Lasteni nimissä oli kaksi Saunalahden kuukausimaksutonta liittymää. Minulla oli laskujen kanssa maksuvaikeuksia ja maksoin laskun A niin myöhässä että liittymät suljettiin. Lasku B oli jo ennättänyt tulla ja myös sen maksoin myöhässä. Missään vaiheessa en pyytänyt avaamaan liittymiä uudelleen, koska tiesin avaamisen olevan maksullista.
Tällä viikolla minulle tuli lasku jossa laskutettiin tekstiviestejä 0,18e arvosta ja 4 kertaa liittymän uudelleenavaus, YLI 7 EUROA KPL!!!!
Reklamoin laskusta internetin kautta ja äsken sain vastaukseksi että liittymät avataan automaattisesti kun lasku on maksettu!! Tälläistä käytäntöä ei kuitenkaan sopimusehdoissa lue!! En aio maksaa palvelusta jota en ole tilannut.
Olenko oikeassa jos väitän ettei teleoperaattori voi toimittaa minulle maksullista palvelua jos en sitä itse tilaa?
Onko operaattorien kilpailu mennyt niin kovaksi että millä tahansa asialla yritetään rahastaa?
liittymän uudelleenavaus
10
3672
Vastaukset
- Paskamäihä
taas meni laajakaista kaapeliyhteys kiinni kun en ollut maksanut laskua tiukan tilanteeni vuoksi, vaan ajattelin että olkoot kiinni vähän aikaa ja maksan sitten kun saan rahaa.
Olipa yllätys suuri kun postiluukusta pamahti monen sadan euron lasku kaapelimodeemista. Olisi pitänyt modeemi palauttaa määrätyn ajan kuluessa. Ainut keino olla maksamatta laskua oli kuulemma että avaan heidän liittymän uudestaan. Eli tästä hyvästä tuli avausmaksut sitten uudestaan mutta modeemia ei onneksi tarvinnut maksaa.
Eli kannattaa maksaa ne laskut ajallaan ja jos ei maksa ni turha mutista. Maksa ne laskut kiltisti äläkkä ole tyhmä.- alkuper
En tosiaankaan maksa kun en ole mitään liittymän avausta tilannutkaan.
- laki määrää
Kuluttajavirasto:
-clip-
Lasku on maksettava eräpäivänä. Kuluttaja on täyttänyt maksuvelvollisuutensa, kun lasku on maksettu eräpäivänä. Poikkeuksena tästä pääsäännöstä on velan esim. pankkivelan, maksu. Velka on maksettava niin ajoissa, että se on velkojan tilillä eräpäivänä.
Kuluttaja rikkoo sopimusta, jos maksaa laskun eräpäivän jälkeen.
-clip-
viestintämarkkinalaki
-clip-
73 §
Liittymän sulkeminen ja käytön rajoittaminen käyttäjästä johtuvasta syystä
Teleyrityksellä on oikeus rajoittaa puhelinverkon liittymän käyttöä tai sulkea se, jos käyttäjä ei ole maksanut erääntynyttä maksua.
-clip-
74 §
Suljetun liittymän avaaminen
Teleyrityksen on käyttäjän pyynnöstä avattava 73 §:n nojalla suljettu puhelinverkon liittymä tai poistettava käyttörajoitus heti, kun käytön rajoittamiselle tai liittymän sulkemiselle ei enää ole perustetta.
Teleyrityksellä on oikeus periä kohtuullinen maksu liittymän avaamisesta ja käyttörajoituksen poistamisesta.
-clip-
Kun olet sopimuksen allekirjoittanut niin olet sitoutunut laskut maksamaan eräpäivänä. Jos laskua et maksa eräpäivänä syyllistyt sopimusrikkomukseen.
Sitoudut samalla myös maksamaan operaattorin hinnastossaaan määrittelemät maksut. Viestintämarkkinalain 74§ pykälä velvoittaa operaattorin avaamaan liittymän heti kun sulun peruste poistuu. Kun olet laskun maksanut niin peruste on poistunut ja liittymäsi avattu, tästä operaattori saa veloittaa hinnastonsa mukaisen maksun. Sinun olisi pitänyt operaattorille ilmoittaa että et halua liittymää avattavan. Silloin liittymä olisi pysynyt suljettuna sinun pyynnöstäsi. Suljettuna olevasta liittymästä veloitetaan kuukausimaksu jos sillä sellainen on. Toinen vaihtoehto on irtisanoa liittymä. Laissa on määritetty 2 viikon irtisanomisaika. Jos olet liittymän irtisanonut ja laskun maksanut ennenkuin irtisanomisaika on mennyt niin liittymä avataan ellet ole erikseen pyytänyt ettei liittymää avata.
Rahastuksesta tässä ei ole kyse vaan sinun itse aiheuttamasta maksujen laiminlyönnistä.
Yleensä laskujen viivästyessä voi maksusta neuvotella laskuttavan tahon kanssa kunhan ottaa yhteyttä ajoissa. Luonnollisesti tietyissä rajoissa, yrityksethän eivät ole hyväntekeväisyys tai luottolaitoksia. Tai oikeastaan matkapuhelinliittymä sopimus on luottosopimus, jos laskutetaan käytön jälkeen. Jokainen puhelu soitetaan "velaksi". Tähän perustuu se että operaatori voi pyytää esim. vakuutta ennen sopimuksen hyväksymistä. Prepaid-liittymät ovat sitten asia erikseen.
Asiaahan voi ajatella toisinkinpäin. Kuinka kauan itse tekisit töitä yrityksessä, joka ei sinulle maksaisi palkkaa sovittuna tilipäivänä eikä olisi tietoa milloin palkka maksettaisiin vai maksettaisiinko koskaan? Menisitkö töihin tunnollisesti joka aamu ja tekisit työsi, jos et olisi yrityksestä palkkaa saanut esim. kuukauteen tai kahteen?- käyttäjän pyynnöstä
Teleyrityksen on käyttäjän pyynnöstä avattava 73 §:n nojalla suljettu puhelinverkon liittymä tai poistettava käyttörajoitus heti, kun käytön rajoittamiselle tai liittymän sulkemiselle ei enää ole perustetta.
Tässähän sanotaan KÄYTTÄJÄN PYYNNÖSTÄ AVATTAVA - laki määrää
käyttäjän pyynnöstä kirjoitti:
Tässähän sanotaan KÄYTTÄJÄN PYYNNÖSTÄ AVATTAVAtai poistettava käyttörajoitus heti, kun käytön rajoittamiselle tai liittymän sulkemiselle ei enää ole perustetta.
Kun raha saunalahden tilille on tullut ja laskulle kirjattu niin peruste on poistunut ja liittymä avattava heti. Saunalahti ei saa pitää liittymää enää suljettuna. - nuotiopiiri
laki määrää kirjoitti:
tai poistettava käyttörajoitus heti, kun käytön rajoittamiselle tai liittymän sulkemiselle ei enää ole perustetta.
Kun raha saunalahden tilille on tullut ja laskulle kirjattu niin peruste on poistunut ja liittymä avattava heti. Saunalahti ei saa pitää liittymää enää suljettuna.kyllä säkin liittymäs oot valinnu, eikö mitään muuta merkkiä ollu, vai menitkö vanhanaikaiseen....
- laki määrää
nuotiopiiri kirjoitti:
kyllä säkin liittymäs oot valinnu, eikö mitään muuta merkkiä ollu, vai menitkö vanhanaikaiseen....
Laskun perimiskäytännöt ja sulut/avukset ovat hyvin samankaltaisia. Kaikki operaattorit lähettävät laskun, maksukehoituksen. Sulkevat liittymän jos laskua ei ole maksettu. Avaat kun lasku maksettu ja ottavat siitä maksun kukin hinnastonsa mukaan. Siirtävät loppujenlopuksi saatavat perintätoimistolle, oikeuteen ja voudille tarvittaessa. Niin Saunalahti, Sonera, Elisa, Dna ja muut.
Tiedoksi jos et maksa yhtiövastiketta/vuokraa, sähkölaskua, yms. laskua. Niin saat maksukehoituksen laskusta. Sen jälkeen "lennät" asunnosta pihalle, sähköt katkaistaan yms. ja laskut perintään.
- täti tomera
Voi että mikä Jurpo olet! Jos ne on kuukausimaksuttomia niin ota simmit pennuilta talteen niin ei haittaa vaikka liittymät on auki. Ja jos ei ole varaa niin älä ihmeessä avaa niitä liittymiä laisinkaan - se on kuule kaikille helpompaa. Saunalahden menettelyssä ei ole huomauttamista, mutta sinä et saa edes lapsiasi kuriin!
- joku vaan
Voi miten tyhmiä tuulipukutätejä voikin olla liikkeellä!
Onneksi sulla on tieto ja viisaus kaikesta mikä liittyy minun lasteni kasvattamiseen. Sanoin että laskut olivat maksamatta, en sanonut miksi tai kuinka suuria ne olivat. Laskujen maksamatta jättämisellä ei ollut mitään tekemistä sen kanssa miten lapseni puhelinta käyttävät.
Minua kuitenkin lohduttaa tieto siitä että täti tomera elää elämänsä oikein. Hän viuhtoo läpi elämänsä tuulipuku kahisten ja kolme kuukautta vanha permanentti päässä sojottaen. Mutta hän on oi, niin oikeassa! Vahingoniloisena hän voi nytkin tuomita lasteni kasvatuksen, minun rahan käyttöni ja samalla tuntea suurta ylemmyyttä itsestään! Varmaan tuntuu mahtavalta! - xxx
joku vaan kirjoitti:
Voi miten tyhmiä tuulipukutätejä voikin olla liikkeellä!
Onneksi sulla on tieto ja viisaus kaikesta mikä liittyy minun lasteni kasvattamiseen. Sanoin että laskut olivat maksamatta, en sanonut miksi tai kuinka suuria ne olivat. Laskujen maksamatta jättämisellä ei ollut mitään tekemistä sen kanssa miten lapseni puhelinta käyttävät.
Minua kuitenkin lohduttaa tieto siitä että täti tomera elää elämänsä oikein. Hän viuhtoo läpi elämänsä tuulipuku kahisten ja kolme kuukautta vanha permanentti päässä sojottaen. Mutta hän on oi, niin oikeassa! Vahingoniloisena hän voi nytkin tuomita lasteni kasvatuksen, minun rahan käyttöni ja samalla tuntea suurta ylemmyyttä itsestään! Varmaan tuntuu mahtavalta!Vittuako täällä valitat avausmaksuista jos et itse ole laskujasi maksanut. Olet tehnyt sopimuksen operaattorin kanssa ja se SITOO myös sinua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663362Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433157Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1202610- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851465- 391320
- 821179