MSDE 2000 SQL server

minä vain

Hei! Voiko MSDE 2000 sql serveriä käyttää kaupallisissa sovelluksissa ilmaiseksi?

Ainakin sen voi ladata ilmaiseksi osoitteesta www.asp.net?

Mitä eroa on MSDE 2000 sql serverillä ja Microsoftin SQL 2000 serverillä??

9

1924

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Excelit.fi

      Mikäli olen ymmärtänyt Microsoftin lisenssiehdot oikein, voit käyttää MSDE:tä laillisesti ainoastaan Web Matrixin kanssa. Se taas tarkoittaa sitä että kun Web Matrixiä ei käytännössä pysty käyttämään muuhun kuin kehittämiseen, niin siltä osin MSDE:n kaupallinen soveltaminen ei oikein onnistu. Myös tietyt MSDE:n rajoitukset (max 25 yhtäaikaista käyttäjää yms) estävät kaupallisen käytön. Lisätietoja linkissä:
      http://www.microsoft.com/sql/msde/howtobuy/msdeuse.asp

      Jos vähänkään järkevämpää kaupallista sovellusta aikoo tehdä niin kyllä se käytännössä vaatii IIS/SQL Server -paketin.

      MSDE on siis SQL Serverin ilmainen kehityslisenssi, ohessa sen eroja normaaliin SQL Serveriin:

      SQL Server 2000 Desktop Engine (MSDE 2000) is a free, redistributable version of SQL Server. Third-party software developers can include it in applications they build that use SQL Server to store data.
      MSDE is an ideal solution for:

      * Client applications that require an embedded database.
      * Basic websites that serve up to 25 concurrent users.
      * New developers who are learning how to build data-driven applications.

      This edition is functionally equivalent to Standard Edition with the following exceptions:

      * Does not include graphical management tools (Enterprise Manager).
      * Has a workload governor that limits the number of concurrent transactions.
      * Does not include any analysis capabilities (such as OLAP, DTS, data mining, and data warehousing features).
      * Has different scalability limits.

      • 1234

        *Jos vähänkään järkevämpää kaupallista sovellusta aikoo tehdä niin kyllä se käytännössä vaatii IIS/SQL Server -paketin.*

        Tosin kannattaa tutustua mysliin joka on ilmanen vastine sql serverille, samoin muitakin ilmasia löytyy.


      • Excelit.fi
        1234 kirjoitti:

        *Jos vähänkään järkevämpää kaupallista sovellusta aikoo tehdä niin kyllä se käytännössä vaatii IIS/SQL Server -paketin.*

        Tosin kannattaa tutustua mysliin joka on ilmanen vastine sql serverille, samoin muitakin ilmasia löytyy.

        Eli jos ylipäänsä haluaa etsiä ilmaisia tietokantaratkaisuja niin mm. MySQL on siihen hyvä ratkaisu.

        Jos taas on tehnyt kehityksen MSDE:llä ja siitä lähtee rakentamaan eteenpäin kaupallista versiota (niinkuin kysymyksen ymmärsin) niin silloin kannattaa toki ottaa mielummin SQL Server. Migraatio MSDE:stä SQL Serveriin tulee todennäköisesti halvemmaksi kuin kehityksen tekeminen kokonaan uudelle tietokannalle.


      • 1234
        Excelit.fi kirjoitti:

        Eli jos ylipäänsä haluaa etsiä ilmaisia tietokantaratkaisuja niin mm. MySQL on siihen hyvä ratkaisu.

        Jos taas on tehnyt kehityksen MSDE:llä ja siitä lähtee rakentamaan eteenpäin kaupallista versiota (niinkuin kysymyksen ymmärsin) niin silloin kannattaa toki ottaa mielummin SQL Server. Migraatio MSDE:stä SQL Serveriin tulee todennäköisesti halvemmaksi kuin kehityksen tekeminen kokonaan uudelle tietokannalle.

        Riippuu miten on ohjelmansa suunnitellut, mysli ja muutkin sql-kyselykieltä käyttävät kannat ovat pitkälti samanlaisia joten pienillä muutoksilla toimii. Tosin jos ohjelman joutuu kokonaan tekee uudestaan, niin silloin ei.

        Sekä voihan sen ohjelman kehittää alusta asti ilmaselle tietokannalle, jos pystyy tarjoamaan omaa ohjelmaansa halvemmalla juuri ilmasen tietokannan takia kuin vastaavat markkinoilla olevat, niin se on suuri etu. Hinta on nykyään kova kilpailuvaltti.


      • minä vaan

        Kiitos tiedoista!

        Paljonkohan tuo virallinen versio sitten maksaa. Aloitin jo ohjelman tekemisen web matrixilla ja msde:n kantoja käyttäen. MySql on muuten kuulemma hyvä mutta sen ilmaisveriossa ei voi tehdä viiteavaimia?


      • 1234
        minä vaan kirjoitti:

        Kiitos tiedoista!

        Paljonkohan tuo virallinen versio sitten maksaa. Aloitin jo ohjelman tekemisen web matrixilla ja msde:n kantoja käyttäen. MySql on muuten kuulemma hyvä mutta sen ilmaisveriossa ei voi tehdä viiteavaimia?

        Kyl mysli tukee viiteavaimiakin, innodb vain taulun tyypiksi.

        Yritin katsoa verkkokaupan sivuilt paljonko toi MS SQL maksaa, mut eipä niitä lisenssejä ymmärtänyt äkkivilkasul, hinnat oli 40 - lähes 7000? tiedä sit mikä niistä on se oikea


      • Excelit.fi
        minä vaan kirjoitti:

        Kiitos tiedoista!

        Paljonkohan tuo virallinen versio sitten maksaa. Aloitin jo ohjelman tekemisen web matrixilla ja msde:n kantoja käyttäen. MySql on muuten kuulemma hyvä mutta sen ilmaisveriossa ei voi tehdä viiteavaimia?

        eli hankkiiko itse lisenssit, palvelimet yms vai vuokraako ne ulkoapäin. Luonnollisesti ostamalla kertakustannus on kova (tuhansia euroja), mutta jos sen jakaa käyttövuosille niin se on siedettävä. Vuokrausmalli sopii tilanteeseen jossa haluaa toimintaan joustavuutta, silloin puhutaan 500-1000 euron vuosikustannuksista, ehkä jopa halvemmallakin, riippuu paketista.


      • Excelit.fi
        minä vaan kirjoitti:

        Kiitos tiedoista!

        Paljonkohan tuo virallinen versio sitten maksaa. Aloitin jo ohjelman tekemisen web matrixilla ja msde:n kantoja käyttäen. MySql on muuten kuulemma hyvä mutta sen ilmaisveriossa ei voi tehdä viiteavaimia?

        eli hankkiiko itse lisenssit, palvelimet yms vai vuokraako ne ulkoapäin. Luonnollisesti ostamalla kertakustannus on kova (tuhansia euroja), mutta jos sen jakaa käyttövuosille niin se on siedettävä. Vuokrausmalli sopii tilanteeseen jossa haluaa toimintaan joustavuutta, silloin puhutaan 500-1000 euron vuosikustannuksista, ehkä jopa halvemmallakin, riippuu paketista.


      • Excelit.fi
        Excelit.fi kirjoitti:

        eli hankkiiko itse lisenssit, palvelimet yms vai vuokraako ne ulkoapäin. Luonnollisesti ostamalla kertakustannus on kova (tuhansia euroja), mutta jos sen jakaa käyttövuosille niin se on siedettävä. Vuokrausmalli sopii tilanteeseen jossa haluaa toimintaan joustavuutta, silloin puhutaan 500-1000 euron vuosikustannuksista, ehkä jopa halvemmallakin, riippuu paketista.

        Ilmoitti ekalla kerralla että viesti hävisi bittiavaruuteen, no ei näköjään sittenkään...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      2819
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2021
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1825
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe