Olenko "tarpeeksi" ahdistunut saadakseni apua?

Runawayfromhere

Tälläkin hetkellä on ahdistus päällä, joka on kestänyt jo neljä tuntia eikä mene pois. En osaa hallita tätä, joudun vain odottamaan että tämä menee pois. Olo on paha, painon tunne ja kurkkua kuristaa, pelkään että jotain pahaa tapahtuu, melkein itkettää. Alkoi ihan ykskaks. MUTTA:
- olen kykenevä tekemään arjen perusasioita, vaikkakin pelkään tai tunnen lannistusta.
- käyn töissä
- en ole masentunut (teininä olin vakavasti masentunut)
- ahdistus ei ole päivittäistä, ehkä lähinnä viikottaista ja välillä olen hyvinkin huoleton.

Olenko siis liian ahdistunut vai normaalisti ahdistunut? Olen huolestunut, koska kohtauksen alkaessa en saa rauhoitettua itseäni, vaan se kytee pinnan alla puoli päivää. Olo on silloin toiminnasta huolimatta uupunut ja suoraan sanoen pa**a. En edes muista milloin tämä alkoi, nyt alan väsyä tähän oloon.

9

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dountworituumats

      Onkohan sinulla jonkunasteinen paniikkihäiriö ?
      Sehän voi iskeä vain ajoittain, välillä voi olla hyvinkin huoleton.
      Minkälaiset fyysiset oireesi ovat paitsi, että kurkkua kuristaa ?
      Onko hyperventilaatiotyyppisiä oireita ?

      • Runawayfromhere

        Painon tunnetta rinnassa, vatsassa just se pelontunne, hengitys on tosi pinnallista, mutta hyperventilointi taitaa olla eriasia, se lienee kiivaampaa hengenhaukkomista? Ja muutenkin semmonen ylivirittynyt olo. Hieman huimaa.

        Välillä on outoa, että yritän ajatella positiivisesti ja rentoutua, mutta se ei välity kehoon asti, kroppa ei ikäänkuin usko millään että "vaara" on ohi.

        Jotenkin ei paniikkihäiriönkään oireet täysin sovi, ellei siitä ole sitten olemassa lievempää versiota?

        Nyt ahdistus on jostain syystä ollut päällä jo sunnuntaista lähtien. Vain välillä se on hetkeksi lakannut, mutta viime yökin oli aika mielenkiintoinen.... tuli jo uniinkin.


      • iita2

        Paniikkioireet voi olla lieviäkin, vaihtelevia olotiloja, voi olla jännittynyt olo, pelokas ja ahdistunut olo, sen seurauksena vatsa ja sydän voi reagoida vähän ja pintahengittämistä.
        Kun tulee paniikkihäiriökohtaus, menee huimaukseksi, hengenhaukkomiseksi, päässä sumenee, pyörryttää, jalat ja kädet puutuu, hiki tulee pintaan yms oireita.
        Mitä kelläkin. Jokaisella omat oireet.
        Joskus olisin "onnellinen", jos potisin "vain" masennusta. Paniikkihäirö tuntuu lamaavan koko elämän. Se on pelonsekaista kauhua.


      • Runawayfromhere

        Kannattaisiko minun käydä psykiatrin juttusilla, edes kokeeksi? Mitä luulet näiden kertomusteni perusteella?


      • iita2

        Jos oireesi haittaavat jokapäiväistä elämääsi, psykiatrin juttusilla kannattaa käydä.
        Yritä saada terapiaa, lääkkeisiin koukuttuu, niistä voi tulla epämiellyttäviä sivuoireita ja vierottuminen on vaikeaa. Saatat saada uuden ongelman entisten päälle.
        Mukavaa iltaa ilman stressiä toivon !


    • nytsaapotea

      Se on kortti pois ja linnaan.
      Kolmeksi kuukaudeksi tarkkailuun.

      Se oli elämä siinä sitten.

    • kukunori

      Ei kai ole mitään ihan täsmällistä yhtä mallia paniikkihäiriöoireilua, joskus oireilu on lievää, joskus tulee "kohtaus", luulee saavansa vähintään sydärin, oireet ovat niin voimakkaat. Oireet ovat hieman erilaiset kuten ihmisetkin. Voi se olla vain ahdistuneisuuttakin sinulla.
      On juuri tyypillistä, että niinkuin sinäkin yrität ajatella positiivisesti, yrität ajatella järjellä sen olotilan "pois itsestäsi", se ei onnistu, koska se ei ole järjen asia.
      Se on autonominen hermosto, joka ottaa vallan ainakin paniikkihäiriössä, se on
      tahdostamme riippumaton.
      Rauhallista ja rentoa päivää !

    • l--am

      Onko sapen ja maksan kunto tarkistettu kokeilla?

    • Ex.ahdistuja

      Lukaseppa tuolta: juhakemppinen.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      376
      1436
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      113
      1180
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1062
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      930
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      876
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      786
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe