Neuvokaa, ihan oikeasti, asiallisesti...

LottovoittoaOdotellessa

Muutama vuosi sitten teetätin Keittiömaailmalla täydellisen keittiöremontin.
No, pikkuvikoja on korjailtu jo tässä matkanvarrella. Mutta se mikä nyt on ongelma on tuo kaappien ovet. Ovet ovat valkoiset, tietysti, kun ajattelin, että sopii näin aikuiselle ja lapsettomalle. Niin ja ne ovet ovat vedittömät, se alumiinilista on reunoissa niin ovissa kuin myös laatikoissa. Ja NYT nämä ovien, ja varsinkin ovien reunat ovat alkaneet "kulua ja himmetä", siis kun usein se peukalo tökkää siihen ulkopuolelle sen listan, kun ovea avaa. Laatikoissa tuota ei niin huomaa kun sormet tarttuu paremmin siihen listan koloon. Tämän on aika vaikea selostaa;)
Kysyin Novartilta, että voiko nämä maalata, ei kuulemma oikein voi, kun on se lista!
Tuleeko tästä nyt uusi remontti, ovet vaihtoon. Ei, ei!!!
Toinenkin ongelma löytyy ja se on liedenpäällä olevan kaappien alareunassa lista, -suojaa valojen näkymistä yläkaappien alta- niin kattiloiden höyryt kansien pitämisestä huolimatta aiheuttavat kaappien alareunaa vesihöyryä, ja arvaat varmaan... niinpä tuo lastulevylista on alkanut pullistelee.

Itse keittiöni valitsin ja siksi teetin Keittiömaailmalla luullen saavani pitkäkestoisen, toimivan, kauniin keittiön. Joku vaan meni taitamattomuuttani pieleen, kaapistojen pinnat himmenee käytössä, lastulevy ei kestäkään vesihöyryä ;) (tiedän sen) säilytystilat pieneni, vaikka toivoin lisää ja käytännöllisempänä.
Ainut mikä oli hyvä on tuo pieni matala laatikosta ikkunan edessä.
Jos olis ylimäärästä rahaa, niin pistäisin koko keittiöni uusiksi, mutta...

Mutta niitä kokemuksia, jos jollain teistä on samanlainen, miten olette pärjännyt, ja jos on pitänyt jotain rempata miten teitte, kiitos!

17

1488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kestävänä

      Lastulevy kestää vesihöyryä sen mitä keittiössä tarvitsee. Eipä sitä tänäpäivänä muita järkeviä materiaaleja ole keittiöön kuin lastulevy. 1 normaalikäytöksinen ihminen ei saa keittiön kaappeihin jälkiä muuta kuin likaa . Ei kannata trollata.

      • kannataa-vertailla

        Onkos nämä niitä Puolassa tehtyjä runkoja ?
        Lastulevyäkin on montaa eri luokkaa ja siten isojakin eroja.
        Puolassa tuskin tunnetaan mitään luokitusta.


      • Höyryä

        Onpa pöljä vastaus.

        Jos sinun keitiösi kestää sinun käytössäsi sinun mielestäsi rittävän hyvin, niin kellään ei voi koskaan olla minkäänlaisia kulumisongelmia keitiössään. Niinkö?


    • Höyryä

      Eipä taida olla remonttifirman syy, jos Novartin kalusteet ei kestä.

      Ovin maalaamista voisi kysyä muualtakin kuin kalustevalmistajalta, jonka tuotantoon eivät tuollaiset erikoishommat oikein sovi. Eräs tuttavani maalautti keittiönsä kaapinovet aika edullisesti ja hyvä tuli. Saako listan irti maalauksen ajaksi? Kysy maalausfirmalta, voisiko listat suojata teippaamalla (ehkä voisit jopa tehdä sen itse rahan säästämiseksi).

      Lastulevy- tai MDF-listat eivät kestä höyryjä, vaan ennemmin tai myöhemmin menevät huonoiksi. Laita tilalle umpipuuta olevat listat. Nekin tosin menevät huonoiksi ajan mittaan, jos niitä ei ole erittäin huolellisesti lakattu. Voitko millään keinolla ohjata höyryt niin, että eivät pääse suoraan niihin listoihin? (esim. vedenkeittimen kaatonokan kääntäminen poispäin listoista vähentää höyrytystä aika paljon)Höyry

      • OvetVaihtoon

        Juuri tätä kaipasin, asiallista vastausta. Kiitos!Kiitos!
        Tuo höyryjen ohjaaminen, hmmm nämä listat ovat lieden päällä, ja kuten kirjoitin, yritän kovin huolellisesti pitää kannet kattiloiden päällä.
        Jep, siis kysyin ovien maalaamisesta Novartilta, mutta ne aluminnilistat on niin hankalat, irti ei voi ottaa rikkomatta. Mutta tuo teippaaminen vois tulla kysymykseen. Hyvä vinkki.
        Kiitos myös vinkistä vaihtaa listat puuhun, ei kait se maailmoja maksa.
        Se, että olisin halunnut yläkaappien alle spottivalaistuksen, eikä tuota loisteputkiarmeijaa, niin ei toiveeni mennyt läpi.
        Niillä spoteilla yläkaappien pohjassa olisin, - ainakin omasta mielestä- voinut jättää noi listat pois.

        Toisaalta, halusin keittiöremonttia suunnittelevalle kaltaiselleni " noviisille" kertoa omia virheitäni vinkiksi.
        Jos tekisin nyt keittiöremontin, tietäisin monta juttua toisin :)

        Keittiön kulmatilat, miettikää tarkkaan miten sen käyttö ratkaistaan. Minulle tuli piiiitkä yläkaappi, joka siis menee risteävän kaapin syvyysmittaan, (kaapit L muodossa) ei kovin helppo ole käyttää tuota kaappia. Pura ensin kaikki astiat edestä pois jos tarvitset sieltä perältä jonkun astian.
        Oma mokani, ei voi muita syyttää...

        Mutta, vielä kerran KIITOS, eritoten nimimerkille " höyryä"


      • NäinMeillä

        Tuohon lieden yläpuolen höyryongelmaan toteaisin että luultavimmin perimmäinen ongelma on jälleen suunnittelussa. Hyvin usein liesituuletin on suoraan kiinni viereisissä kaapeissa jolloin siis lieden reuna ja kaappien reuna on samassa linjassa. Paljon parempi ratkaisu on se että laitetaan ensinnäkin aina erillinen tuuletin (ei siis yläkaapistoon liitetty) ja jätetään ehdottomasti ylimääräinen 10 cm lieden molemmille puolille tilaa ennen kuin yläkaapit alkavat. Näin liesituulettimen ohi pyrkivillä höyrillä on tilaa mennä tuulettimen ja yläkaappien välistä eivätkä ne tee ylimääräistä kosteusrasitusta yläkaappien pohjaan.


      • KeittiönHöyrypää

        Kiitos nimimerkki NäinMeillä.
        Älkää nyt hermostutko, kun jatkuvasti kyselen.

        Mutta eikö tuo tieto pidä olla suunnittelijalla, siis joka keittiö rempan suunnittelee. (tila lieden molemminpuolin 10 cm)
        Eihän sitä tavallinen ihminen osaa ottaa huomioon tuollaista tärkeää ratkaisua. Joka sinänsä on erinomainen vinkki.
        Ja niinhän tuo meillä on, että kiinni on tuuletin yläkaapeissa ja samassa korkeudessa alareunasta.

        Sitten vielä kysyn vinkkiä, ;) kun minulla on yläkaappien alla ne loisteputkivalaisimet, (mä inhoan niitä) joiden takia on nuo listat, niin onnistuisiko jos muuttaisin niin, että lista yläkaappien reunoissa otetaan pois ja nuo loistep. lähtis huitsin nevadaan ;) tilalle tulis spotit tai valonauhaa.
        Silloin kun keittiöremppaa suunniteltiin, toivoin nimenomaan muuta kuin entisenlaiset loisteputket, mutta ne oli "tätä päivää" siis nuo loisteputket, sano suunnittelija.

        Älkää hermostuko.
        Jos jokuu ehtii neuvoa, olen tosi kiitollinen.


      • Huomenta_Aamu_Virkku
        KeittiönHöyrypää kirjoitti:

        Kiitos nimimerkki NäinMeillä.
        Älkää nyt hermostutko, kun jatkuvasti kyselen.

        Mutta eikö tuo tieto pidä olla suunnittelijalla, siis joka keittiö rempan suunnittelee. (tila lieden molemminpuolin 10 cm)
        Eihän sitä tavallinen ihminen osaa ottaa huomioon tuollaista tärkeää ratkaisua. Joka sinänsä on erinomainen vinkki.
        Ja niinhän tuo meillä on, että kiinni on tuuletin yläkaapeissa ja samassa korkeudessa alareunasta.

        Sitten vielä kysyn vinkkiä, ;) kun minulla on yläkaappien alla ne loisteputkivalaisimet, (mä inhoan niitä) joiden takia on nuo listat, niin onnistuisiko jos muuttaisin niin, että lista yläkaappien reunoissa otetaan pois ja nuo loistep. lähtis huitsin nevadaan ;) tilalle tulis spotit tai valonauhaa.
        Silloin kun keittiöremppaa suunniteltiin, toivoin nimenomaan muuta kuin entisenlaiset loisteputket, mutta ne oli "tätä päivää" siis nuo loisteputket, sano suunnittelija.

        Älkää hermostuko.
        Jos jokuu ehtii neuvoa, olen tosi kiitollinen.

        Tuttu juttu tuo valolistan turpoaminen. Niin kävi meidänkin keittiössä. Lieden päällä oli maustekaappi ja siihen integroitu ulosvedettävä liesituuletin. Nyt rempan yhteydessä poistettiin koko maustekaappi ja avonaiseen tilaan asennettiin erillinen liesituuletin ja poistoputken ympärille rosterinen kantikas suojapelti, komee on, vaikka ite sanon eikä tarvii enää murehtia turpoavista valolistoista.
        Kahvinkeittimen ja vadenkeittimen alla on pienet kangasliinat, taitaa olla vanhat tabletit. Käytettäessä keittimiä, vetäisen niiden avulla keittimet kaappien alta ulommas, ettei höyryt jää kaappin alle.

