimmätkin ajatukset, tunteet ja olotilat. Mutta sinulla näkyy olevan tuollainen tieto joistakin ihmisistä, jotka luokittelet me...
Varmasti narsistin koko elämänkaari olisi vaarassa muuttaa muotoaan, jos narsisti sallisi itselleen ulkopuolisen avun, joka apu ei toimisi hänen ohjeidensa mukaan vaan tämän avun agenda olisi pysäyttää narsistin narsistille ominainen sen astinen toiminta. Tähän ilmeiseen "vaaraan" suhteutettuna onkin ilmeinen tosiasia, että narsisti on sulkenut joka luukun josta sellainen hänen itse itselleen pyytämätön apu voisi sisään vilahtaa :)Mielenkiintoinen kommentti, josta tulee mieleeni kokemus eräästä erikoisesta ihmisestä, joka yritti tuputtaa omia oppejaan, joilla oli omat pettymyksensä itse ansainnut, myös minulle. Hänen mielestään olin äärimmäisen tyhmä, kun en nähnyt puolisoni narsistisuutta, jonka hän olisi minulle esitellyt omien oppiensa ja tutkielmiensa perusteella. Olin niin suunnattoman tyhmä, etten tajunnut omaa etuani ja eronnut puolisostani. Tämä elämän ohjaaja halusi siis kiivaasti ohjailla myös muiden elämää, mutta koskaan ei selvinnyt, että miksi ja mikä hänelle itselleen oli tarve asettua sellaisen opastajan rooliin. Missä se motiivi luurasi?
- KaikenTakanaOn
Tuli minullekin taas selkeä kehoitus tuolta pitkän matkan ohjuksesta. Kovin heittelehtii tuo edelleen jatkuva tulitus sydämellisen huolehtivuuden ja hävyttömien syytösten välillä. Onneksi sentään toinen, se roisimmin aikoinaan pahoinpitelevä puoli, on hylännyt kai täysin.
Jännä juttu muuten tuo minuus. Valeminä on käsitykseni mukaan se mitä kaikki uhrilta odottaa, muuta ei edes sallita. Siis semmoista ei kai ole olemassa kuin lapsiuhrit(?) Sosiaalityöntekijöiden jonkun haastattelun mukaan lasten pahoinpitelyä ei juuri esiinny. (?!) Saattahan sitä olla kuitenkin, vaikkei tekijät sitä niin kovin ylpeinä läväyttäisi päin sossun naamaa, näin saattaisin helpostikin mielikuvitella (tosin ihan konkreettista kokemustakin on, mutta silti minun olisi ilman sitäkin aika helppo). Tosin minua on joissain yhteyksissä syytetty asioissa ns kaukaa hakevaksi...
Tietty uhriasema on kai jonkun syyttämistä, jonkun raivoisasti puolustetun pyhän aikuisen peen. Pitäis varmaan uudistaa kieltä josko sillä sitten paranis. Vai vaihdetaanko roolitus tarinassa ja myyteissä? Hyvästä paha ja pahasta hyvä. Josko sillai simpsalapimpsala. - juudasshole
Kyllä narsisti on hylännyt itsensä perheensä ja yleensäkin kaiken muun ja takertuu vain johonkin ulkopuoliseen. Kelluvaan oljenkorteen. Se näkyi meidänkin perheessä siten että narsisti oli fyysisesti kyllä läsnä, mutta henkisesti aina jossakin ulkopuolella. Ulkopuolisten asiat olivat hänelle tärkeimpiä, eivät perheen sisäiset asiat, ne olivat hänestä aina hyvin, vaikka ne todellisuudessa olivat huonommin kuin huonosti. Siten hän pääsi omasta perheestään helpolla. Hän ei vain nähnyt sitä kurjuutta, eikä välittänyt siitä, hän katseli ja ulkopuolisten elämää kuin haaveillen pääsystä sinne. Parempaan elämään ja ansiotta. Hän ei elänyt perheensä kanssa, siksi hän ei nähnyt perheensä huonoa tilannetta. Hänellä oli täysin eri tarpeet kuin omalla perheellä joten ne eivät koskaan kohdanneet niin että jotakin olisi tehty yhteisvoimin.
- poiuytsdfgh
Minulle tuottaa vaikeutta se, että aivoni on tottuneet jonkin verran "poissaolevaan" tilaan, kun koko nuoruuteni "mielenmatkailin", kun en kestänyt narsistivanhempieni tunnelmaa.
Mielenmatkailu kyllä antoikin monipuolisia perspektiivejä, mutta ei läsnäoloa. - Noin_on
Noin on. Narsisti roikkuu kaikessa sellaisessa, minkä toivoo itselleen siirtyvän automaatisti siitä koskettamalla tai hipaisemalla, siinä kierimällä tai sitä haistelemalla. Kevyt hipaisi ja siinä, nyt se on narsistin, oppiarvo, auto, talo, mikä tahansa.
Perhe on narsistille tärkeä sitä myöden mitä tämä siitä voi hyötyä, mainita tai yleensä nyhtää vaikka vain statuksen perhellisenä. - juudasshole
poiuytsdfgh kirjoitti:
Minulle tuottaa vaikeutta se, että aivoni on tottuneet jonkin verran "poissaolevaan" tilaan, kun koko nuoruuteni "mielenmatkailin", kun en kestänyt narsistivanhempieni tunnelmaa.
Mielenmatkailu kyllä antoikin monipuolisia perspektiivejä, mutta ei läsnäoloa.Narsistiäitini poissaolo oli totaalista, hän ei mielimatkaillut vaan mielisteli kaikkia ulkopuolisia ja tekee sitä yhä edelleenkin ja omasta perheestä ei väliä. Lapsista tärkein on se josta on hänelle hyötyä. Oma perhe oman onnensa nojassa. Omalla perheellä asiat ovat hänen mielestään aina hyvin koska hän on sen perheen äiti. Hän itse pitää itseään hyvänä äitinä koska mielistelee ulkopuolisia.
- Kjhfjkl
Uskomatonta potaskaa kirjoittelette.
- jkdsl
Iskikö häpeä?
- Kjhfjkl
jkdsl kirjoitti:
Iskikö häpeä?
Ei mutta häpeä puolestanne tai jopa surullinen olen että olette noin hakoteillä. Aihe on vakava ja täällä heitetään noin tökeröitä väitteitä ja ihmeellistä keittiöpsykologiaa.
- fdjkslöa
Kjhfjkl kirjoitti:
Ei mutta häpeä puolestanne tai jopa surullinen olen että olette noin hakoteillä. Aihe on vakava ja täällä heitetään noin tökeröitä väitteitä ja ihmeellistä keittiöpsykologiaa.
Sinun tekemää tutkimusta voimme seurata missä?
- poiuytredfgh
Kjhfjkl kirjoitti:
Mutta jos ihmeellinen keittiöpsykologia tekee iloisemmaksi kuin oikeaoppinen,
niin onko se huonoa psykologiaa ?
Erittäin harvoin on kukaan minulle oikeita oppejaan tarjonnut todella tehnyt minua mitenkään aidosti iloiseksi.
Mua ilahduttaa enemmän luova ajattelu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli642618Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.272514Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151694- 1021407
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1271396- 981337
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241173Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411106Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141083Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest59985