Mikä on ihminen?

eräs-toinen

Mikä on ihminen?

Ihminen on luotu olento, joka on kokonaan eri olevainen kuin Jumala. Ihminen ei ole samaa iankaikkista olemusta Jumalan kanssa ilman elämän alkua, eikä ihminen ole ollut luomassa tätä maailmaa yhdessä Jumalan kanssa. Ihmisellä on elämän alku äitinsä kohdussa, jota ennen häntä ei ole ollut olemassa. Kun sovitat tätä totuuden sanaa ihmiseen kristukseen Jeesukseen, niin ymmärrät sen, kuka ja mikä hän on. Vapaudut katolisista taruista ja pelastut uskomalla evankeliumin sen alkuperäisessä muodossaan.

Voit lukea alkuperäistä evankeliumia Apostolien teoista sen mukaan kuin apostolit ovat alun perin evankeliumia julistaneet. Myös kolme ensimmäistä evankeliumia kertovat väärentämättömän totuuden Jumalasta ja Jeesuksesta niin kuin myös valtaosa muista Raamatun kirjoituksista ihan kirjaimen perustasolla. Niissä ei puhuta mitään Jeesuksen olemisesta Jumalan tykönä ennen kuin hän syntyi ihmiseksi. Jeesus kuvataan evankeliumissa pelkästään ihmisenä, joka sai isältään pyhän hengen ja jota kutsutaan Jumalan pojaksi sekä herraksi ja kristukseksi. Sanaa "kristus" on käytetty Raamatussa pelkästään ihmisestä, ei koskaan enkeleistä tai Jumalasta itsestään.

Tämä ihminen kristus Jeesus kuoli vapaaehtoisesti Golgatan ristillä syntiemme sovitukseksi ja sielujemme lunastukseksi, isämme Jumalan tahdon mukaan. Tämän ihmisen kristuksen Jeesuksen on Jumala, meidän taivaallinen isämme, herättänyt ylös kuolleista ja pelastanut ikuiselta kuolemalta. Tämän ihmisen kristuksen Jeesuksen on Jumala korottanut kaikkien luotujen herraksi ja kaiken pääksi seurakunnalle. Tämä ihminen kristus Jeesus on saanut isältään vallan herättää kuolleita ja tuomita luotuja heidän tekojensa mukaan. Tämä on sitä alkuperäistä Jeesuksen kristuksen evankeliumia, joka voi pelastaa sieluja, mutta katoliset tarut eivät sitä voi tehdä.

53

417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KiittiHelvetisti

      Kylläpä sinulla, helluntaimessiaaninen Saatana on kova hätä. Oikein "kaunis" hyökkäys sekä kristinuskoa, Raamattua Jumalan sanana että Jeesuksen jumaluutta vastaan.

      Kirjoituksesi on oikea kukkanen, todistamaan mitä on helluntaimessiaaninen uskonto. Ihanko noin ne "Helluntaikirkossa" opettaa?

      Silti tämä aihe, "Helluntailaisuus" on laitettu S24 osion, "Kristinusko" alle.

      Olen jo kauan todistanut netissä, että olette satanisteja ja kaikkea muuta kuin kristittyjä, saaden itse tästä syystä banneja muilla, mukakristityillä foorumeilla ja joiden modet te olette mitä ilmeisimmin rahalla lahjoneet. Myös mm. S24 ylläpidon ja nettipoliisin.
      .

    • eräs-toinen

      Jumalan sanat eivät voi kumota itse itseään. Jos jotkut kirjoitukset sen tekevät, niin ne eivät ole Jumalan hengen vaikutuksesta syntyneitä. Me erotamme Jumalan sanan juuri siitä, että se pysyy aina totuudessa. Valheen hengen vaikutuksesta syntyneet kirjoitukset eivät pysy totuudessa vaan vääristävät ja muuttavat sitä. Näin on esimerkiksi Matteuksen evankeliumin lopun lähetyskäsky, jonka katoliset isät ovat väärentäneet kolmiyhteisen jumalan opin tueksi. He ovat lisänneet sinne käskyn "kastaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen". (Matt 28:19) Alkuperäisessä tekstissä ei ole kastekäskyä vaan siinä Jeesus käskee tehdä kaikista kansoista opetuslapsia hänen nimessään ja näitä opetuslapsia tulee sitten opettaa pitämään kaikki se, mitä hän opetti apostoleille.

      "Mentyänne kaikkeen maailmaan tehkää kaikista kansoista opetuslapsia minun nimessäni opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää." (Eusebiuksen kirkkohistorian mukainen versio)

      Jos Raamatussa on kohtia, jotka eivät tunnusta Jumalan poikaa Jeesusta kristusta ihmiseksi (lihassa tulleeksi kristukseksi), niin ne ovat väärennöksiä tai virhetulkintoja. Raamattu on tarkoitettu ymmärrettäväksi siten, että myöhemmät kirjoitukset tukevat ja vahvistavat aiempaa Jumalan sanan ilmoitusta. Kun kirjoitukset avautuvat Jumalan hengen opettamalla tavalla ymmärrykselle, niin tunnustamme silloin Jeesuksen kristuksen ihmiseksi, jonka Jumala on herättänyt ylös kuolleista ja korottanut meidän herraksemme. Tätä ihmistä on sanottu parissa Raamatun kohdassa "jumalaksi" niin kuin muitakin israelilaisia, jotka hallitsevat ja tuomitsevat kansaa Jumalan sanan kautta tai toimivat Jumalan lähettäminä sanansaattajina. (2Moos 4:16; 7:1; 21:6; 22:8-9; 1Sam 2:25; Psa 82:1, 6)

      Jeesus kristus on samalla tavalla "herra" ja "jumala" kuin nämä ihmiset ja se Herran enkeli, joka puhui Moosekselle kasvoista kasvoihin. (Joh 10:25-38; 2Moos 3:1-14; 6:2-3; 23:20-23; 5Moos 34:10) Stefanus erottaa tämän enkelin ja Jeesuksen kristuksen selvästi toisistaan, kun puhuu hänet kivittäneille juutalaisille. (Apt 7:30-40) Se enkeli ennusti tulevasta Mooseksen kaltaisesta profeetasta, mutta ei ollut itse se profeetta: se enkeli ei ollut Jeesus kristus, mutta se enkeli ennusti Jeesuksesta, joka oli syntyvä Israelin kansan keskuuteen. (5Moos 18:15-18; Apt 3:19-26) Tästä profeetasta tulisi se iankaikkinen kuningas, jonka valtakunnalla ei pitäisi loppua oleman, koska hän elää iankaikkisesti sen jälkeen, kun Jumala on herättänyt hänet ylös kuolleista. Tämä ihminen kristus Jeesus hallitsee ikuisesti herrana ja kuninkaana, koska Jumala on hänelle sen vallan antanut. (Hebr 2:5ss.)

    • ViimeistenAikojenEksytys

      Ja antikristus jatkaa. Lukekaamme, mutta älkäämme uskoko. "Sanoista teidät tuomitaan" sanoi Jeesus. Ihan varmasti sanoi!
      .

      • eräs-toinen

        Etkö usko evankeliumia, jonka mukaan Jumala on herättänyt kuolleista poikansa, ihmisen kristuksen Jeesuksen?


      • KristittyjenRaamatusta
        eräs-toinen kirjoitti:

        Etkö usko evankeliumia, jonka mukaan Jumala on herättänyt kuolleista poikansa, ihmisen kristuksen Jeesuksen?

        Tervehdys, epäherra Perkele.

        Siis helluntaimessiaanisella korostus sanalla IHMINEN, kristus (pienellä) Jeesus.

        Tässä hiukan katolilaista Raamattua, johon me raukat kristityt olemme kohta 2000 vuotta uskoneet, uskoneet Jeesuksen olevan Jumalan Poika.

        Ja sitten syntyy viimeisten aikojen eksytys, kaikki perkeleenopit kasattuna yhden "uskonsuunnan" alle: areiolaisuus, joka kieltää nk. kolminaisuusopin, eli Jeesuksen olevan suoraan Jumalasta lähtöinen ja joka siis vähentää Jeesuksen yksistään ihmiseksi! Pelagiolaisuus, joka opettaa ihmisen voivan vapaasti valita hyvän tai pahan ja joka oppi siis tekee tyhjäksi koko Jeesuksen sovitustyön, opettaen, että ihminen vanhurskautuu "pyhitysteoilla".

        Mitäs niitä muita kristinopin vastaisia harhaoppeja olikaan? Nestoriolaisuus, donatolaisuus... montanolaisuus, kiliasmi, arminolaisuus... spiritualismi, new age... ja JUUTALAISUUS! Tuo joukkio, joka jo ennen kristinuskon syntyä yritti tehdä sen tyhjäksi! Ensin juutalainen Juudan kuningas Herodes I, hullu ukko, kuten sittemmin myös poikansa ja pojanpoikansa ja jota Jeesus kutsui "ketuksi". Sitten koko Jerkun temppeliväki, opetuslasten joukkoon luikahtanutta Juudasta myöten.

        Ah, juutalaisuus! Tuo pelastusoppi, joka kieltää Jeesuksen olevan Jumalan Poika, mutta joku partasuu kaapulainen saattaa seinää vasten uhattuna myöntää, että saattoi se ehkä olla jonkinsortin profeetta, kuiteskin. Älä lyö!

        Mitä sanoisi Eino Ilmari Manninen, tai esim. Kai Antturi teidän karismaattisista Helvetinkirkko-opeistanne? Että haleluuja, pistäkää kirkon papit matalaksi!?

        Jeesus oli / On tosi Jumala ja tosi ihminen.
        http://tunnustuskirjat.fi/ekumeeni.html

        Johannes 6:
        44 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

        45 Profeetoissa on kirjoitettuna: 'Ja he tulevat kaikki Jumalan opettamiksi'. Jokainen, joka on Isältä kuullut ja oppinut, tulee minun tyköni.

        46 Ei niin, että kukaan olisi Isää nähnyt; ainoastaan hän, joka on Jumalasta, on nähnyt Isän.

        Joh. 10:
        36 niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'?
        37 Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua.

        38 Mutta jos minä niitä teen, niin, vaikka ette uskoisikaan minua, uskokaa minun tekojani, että tulisitte tuntemaan ja ymmärtäisitte Isän olevan minussa ja minun olevan Isässä."
        39 Niin he taas tahtoivat ottaa hänet kiinni, mutta hän lähti pois heidän käsistänsä.

        Joh. 14:
        6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
        7 Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet."

        8 Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme".
        9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?

        10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
        11 Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.

        12 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö,
        13 ja mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa.

        Pohjalainen uskontunnustus:
        https://www.youtube.com/watch?v=2FPTJX-EMvk

        .


      • JeesusOnTosiJumala
        KristittyjenRaamatusta kirjoitti:

        Tervehdys, epäherra Perkele.

        Siis helluntaimessiaanisella korostus sanalla IHMINEN, kristus (pienellä) Jeesus.

        Tässä hiukan katolilaista Raamattua, johon me raukat kristityt olemme kohta 2000 vuotta uskoneet, uskoneet Jeesuksen olevan Jumalan Poika.

        Ja sitten syntyy viimeisten aikojen eksytys, kaikki perkeleenopit kasattuna yhden "uskonsuunnan" alle: areiolaisuus, joka kieltää nk. kolminaisuusopin, eli Jeesuksen olevan suoraan Jumalasta lähtöinen ja joka siis vähentää Jeesuksen yksistään ihmiseksi! Pelagiolaisuus, joka opettaa ihmisen voivan vapaasti valita hyvän tai pahan ja joka oppi siis tekee tyhjäksi koko Jeesuksen sovitustyön, opettaen, että ihminen vanhurskautuu "pyhitysteoilla".

        Mitäs niitä muita kristinopin vastaisia harhaoppeja olikaan? Nestoriolaisuus, donatolaisuus... montanolaisuus, kiliasmi, arminolaisuus... spiritualismi, new age... ja JUUTALAISUUS! Tuo joukkio, joka jo ennen kristinuskon syntyä yritti tehdä sen tyhjäksi! Ensin juutalainen Juudan kuningas Herodes I, hullu ukko, kuten sittemmin myös poikansa ja pojanpoikansa ja jota Jeesus kutsui "ketuksi". Sitten koko Jerkun temppeliväki, opetuslasten joukkoon luikahtanutta Juudasta myöten.

        Ah, juutalaisuus! Tuo pelastusoppi, joka kieltää Jeesuksen olevan Jumalan Poika, mutta joku partasuu kaapulainen saattaa seinää vasten uhattuna myöntää, että saattoi se ehkä olla jonkinsortin profeetta, kuiteskin. Älä lyö!

        Mitä sanoisi Eino Ilmari Manninen, tai esim. Kai Antturi teidän karismaattisista Helvetinkirkko-opeistanne? Että haleluuja, pistäkää kirkon papit matalaksi!?

        Jeesus oli / On tosi Jumala ja tosi ihminen.
        http://tunnustuskirjat.fi/ekumeeni.html

        Johannes 6:
        44 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

        45 Profeetoissa on kirjoitettuna: 'Ja he tulevat kaikki Jumalan opettamiksi'. Jokainen, joka on Isältä kuullut ja oppinut, tulee minun tyköni.

        46 Ei niin, että kukaan olisi Isää nähnyt; ainoastaan hän, joka on Jumalasta, on nähnyt Isän.

        Joh. 10:
        36 niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'?
        37 Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua.

        38 Mutta jos minä niitä teen, niin, vaikka ette uskoisikaan minua, uskokaa minun tekojani, että tulisitte tuntemaan ja ymmärtäisitte Isän olevan minussa ja minun olevan Isässä."
        39 Niin he taas tahtoivat ottaa hänet kiinni, mutta hän lähti pois heidän käsistänsä.

        Joh. 14:
        6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
        7 Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet."

        8 Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme".
        9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?

        10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
        11 Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.

        12 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö,
        13 ja mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa.

        Pohjalainen uskontunnustus:
        https://www.youtube.com/watch?v=2FPTJX-EMvk

        .

        Sananlaskut 8:13, 22-36
        13 Herran pelko on pahan vihaamista. Kopeutta ja ylpeyttä, pahaa tietä ja kavalaa suuta minä vihaan.
        ...

        22 Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua.
        23 Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan, alusta asti, hamasta maan ikiajoista.

        24 Ennenkuin syvyyksiä oli, synnyin minä, ennenkuin oli lähteitä, vedestä rikkaita.
        25 Ennenkuin vuoret upotettiin paikoilleen, ennen kukkuloita, synnyin minä,
        26 kun hän ei vielä ollut tehnyt maata, ei mantua, ei maanpiirin tomujen alkuakaan.
        27 Kun hän taivaat valmisti, olin minä siinä, kun hän veti piirin syvyyden pinnalle,
        28 kun hän teki vahvoiksi pilvet korkeudessa, kun syvyyden lähteet saivat voiman,
        29 kun hän merelle asetti sen rajat, että vedet eivät kävisi hänen käskynsä yli, kun hän vahvisti maan perustukset,
        30 silloin minä hänen sivullansa hoidokkina olin, ihastuksissani olin päivästä päivään ja leikitsin hänen edessänsä kaikin ajoin;
        31 leikitsin hänen maanpiirinsä päällä, ja ihastukseni olivat ihmislapset.

        32 Siis te, lapset, kuulkaa minua; autuaat ne, jotka noudattavat minun teitäni!
        33 Kuritusta kuulkaa, niin viisastutte; älkää sen antako mennä menojaan.
        34 Autuas se ihminen, joka minua kuulee, valvoo minun ovillani päivästä päivään, vartioitsee minun ovieni pieliä!
        35 Sillä joka minut löytää, löytää elämän ja saa Herran mielisuosion.
        36 Mutta joka menee minusta harhaan, saa vahingon sielullensa; kaikki, jotka minua vihaavat, rakastavat kuolemaa.
        .


      • eräs-toinen
        KristittyjenRaamatusta kirjoitti:

        Tervehdys, epäherra Perkele.

        Siis helluntaimessiaanisella korostus sanalla IHMINEN, kristus (pienellä) Jeesus.

        Tässä hiukan katolilaista Raamattua, johon me raukat kristityt olemme kohta 2000 vuotta uskoneet, uskoneet Jeesuksen olevan Jumalan Poika.

        Ja sitten syntyy viimeisten aikojen eksytys, kaikki perkeleenopit kasattuna yhden "uskonsuunnan" alle: areiolaisuus, joka kieltää nk. kolminaisuusopin, eli Jeesuksen olevan suoraan Jumalasta lähtöinen ja joka siis vähentää Jeesuksen yksistään ihmiseksi! Pelagiolaisuus, joka opettaa ihmisen voivan vapaasti valita hyvän tai pahan ja joka oppi siis tekee tyhjäksi koko Jeesuksen sovitustyön, opettaen, että ihminen vanhurskautuu "pyhitysteoilla".

        Mitäs niitä muita kristinopin vastaisia harhaoppeja olikaan? Nestoriolaisuus, donatolaisuus... montanolaisuus, kiliasmi, arminolaisuus... spiritualismi, new age... ja JUUTALAISUUS! Tuo joukkio, joka jo ennen kristinuskon syntyä yritti tehdä sen tyhjäksi! Ensin juutalainen Juudan kuningas Herodes I, hullu ukko, kuten sittemmin myös poikansa ja pojanpoikansa ja jota Jeesus kutsui "ketuksi". Sitten koko Jerkun temppeliväki, opetuslasten joukkoon luikahtanutta Juudasta myöten.

        Ah, juutalaisuus! Tuo pelastusoppi, joka kieltää Jeesuksen olevan Jumalan Poika, mutta joku partasuu kaapulainen saattaa seinää vasten uhattuna myöntää, että saattoi se ehkä olla jonkinsortin profeetta, kuiteskin. Älä lyö!

        Mitä sanoisi Eino Ilmari Manninen, tai esim. Kai Antturi teidän karismaattisista Helvetinkirkko-opeistanne? Että haleluuja, pistäkää kirkon papit matalaksi!?

        Jeesus oli / On tosi Jumala ja tosi ihminen.
        http://tunnustuskirjat.fi/ekumeeni.html

        Johannes 6:
        44 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

        45 Profeetoissa on kirjoitettuna: 'Ja he tulevat kaikki Jumalan opettamiksi'. Jokainen, joka on Isältä kuullut ja oppinut, tulee minun tyköni.

        46 Ei niin, että kukaan olisi Isää nähnyt; ainoastaan hän, joka on Jumalasta, on nähnyt Isän.

        Joh. 10:
        36 niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'?
        37 Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua.

        38 Mutta jos minä niitä teen, niin, vaikka ette uskoisikaan minua, uskokaa minun tekojani, että tulisitte tuntemaan ja ymmärtäisitte Isän olevan minussa ja minun olevan Isässä."
        39 Niin he taas tahtoivat ottaa hänet kiinni, mutta hän lähti pois heidän käsistänsä.

        Joh. 14:
        6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
        7 Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet."

        8 Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme".
        9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?

        10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
        11 Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.

        12 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö,
        13 ja mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa.

        Pohjalainen uskontunnustus:
        https://www.youtube.com/watch?v=2FPTJX-EMvk

        .

        Yleensä näiden hurmahenkien villitseviä harhaoppeja viliseviin viesteihin ei kannata mitään vastata, mutta korjataan nyt vähän tuota virheellistä tietoa, jota viesti sisälsi.

        Areiolaisuudessa ei alenneta Jeesusta pelkäksi ihmiseksi vaan uskotaan hänen olevan isää Jumalaa alempi luoja-jumala, jota kreikkalaisessa filosofiassa kutsuttiin nimellä demiurgi. Areiolaiset eivät siis usko sitä, että Jeesus kristus on ihminen. He luulevat, että Jeesus on demiurgi liharuumiissa ja muistuttaa ulkonäöltään ihmistä, mutta ei ole ihminen.

        Jehovan todistajat uskovat puolestaan niin, että Jeesus kristus on ylienkeli Miikael. Hekään eivät usko siihen, että Jeesus kristus on ihminen, vaikka puhuisivat hänestä kuin ihmisestä.

        Trinitaarit uskovat Jeesuksen olevan Jumala-ihminen, eräänlainen hybridi. Vaikka he sanovat, että Jeesus on "täysi ihminen", niin he eivät usko, että Jeesus on ihmisenä luotu olento, joka on kokonaan eri olevainen kuin Jumala, joka on hänen isänsä. He eivät siis todellisuudessa uskokaan sitä, että Jeesus kristus on ihminen, vaikka niin sanovat - kunhan lainaavat Raamattua uskomatta siihen, samoin kuin Jehovan todistajat ja areiolaiset tekevät.

        Mitä varhaisiin kristittyihin tulee, niin apostolit uskoivat Jeesuksen olevan pelkästään ihminen, jonka Jumala herätti ylös kuolleista ja korotti kaikkien herraksi. Jeesus kristus tunnusti olevansa vain ihminen eikä korottanut itseään koskaan isän vertaiseksi Jumalaksi tai demiurgiksi tai enkeliksi. Sen hän tietysti uskoi jo ennen kuolemaansa, että Jumala oli korottava hänet iankaikkiseksi kuninkaaksi ja herraksi, joka hän opetuslapsiin ja riivaajiin nähden jo isältä saamansa arvovallan vuoksi oli ennen kuolemistaan ja heräämistään kuolleista, mutta vasta kuolleista heräämisen jälkeen hänelle annettiin kaikki valt taivaassa ja maan päällä, ja vasta hänen toisessa tulemuksessaan nähdään kaikki hänen valtansa alle alistetuksi.

        Apostolien jälkeen ja yhtä aikaa eli juutalaisia, jotka tunnustivat Jeesuksen kristuksen ihmiseksi, jonka Jumala on herättänyt kuolleista. Näitä olivat ebioniitit (ebionismi) ja jotkut nasarealaiset, kenties jotkut sekakansaan kuuluvat samarealaiset myös. Nämä Jumalan lapset karkotettiin roomalaisten toimesta pois Israelista, mutta heidät ja heidän opetuksiaan tunnetaan vielä riittävässä laajuudessa, jotta voidaan nähdä alkuperäisen evankeliumin olleen vielä harvojen ja valittujen hallussa ennen 100-luvulla tapahtunutta katolisen kirkon valtaannousua ja suuren luopumuksen ajan sekä väkevän eksytyksen alkua.

        Kautta aikojen on elänyt harvoja kristittyjä, jotka eivät ole tunnustaneet kolmiyhteisen jumalan oppia tai edes areiolaisuutta. Suuria ryhmiä ei kuitenkaan ole ollut, sillä Jumala on sallinut nimeltään kristityn maailman eksyä pois totuudesta ja luopumukseen herrasta, niin kuin salli juutalaisten eksyä ennen heitä. Näin historia toistaa itseään ja Jeesus löytää tulemuksessaan maailman, jossa on vain vähän uskollisina pysyneitä opetuslapsia. Valtaosa on pitänyt totena katolisen eksytyksen valheita ja harhaoppeja.


      • Mikä mättää? kuin uskovaiset tappelee keskenään kuin pahat kakarat, ja lahkoja "satoja"Eikös raamattu olekaan yksselitteinen ja selkeä, tosin Aadam ja Eeva luodaan 2 kertaan, ensin yhdessä ja toisessa erikseen, Adamin kylkiluusta, ja yö ja päivä "luotiin "ennen aurinkoa. Tämmöset pikkuseikat,( niin muuten mistä jeesus sai sen mies kromosoomin) tietenkin saattaa vähän hämmentää yksimielisyyttä muuten niin selkeässä kirjallisuushelmessä. Kiitos.


    • eräs-toinen

      Jehovan todistajat luulevat, että Jeesus kristus on ylienkeli Mikael. Areiolaiset luulevat, että hän on isää alempi luoja-jumala, demiurgi; Jumala loi Jeesuksen ensimmäisenä teoistaan ja Jeesus loi sitten kaiken muun. Kolmiyhteiseen jumalaan uskovat luulevat, että Jeesus on ilman elämän alkua oleva iankaikkinen Jumala, joka on luonut tämän maailman yhdessä Isän ja Pyhän Hengen kanssa, jotka ovat Pyhän Kolmiyhteisen Jumalan persoonia. Kukaan näistä eksyneistä ei tunnusta sitä, että Jeesus kristus on ihminen. Kukaan ei tunnusta sitä, että Jeesus kristus on kuollut ristillä niin kuin ihmiset kuolevat ja että Jumala on herättänyt hänet ylös kuolleistaan. He kaikki pitävät totena katolisia taruja, joiden mukaan Jeesus lähti "iankaikkisena Henkenä" ulos ruumiistaan ja palasi siihen takaisin. Isältä on riistetty tällä tavalla kunnia poikansa pelastamisesta. (Hebr 5:4-11; 13:20-21; 1Kor 15:12-24; Efe 1:17-23)

      Vain ne ihmiset ovat uskoneet alkuperäisen evankeliumin, jotka uskovat, että Jeesus kristus on ihminen, jonka Jumala on korottanut kuolleista herättämisen jälkeen ensimmäistä ja viimeistä kertaa kaikkien luotujen herraksi. Tämä ihminen kristus Jeesus on ensimmäinen kuolleista herätetty ihminen, joka ei kuole enää koskaan ja hallitsee siksi ikuisesti Jumalan luomakuntaa. Jeesus kristus on ihmisenä kokonaan eri olevainen kuin Jumala, joka on hänen isänsä. Jeesus kristus on myös kokonaan eri olento kuin joku luotu enkeli (Miikael) tai demiurgi (areiolaisten isää alempi luoja-jumala). Jeesus kristus on täydellinen ihminen sen sijaan, että olisi Jumala tai ikivanha taivaallinen olento liharuumiissa. Jos et usko tätä evankeliumin sanan totuutta, niin et usko sovituksen sanaa eikä sinulla ole uhria syntiesi edestä. Mikäli Jumala sinut siitä huolimatta pelastaa, niin se on hänen oikeutensa, mutta Raamattu ei anna siitä paljon lupauksia eksyneille. (ks. 2Tess 2; 2Kor 11:4; Jes 14:1-27; Hes 28:11-19; Ilm 13:11-18; 5Moos 6:4-9; Mark 12:28-34; jne.)

      Kolmiyhteiseen jumalaan uskovat puhuvat toki siitä, että Jeesus kristus on täysi ihminen, mutta he eivät usko sitä, mitä sanovat. "Täysi ihminen" ei ole se hybridi, jollaisena he Jeesusta pitävät. Heidän mielestään Jeesus kristus on Jumala-ihminen, jossa ei ole erikseen "ihmistä kristusta Jeesusta" ja "Jumalaa", sillä nämä kaksi ovat sulautuneet yhteen yhdeksi ja samaksi olevaiseksi, yhdeksi persoonaksi, joka on Kristus. Ihminen ei ole sellainen kahtia jaettu herra, jollaisena he Jeesuksen kuvaavat. Ihminen on kokonaan eri olevainen kuin Jumala ja juuri sellainen Jeesus kristus on. Ihmisellä kristuksella Jeesuksella on oma tahto, mieli, ajatukset, tunteet, tieto ja muistot, jotka ovat eri kuin Jumalalla, joka on hänen isänsä. Nämä eksyneet sieluparat ovat sekoittaneet toisiinsa Jumalan ja Kristuksen, niin että eivät erota sitä, kumpi on Jumala ja kumpi on ihminen. Heidän opetuksensa on sekavaa Baabelin mysteeriuskontoa, jota ei kukaan voi ymmärtää eikä järjellään käsittää, vaikka sitä on selitetty kymmenin tuhansin sanoin yli 1700 vuoden ajan.

      Sanomme "katoliseksi" uskoksi sitä, jossa tunnustetaan uskoa kolmiyhteiseen jumalaan ja palvotaan ihmistä kristusta Jeesusta isän kaltaisena Jumalana, kaiken luojana. Katolisessa eli yleisessä uskossa sanotaan Jeesusta kristusta ihmiseksi, mutta hän ei ole ihmisenä Jumalasta erillinen luotu olento, joten hän ei ole käytännössä lainkaan ihminen sen opin mukaan. Jeesus ei ole ihminen myöskään Jehovan todistajien ja areiolaisten oppien mukaan, koska hänen sanotaan olevan enkeli (Miikael) tai isää alempi luoja-jumala eli kreikkalaisen filosofian mukainen demiurgi. Kuka ikinä kieltää sen, että Jeesus kristus on Jumalasta ja enkeleistä ja demiurgista erillinen luotu ihminen, ei ole Jumalan hengestä ja totuudesta. Vain ne ovat totuuden hengestä, jotka tunnustavat Jeesuksen kristuksen herraksi, joka on täydellinen ihminen ja Jumalan kuolleista herättämä kaikkien herra.

    • Harhaoppia

      Älkää vastatko tähän ketjuun mitään.

    • eräs-toinen

      Heprealaiskirjeen kirjoittaja puhuu Jeesuksen kahdesta tulemuksesta. (Hebr 9:27-28) Ensimmäisellä kerralla hän kuoli syntisten puolesta Golgatan ristillä, mutta toisella kerralla hän tulee herrana ja kuninkaana hallitsemaan "tulevaa maailmaa". Näistä kahdesta tulemuksesta kertovat kirjeen kaksi ensimmäistä lukua. Jakeesta 1:2 alkaen puhutaan tulevista "aikakausista", jotka Jumala on tehnyt poikansa Jeesuksen kautta. Jumala herätti ensin kuolleista poikansa Jeesuksen kristuksen, minkä jälkeen hän korotti hänet kaikkien luotujen ja jopa enkeleiden yläpuolella olevaksi herraksi. Kun tämä ihminen kristus Jeesus tulee toistamiseen maailmaan, niin se on puhetta Kristuksen toisesta tulemuksesta:

      Hebr 1:6 Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit."

      Kaikki Jumalan enkelit kumartavat Jeesusta ja ovat alamaisia hänelle "tulevassa maailmassa", jossa ihminen kristus Jeesus hallitsee ikuisesti. Jakeet 1:8-9 kertovat tästä kuninkaasta, jota Jumala kutsuu pojakseen ja myös "jumalaksi" sen vuoksi, että Raamatussa kutsutaan "jumaliksi" niitä ihmisiä, joille Jumalan sana tuli ja jotka hallitsevat ja tuomitsevat kansaa Jumalan edustajina maan päällä tai ovat Jumalan lähettämiä sanansaattajia, niin kuin on kirjoitettu myös Herran enkelistä. (Joh 10:25-38; Psa 82:1, 6; 2Moos 3:1-14; 4:16; 7:1; 21:6; 22:8-9; 1Sam 2:25) Jeesus kristus ei ole kuitenkaan ylienkeli Miikael, sillä Jumala ei ole alistava tulevaa maailmaa enkelin alle vaan

      2:6 joku on jossakin paikassa todistanut, sanoen: "Mikä on ihminen, että sinä häntä muistat, tai ihmisen poika, että pidät hänestä huolen?
      2:7 Sinä teit hänet vähäksi aikaa enkeleitä halvemmaksi, kirkkaudella ja kunnialla sinä hänet seppelöitsit, ja sinä panit hänet hallitsemaan kättesi tekoja;
      2:8 asetit kaikki hänen jalkojensa alle." Sillä, asettaessaan kaikki hänen valtansa alle, hän ei jättänyt mitään hänen allensa alistamatta. Mutta nyt emme vielä näe kaikkea hänen valtansa alle asetetuksi.
      2:9 Mutta hänet, joka vähäksi aikaa oli tehty enkeleitä halvemmaksi, Jeesuksen, me näemme hänen kuolemansa kärsimyksen tähden kirkkaudella ja kunnialla seppelöidyksi, että hän Jumalan armosta olisi kaikkien edestä joutunut maistamaan kuolemaa.
      2:10 Sillä hänen, jonka tähden kaikki on ja jonka kautta kaikki on, sopi, saattaessaan paljon lapsia kirkkauteen, kärsimysten kautta tehdä heidän pelastuksensa päämies täydelliseksi.
      2:11 Sillä sekä hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sentähden hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi...

      Koko tämä jakso on tarkoitettu luettavaksi yhtenä kokonaisuutena, joka kertoo Jeesuksen kahdesta eri tulemuksesta, niin kuin koko kirjeessä on tehty. Ensimmäisellä kerralla Jeesus antoi itsensä uhrina syntisten edestä, mutta toisella kerralla hän tulee tuomitsemaan ja hallitsemaan herrana ja kuninkaana "tulevaa maailmaa", jossa myös enkelit ovat alistetut Kristuksen valtaan – ne tottelemattomat riivaajahenget, jotka eksyttävät nyt jopa valituita katolisilla taruilla ja harhaopeilla. Oleellista tässä kokonaisuudessa on se, että kirjoittaja kuvaa Jeesuksen koko ajan ihmisenä, jonka Jumala on herättänyt kuolleista ja korottanut kaikkien herraksi sen jälkeen. Jeesus kristus on se ihminen, jonka valtaan Jumala on antava tulevan maailman, ja jolla on jo nyt kaikki valta taivaassa ja maan päällä, vaikka emme näe vielä kaikkea hänen valtansa alle alistettuna. (vrt. Matt 28:18; 1Kor 15:12-28)

      • eräs-toinen

        Hebr 1:6 Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit."

        Sana "esikoinen" (prototokos) tarkoittaa tässä ensimmäistä kuolleista herätettyä ihmistä, joka ei kuole enää koskaan. (Hebr 1:6, vrt. 1Kor 15:12-24; Hebr 5:4-11; 7:24-28) Jumalan sanat Jeesukselle, "Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin" (Hebr 1:5 ja Psa 2:7), puhuvat jo edeltä siitä, kun Jumala oli herättävä poikansa ylös kuolleista. Ne eivät puhu jostakin muinaisesta iankaikkisesta ajasta, jolloin Jumala olisi synnyttänyt poikansa Jeesuksen ensimmäisenä teoistaan, niin kuin opetuksesta osattomat voivat luulla. Paavali ja Heprealaiskirjeen kirjoittaja ymmärsivät oikein sen, että Psalmi puhui edeltä syntien sovituksesta ja sitä seuraavasta ikuisesta elämästä Jumalan pojan Jeesuksen kuolleista heräämisen kautta. (Psa 2; Apt 13:22-42; Hebr 1:1-3:11; 5:4-11)

        Heprealaiskirjeen kertomus on yhtäjaksoinen sen kahdessa ensimmäisessä luvussa. Jeesus kuvataan ristillä kuolleena ylimmäisenä pappina, joka sovittaa kansan synnit, mutta sitä seuraa iankaikkinen kunnia ja kirkkaus kaikkien luotujen herrana ja kuninkaana, joka on ihmislapsi, ei Jumala itse tai jokin enkeli. (Psa 45) Kirjoittaja on hyvin tarkka erottaessaan toisistaan Jumalan pojan ja enkelit, joten Jeesus kristus ei ole Jumalan luoma enkeli eikä hän ole myöskään Jumala itse. Jumala ja Kristus on erotettu kaikkialla Raamatussa toisistaan, niin että Jeesuksen kristuksen isä on ainoa kaiken luonut kaikkivaltias Jumala ja Jeesus on hänen poikansa, ihminen kristus Jeesus. Jeesusta sanotaan Jumalan pojaksi hänestä annettujen profetioiden mukaan, mutta ei sen vuoksi, että hän olisi ollut olemassa ennen ihmiseksi syntymistä. (2Sam 7:8-16; 1Aik 17:13; 22:10; Psa 69:20-38; Luuk 1:32-33)


    • eräs-toinen

      Raamatun kirjoittajat kysyvät "Mikä on ihminen?" ja tietävät varmasti oikean vastauksen siihen kysymykseen. He eivät sanoneet, että ihminen on Jumalan ja ihmisen hybridi. He eivät sanoneet, että ihminen on isää alempi luojajumala (demiurgi) liharuumiissa. He eivät sanoneet, että ihminen on ylienkeli Miikael tai joku muu Herran lähettämä enkeli. He tunnustivat ihmisen kristuksen Jeesuksen herrakseen sen vuoksi, että Jumala on herättänyt hänet esikoisena ylös kuolleista ja antanut hänelle kaiken vallan taivaassa ja maan päällä. He eivät pitäneet totena katolisia taruja ja harhaoppeja, joiden mukaan Jeesus kristus olisi jotakin muuta kuin ihminen: äitinsä kohdussa siinnyt ja alkunsa saanut luotu olento. Ihmislapsi ei ole enkeli, demiurgi eikä Jumala, mutta harhaoppiset eivät sitä asiaa ymmärrä eivätkä todeksi tunnusta.

      Katolisessa uskossa sanotaan, että Jeesus kristus on ihminen, mutta ei tunnusteta hänen olevan ihmisenä luotu olento ja Jumalasta erillinen olevainen. Miten sellainen olento voisi olla ihminen, joka on Jumala? Miten kaiken luoja voisi olla ihminen? Tai miten ylienkeli voisi tulla henkenä äitinsä kohtuun ja syntyä sieltä ihmislapseksi, olematta enää se ylienkeli, joka hän ennen oli? Tai miten demiurgi voisi tulla henkenä äitinsä kohtuun ja syntyä poikalapseksi olematta enää se isää alempi luoja-jumala, joka hän oli ennen? Kukaan näistä harhaoppisista ei tunnusta sitä, että Jeesus kristus on ihmisenä kokonaan eri olento kuin Jumala, ylienkeli Mikael tai demiurgi. He pitävät mieluummin totena katolisia taruja ja harhaoppeja kuin tunnustaisivat Jumalan sanan ilmoittaman totuuden ihmisestä kristuksesta Jeesuksesta. Turha on silloin lainata Raamatun jakeita, joissa sanotaan Jeesusta ihmiseksi, kun ei pidetä totena sitä, mitä Raamattu sanoo!

    • eräs-toinen

      Kun Heprealaiskirjeen kirjoittaja kysyy "Mikä on ihminen...?" niin hän puhuu koko ajan ihmisestä kristuksesta Jeesuksesta, Jumalan pojasta. Jumala on herättänyt tämän ihmisen ylös kuolleista ja korottanut kaikkien herraksi. Tämä ihminen on hallitseva ikuisesti tulevaa maailmaa ja tuomitseva eläviä sekä kuolleita isän tahdon mukaan. Jumala on antanut tälle ihmiselle kristukselle Jeesukselle sen vallan, niin kuin kaiken muunkin. Jeesus ei voi tehdä mitään ilman isää, sillä hän on ihminen, ei Jumala itse. Jeesus ei ole myöskään enkeli tai demiurgi, sillä hän on ihminen, jolle Jumala on antanut tehtäväksi sovittaa maailman synti ja hallita tulevaa maailmaa. Vain synnitön ja viaton ihminen pystyi uhraamaan itsensä ja kuolemaan ristillä. Jumala, enkelit ja demiurgi eivät voi kuolla ristillä, joten harhaoppiset kieltävät syntien sovituksen ja evankeliumin, kun eivät usko, että Jeesus kristus on ihminen eikä mitään muuta.

      Tähän on tultu, kun "kreikkalaiset" saivat vallan seurakunnassa pian apostolien ajan jälkeen. Tähän on tultu, kun "juutalaiset tarut" eksyttivät herrasta luopunutta kristikansaa. Tähän on tultu, kun katolinen kirkko alkoi muodostua ja vain sen "ortodoksinen" oppi hyväksyttiin "kirkossa". Seurakunta on elänyt liki 1900 vuotta enemmän tai vähemmän sen väkevän eksytyksen vallassa, josta Paavali ennusti, että se oli tuleva ja sen laittomuuden salaisuus vaikutti jo hänen aikanaan. (2Tess 2)

      Katolinen kirkko hylkäsi alkuperäisen evankeliumin ja väärensi sen. Kirkon jäsenet alkoivat pitää jo 100-luvun loppupuolella totena pakanoiden ja juutalaisten taruja, joihin profeetat, Jeesus ja apostolit eivät uskoneet. Nyt näitä taruja ja harhaoppeja sanotaan katolisessa uskossa "Jumalan sanan totuudeksi", mikä on irvokasta ja kuvottavaa itsensä herran Jeesuksen silmissä. Kaikki ne ovat vaarassa jäädä tempauksen ulkopuolelle, jotka pitävät totena katolisia harhaoppeja ja taruja.

      Suuri Babylon on katolisten isien uskontunnustusten ja harhaoppien varaan rakentuva uskonnollinen järjestelmä. Porton jäsenet ovat vainonneet aina Jeesuksen kristuksen opetuslapsia, jotka eivät ole tunnustaneet heidän harhaoppejaan ja tarujaan totuudeksi. He ovat ryöstäneet Jumalan lasten omaisuuden, rajoittaneet heidän oikeuksiaan, karkottaneet heidät pois kodeistaan ja maastaan ja jopa tappaneet heitä.

      Jumalan kansaa on sisällä suuressa Babylonissa. He eivät ole tunnustaneet todeksi kolmiyhteisen jumalan oppia eikä sillä ole heille mitään merkitystä sielun pelastumisen kannalta. He eivät pidä varauksetta totena kaikkia katolisia taruja vaan tutkivat kirjoituksia, mitä niissä oikeasti on sanottu. He todistavat oikein Jumalasta, joka on Jeesuksen kristuksen isä ja meidän taivaallinen isämme. He puhuvat oikein Jeesuksesta, kun sanovat hänen olevan Jumalan poika ja kristus ja meidän herramme, mutta eivät sano häntä isän vertaiseksi Jumalaksi puhuessaan Jumalasta ja Kristuksesta. He erottavat isän ja pojan toisistaan Raamatun opettamalla tavalla, mihin eksyneet eivät pysty.

      Jumalan lapset eivät tunnusta uskoaan kolmiyhteiseen jumalaan niin kuin eksyneet tekevät, mutta osa valituista ja pyhistä on vielä sisällä näiden eksyneiden kirkoissa ja yhteisöissä. Jumala kutsuu kansaansa ulos suuresta Babylonista ja eroon portosta, jotta he eivät tulisi osalliseksi sen vitsauksista ja tuhosta. (Ilm 17-18) Lähdet ulos suuresta Babylonista siten, että hylkäät katolisten isien uskontunnustukset ja harhaopit: sanot sen kaiken niille, jotka yhä vielä niihin uskovat. Se pelastaa sinut Jumalan ja Karitsan vihalta, kun herra Jeesus saapuu tuomitsemaan ensin oman kansansa ja sitten kaikki muut.

    • PasiToivonen

      Entä jos ei halua pelastua?

    • eräs-toinen

      Kolmiyhteisen jumalan opin erikoisuuksia

      Katolisessa uskossa on jaettu Jumala ensin kolmeen persoonaan ja sitten Kristus on jaettu vielä kahtia inhimillisen ja jumalallisen luonnon mukaan. Käytännössä "inhimillinen luonto" tarkoittaa koko ihmistä ja "jumalallinen luonto" koko Jumalaa kuitenkin siten, että kyseessä on vain yksi olevainen ja persoona, Kristus – ei kahta eri persoonaa ja olevaista (ihminen ja Jumala).

      Katolisen uskon mukaan Isä puhuu Pojan ja Pyhän Hengen kanssa ja nämä molemmat puhuvat lisäksi keskenään, koska kaikki ovat itsenäisesti ajattelevia ja suunnitelmia tekeviä ja toimivia persoonia. Raamatun kirjoitusten mukaan pyhä henki ei kuitenkaan puhu koskaan isän Jumalan eikä Jeesuksen kristuksen tai kenenkään muun luodun kanssa, koska se ei ole itsenäinen persoona. Aina kun "pyhä henki" puhuu tai tekee jotakin, on silloin ihminen tai enkeli äänessä tai sitten isä Jumala toimii muutoin henkensä kautta. (esim. Matt 10:20; Joh 14:9-11; Apt 1:2, 16; 4:25; 11:28; 13:2-4; 14:27; 15:4; Hebr 1:1; 1Kor 12:1-13, jne.)

      Katolisen uskon mukaan Jumalan kolme persoonaa keskustelevat toistensa kanssa ja sen lisäksi Jeesuksen inhimillinen luonto keskustelee ainakin Isän Jumalan ja Pyhän Hengen kanssa, mutta mahdollisesti myös oman "jumalallisen luontonsa" kanssa, vaikka tätä ei kukaan suoraan sano ja tunnusta viralliseksi katoliseksi opiksi. Silti, jos Jeesus olisi isän vertainen Jumala, niin toki hänen inhimillinen luontonsa voisi keskustella myös hänen jumalallisen luontonsa kanssa? Vai kuunteleeko inhimillinen luonto hiljaa vieressä, kun jumalallinen luonto keskustelee Isän ja Pyhän Hengen kanssa?

      • JumalaOnKolminaisuus

        Vääristelet kolminaisuusoppia, eli valehtelet suoraan.

        Kolminaisuusoppi ei opeta Jumalan olevan kolmessa persoonassa, eli nk. kolmena Jumalana, vaan Yhdessä Persoonassa, Jumalassa, joka ilmentää Itseään Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä.

        Jo VT:ssa mainittu Jumalan hepreankielinen Nimi Elohim on maskuliinin monikko. Eloh-im. Siis Yksi Pyhä Jumala, joka on samalla Kolme: Eloh-im = Herra-t, Valti-aat. Kuitenkin tällä tarkoitetaan Yhtä Jumalaa.

        Kristus Jeesus ei ole kaksi eri persoonaa, vaan Yksi. Hän On yhtäaikaisesti Tosijumala ja samalla Tosi-ihminen. (Kristuksen kaksiluonto-oppi.)

        Jos lukijat viitsisivät vilkaista tuota antamaani linkkiä luterilaisiin tunnustuskirjoihin ja lukemaan erityisesti Athanasioksen uskontunnustuksen areiolaisuutta vastaan. Sen kun tavaa hitaasti, alkaa ymmärtää mistä kolminaisuusopissa (ja areiolaisessa harhaopissa) on kysymys.

        Hassua, että aiemmin helluntailaiset eivät ole näin avoimesti hyökänneet Jumalan todellista Olemusta, Yhtä Pyhää Kolmiyhteistä Jumalaa vastaan. Ovat aiemmin ainakin tekeytyneet kolminaisuusopin kannattajiksi, sillä tämä on kristinuskon yksi perusopinkappale. Joka ei tätä tunnusta, ei ole kristitty, vaan jotain muuta. Helluntailaisilla ei siis ole samaa Jumalaa kuin kristityillä, heillä on jokin muu heppu jumalanaan, mutta ei kristittyjen tunnustama Yksi Pyhä Kolmiyhteinen Jumala.

        Edellinen löpinä, missä kirjoittaja ottaa esimerkiksi Jeesuksen keskustelut Isän kanssa ja pilkkaa "katolilaista oppia", perustuu tässä kohdin helluntailaisuudessa vaikuttavaan nestoriolaiseen järkeisharhaoppiin (sama kuin myös jehovantodistajilla) ja joka punnitsee asiat, ei todellisuudessa uskon kautta, vaan järjen. Nestoriolaisen on vaikea ymmärtää tällaista jumalallista yksinpuhelua, "koska eihän siinä ole mitään järkeä".

        Itse en tunnusta mitään roomalaiskatolilaista oppia, vaan luterilaista. Luterilainen oppi on paranneltu versio katolilaisesta, nk. "puhdistettu" vääristä päätelmistä.

        Uskonpuhdistus kyllä kelpasi anabaptisteille sikäli, että pääsivät sen varjolla toimimaan, kuitenkin samalla heti hyökäten sitä vastaan, jota nyky-anabaptistit / uudelleenkastajat = "helluntailaiset" myös edelleen tekevät.
        .


      • eräs-toinen

        En ole helluntailainen. Helluntaikirkossa uskotaan vakaasti kolmiyhteiseen jumalaan, joka on Isä ja Poika ja Pyhä Henki.

        Sinä et usko kolminaisuusoppiin vaan olet modalisti. Modalistit uskovat, että Jumala on yksi ainoa persoona, joka on ilmoittanut itsensä Isänä ja Poikana ja Pyhänä Henkenä. Modalismin mukaan Jumala esiintyy eri rooleissa, mutta on vain yksi persoona.

