Sole Mini17 starttivaikeuksia

OSoleMini

Moottori käynnistyi ja kävi viime kesän todella hyvin, mutta alkusyksystä tuli ongelmia. Toinen pytty syttyi aika pian mutta ei jaksanut pitää käynnissä . Toinen syttyi ja kone jäi käyntiin vasta kun olin startannut viisi-kuusi pitkää starttia. Lämmennyt kone starttasi kyllä välittömästi ja kävi tasaisesti.

Mitäs palstan diesel-tuntijat sanoo todennäköisimmäksi syyksi?

20

2547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MoottoreitaKorjannut

      Moottorisi venttiilit vuotaa, joka voi johtua huonosta/väärästä talvisäilytyksestä
      tai ei ole huolehdittu venttiilien säädöistä. Nämä viat on olleet useissa moottoreissa ylesimmät viat ja aiheuttaa huonon ja hitaan käynnistymisen.

    • ariel371

      Koska kone käynnistyttyään pysyy käynnissä, on vika hiukan hankala etsiä. Saattaa olla että ilmaa pääsee stopissa systeemiin, startissa se lähtee ensin toisen sylinterin syöttölinjasta pois ja lopulta toisestakin. Vuoto ei ole iso, kone ei silloin käynnistyisi tai jäisi käyntiin kunnolla kuten nyt tapahtuu.

      Voisit nyt talvella jo kokeilla systeemin ilmaamista. Tiiviiseen polttoainelinjaan ei pitäisi olla tullut ilmaa edes pitkässä stopissa. Löysää hiukan ilmausruuvia suodattimen päältä samalla jo pumpatessasi sormipumpulla. Ruuvista pitäisi tulla pelkkää naftaa, ei kuplia joukossa. Jos kuplia on, tai ensin tulee aikansa pelkkää ilmaa, tutki ensin hienosuotimen kireys/tiiviste. Vuoto tuskin on etäällä koneesta, kone ei kävisi ollenkaan, ainakaan kunnolla kuten nyt.
      Vedeneroittimen maljan pohjaruuvin o-rengastiiviste ja sen vuoto on yksi jokerikortti. Seisovassa tilanteessa sieltä voi tulla just sen verran ilmaa että käy noin.
      Lopussa ilmaa kunnolla ja sulje ilmaruuvi samalla edelleen pumpaten. Ensimmäinen starttiyritys voi olla pettymys, kestää taas. Mutta tovin käytyään ilmat katoavat syöttöputkistakin ja seuraava startti on ongelmaton.


      Jos kaikki tämän osalta on ok, ime mahdollinen vesi pois tankin pohjalta. Perämoottorin kumipallopumppu letkuineen on hyvä siihen. Ota aine talteen läpinäkyvään pulloon ja pian näkyy asettuuko sen pohjalle vettä. Jos vettä on, jatka noin kunnes saat puhtaan näytteen. Sen jälkeen, sanokaa mitä sanotte, prosentin seosmäärän edestä kaksitahtiöljyä tankkiin sekaan. Se oikeasti jeesaa jatkossa vaikka tekisit niin vain kerran vuodessa/parissa.

      Väsyneenä sekavaa sepustusta, mutta noilla eteenpäin. Tsemppiä!

    • Ostin SoleMini 26:n (muuten sama kuin Sinulla, 1 pytty vain enemmän) vuonna -90. Muutaman vuoden kuluttua alkoi olla käynnistysvaikeuksia johtuen siitä että hehkuvirta kulki suoraan virtalukon ja tarkkailukierukan kautta. Siitä kierukastahan tämän vian huomasikin kun se ei meinannut kunnolla hehkua. Vika oli siinä ettei virtalukko kestänyt pitemmässä juoksussa hehkuvirtaa. Laitoin virtapiiriin jämäkän kytkentäreleen jota ohjattiin alkuperäisellä johdotuksella. Nyt ei tietysti hehkukierukka näyttänyt mitään, aika piti arvioida mutta hyvin pelasi. Sole siirtyi myöhemmin (vuotta en tiedä) myöskin relesysteemiin. Sinun koneessasi on kylläkin yksi hehku vähemmän ja siis virta pienempi. Nämä ovat etukammiokoneita ja tarvitsevat hehkutusta. Mikäli olen oikein käsittänyt tätä kammiotyyppiä ei edes saisi käynnistellä ilman hehkutusta, sanovat että kanniot saattavat haljeta, tiedä sitten.
      Mitä siihen polttoainepuoleen tulee nämä eivät ole erityisen herkkiä ilmavaivoille koska käytössä on yksinkertainen mutta tehokas automaatti-ilmaus. Siinä suodattimen kannessa on liitoksessa pieni vuotohaara paluupuolelle, sinne ne pienet ilmakuplat vilahtavat.

    • OSoleMini

      Kiitos kaikille kommenteista. Enpä osannut ajatella noin laajasti. Pitänee nyt katsoa kaikki paikat kertaalleen läpi.

      Tuo ilmiön yht'äkkisyys viittaa mielestäni johonkin muutokseen ja aloitan, kunhan keli vielä lämpenee, hehkutulpista.

      • MoottoreitaKorjannut

        Kertomasi perusteella olen edelleen sitä mieltä että moottorissasi on heikot puristukset molemissa tai toisessa sylinterissä enemmänkin, olen useita venedieseleitä joutunut korjaamaan ja niissä kaikissa on venttiilin lautaset tai istukkapinta päässyt ruostumaan koloille koska talven ajaksi tai muulloin pidemmän käyttämättömyyden aikana on jäänyt joku venttiili auki ja niitä ei ole suojattu millään suojaöljyllä pysäytettäessä.

        Helpoiten saat jonkin verran kokeiltua ja varmistaa tätä epäilemääni venttiilivikaa kun pyörität moottoriasi käsikäytöllä niin nopeaan kuin voit ja kuuntelet kuuluuko puritustahdin aikaan suhinaa imu-tai pakosarjaan niin silloin venttiilit vuotaa,
        jos näin on niin kansi/kannet auki ja venttiilityöt kunnolla tehtäväksi ja moottorisi on kuin uusi puristusten osalta.

        Tietysti heikkoon puristukseen voi myös olla syynä että joku venttiili "kantaa" elikä ei pääse sulkeutumaan jos ei ole huolehdittu oikeista venttiilien välyksistä, ja silloinkin kuuluu pyörittäessä ilman suhinaa imu-tai pakosarjaan, kannattaa sitten säätää venttiileille oikeat välykset jos joku venttiili on kantamassa ja tämän jälkeen kokeilla käynnistyvyyttä.
        Kunnossa oleva dieselmoottori pitäisi yleensä käynnistyä n.2...3 sekunnin aikana.

        Tällainen helppo käsin pyöritystesti on hyvin vaivaton tehdä ennen noita muiden mahdollisten vikojen työläämpää selvittämistä.


      • OSoleMini

        Edellisessä veneessäni oli Bukhin diesel ja siinä käsiveivi ja puolipuristin. Sen pyörittäminen oli helppoa, Solen ei. Vai mitä tarkoitit käsin pyörittämisellä?


      • MoottoreitaKorjannut
        OSoleMini kirjoitti:

        Edellisessä veneessäni oli Bukhin diesel ja siinä käsiveivi ja puolipuristin. Sen pyörittäminen oli helppoa, Solen ei. Vai mitä tarkoitit käsin pyörittämisellä?

        Juuri tätä että pyörität moottoriasi jollain muulla tavoin kuin käynnistinmoottorilla koska se pyörittää sitä liian nopeasti että ehtisit kuulla mahdollisesti vuotavien venttiilien antaman äänen, "tuhisevan" ilmavuodon. Tietysti ei sa käyttää puolipuristusta, koska sehän päästää painetta vähemmäksi sylintereistä, yleensä estäen venttiilien sulkeutumisen ja silloin et kuule vuotaako venttiilit.

        Jos tuossa Sole moottorissasi on jonkinlainen puolipuristus laitteisto niin tietysti senkin kuntoisuus pitäsi tarkistaa ettei se vuoda ilmaa pois puritustahdin aikana ja silloin moottori tietysti on huonosti ja hitaasti käynnistyvä.


    • Hehkutulppien pikatarkastus on helppoa lasertähdätyllä infrapunalämpömittarilla. Kylmästä koneesta mitataan joka tulpan runko-osan lämpötila. Sitten hehkutetaan muutama kerta ja mitataan uudestaan. Eihän se lämpötilaero ehjässä tulpassakaan suuri ole mutta sen kyllä huomaa.

      • OSoleMini

        Hyvä neuvo!


    • kivatietää

      Kun vika sitten selviää olisi hyvä jos kertoisit siitä täällä.

    • kubota330

      Vaikuttaisi siltä että järjestelmä saa ilmaa jostain. Tarkasta ensin suodattimen tiiveys ja vedenerottajan tiiveys plus letkuliitokset ennen kuin alat turhaan moottoria purkamaan. En usko että on kysymys mistään vakavammasta.

      • OSoleMini

        Kiitos, tuo pienimmän vaivan periaate kyllä on omassa arsenaalissa myös päällimmäisenä.

        Vesivaivat tuli koettua kun ostin paatin kolmisen vuotta sitten ja se oli niin totaalinen stoppi että en usko siitä olevan kysymys tällä kertaa. Mutta pieni ilmavuoto tai hehkutulpat on se "tutkintalinja"jolla lähden koneen kimppuun.

        Ja perästä kuuluu kyllä mistä kiikasti!


    • OSolemini

      Vastaaminen jäi hieman pitkälle mutta kun lupasin niin kerrotaan:
      Mittasin hehkutulppien virrat pihtimittarila ja olivat hyvin lähellä toisiaan, ei vikaa siis niissä.
      Imaisin tankin pohjalta noin 8 litraa dieseliä. Ei vettä.
      Vaihdoin suotimet ja ilmasin koneen ja kas lähti käyntiin laakista. Olisko sitten ollut ilmaa hiukan jossakin. Pa-suotimen"vesiruuvi" ei ollut ihan tiukka..

    • justnäin

      Kun vaan kaikki tekisivät näin että kun vika selviää siitä kerrottaisiin. Silloin tästä palstasta saataisiin täysi hyöty.

      • Talouskyljys

        Minäkin kiitän nimimerkkiä OSoleMini esimerkillisestä toiminnasta!

        Itselläni on sama kone, ja tällainen tieto on arvokasta, vaikka ei nyt mitään akuuttia vastaavaa ongelmaa olekaan.


      • Sole16mini

        Samaa mieltä. Kiitos osolemini.
        Itsellä myös -99 mini 16. Tähän mennessä toiminut erinomaisesti, mutta tilanteethan tunnetusti vaihtelee. Ajettu 1400 h. Uusin 1000 h jälkeen vesipumpun ja puhdistin lämmönvaihtimen. Sain tällaiset ohjeet maahantuonnin huollosta.


    • Anonyymi

      Mikä onkaan sole mini 11 venttiilien säädössä rako ? (koneenahan sama kuin 17, jos se tiedossa kelpaa tieto.
      kiitos.

      • Anonyymi

        Mitäpä jos katsoisit manuaalista?


      • Anonyymi

        Ainakin vanhassa mini 17 oikea välys on 0.25 mm.


    • Anonyymi

      Mites muuten ilmasit koneen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

      Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

      Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

      Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

      Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

      Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

      Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

      Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe