Tolokutonta

Tolokku-

Noin vuosi sitten ruvettiin viljelemään ilmausta tolkun ihminen, tolkun mies.

Täällä Kainuussa tuo muoto "tolkun" ihmetyttää.

Täällä sanotaan tolkku mies tai mieluummin "tolokku".

Tolkun mies olisi kainuulaisten mielestä naimisissa jonkun tolkun kanssa.

23

602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ramoona_

      Presidentti Niinistö lanseerasi tolkun ihmiset maltillisuuden, järkevyyden malliksi.
      Tolkku tarkoittaa järkeä, on järki-ihmisiä ja tolkkuihmisiä. On kelpo miehiä ja tolkku miehiä. Meillä päin sanottiin myös, että jos jonkun puhe oli sekavaa, siitä ei saanut tolkkua.

      Kunto on myös etunimi. Vitsin mukaan isä antoi pojalleen nimen Kunto, koska hän tahtoi varmistaa, että häntä voidaan sanoa Kunnon isäksi.
      Koska on kunnon mies, sen mukaan voi sanoa tolkun mies tarkoittamassa tolkullista miestä itseään.
      Tolkun vaimona on hyvä olla, ajatteli sen miten päin hyvänsä...voi olla itse tolkku tai miehenä on tolkku.

      :)

    • Kyllä tuo Ramoonan käsitys asiasta on kohdallaan. Tolkun ihminen on järkevä.

      Sanonta menettää tolkkunsa tarkoittanee. myös ns. sammumista.

      • puskamummo222

        Moni asia voi sammua, muukin kuin ihminen. Ruuneman, kuinka monta asiaa ideoit, jotka voivat sammua tai jotka voi sammuttaa.


    • jjoutava

      Veljeni vaimo kyseli noin siiskuuspuolikymmentä v. sitten pojastani, että miten hänellä menee. vastasin poika talon rakensi ja muutenkin pojan perheellä hyvin menee."Herranenaika, on se sitte tolokun poika se Jamppa"

      • jjoutava

        Äkkäsin. Siis minun poika =tolokun poika. jjoutava onkin oikeastaan tolokku. ;)


    • Entäs oottako te tolkun miehet ikuna joutuneet tolkuttamaa (sav. tolokuttammoo) jollekin tollolle tolkuttomalle jottain?

      • jjoutava

        Tollo tolokuton joudutaan siis ohjaamaan tolokkuunsa.


      • Kyllä tolkuttomuuksille voi hyvin nauraakin joskus.
        Tolkuttoman hyvää kukkakaalia tässä nautittuani, mä lähden stadiin 🎵
        Jotakin tolkkua pitää elämässä sentään olla
        🐦


      • Rammoona_

        Nyt pitänöö antoo Katleijjalle nääte meijjän savosta. Itämurteijjen aluve on niin luaja, etten mäne väettämää, etteikö tuollastakkii Katleijjan ehottammoo "tolokuttammoo" jostai löytyis. Tolokuttamo taetaa kylläkii olla paekka, jossa tolokutettaan.
        Rammoonan tappaan : Outtako työ tolokun miehet ikinä joutunna tolokuttammaa jollennii tollolle tolokuttomalle jottain.

        Harald Hirmunen on muuten savoksi Tolokun Viikinki.


      • kattleija

        Kuule Ramoona itsestänikin tuntui tuo muoto tolkuttammoo väärältä, myö karjalaisetkin sanotaan tolkuttammaa.


      • kattleija kirjoitti:

        Kuule Ramoona itsestänikin tuntui tuo muoto tolkuttammoo väärältä, myö karjalaisetkin sanotaan tolkuttammaa.

        "myö karjalaisetkin sanotaan tolkuttammaa."

        Ramoonan näkemykseen minäkin liityn, että tolokuttamaan joutuu, jos vastapuoli ei ymmärrä asiaa.

        Mites olisi Turuksi Harald Hirmuinen? No tietenkin, "niin pal kauhia"!

        No, saatiimpas tänne nyt murteiden sanonnan erimielisyys, siis ei mikään riita todellakaan, mutta niin on pienet nämä murre alueiden rajat.

        Paikallis-lehdestä minäkin luin jutun, jossa "ruodittiin" Suomen-kielen syntyä ja jäi vain mieleeni, että "ammoin" esim. Iisalmelaiset ja Raumalaiset eivät ymmärrä toisiaan!D

        Ei ne ymmärrä vieläkään, jos omaa murrettaan puhuvat.


      • evpm

        tolkku sanonta on joka tekee ja hoitaa asiat.


    • 21--11

      Lapsuudesta jäi mieleen ilmaisu tolokuton mullikka.

      • lapanenll

        Juosko se mullikka laitumella niin lujaa ja ympyrrää ettei ennää tienny tolkkuaan.


    • monisäikeinen_juurakko

      Juu, suomalaiset ovat geneettisesti hyvin sekalainen seurakunta. Täällä on paljon erilaisia heimoja. Suomen kieltä alettiin kirjoittaa Turussa noin 500 vuotta sitten. Koska sitä kaikki eivät ymmärtäneet, alettiin mukauttaa kieltä. Eturintamassa oli Elias Lönnrot. Syntyi yleiskieli, joka on poliittinen luomus - tekemällä tehty.

    • häävin.yks.vastine

      On kai sitä tolokkua käytetty murreilmaisuna jo ruotsinvallanaikana ja paljon kauemminkin.

    • kattleija

      Tolkku/tolokku
      "Kotimaisten kielten keskuksen sananparsikokoelma sisältää laajan valikoiman suomalaisia sananparsia, joita ylioppilasosakunnat keräyttivät eri pitäjien murteista 1930-luvulla. Kokoelmassa on käsin kirjoitettuja lippuja yli 1,4 miljoonaa.

      Tolkku-sanan sisältäviä sananparsia kokoelmassa on muutamia, esimerkiksi nämä: Tul’ tolokku talakkunasta. Tolkku pois ko Polselän loholt. Pitää tolku ottajal olla, jos ei sit kerran antajal.
      (tässä jo kolme muotoa ..tolkku, tolokku js tolku)

    • tolokuttomasatilasa

      Eihä tuon äijän puhheesta saa mittään tolokku.
      Tolokku meni ko iski päänsä kivveen.
      Voi mahoton, oliko sillä mittään tolokkua ko tuon akan otti.
      Tolokuttomasa tilasa ne on ollu molemmat, häkkää saivat.

    • Anonyymi

      Up

    • Anonyymi

      Tolkku on kateissa joltain.

      • Anonyymi

        Tolkkua ja maalaisjärkeä tarvitaan ja kaivataan yhä hartaammin kaikkialla.


    • Anonyymi

      Mielenkiintoista.

    • Anonyymi

      On aivan tolkutonta hallituksen mollaamista palstalla, täyttä propagandaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      180
      1216
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      79
      1052
    3. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      853
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      76
      830
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      82
      757
    6. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      744
    7. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      109
      695
    8. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      114
      593
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      47
      580
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      18
      548
    Aihe