        Loisteputket voi poistaa ja tilalle asentaa mitä vaan. Usein niissä on se valaisin, mutta myös pistorasia. Pistorasioihin tulee jatkuvavirta, mutta valaisimille tulee ohjausvirta ovenpielessä olevalta kytkimeltä. Entisten loisteputkien tilalle voit siis saada spotit ja/tai valonauhan ja erilliset pistorasiat. Nykyään noita saa nk. samaa sarjaa, joten ulkonäöllisesti lopputulos on tyylikäs. Tietty sinne tulee hieman sähköjohtoa näkyville, mutta ne on kouruilla siististi verhoiltavissa.
        Muuntaja käyttöisiä led-valonauhoja ja spotteja voi asentaa itsekin, mutta pistorasioiden asennustyöt täytyy antaa ammattilaisen asennettavaksi.


      • halvalla_hyvää

        ja tyylikkäitä liesituulettimia kotiovelle toimitettuina saa pikkurahalla mm. ekodinkoneet tai iteka...


      • Anonyymi

        Saahan sen irti, kun ruuvaa sen irti. Itse maalatun myös nuo listat.


      • Anonyymi
        KeittiönHöyrypää kirjoitti:

        Kiitos nimimerkki NäinMeillä.
        Älkää nyt hermostutko, kun jatkuvasti kyselen.

        Mutta eikö tuo tieto pidä olla suunnittelijalla, siis joka keittiö rempan suunnittelee. (tila lieden molemminpuolin 10 cm)
        Eihän sitä tavallinen ihminen osaa ottaa huomioon tuollaista tärkeää ratkaisua. Joka sinänsä on erinomainen vinkki.
        Ja niinhän tuo meillä on, että kiinni on tuuletin yläkaapeissa ja samassa korkeudessa alareunasta.

        Sitten vielä kysyn vinkkiä, ;) kun minulla on yläkaappien alla ne loisteputkivalaisimet, (mä inhoan niitä) joiden takia on nuo listat, niin onnistuisiko jos muuttaisin niin, että lista yläkaappien reunoissa otetaan pois ja nuo loistep. lähtis huitsin nevadaan ;) tilalle tulis spotit tai valonauhaa.
        Silloin kun keittiöremppaa suunniteltiin, toivoin nimenomaan muuta kuin entisenlaiset loisteputket, mutta ne oli "tätä päivää" siis nuo loisteputket, sano suunnittelija.

        Älkää hermostuko.
        Jos jokuu ehtii neuvoa, olen tosi kiitollinen.

        Kuka sinua kieltää?
        Itse olet oma esteesi. Tietenkin voi vaihtaa.


    • errrrddd

      Meilläkin tehtiin loisteputkella, mutta se estelista heitettiin mäkeen suoraan kuormasta. Toki kahvat, ei sormet osu maalattuun pintaan.
      Liesituuletin Vallox, ei tarvi sivuille mitään tiloja, imee ne höyryt pihalle.
      ja sitä käytetään. Kyllä ne ledinauhat on peeceestä, keittiön pöydän ääressä pistää silmään häiritsevästi.

      • näinkin_sen_voi_tehdä

        me uusittiin keittiökaapit niin että haluttiin nuo valolistat ja laitettiin led nauha sen taakse kaapin pohjaan kiinni, ei häikäise pöydän ääressä


      • NäinkinVoiOlla-XX

        Tyylikäs ja kestävä ratkaisu on ostaa rautakaupasta alumiinista L-listaa ja tehdä siitä uusi valolista. Sen taakse sitten LED-nauha piiloon.


      • Anonyymi
        näinkin_sen_voi_tehdä kirjoitti:

        me uusittiin keittiökaapit niin että haluttiin nuo valolistat ja laitettiin led nauha sen taakse kaapin pohjaan kiinni, ei häikäise pöydän ääressä

        Oho. Omituista ratkontaa.


      • Anonyymi
        näinkin_sen_voi_tehdä kirjoitti:

        me uusittiin keittiökaapit niin että haluttiin nuo valolistat ja laitettiin led nauha sen taakse kaapin pohjaan kiinni, ei häikäise pöydän ääressä

        Ai, me heitettiin ne ovetkin mäkeen. Avokaapit on helpot.


    • LottovoittoaEiVieläOle

      Terve teille kaikille!

      Minä olen se tämän ketjun aloittaja.
      Kiitän sydämeni pohjasta asiallisista kommenteista, neuvoista ja vinkeistä.

      Mutta ehkäpä Keittiömaailma ei tee seuraavaa remonttiani...

      Päätän omalta osaltani kirjoittelun tähän.

      Toivon teille kaikille ihanaa kevään odotusta ja upeita hetkiä omissa kodeissanne.

      Kiitos !

      Ps. Jännitin, että minkälaisia kirjoituksia tänne tulee, kun niitäkin ketjuja on jotka menevät "sivuraiteille"
      mutta olitte mahtavia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10682
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3033
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2849
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1478
    Aihe