Lapset ja lapsenlapset

kolmassukupolvi

ovat tärkeitä elämässäni. Miesystäväni tajuaa, että melko usein on riennettävä nuoren perheen avuksi ja aikuinen jää toiseksi. Hänelläkin on tavallaan tarve auttaa sairaita, aikuisia lapsiaan. Itselläni ei ollut lainkaan apua oman perheen ulkopuolisista omaisista ja tajuan hyvin, että parikin tuntia apua on joskus todella tärkeää. Ystävissäni on lapsettomia ja heidän mielestään autan liikaa. Itse en ymmärrä, miksi telkkari hallitsee elämää.

16

246

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maamerk.ki

Yksilöllistähän se on, miten paljon tarvitsee tavata lapsiaan/lapsenlapsiaan. Rakastaa ja arvostaa voi heitä, ilman että tarvitsevat enää suoranaista apuani.

Toinen mummoista on hyvinkin riippuvainen, joka mielipaha on tyttärelle kerrottava, muillekin tavattaessa. Ei aikuisempi tytär häntä siitä moiti, tapansa kullakin joka heille sopii.

Toki ulkopuolinen voi ilmaista mielipiteensä vallitsevasta tilanteesta, kuunnella ja ajatella voi sitten itse hänenkin kannaltaan.

On olemassa sanonta, tehdä lapsilleen karhunpalvelus, tarkoittaen auttamalla asioissa, joissa nuoren olisi parasta osata itse järjestää elämänsä, mutta jotkut vanhemmat haluavat tehdä itsensä välttämättömiksi nuoren perheen arjessa. Elävät niinsanotusti lastensa kautta.
      Yleensä lapset sanoutuvat terveesti irti sellaisesta riippuvuudesta.

• kolmassukupolvi

En todellakaan halua olla liikaa lasteni elämässä, autan tarvittaessa. Huolieni kertomisessa olen muutenkin kriittinen, miksi kaataa liikaa toisten niskaan. Maantieteellistä etäisyyttäkin on niin paljon, etten kovin usein voi olla paikalla, kun ns omaakin elämää on, vaikka olenkin ainoa isovanhempi, joka voi auttaa. Tässä kesken viestin olin puhelimitse yhteydessä ja valoin uskoa pienten lasten vanhempaan, uupumus uhkaa. Lapseni eivät oleta, että aina olen käytettävissä.

• uusmummu

Lapsettomien ystävien kanssa voi keskustella,jos ongelma on heissä.Miesystäväsihän tuntuu ymmärtävän niinkuin oikein on.

• millä-matkustat
        kolmassukupolvi kirjoitti:

En todellakaan halua olla liikaa lasteni elämässä, autan tarvittaessa. Huolieni kertomisessa olen muutenkin kriittinen, miksi kaataa liikaa toisten niskaan. Maantieteellistä etäisyyttäkin on niin paljon, etten kovin usein voi olla paikalla, kun ns omaakin elämää on, vaikka olenkin ainoa isovanhempi, joka voi auttaa. Tässä kesken viestin olin puhelimitse yhteydessä ja valoin uskoa pienten lasten vanhempaan, uupumus uhkaa. Lapseni eivät oleta, että aina olen käytettävissä.

"Maantieteellistä etäisyyttäkin on niin paljon,"

Taisi miehesi kirjoittaa tänne aiemmin, että olet halukas auttamaan tyttäresi perhettä, vaikka matka on pitkä. Vihdoin siis olet saanut luvan mennä avuksi.

• kolmassukupolvi

Taas yksi, joka luulee tietävänsä asioistani enemmän kuin minä itse. Miten voi pilvien päältä viestitellä?

• millä-matkustat
        kolmassukupolvi kirjoitti:

Taas yksi, joka luulee tietävänsä asioistani enemmän kuin minä itse. Miten voi pilvien päältä viestitellä?

"Miten voi pilvien päältä viestitellä?"

Siis aviomiehesi on kuollut ja nyt elät miesystäväsi kanssa ja teillä on molemmilla lapsia edellisestä avioliitosta, vai kuinka?

Kysymykseeni, oliko teillä joskus siitä auttamisesta erimielisyyttä jätit vastaamatta.

Itselleni ei ole tullut mieleenikään, ettenkö auttaisi lapsiani, mutta toinen asuu ulkomailla lapsettomana, mutta tämä, joka on sentään Suomessa, niin autan aina, enkä todellakaan kuuntele toisten neuvoja siihen, en edes mieheni, saati muiden "telkkarin katselijoiden".D

Oma äitini ei voinut auttaa minua kotiini, koska hänellä oli karjaa hoidettavana, mutta ikuisesti kiitollinen olen hänelle, että aina lapseni saivat tulla hänen luokseen, kunhan vain "kynnellekykeni"ja nehän kykeni, koska mummilassa oli niin hauskaa elukoiden kanssa ja pappa vei heitä ongelle ja saareen retkelle moottoriveneellä!D

Sitä minä en ymmärrä, että teet tällaisesta asiasta sellaisen "numeron", että oikein aloituksen teit lapsettomista ja telkkarin katsojista? Häiritseekä he sinua jotenkin?

Niin ja millä matkustat ja paljonko on kilometrejä, koska ei se voi olla lähijuna matkan pituudesta johtuen.

• kolmassukupolvi

Vanha mikä vanha, viestitkin vanhenevat. Minusta on epäkohteliasta, jos vaan katsellaan telkkaria, jos joku tulee vierailulle. Olkoon sitten lapsellinen tai lapseton. Oma äitini ja anoppini kuolivat odottaessani kuopusta, itse hoidin lapseni, en voinut esim. lähettää mumilaan. Täällä ihmetellään, ettei aloituksia tule. Jos jotain epätavallista kirjoittaa, niin ryöppy tulee niskaan. Autolla ajelen 40000 km vuodessa. Hyvää äitienpäivää, vietän sitä lapsenlapseni kanssa emmekä katso telkkaria.

• haiskahtava-aloitus

Hiiteen sellaiset miesystävät ja muutkin ystävät, joilta pitää lupia kysellä lastensaperheiden auttamiseen. Ihan kuin olisit joku ystäviesi elämän keskipiste, jotka on mustasukkaisia seurastasi. Olisiko niin ettäpelkäävät sinun tuhlaavan jopa rahojasi lastesi hyväksi ja itse voivat vähemmän sinua hyväksikäyttää.Kaikenlaisista asioista sitä tullaankin palstoille tärkeilemään ja muka neuvoja kyselemään. Haisee koko aloitus tunkkaiselta.

• kolmassukupolvi

Yritän yleensä nähdä myönteistä ihan missä vaan. Nyt taitaa bumerangi ponnahtaa omaan elämään. Hyvä on olla miesystävän kanssa, hyvä myös vuorollaan lasten kanssa. Voi vain toivoa, että muillakin olisi tuoksuvia hetkiä.

• novoivoi

Jos kaikki on ok, miksi tänne tulee itsestäänselviä asioita riitauttamaan. Aloittaja halusi lapsettomat ystävät leimata ymmärtämättömiksi ja kyllä siinä korostuu tuo oma keskipisteenä olon pyrkimys. Ei ketään normaalia ihmistä ihmetytä, jos aikaa antaa omalle jälkikasvulleen. Nuo kirjoituksesi ei osoita myönteistä ajattelua , itsetehostusta kylläkin.

• kolmassukupolvi

Täällähän löytyy asiantuntijoita joka lähtöön, asiallista keskustelua ei synny mistään asiasta. Ja lähtöpassit saa , jos harvoin täällä käyvänä jostain tekee aloituksen. Taannoin yksi aikakauslehti järjesti kyselyn ja enemmistö vastaajista oli sitä mieltä, että isovanhempien on pakko ottaa lapsenlapset hoitoon vaikkapa ennalta sopimatta. Minusta asia ei ole näin, vaan asioista sovitaan ja isovanhemmilla on oikeus omaan elämään. Kettuilu synnyttää uutta kettuilua totesi joku julkkis hiljattain.

• Minäkinsanon

Kyllä täällä kirjoittavat osaa sopia suoraan asiansa lasten kanssa, ei tarvitse lehdistä eikä palstaneuvojilta ohjeita lukea. Mitäs tänne änkeät kun täällä ei osata sinulle mieleen vastata. Tunnut olevan hyvin perillä joka ketjusta.

• kolmassukupolvi

Suoraan voisivat täällä valtataistelua käyvät sopia asiansa. Ketjuja en ole availlut aikoihin, mutta ei liene tyyli muuttunut. Kyllä esille ottamani asia on ihan yhtä hyvä kuin muutkin, ehkä joitakin parempikin. Mutta eihän täällä aseteta arvojärjestykseen henkilöitä, ei asioita? En halua, että minulle imarrellaan, voi olla ihan asiallisesti muuta mieltä. Aika paljon oli joskus kritiikkiä siitä, ettei ole mitään uutta.

• kolmassukupolvi kirjoitti:

Suoraan voisivat täällä valtataistelua käyvät sopia asiansa. Ketjuja en ole availlut aikoihin, mutta ei liene tyyli muuttunut. Kyllä esille ottamani asia on ihan yhtä hyvä kuin muutkin, ehkä joitakin parempikin. Mutta eihän täällä aseteta arvojärjestykseen henkilöitä, ei asioita? En halua, että minulle imarrellaan, voi olla ihan asiallisesti muuta mieltä. Aika paljon oli joskus kritiikkiä siitä, ettei ole mitään uutta.

Tämä oli todella hyvä aloitus ja ajankohtainen.
        Sinä aloittajana kuljetit ketjua hyvin.Kirjoitit selkokielellä,mitä teillä tämä perheelämä pitää sisällään.
        Älä katkeroidu,saa voimaa näistä eriävistä mielipiteistä Hyvää Äitienpäivää! Sinulle

• 11...3

Vähän samanlainen tilanne on kuin aloituksessa. Miesystävä ei erityisemmin pidä meikäläisen lapsenlapsista.

Onneksi (puoliso)mies on näiden lapsenlastensa kanssa hyvää pataa.

• kolmassukupolvi

Väärin ymmärretty. Miesystäväni ymmärtää hyvin, että useimmiten priorisoin lapsenlapset. Aikaa on, kunhan sovitellaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      169
      1653
    2. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      107
      959
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      81
      776
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      653
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      447
    10. Missä näet kaivattuasi?

Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe