Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miks jotkut autistit puhuu kirjakieltä?

Hhjjjjjh

Kuulostaako se niiden mielestä hienolta vai eikö ne osaa puhua puhekieltä?

Itsekin oon autisti mutta puhun puhekielellä, koska omasta mielestäni se paljon helpompaa kuin kirjakieli.

6

1424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikkisopii

      Suvaitsevaisuutta ! Suomessa on sentään vapaus puhua, miten haluaa.
      Ei-autisteissakin on kirja- ja puhekieltä puhuvia.
      Pääasia, että ihmiset puhuu ! Tuppisuut on vaikeampia :)

      • Gthhhhjj

        Ei se kirjakielen puhuminen mua siis haittaa. Mun puolesta jokainen saa puhua miten haluaa. Ihmettelin vain.

        T: ap


    • seemmosta

      Yksilöitä ne autistiset siinä missä muutkin. Eiköhän se oo ihan sama miten puhuu, kunhan tulee ymmärretyksi ja saa ilmaista itseään

    • tahtoo-tietää--

      Muakin kiinnostaa, miks jotkut autistit kokee luontevammaksi puhua kirjakieltä. Onkohan aiheesta tehty mitään syitä selvittävää tutkimusta?

    • kenoo

      En aivan täydellistä kirjakieltä puhu, mutta kyllä yritän tietoisesti välttää slangisanoja. Ei sen vuoksi, että ne kuulostaisivat tyhmiltä, vaan siksi, että niiden käyttö vaihtelee erilaisten yhteiskunnan ryhmien välillä. Esimerkiksi vanhukset ei ymmärrä nuorison kielenkäyttöä.

      No, ehkäpä jollekin sosiaaliselle neurotyypilliselle nuorelle ihmiselle sitten ei tuota ongelmaa puhua kirjakieltä vanhuksille ja nuorisoslangia kavereilleen. Mutta esimerkiksi itselleni, sosiaalisesti melko kömpelölle henkilölle tämä on melko haastavaa. On siis helpompaa puhua kirjakieltä puhekielen sijaan, mutta miksi? Koska en pidä siitä että joudun selittelemään termejä kesken keskustelun. Mielestäni ne vievät huomiota itse puheenaiheesta, ja lisäksi en muutenkaan erityisemmin nauti sosiaalisista tilanteista, joten haluan mieluummin päästä nopeasti tilanteesta läpi.

    • Näin.minä.uskon

      Asiakeskeisyys ja vivahdetajun herkkyys lienevät yleisiä ominaisuuksia AS-ihmisissä. Sellaisille ihmisille kirjakielen puhuminen on luontevampaa kuin puhekielen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2173
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1829
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1565
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 60
      1396
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1319
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe