16 vuotta vanha konesaumakatto vuotaa milloin mist

Pressuavintille

Aluksi aluskatteessa oli vain mustia pilkkuja siellä täällä. Syyksi epäiltiin huonoa tuuletusta vaikka lappeet ovat auki, kärkikolmio on auki ja katolle vie putki, talo on rivitalo joten putki on korvaamassa toisen pään kärkikölmiota.

Vuosien mittaa ilkeät mustat jäljet ovat lisääntyneet. Näyttäisi siltä, että sijoittuvat pääasiassa naulojen ympäristöön ja niistä matkaa jatkaneena. Aluskatteen virkaa esittävät ruodelaudat jotka ovat iloisesti vierivieressä. Kondensoitumista esiintyy myös. Olen kuitenkin sitä mieltä että jäljet johtuvat vuotavasta katosta eikä siinä määrin vain kondensoitumisesta, koska naapureilla on samanlaiset tuuletukset. Viime kesänä asennettiin lumiesteet auringon puolelle, eli tilanne on pahentunut koska nyt lumi jää makaamaan.

Samalla puolella ovat ruodelaudat mustuneet lappeiden kohdasta missä on pahvit estämässä lumipyryn laskeutumista villoille.

Nyt kävin vintillä ja löysin uuden märän kohdan josta oli tippunut vettä ekovillalle. Otin märät villat pois ja laitoin suojan alle. Jostain olen kuullut, että vaikka ekovilla kastuisikin, niin nissä on harvoin homekasvustoa.

Muiden asuntojen katot ovat ohan ok, meidän kohdalla on silmin nähtäviä kohtia, missä on eri väri kuin muualla katolla, ihan kuin tekijä olisi vaihtunut kesken.

Onko tällaiselle alinperin päin p* tehdylle katolle mitään tehtävissä?

Laskurin mukaan 65m2 katolle tulisi hintaa kolmella läpiviennillä 12 000 (kallista) en usko että naapurit suostuvat että kattoa lähdettäisiin nyt jo korjaamaan kun käyttöikää pitäisi olla jäljellä vielä 30 vuotta.

Voi auttakaa toista mäessä, ammattimiehiä on vaikea saada paikalle arviomaan tilannetta.

4

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • normaalia

      Ihan normaalilta kuulostaa. Vettä pitävä alukate tosiaan olisi tarpeen, koska pellin alapinta kondesoi. Se toinen, tyypillinen juttu, on vuoto saumoista, jos katolle muodostuu padotusta - katto ei kestä vedenpainetta. Vahoissa taloissa voi tulla jääpato kylmälle räyställe, kun taas ullakon kohdalta lumi tuppaa sulamaan huonon eristyksen vuoksi. Tässä padotusta tulee lumiesteen kohdalle

    • Peltikatoton

      Pelottava asia. Toivotaan parasta.

    • dcvdv

      On tuolla katolla jo ikää paljon, joten on uusimisen tarpeessa.
      Itsellä vuoden vanhempi tiilikatto joka on hämeen laaturemontin mielestä vaihtokunnossa. Hintaa n 100€/neliö.

    • Ettäsellaista

      Hämeen laatu tarjosi kaverille kattoremonttia kaksi vuotta vanhalle konesaumakatolle

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      424
      1839
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      189
      1491
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1411
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      163
      1372
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      980
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      923
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe