Pitkittyneet löysät ulosteet ja alaselkäkipu!!!

Huolissaaan

Heippa. Olen hoikka, 53kg 170cm, 25-vuotias nainen, ja kärsinyt nyt ainakin 2 kk jatkuvasta ripulista/löysästä ulosteesta. Uloste on välillä ihan vesiripulia, harvoin mutta joskus pelkkää limaa, mutta useimmiten vain todella löysää. Normaalia ei siis ole tullut ainakaan pariin kuukauteen kertaakaan. Tosin löysän seassa pari kertaa ollut "kiinteitä" papanamaisia paloja, jotka ovat normaalin värisiä, koostumukseltaan kuin sinitarraa. Nyt parin viikon sisällä uloste on muuttunut keltaiseksi, limaiseksi(?) ja pistävän hajuiseksi. Myös sulamatonta ruokaa välillä paljonkin joukossa. Nyt pari päivää sitten menin vessaan ja yritin vääntää väkisin jotain ulos, mutta sieltä tuli vain pieni ulosteen kikkare joka oli verinen! Ei kirkasta, vaan tummaa verta pinnalla ja seassa. Sain tietysti kamalan paniikin, jonka jälkeen tuli löysää ulostetta, jossa en huomannut vastaavanlaista verta. Kuitenkaan nyt en ole verta huomannut, elleivät löysän ulosteen seassa kauttaaltaan olevat pienet mustat pisteet ole verta?? Muistan myös, että yhdessä vaiheessa talvella ulosteeni oli vain pieniä papanamaisia normaalin väristä.

Vessassa ei tarvitse käydä isolla asialla kuin aamulla ja illalla, eli yhtä paljon kuin ennenkin. Vatsakivut lieviä, mutta päivittäin, välillä koviakin alaselkäkipuja (suolistoperäisiä), joista olen kovin huolissaan. Vasemmalla alavatsassa ollut vuosia arka kohta paineltaessa suolen kohdalta, mutta se ei ole mielestäni pahentunut vatsavaivojen mukana. Kipu siinä tuntuu esimerkiksi kauan mahallaan maatessa, jolloin pakko vaihtaa asentoa. Se on pikemminkin vain painon tunnetta tai jotain vastaavaa, kuin varsinaista kipua.

Noin vuosi sitten minulla oli 2-3kk kestävä ripuli, joka kuitenkin korjaantui ajallaan ilman ruokavaliomuutosta. En huomaa eroa vatsavaivoissa paremmaksi tai huonommaksi syödessäni terveellisesti tai esimerkiksi hampurilaisaterian. Olen ollut myös väsynyt, mutta saatan myös kuvitella sen, sillä vietän nykyisin paljon yksin kotona aikaa koska olen niin huolissani. Lämpöilyä ollut myös viikon ajan 36,8-37,4, mutta kai sekin voi olla normaalia tai jotain stressistä johtuvaa? Päänsärkyä on ollut välillä. Ruokahalu tallella.

Verikokeet (lukuunottamatta lievästi koholla olevat leukosyytit, 9.5) ja laktoosi sekä keliakiatesti ok. Myös virtsanäyte ok. Kaikki gynekologiaan viittaavat sairaudet testattu (myös ultrattu), ei mitään. Sain lähetteen kolonoskopiaan, mutta sitä saa odotella kuukausia, ja tulen hulluksi siinä ajassa, sillä olen varma, että minulla on paksusuolen syöpä. Onko teillä samanlaisia kokemuksia? Onko mitään muita vaihtoehtoja kuin tämä oma diagnoosini?

Ehkä kilon olen laihtunut, joka saattaa johtua esim salilla käymisen lopettamisesta kun lihaksia lähtenyt. Tosin painoindeksini on muutenkin jo alipinon rajoilla, joten en todellakaan toivo laihtuvani yhtään vaan päinvastoin, mutta se tuntuu olevan mahdotonta! Ainiin, ulostamisen jälkeen vasemmalle alavatsaan tulee selvä kuoppa, ja vaikka kuinka pullistaisin vatsaa isoksi, se ei vain "nouse" siitä kohdasta.

11

2899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sikkim

      Hei ! En arvaile yhtään mitään, mutta olettaisin, että kun verta tulee, pääset vähän nopeammin kolonoskopiaan. Itselleni ilmoitettiin, että olen (siis kunnallisessa) jonossa ja kutsu tulee 4-5 kk:n päästä. Hermoni ei kestänyt odotella.
      Menin yksityiseen lääkärikeskukseen kolonoskopiaan (Helsingissä). Hinnaksi tuli noin 1000€ kaikkiaan, sisätautilääkärin vastaanotto ennen ja jälkeen kolonoskopian ja itse kolonoskopia.
      Hinta vaihtelee jonkun verran lääkärikeskuksesta riippuen.
      Minulla oli erilaiset oireet kuin sinulla.
      Kerron tämän tiedon siksi, että jos harkitset mennä nopeammin, niin hintaluokka on kyseinen ja pääsee ehkä jo parin viikon sisällä.
      Nopeamminkin voi päästä, mutta ensin on oltava viikon päivät erikoisruokavaliolla (ei haastava) ja sitten vatsantyhjennyspäivä, jonka jälkeen kolonoskopiaan. Että alle viikon ei voi mennä, kun "etukäteisvalmistelut"kestävät noin viikon.
      Kunnallisessa kutsussa on puhelinnumero, josta voinee tiedustella tilannetta, mikä on arvioitu jonotus/odotusaika sinun tapauksessasi.
      Ymmärrän, että olet hermona ja pelkäät, mutta on muitakin vaihtoehtoja kuin oma diagnoosisi ! Suolistossa voi olla monenlaista vaivaa.
      Mielenrauhaa ! Haluatko kysyä jotain ?
      Vastaan, jos minulla on tietoa.

    • Rambo7

      Mites siel salilla ? Käytitkö jotain proteiinivalmistetta tms?
      Jotkut voi vaikuttaa vähän maksaan--->sappeen, uloste voi muuttuu keltaseksi.
      Onks sulta otettu maksakokeet?

    • Huolissaaan

      Kiitos vastauksesta sikkim. Yksityiseltä kyselin kolonoskopian hintaa, oli siinä 600 paikkeilla pelkkä tähystys. Tosin harkitsen pian sinne menoa. En olekaan kuullut, että ennen sitä täytyy noin viikon ajan olla erityisruokavaliolla, luullut vain, että se vuorokausi ennen tähystystä jollakin tapaa tyhjätään suoli. Onko se sitten joku lääkäri, joka voi jotenkin nopeuttaa pääsyäni tähystykseen julkisella? Vai pitääkö soittaa itse tähystyspaikkaan josta jonotustakin voi kysellä?

      Alaselkäkivut ovat tänään taas olleet pahoja, pahenivat välittömästi ulostamisen jälkeen. Erityisesti selilläänmakuu sattuu.

      Rambo7, maksa-arvot olivat hyvät, enkä käyttänyt juurikaan proteiinivalmisteita, hyvin satunnaisesti hera proteiinijauhoa.

      • Sikkim

        Hei ! Jos menet lähiviikkoina tutkimukseen, yksityinen lääkäri tekee kolonoskopian yksityisessä lääkärikeskuksessa.
        Jos tutkimuksen tulos edellyttää, otaksuisin että pääset hoitoon kunnalliselle nopeammin, koska muutenhan pääsisit vasta kunnallisen tutkimuksen jälkeen, jonne kestää jonottaa kuukausia. Olikohan tuo ymmärrettävästi sanottu…? Yksityislääkäri voi laittaa tutkimuksen jälkeen lähetteen kunnalliseen sairaalaan, jos on jotain akuuttia sairaalassa hoidettavaa.

        Onko sinulla mitään paperia siitä kunnallisesta tutkimuksesta ?
        Jos olet saanut siitä ilmoituksen, siinä lapussa on puhelinnumero, jos on jotain kysyttävää. Siitä voi kysyä, onko minkäänlaista arviota, milloin suurinpiirtein kolonoskopia tehdään, kuukauden vai viiden kuukauden päästä.

        Hinta noin 600 on suorastaan "edullinen". Helsingissä hintahaitari oli 750-1100€, niissä lääkärikeskuksista joista kysyin. En kysynyt kaikista. Gastroenterologin palkkio vaihtelee myös. Menin sen gastroenterologin vastaanotolle, joka kolonoskopiankin tulisi tekemään. Se tuntui rauhoittavalta, että on tavannut lääkärin entuudestaan.
        Hän kertoi tutkimuksen tuloksesta jo heti sen jälkeen mitä silmin oli nähtävissä ja menin vastaanotolle kuulemaan lopulliset tulokset noin kolmen viikon päästä, kun näytepalojen tulokset oli valmiit.

        Ruokavalio ei ole sen kummoisempi kuin, että tietyt syötävät täytyy jättää pois
        muutama päviä ennen tutkimusta.
        Jatkuu….


      • Sikkim

        Kaikki sympatiani sinulle ! Tiedän minkälaista on kamppailla monioireisen ja kivuliaan vatsan kanssa. Sullahan on labra-arvot ja tutkimukset olleet ihan ok, että yritä olla pelkämättä niin kamalasti ! Kun miettii ja pelkää, turhat pelot saa suhteettoman suuren vallan :)


    • Sikkim

      Eli kun soitat yksityiselle, pyydä päästä sellaisen lääkärin vastaanotolle, joka sinulle kolonoskopian tekisi. Esikäynnillä käydään läpi taustatietosi/oireesi. Siinä meni puolisen tuntia ja koska olin hermostunut tulevasta tutkimuksesta ja kaikesta ja vatsani oli kivuliaan arka, pyysin lääkäriltä samalla saada sitten tutkimuksessa rauhoittavaa ja kipulääkettä tarpeen mukaan. Sain. Siitä veloitettiin muistaakseni 40-50€. Se annettiin suoneen juuri ennen kolonoskopian aloittamista. Se on nopeasti vaikuttavaa ja nopeasti haihtuvaa. Monitorista ("tv-ruutu"), josta lääkärikin suolistoa katsoo, voi itsekin katsella tutkimuksen kuluessa, jos huvittaa....
      Vähän katselin.

      Jossitellaan vähän. Jos saisit yksityiselle lääkäriajan tälle viikolle ja tutkimus voitaisiin tehdä noin 1,5-3 viikon sisällä, saisit ennen vappua tietää koepalojen tuloksetkin eli kaiken. (Koepaloja otetaan pitkin suolistoa tutkimuksen aikana. Sitä ei tunne)

      Jos pääsisit kunnalliseen tutkimukseen esimerkiksi heinäkuussa, lopulliset tulokset tulisivat elokuussa. Soita ja kysy kunnallisesta, mikä on tilanteesi.
      Jos pääset sinne keväällä, ei ehkä kannata yksityiselle mennä.
      Jatkuu…

    • Sikkim

      Hei ! Kunnallisessa jonossa ei voi mitenkään (kukaan) kiirehtiä tutkimukseen pääsyä,
      paitsi ehkä jos oireet rajusti pahenee.
      Lähete menee kunnallisille erikoislääkäreille, jotka arvioivat tutkimuksen kiireellisyyden.
      Yleensä, jos ulosteessa on verta, tuoretta tai vanhaa, kehotetaan nopeasti hankkiutumaan lääkärille. Siksi voisi ajatella, että j o s on olemassa joku
      kiireysluokka 1, voisit ehkä kuulua kuulua siihen. Tämän on vain omaa arvailuani.
      Soittamalla se selviää tai selviää ainakin jotakin.

    • Sikkim

      Ruokavalioon liittyen kerron, että tähystimen päässä, joka viedään paksusuoleen on pieni "kameralinssi". Siihen linssiin ei saa tarttua yhtään mitään, muuten menee näkyvyys suolistoon. Suolen mutkiin voi jäädä kaikenlaista hippua. Siksi 6-7 päivää ennen tutkimusta pitää ruokavaliosta jättää pois mm. kaikki siemeniä sisältävät vihannekset tuorekurkusta alkaen, samoin hedelmät. Myös kokojyväleivät pois.
      Vain ranskanleipätyyppistä leipää saa syödä. Siitäkin leikkasin kuoret pois.
      Lihaa ja kalaa sai syödä. Missään ruoassa ei saa olla yrttejä, persiljaa, pippureita yms.
      Tarkkoja ohjeita on netissä paljon. Tässä on osa vain. Saikohan maitoakaan juoda jostain syystä ? "Kirkkaita" mehuja sai juoda ilman hedelmälihaa (esim. omena- ja päärynämehua) ja kahvia vielä vatsan kolonoskopiapäivää ennen.
      Kannattaa keventää syömistä jo 1-2 päivää ennen tyhjennyspäivää.
      Söin vain kasvisosekeittoa, muusia, ranskista, kiisseliä yms.
      Vatsani tulee kipeäksi voimallisesta ulostustustoimeenpiteestä.
      Kevyt ruoka on vähemmän tuskaista.

      Tyhjennysaikataulu riippuu siitä, tehdäänkö kolonoskopia aamu- vai iltapäivällä ja millä aineella. Lääkäri kertoo. Itsellä oli Moviprep. 2 x litra Moviprep-liuoksen juomista kolmen tunnin välein ja vessan läheltä ei voi poistua ! Aloitin pari tuntia ohjetta aikaisemmassa aikataulussa, se osoittautui hyväksi ratkaisuksi.
      Yksityisellä sai onneksi valita kolonoskopia-ajan, menin aamulla.
      Silloin tyhjennyksen (2 kertaa) pystyi tekemään ajoissa edellisenä päivänä, että vatsa rauhoittui ajoissa, sain nukutuksikin. Vatsan sisältö pakkaa aikamoisella paineella ulos :)
      Jos olisin mennyt iltapäivällä kolonoskopiaan, olisi aamulla ollut toinen tyhjennys.
      Siitä ei olisi tullut mitään minun kohdallani. En olisi uskaltanut liikkeelle lähteä.
      Kolonoskopia googlauksella tulee eri lääkärikeskusten ja sairaaloittten tarkat ja oikeat ohjeet ruoan suhteen ja saa niitä hoitajiltakin etukäteen.
      Itse tutkimus ei ollut mikään hankala, vähän kipristeli jossain suolen mutkissa.
      Täällä Suomi24:ssä on "kauheita tuskakertomuksia", älä usko niitä ! Ei tänne kirjoita ne 99% joita e i ole sattunut ollenkaan tai e i juuri lainkaan. Tutkimusta pelätään ihan turhaan.
      Mukavaa iltaa ! Tämänkin jälkeen :)

    • Huolissaaan

      Kiitos tosi paljon että jaksoit nähdä näin paljon vaivaa vastauksissasi, ne todella avasivat paljon asioita ja selkeyttivät asioita :) loppuviikosta toivottavasti tiedän jo vähän enemmän aikatauluista, että koska pääsen tähystykseen. Ja tosiaan täytyy miettiä niitä jonoja, kannattaako sitten odottaa hetken sitä julkiselle pääsyä, mutta montaa viikkoa en jaksa odottaa!

      Kuinka aikaisin edellisenä päivänä aloitit sen suolentyhjennysprojektin, kun yöllä ei sit tarvinut enää juosta vessassa? Tähystystä en ole onneksi vielä ehtinyt kauheasti googlettaa, koska olisin siitäkin varmaan paniikissa, mutta toihan kuulostaa ihan hyvältä :) ja pääasia että saa tietää mikä sen suolen tilanne on.

      Sitten vielä, otetaanko koepaloja jokatapauksessa, vaikka sieltä ei mahdollisesti ehkä löytyisi mitään, vai vain niissä tilanteissa kun jotain poikkeavaa huomataan?

      • Sikkim

        Hei ! Kolonoskopia on kertakaikkisen hyvä ja kattava tutkimus. Sitä ei tarvitse ollenkaan jännittää tai pelätä. Psyykkasin itseäni, että jos en kolmea varttia kestä sitä, olen ihan lälläri ja surkimus. Valtavan paljon vaikeampia juttuja joutuu ihmiset kestämään. Kolonoskopia on ihan pienimmästä päästä. Jos on arka vatsa, rauhoittavaa ja kipulääkettä kannattaa pyytää etukäteen. Tutkimus voi mennä puolesa tunnissakin, eikä sitä aikaa ehtinyt edes huomata, vaikka mulla meni melkein tunti.

        Tutkimuksen aikana tehdään ilman muuta kaikki mitä voi, aina !
        Ei niin, että vaan katsotaan, mitä mahdollisesti löytyy ja aloitetaan toisen kerran alusta.
        Siinä niinsanotusti "hirtetään" pukamat jos on ja poistetaan kaikki "nyppylät" jos on (en muista nyt niitten nimiä) ja otetaan koepalat.
        Divertikkelit näkee, mulla oli jonkun verran.

        Tyhjennyspäivän aamuna olisi saanut syödä vaikka kaurapuuroa.
        En syönyt. Join kaksi Nutridrink juomaa (apteekin tuote) että saa jotain ravintoa vatsaan. Seuraava ravinto olisi vasta seuraavana päivänä iltapäivän alussa,
        kun olisin kotona kolonoskopian jälkeen. Olisi saanut juoda vaikka lihalientä, että saa suolaa, mutta kun siinäkin on jotain hippusia, en uskaltanut, ettei mene tutkimus pieleen. Hunajateetä voi juoda, saa energiaa.

        Ohjeessa oli että klo 16 maissa juodaan eka satsi litkua tunnin sisällä.
        Seuraava satsi klo 19.

        Aloitin jo noin klo 13. Klo 14 oli juotu se litku.
        Join 2-3 lasillista vettä ennenkuin aloitin tokan satsin.
        Tokan satsin aloitin klo 16 maissa.
        Eka satsi sai vatsan enimmäkseen lorisemaan ihan valtavasti ja pullottamaan.
        Ehkä puolet litkusta tuli ulos. Suolihan on viitisen metriä pitkä, kestää aikansa,
        että se tyhjenee kokonaan.
        Toka satsi sai vauhtia touhuun.
        Joskus klo 20 maissa alkoi vatsa olla tyhjä ja rauhoittunut.
        Ehkä mulla meni normaalia kauemmin, en tiedä.
        Ilmaa oli kamalasti vatsassa ja tuli vetistä litkua ajoittain vain.
        Ainakin 20 kertaa kävin vessassa klo 13-21 välillä. Jos riittääkään.
        Otin nukahtamispillerin 22 jälkeen. Varmuudeksi. Jouduin kuitenkin yöllä pari kertaa vessassa käymään. Se on mulle tavallista muutenkin.
        Aamulla saa juoda vettä ihan tutkimushuoneen ovelle asti.

        Mukavaa, jos sinulle on vähänkään ollut apua kirjoituksistani.
        Kirjoittamisesta ei ole minulle mitään vaivaa.
        Kirjoittelen "pöytälaatikkoonkin". En julkaise, hahhahhah !
        Palaillaan taas, miten menee !
        Toivottavasti pääset pian kunnalliseen, yksityinen on kuitenkin kallis,
        vaikka se on sen rahan väärti, eipä tartte hermoilla kuukausia !
        Ota rennosti !


    • Sikkim

      Heippa ! Ne "näppylät", joiden nimeä en muistanut, on varmaankin polyyppeja, jotka myös poistetaan, koska niihin voi ehkä myöhemmin (vasta myöhemmällä iällä oletan) kehittyä syöpä. Niitä voi jollakin olla useita ja jollakin ei yhtään eikä suurimmalla osalla kehittyne yhtään mitään.
      Divertikkelit on ehkä jonkunlaista arpimaista kudosta, joka voi kiristellä suolessa.
      Tuttu juttu ? Niitä on kai mm. kyljissä vyötärön korkeudella paksunsuolen mutkisssa.
      Mulla on niitä yksittäisenä siellä täällä kohtuullisen suuren vatsaleikkauksen seurauksena kehittynyt. Niille ei tehty mitään. En tiedä tehdäänkö niille vain silloin jotain, jos niitä on runsaasti yhdessä paikassa haitaten suolen toimintaa tai jotain sellaista.
      Kerroin heti kättelyssä yksityislääkärille, että olen jonossa kunnalliseen,
      mutta hermot petti ! En pysty odottamaan 4-5 kuukautta.
      Koko juttu oli meni niin mukavasti ja mukavassa ilmapiirissä, että lämmöllä muistan
      sitä ihanaa lääkäriraukkaa, joka hermoiluani joutui kestämään :)
      …kunnes sain rauhoittavaa…

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      178
      9404
    2. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      69
      7228
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      60
      3645
    4. Valkeakosken sekopää murhaaja.

      Itselläni on 3 teini ikäistä tytärtä ja tämä tapaus on herättänyt minussa tosi paljon surua ja vihaa. On käsittämättömän
      Valkeakoski
      105
      1428
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      58
      1332
    6. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1293
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      21
      1199
    8. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      228
      1188
    9. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      1003
    10. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      931
    Aihe