Mikä mua vaivaa?

Hulluko

Mulla on siis lapsena diagnosoitu autismi mutta en usko että mun kaikki nykyiset oireet voisi johtua siitä.

Kun menin yläasteelle, aloin olla jotenkin poissaoleva ja apaattinen ja mun mielialat vähän vaihteli. Mulla alkoi olla myös vähän ahdistusta, koska mua kiusattiin.

Nyt olen 16-vuotias ja noi edellä mainitut oireet on pahentunut. Tosin mielialojen vaihtelut on edelleen melko lieviä. Mulla on ollut myös vähän itsetuhoisia ajatuksia ja olen viillellyt, mutta olen nyt lopettanut sen ainakin toistaiseksi. Mulla on usein myös sellaisia päiviä, jolloin musta ei tunnu miltään. Välillä on ihan sekava olo ja tuntuu, että ajatukset katoaa päästä.

Oon miettinyt, että mulla saattaisi olla jokin mielialahäiriö tai ahdistuneisuushäiriö, mutta ne oireet on suhteellisen lieviä eikä ne näy ulospäin, joten en ole ihan varma tästäkään asiasta.

Osa mun oireista voisi viitata persoonallisuushäiriöön tai kenties vaikka jonkinsortin skitsofreniaan, mutta en tiedä voiko niitä esiintyä autistisella ihmisellä. Sen tiedän, että oma itseni en ainakaan ole.

4

135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaipur

Nimimerkkisi on "Hulluko", mutta kirjoituksesi ei viittaa sinne päinkään !
      Erittäin fiksusti kirjoitat ja pohdit tilannettasi.
      Nauran joskus itselleni: jos alan nettiä tutkimaan, minulla olisi oireita ainakin sataan sairauteen !
      Monet mielialan vaihtelut ja erilaiset päivät kuuluvat normaaliarkeen, sen ei tarvitse olla mitään sairautta. Milloin ei tunnu juuri miltään ja milloin ahdistaa ja milloin on sekava olo syystä tai toisesta, ne ovat minulle ihan tavallisia päiviä. En ole huolissani.
      En väheksy oireitasi ollenkaan, päinvastoin, älä jää niitä miettimään yksinäsi !
      Olisiko joku taho, jossa voisit asiantuntijan (lääkäri, kouluterveyshoitaja) kanssa keskustella sinua mietityttävistä asioista ? Se olisi tärkeää !
      Saisit selvyyden ja rauhan ajatuksiltasi.
      Ehkä sinulla on vähän stressiä jostakin syystä ? Se vaikuttaa keskittymiseen ja asiat tuntuvat huolestuttavammilta kuin ovatkaan !
      Kaikkea hyvää sinulle !

• Hulluko

Saattaa olla, että johtuu stressistä ja varmaan myöskin väsymyksestä, kun en nuku tarpeeksi. Oon yrittänyt jutella psykologin kanssa mutta en osaa selittää asioita tarpeeksi ymmärrettävästi.

• Jaipur

Hei ! Luulenpa, että se ei johdu sinusta, jos et tule ymmärretyksi, näitä asioita on vaikea selittää ymmärrettävästi kelle vaan, jolla ei samantapaisia oloja ole ollut.
        Useimmat psykologitkin tietävät vain teoriassa minkälaisia toisten tuntemukset ovat. Harvoin heillä itsellään on samaa ollut ?
        Hyvä ja riittävä uni varsinkin on erikoisen tärkeää, aivot palautuvat stressin kuormituksesta ja muustakin. Virkeät aivot ajattelevat kirkkaammin !
        (Huonosti nukkuminen on yksi omista ongelmistani. Asiat valvottavat.
        Ajattelu tökkii päivisin, rasittuu aika vähästä, kun aivoasolut ei saa tarvitsemaansa palautumista eli hyvää unta)
        Yritetään ensi yönä nukkua hyvin ! Ja seuraavinakin…

• Näin.minä.uskon

Sinua vaivaa ennenkaikkea murrosikä. Se on vaikeaa niillekin nuorille joille ei ole mitään autismia diagnosoitu.
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Murrosikä#Murrosi.C3.A4n_ja_nuoruuden_psyykkinen_kehitys

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe