Miks jotkut autistit puhuu kirjakieltä?

Hhjjjjjh

Kuulostaako se niiden mielestä hienolta vai eikö ne osaa puhua puhekieltä?

Itsekin oon autisti mutta puhun puhekielellä, koska omasta mielestäni se paljon helpompaa kuin kirjakieli.

6

2022

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikkisopii

Suvaitsevaisuutta ! Suomessa on sentään vapaus puhua, miten haluaa.
      Ei-autisteissakin on kirja- ja puhekieltä puhuvia.
      Pääasia, että ihmiset puhuu ! Tuppisuut on vaikeampia :)

• Gthhhhjj

Ei se kirjakielen puhuminen mua siis haittaa. Mun puolesta jokainen saa puhua miten haluaa. Ihmettelin vain.

T: ap

• seemmosta

Yksilöitä ne autistiset siinä missä muutkin. Eiköhän se oo ihan sama miten puhuu, kunhan tulee ymmärretyksi ja saa ilmaista itseään

• tahtoo-tietää--

Muakin kiinnostaa, miks jotkut autistit kokee luontevammaksi puhua kirjakieltä. Onkohan aiheesta tehty mitään syitä selvittävää tutkimusta?

• kenoo

En aivan täydellistä kirjakieltä puhu, mutta kyllä yritän tietoisesti välttää slangisanoja. Ei sen vuoksi, että ne kuulostaisivat tyhmiltä, vaan siksi, että niiden käyttö vaihtelee erilaisten yhteiskunnan ryhmien välillä. Esimerkiksi vanhukset ei ymmärrä nuorison kielenkäyttöä.

No, ehkäpä jollekin sosiaaliselle neurotyypilliselle nuorelle ihmiselle sitten ei tuota ongelmaa puhua kirjakieltä vanhuksille ja nuorisoslangia kavereilleen. Mutta esimerkiksi itselleni, sosiaalisesti melko kömpelölle henkilölle tämä on melko haastavaa. On siis helpompaa puhua kirjakieltä puhekielen sijaan, mutta miksi? Koska en pidä siitä että joudun selittelemään termejä kesken keskustelun. Mielestäni ne vievät huomiota itse puheenaiheesta, ja lisäksi en muutenkaan erityisemmin nauti sosiaalisista tilanteista, joten haluan mieluummin päästä nopeasti tilanteesta läpi.

• Näin.minä.uskon

Asiakeskeisyys ja vivahdetajun herkkyys lienevät yleisiä ominaisuuksia AS-ihmisissä. Sellaisille ihmisille kirjakielen puhuminen on luontevampaa kuin puhekielen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6895
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3888
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3270
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2844
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2662
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2176
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      37
      2082
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2037
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      37
      1952
    Aihe