        Kolminaisuusopissa Jumala on kolme eri persoonaa - Isä ja Poika ja Pyhä Henki - joita ei saa sekoittaa toisiinsa. Sinä et tunne kovin hyvin edes kolminaisuusoppia, johon väität uskovasi, kun sekoitat modalismin mukaan eri persoonat toisiinsa ja sanot Jumalaa yhdeksi persoonaksi, jota hän kolminaisuusopin mukaan ei suinkaan ole.

        Sana "elohim" on monikollinen yksikkö, jota on käytetty vain ehdottomasti yksiköllisistä "persoonista" kuten epäjumalat (Keemos, Daagon), saatana, ihmiset (Mooses ja Israelin tuomarit), Herran enkelit ja Jumala itse, joka on meidän taivaallinen isämme ja Jeesuksen kristuksen Jumala ja isä. Asiayhteys ratkaisee, ketä sanalla "elohim" (jumala) tarkoitetaan.

        Samanlaisia monikollisia yksikköjä ovat suomenkielessä sanat "housut" ja "sakset" sekä englanninkielessä sana "news" (uutinen, uutiset). Yhdet housut ovat ehdottomasti vain yhdet housut ja yhdet sakset ovat ehdottomasti vain yhdet sakset sen sijaan, että ne olisivat useasta samanarvoisesta osasta koostuva persoonien yhdistelmä, jollaisena kolminaisuusoppi Jumalan kuvaa.


      • JumalaOnKolminaisuus kirjoitti:

        Vääristelet kolminaisuusoppia, eli valehtelet suoraan.

        Kolminaisuusoppi ei opeta Jumalan olevan kolmessa persoonassa, eli nk. kolmena Jumalana, vaan Yhdessä Persoonassa, Jumalassa, joka ilmentää Itseään Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä.

        Jo VT:ssa mainittu Jumalan hepreankielinen Nimi Elohim on maskuliinin monikko. Eloh-im. Siis Yksi Pyhä Jumala, joka on samalla Kolme: Eloh-im = Herra-t, Valti-aat. Kuitenkin tällä tarkoitetaan Yhtä Jumalaa.

        Kristus Jeesus ei ole kaksi eri persoonaa, vaan Yksi. Hän On yhtäaikaisesti Tosijumala ja samalla Tosi-ihminen. (Kristuksen kaksiluonto-oppi.)

        Jos lukijat viitsisivät vilkaista tuota antamaani linkkiä luterilaisiin tunnustuskirjoihin ja lukemaan erityisesti Athanasioksen uskontunnustuksen areiolaisuutta vastaan. Sen kun tavaa hitaasti, alkaa ymmärtää mistä kolminaisuusopissa (ja areiolaisessa harhaopissa) on kysymys.

        Hassua, että aiemmin helluntailaiset eivät ole näin avoimesti hyökänneet Jumalan todellista Olemusta, Yhtä Pyhää Kolmiyhteistä Jumalaa vastaan. Ovat aiemmin ainakin tekeytyneet kolminaisuusopin kannattajiksi, sillä tämä on kristinuskon yksi perusopinkappale. Joka ei tätä tunnusta, ei ole kristitty, vaan jotain muuta. Helluntailaisilla ei siis ole samaa Jumalaa kuin kristityillä, heillä on jokin muu heppu jumalanaan, mutta ei kristittyjen tunnustama Yksi Pyhä Kolmiyhteinen Jumala.

        Edellinen löpinä, missä kirjoittaja ottaa esimerkiksi Jeesuksen keskustelut Isän kanssa ja pilkkaa "katolilaista oppia", perustuu tässä kohdin helluntailaisuudessa vaikuttavaan nestoriolaiseen järkeisharhaoppiin (sama kuin myös jehovantodistajilla) ja joka punnitsee asiat, ei todellisuudessa uskon kautta, vaan järjen. Nestoriolaisen on vaikea ymmärtää tällaista jumalallista yksinpuhelua, "koska eihän siinä ole mitään järkeä".

        Itse en tunnusta mitään roomalaiskatolilaista oppia, vaan luterilaista. Luterilainen oppi on paranneltu versio katolilaisesta, nk. "puhdistettu" vääristä päätelmistä.

        Uskonpuhdistus kyllä kelpasi anabaptisteille sikäli, että pääsivät sen varjolla toimimaan, kuitenkin samalla heti hyökäten sitä vastaan, jota nyky-anabaptistit / uudelleenkastajat = "helluntailaiset" myös edelleen tekevät.
        .

        Nimimerkki eräs.toinen ei edusta helluntailaisuutta eikä helluntailaisten käsitystä jumaluudesta. Hän kirjoittaa täällä omiaan ja harhaoppia.


      • KiitoksiaPaljon
        eräs-toinen kirjoitti:

        En ole helluntailainen. Helluntaikirkossa uskotaan vakaasti kolmiyhteiseen jumalaan, joka on Isä ja Poika ja Pyhä Henki.

        Sinä et usko kolminaisuusoppiin vaan olet modalisti. Modalistit uskovat, että Jumala on yksi ainoa persoona, joka on ilmoittanut itsensä Isänä ja Poikana ja Pyhänä Henkenä. Modalismin mukaan Jumala esiintyy eri rooleissa, mutta on vain yksi persoona.

        Kolminaisuusopissa Jumala on kolme eri persoonaa - Isä ja Poika ja Pyhä Henki - joita ei saa sekoittaa toisiinsa. Sinä et tunne kovin hyvin edes kolminaisuusoppia, johon väität uskovasi, kun sekoitat modalismin mukaan eri persoonat toisiinsa ja sanot Jumalaa yhdeksi persoonaksi, jota hän kolminaisuusopin mukaan ei suinkaan ole.

        Sana "elohim" on monikollinen yksikkö, jota on käytetty vain ehdottomasti yksiköllisistä "persoonista" kuten epäjumalat (Keemos, Daagon), saatana, ihmiset (Mooses ja Israelin tuomarit), Herran enkelit ja Jumala itse, joka on meidän taivaallinen isämme ja Jeesuksen kristuksen Jumala ja isä. Asiayhteys ratkaisee, ketä sanalla "elohim" (jumala) tarkoitetaan.

        Samanlaisia monikollisia yksikköjä ovat suomenkielessä sanat "housut" ja "sakset" sekä englanninkielessä sana "news" (uutinen, uutiset). Yhdet housut ovat ehdottomasti vain yhdet housut ja yhdet sakset ovat ehdottomasti vain yhdet sakset sen sijaan, että ne olisivat useasta samanarvoisesta osasta koostuva persoonien yhdistelmä, jollaisena kolminaisuusoppi Jumalan kuvaa.

        Kiitos tuosta ilmoituksesta, että käsitykseni Jumalan kolminaisuudesta onkin jotain modalismia, josta en ole ennen kuulutkaan, tai jos kuullutkin, niin luullen sitä kolminaisuusopiksi.

        Pitää tarkistaa asia. Eikai vain helluntailaiset opeta modalismia? Jostain tuo ajatus on pujahtanut käsityksiini.

        "Athanasioksen tunnustus areiolaisuutta vastaan:

        Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.

        Yhteinen kristillinen usko on tämä:

        Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta. Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma, mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa.

        Sellainen kuin on Isä, sellainen on myös Poika ja Pyhä Henki:
        ... "

        Ehkä olen muistanut Athanasioksen opetuksen väärin: persoonat eivät ole yksi ja sama, mutta jumaluus on sama.

        Anteeksi, Jumala! Emminä ole pahaa tarkoittanut!

        Kannatan siis kolminaisuusoppia, niinkuin on kirjoitettu
        .


    • eräs-toinen

      Raamatun mukaan Jeesus kristus on ihminen, jossa isä Jumala asuu henkenä. (Joh 14:9-11) "Jumala oli Kristuksessa", mutta "Kristus ei ole Jumala". (2Kor 5:16-21) Jumala asuu pojassaan Jeesuksessa ruumiillisesti kaikkena Jumalan täyteytenä niin kuin on asuva muissakin lapsissaan Kristuksen tulemuksen ja ruumiin ylösnousemuksen jälkeen. (Kol 1:19; 2:9; Efe 3:14-21; 1Kor 15:28) Jumala asuu jo nyt kaikissa lapsissaan henkenä, mutta me emme ole vielä saavuttaneet Kristuksen kaltaista täydellisyyttä niin kauan kuin olemme tässä kuoleman ruumiissa. (1Joh 3:24; 4:9-16) Saavutamme täydellisyyden vasta Kristuksen tulemuksessa ja ruumiin ylösnousemuksessa. (Room 7:2-8:36; 1Joh 3:2; 1Kor 15:12-58; Fil 3:20-21; 1Tess 4:13-17)

      Se, joka ei erota Jumalaa ja Kristusta Raamatun opettamalla tavalla toisistaan, on likinäköinen ja lähellä häviämistään, koska ei ole uskonut Kristuksen opetusta Jumalasta. (Hebr 6:1ss.; 2Joh 1:7-11; Joh 5:44; 17:3; Mark 12:28-34; 5Moos 6:4-9; 4:35, 39; Jes 42:1-8; 44:24; Apt 4:24-31; 17:22-31; Ilm 4:8-11; 1Kor 8:4-6; Efe 4:4-6) Se, joka ei tunnusta Jeesusta kristukseksi, lihassa tulleeksi ihmiseksi, vaan sanoo hänen olevan Jumala, enkeli tai demiurgi liharuumiissa, on eksynyt pois totuudesta ja vaarassa tuhoutua yhdessä porton kanssa. (2Tess 2; 2Kor 11:4; Ilm 16:13-18:24; Hes 28:11-19; Jes 14:1-27) On todella ihmeteltävä sen väkevän eksytyksen ja valheen hengen voimaa, joka on saanut lähes koko nimeltään kristityn maailman pitämään totena niitä katolisia taruja, joissa väitetään Jeesuksen olevan jotakin muuta kuin ihminen.

      Vielä erikoisemmaksi eksytyksen tekee se, että eksyneet väittävät olevan helppoa uskoa se, että Jeesus kristus on ihminen. Kukaan heistä ei sitä usko, vaikka he suullaan sen sanoisivat. He toistavat Raamatun lauseita, joissa sanotaan Jeesuksen olevan ihminen, mutta eivät pidä totena niiden sanomaa. He uskovat sen sijaan katolisia taruja, joiden mukaan Jeesus on iankaikkisena henkenä liharuumiiseen siirtynyt Jumala, demiurgi tai enkeli. Sellaisia karta, jos he eivät hylkää harhaoppiaan vaan vaativat muitakin sen todeksi tunnustamaan. Mitä tiukemmin harhaopin tunnustamista todeksi vaaditaan, sitä päättäväisemmin sanoudu irti sen levittäjistä! Mitä järjettömämpi ja epäloogisempi harhaoppi on, sitä lujemmin vastusta sitä!

      Pidä yhtä niiden kanssa, jotka huutavat herran Jeesuksen nimeä avukseen puhtaasta sydämestä. He erottavat Jumalan ja Kristuksen ja enkelit ja epäjumala demiurgin toisistaan. Heitä on vain vähän, mutta "usko ei ole joka miehen", niin kuin on kirjoitettu. Useimpien Jeesuksen nimeä tavalla tai toisella tunnustavien usko on kelvotonta ja johtaa tuhoon Kristuksen tulemuksessa. Se, miten heidän lopulta käy, on yksin Jumalan ja hänen poikansa Jeesuksen tiedossa, mutta me saamme tuomita heitä yhdessä Kristuksen kanssa, kun hän saapuu. (1Kor 6:3; Ilm 3:21; 20:4; 22:1-5) Silloin riivaajat ja niiden vallassa olevat harhaoppiset kumartuvat jalkojemme juureen ja tunnustavat, että Jumala totisesti rakastaa meitä ja poikaansa Jeesusta kristusta, jonka opetuslapsia me olemme. (Ilm 3:7-13)

    • PasiToivonen

      Entä jos ei halua pelastua? (2)

    • eräs-toinen

      Katolinen ja areiolainen harhaoppi on korvannut kokonaan evankeliumin niiden elämässä, jotka vaativat niiden harhaoppien totena pitämistä sielun pelastumisen ehtona. Sielun pelastumiseen ei heidän mielestään riitä se, että tunnustaa Jeesuksen kristuksen ihmiseksi, jonka Jumala on herättänyt kuolleista ja korottanut kaikkien luotujen herraksi. Mitään muuta evankeliumia Raamatussa ei kuitenkaan ole meille annettu, joten miten niiden mahtaa käydä, jotka eivät tätä evankeliumia tunnusta vaan pitävät sielun pelastumisen ehtona oman harhaoppinsa totena pitämistä? Jumala sen tietää ja tuomitsee heidät oikein poikansa Jeesuksen kristuksen kautta. (Apt 17:22-31; 1Piet 1:17; Joh 5:17-30)

      Meillä Jumalan lapsilla on Jumalan sanan ja Jeesuksen kristuksen todistus. Me pidämme Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon. (Ilm 12:14, 17; 1:2, 9; 5Moos 6:4-9; Mark 12:28-34; vrt. Ilm 13:11-18; 2Tess 2; 2Kor 11:4; Jes 14:1-27; Hes 28:11-19 jne.) Me erotamme totuuden valheesta ja Jeesuksen kristuksen alkuperäisen evankeliumin vääristetystä katolisesta versiosta. (Gal 1:1-13; Ilm 14:6-8; 1Joh 4:1-16) Eksyneet eivät sitä erota. He sanovat, että siihen ei tarvita mitään uskoa, jos pidetään Jeesusta ihmisenä, mutta Jeesuksen tunnustaminen isän vertaiseksi Jumalaksi vaatii uskoa, joka pelastaa. He luulevat, että evankeliumi on oppi Jeesuksen kristuksen jumaluudesta! Voi heitä!

      Evankeliumi on uskoa siihen, että Jumala on herättänyt kuolleista ihmisen kristuksen Jeesuksen, joka on hänen poikansa ja meidän herramme, koska Jumala on korottanut hänet kaikkien luotujen herraksi ja kaiken pääksi seurakunnalle! Kuinka moni uskoo tämän evankeliumin sanoman ilman pyhää henkeä ja Jumalan antamaa opetusta? Monet uskovat, että Jeesus kristus on historiallinen henkilö, mutta vain harvat uskovat sen, että Jumala on herättänyt tämän Jeesuksen kuolleista! Tämä on evankeliumia, mutta katolinen harhaoppi Jeesuksen jumaluudesta ei sitä ole! Ei sitä evankeliumia ole myöskään areiolaisten harhaoppi demiurgista, jollaisena he Jeesusta pitävät – kreikkalaisen filosofian mukaan!

      • eräs-toinen

        Iankaikkinen elämä ei ole jonkin opin todeksi tunnustamista. Iankaikkinen elämä on elävä yhteys pyhässä hengessä isään ja poikaan, jotka ovat taivaassa. (1Joh 1:1-7) Se on yhteyttä pyhässä hengessä isään Jumalaan ja hänen poikaansa Jeesukseen kristukseen. Se on heidän jumalallisen mielenlaatunsa ja luontonsa tuntemista, mikä johtaa myös Jumalan voimasta oikeamieliseen ja pyhään elämään, jos Jeesusta kerran rakastamme. (Joh 17:3; 14:20-24; Kol 2-3) Ja jos joku lankeaa, niin Jumala on voimallinen nostamaan hänet ylös ja varjelemaan hänet uskossa ikuista elämää varten, joka tarjotaan meille Kristuksen ilmestyessä. (1Joh 5:14-21) Tämä on meidän toivomme: ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän toivo. (1Piet 1; 1Kor 15; Apt 23:6; 24:16; 26:8; Room 7:22-8:36; Hebr 6:17-20)

        Harhaoppisilta tämä toivo puuttuu, niin kuin myös yhteys Jumalaan ja hänen poikaansa Jeesukseen kristukseen, Nasaretilaiseen. He tuntevat toki tämän maailman jumalan ja toisen Jeesuksen, joka on väärä kristus ja laittomuuden ihminen, mutta on tekeytynyt Raamatun Jeesukseksi ja eksyttänyt heidät valheen henkenä pitämään totena katolisia taruja ja harhaoppeja. (2Tess 2, 2Kor 11:4; Ilm 13:11-18; vrt. 1Kun 22:22-23) Ei ole ihme, jos saatanan palvelijat ovat eksyneet sillä tavalla, sillä itse saatana on tekeytynyt valkeuden enkeliksi ja hänen palvelijansa tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi. (2Kor 11:13-15) He paljastuvat nyt viimeisenä aikana villitsijöiksi ja antikristuksiksi, jotka herra Jeesus on tuomitseva tulemuksessaan ja me saamme tuomita yhdessä hänen kanssaan. (1Kor 6:3; Ilm 3:21; 20:4; 22:1-5; 1Joh 2:18-27; 4:1-5:13; 2Joh 1:7-11)


      • eräs-toinen

        Jumala ja ihminen kristus Jeesus ovat kaksi kokonaan eri olevaista. Jumala on kaiken luoja ja ainoa kaikkivaltias, jolla ei ole elämän alkua eikä loppua. Jeesus kristus on Jumalan luoma ihminen, jonka viaton ja synnitön ruumiin ja veren uhri kelpasi sovitukseksi synneistämme ja lunastukseksi sieluistamme. Jumala asui henkenä tämän poikansa Jeesuksen sydämessä ja ruumiissa, niin kuin hän asuu nyt henkenä uuden liiton Jumalan lapsissa, mutta vain Jeesuksessa täydellisesti, toisin kuin meissä syntiä tehneissä, jotka odotamme vielä ruumiin lunastusta ja ikuisen elämän toivoa. Jos joku ei erota Jumalaa ja Kristusta toisistaan vaan sotkee heidät toisiinsa katolisten harhaoppien mukaan, niin hän on todella pahasti eksynyt ja vaarassa tuhoutua ikuisesti, vaikka luulisi pelastuvansa. Miten sellainen voi pelastua, joka kieltää evankeliumin perussanoman: sen, että Jumala on herättänyt kuolleista ihmisen kristuksen Jeesuksen?


      • eräs-toinen

        Ihminen kristus Jeesus ei ole se Jumalan henki, joka hänessä asuu: Kristus ei ole Jumala, joka hänessä asuu. Jumala asuu ihmisessä henkensä kautta eli henkenä, mutta se ihminen ei ole Jumala, jossa hän asuu. Miten tämän asian ymmärtäminen voi olla niin vaikeaa joillekin sieluille? Vain väkevä eksytys selittää sen, mistä syystä niin monet eivät usko sitä, että Jeesus kristus on ihminen, jossa Jumala asuu ja jonka Jumala on herättänyt kuolleista. (2Tess 2) He eivät usko evankeliumia, koska eivät usko, että Jeesus on kuollut ristillä ihmisten tavoin ja että Jumala on herättänyt hänet kuolleista kirjoitusten mukaan. He pitävät totena katolisia taruja, joiden mukaan Jeesus ei ole ihminen vaan hän on ikivanha Henki, joka lähti ulos elottomasta ruumiistaan ja palasi siihen takaisin. Se ei ole evankeliumia eikä sellainen sanoma voi ketään pelastaa!

        Voit lukea evankeliumia ja sen oikeaa julistusta Apostolien teoista. Siellä ei puhuta mitään siitä, että Jeesus olisi ollut Jumalan tykönä ennen ihmiseksi syntymistään tai että hän olisi ollut luomassa tätä maailmaa yhdessä isänsä kanssa. Apostolit kuvasivat Jeesuksen vanhurskaana miehenä, jonka Jumala on herättänyt ylös kuolleista ja antanut hänelle vallan tuomita: Jumala on korottanut Jeesuksen herraksi sen jälkeen, kun herätti hänet kuolleista. Tämä on evankeliumia, mutta katoliset tarut eivät sitä ole, joten ole tarkka sen suhteen, mitä todeksi ja varmaksi väität! Apostolien julistama evankeliumi pelasti, mutta voivatko katoliset harhaopit ja tarut ketään pelastaa? (Apt 2:12-47; 3:19-26; 4:24-3; 10:34-48; 11:11-18; 17:2-3, 22-31; 18:1-8, 28; 26:17-20; 28:14-31)


    • eräs-toinen

      Mikä on ihminen? Onko Jeesus kristus ihminen? Onko Jeesus kristus vain ihminen, mutta ei mitään muuta? Miten Jeesus kristus voisi olla ihminen ja jotakin muuta, olematta kaksi eri olentoa tai olevaista?

    • Jokaitsensäylentää

      Ihminen on peto,petojen joukossa.Elollinen,kuten muutkin elävässä luonnossa.
      Vaikka luuleekin itsestään muuta.

    • kolksw

      Ilman Jeesusta ihminen ei ole yhtään mitään.

    • eräs-toinen

      Niin, todella erikoinen on tuo katolinen oppi, jonka mukaan Jeesus Kristus on täysi ihminen ja täysi Jumala, mutta ei ole ihmisenä luotu ja Jumalasta erillinen olento vaan on samaa olemusta Isän kanssa ja sama persoona kuin "Kristus" jumalallisen luontonsa puolesta. Kristus ei siis ole sen opin mukaan ihmisenä eri persoona kuin Jumalana, vaikka ihminen on yleisen näkemyksen ja myös Raamatun kirjoitusten perusteella eri olevainen kuin Jumala (ja siten myös eri persoona).

      On se vain todella merkillinen oppi ja myös areiolaiset uskovat sen, kun luulevat Jeesuksen olevan demiurgi tai enkeli (alempi luoja-jumala)!

      Ihminen, jolla on oma tahto, mieli, ajatukset, tunteet, tieto ja muistot, on muka sama olevainen ja sama persoona kuin Jumala, demiurgi tai enkeli, joilla on myös oma tahto, mieli, ajatukset, tunteet, tieto ja muistot, ja jotka ovat paljon vanhempia kuin se ihminen, joka sai alkunsa äitinsä kohdussa!

      Kaikkea ne katoliset ja areiolaiset uskovat! :-)

      No, Raamatussa tuota "Kristuksen kaksiluonto-oppia" ei tietenkään ole lainkaan, joten mitäpä siitä katolisesta kannattaa välittää, ellei tahdo valittujen ja pyhien Jumalan lasten näkevän sitä, miten heitä on huijattu ja vaadittu heitä pitämään totena moinen järjettömyys ja sisäinen ristiriita. Ihminen on eri olevainen kuin Jumala, mutta eihän sitä ole pakko kenenkään uskoa ja totena pitää, vaikka Raamattu kertoo Jeesuksen kristuksen olevan ihminen eikä Jumala tai joku enkeli tai demiurgi (alempi luoja-jumala).

      Tuskinpa kovin moni nimeltään kristitty on tätä asiaa syvällisesti edes ajatellut? Ei ole heillä kiinnostusta siitä, kuka Jumala on ja kuka on Jeesus kristus, Jumalan poika. Totuutta tärkeämpää on "kuulua joukkoon" sen sijaan, että erotuttaisiin siitä Jeesuksen kristuksen seuraajaksi ja opetuslapseksi, joilla on Jumalan sanan ja Jeesuksen kristuksen todistus, ja jotka pitävät Jeesuksen uskon ja Jumalan käskyt (Ilmestyskirjan mukaan). Nyt olisi kuitenkin aika ja mahdollisuus sanoutua irti katolisista harhaopeista tai ainakin kieltäytyä tunnustamasta niitä tosiksi...

      • tgtgrrrrrr

        Katoliset eivät ole kristittyjä vaikka sellaisina esiintyvätkin.

        Jeesus puolestaan on ihminen ja Jumala eikä siinä ole mitään ihmeellistä.


    • eräs-toinen

      Jumala ja ihminen yhtä aikaa, mutta silti vain yksi persoona ja yksi olevainen.

      On siinä erikoinen oppi ja sisäisesti ristiriitainen järjettömyys.

    • PasiToivonen

      Entä jos ei halua pelastua? (3)

    • PasiToivonen

      >>Katoliset eivät ole kristittyjä vaikka sellaisina esiintyvätkin.>>

      Sinun mielipiteesi eivät minua kiinnosta.

    • eräs-toinen

      Areiolaiset ovat yhtä hukassa kuin katoliset. Heidän mielestään Jeesus on demiurgi, ei ihminen. Vai liekö Jeesus yhtä aikaa demiurgi ja ihminen, mutta silti vain yksi persoona ja yksi olevainen?

      Eksyneitä kaikki tyynni ja kiinni katolisissa taruissa sekä harhaopeissa. Totuus ei näitä villitsevien henkien riivaamia ihmisiä kiinnosta.

    • PasiToivonen

      Entä jos ei halua pelastua? (4)

    • eräs-toinen

      Kovin moni ei ole tullut ajatelleeksi sitä, miten Jeesus voisi olla ihminen ja Jumala tai enkeli tai demiurgi yhtä aikaa olematta ihmisenä kokonaan eri olento/olevainen kuin ne muut. Ei hän voikaan eikä hän olekaan. Jeesus kristus on pelkästään ihminen, jota sanotaan Jumalan pojaksi, herraksi, kristukseksi ja pari kertaa myös jumalaksi niin kuin muitakin ihmisiä Raamatussa on jumaliksi sanottu.

    • PasiToivonen

      Entä jos ei halua pelastua? (5)

    • eräs-toinen

      Aika moni nimeltään kristitty itse asiassa luulee, että Jeesus on Jumala ihmisen ruumiissa - he eivät siis usko sitä, että Jeesus on ihminen. Tuo on oikeastaan ihan looginen ajatus johtuen siitä, että yleisesti opetetaan Jeesuksen olevan Jumala. Ihminen tajuaa luonnostaan sen, että jos Jeesus on Jumala, niin hän ei voi olla silloin ihminen vaan hän on "Jumala ihmisen ruumiissa". Järkevää, mutta Raamatun mukaan Jeesus ei ole Jumala ihmisen ruumiissa vaan hän on ihminen, kokonansa ihminen eikä mitään muuta.

      Ja seurakunta sanoo tähän "Aamen".

      • jaikalii91

        >>>Ja seurakunta sanoo tähän "Aamen".<<<

        Joku ihminen voi sanoa aamenen sinun kirjoitukseesi, mutta Pyhä Henki ei sano aamenta teksteillesi jotka ovat ainoan Valtiaan ja Herran kieltäviä. Raamattu on kovin selvä tässä kohtaa; sillä, joka kieltää Pojan, ei ole Isääkään. Sillä, joka tunnustaa Pojan on sekä Isä että Poika. Herran Jeesuksen Kristuksen tunustavalla ihmisellä on siis Jumala koska Jumala ilmoitti ja ilmoittaa itsensä lihaksi tulleessa Pojassa. Joka siis kieltää Jumalan Pojan, kieltää Jumalan. Joka tunnustaa Jumalan Pojan, tunnustaa Jumalan.

        Herra Jeesus Kristus on täydellinen ihminen ja täydellinen Jumala. Jumala otti Jeesuksessa Kristuksessa ihmisen muodon tullessaan ihmisen lihaan, lihaksi. Sana oli Jumala. Sana ts. Jumala tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme ihmisen lihassa ihmisenä. Hänet havaittiin olemukseltaan sellaiseksi kuin ihminen mutta Hän oli ja on itse Herra Jumala taivaasta. Herra on Henki ja Sana: Jumala.

        Tässä vastinetta mielipiteisiisi Jeesuksesta Kristuksesta tässä ketjussa. Lukija koetelkoon Jumalan Sanalla ja Jumalan Hengellä http://www.jaikal.se/48683134


      • eräs-toinen
        jaikalii91 kirjoitti:

        >>>Ja seurakunta sanoo tähän "Aamen".<<<

        Joku ihminen voi sanoa aamenen sinun kirjoitukseesi, mutta Pyhä Henki ei sano aamenta teksteillesi jotka ovat ainoan Valtiaan ja Herran kieltäviä. Raamattu on kovin selvä tässä kohtaa; sillä, joka kieltää Pojan, ei ole Isääkään. Sillä, joka tunnustaa Pojan on sekä Isä että Poika. Herran Jeesuksen Kristuksen tunustavalla ihmisellä on siis Jumala koska Jumala ilmoitti ja ilmoittaa itsensä lihaksi tulleessa Pojassa. Joka siis kieltää Jumalan Pojan, kieltää Jumalan. Joka tunnustaa Jumalan Pojan, tunnustaa Jumalan.

        Herra Jeesus Kristus on täydellinen ihminen ja täydellinen Jumala. Jumala otti Jeesuksessa Kristuksessa ihmisen muodon tullessaan ihmisen lihaan, lihaksi. Sana oli Jumala. Sana ts. Jumala tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme ihmisen lihassa ihmisenä. Hänet havaittiin olemukseltaan sellaiseksi kuin ihminen mutta Hän oli ja on itse Herra Jumala taivaasta. Herra on Henki ja Sana: Jumala.

        Tässä vastinetta mielipiteisiisi Jeesuksesta Kristuksesta tässä ketjussa. Lukija koetelkoon Jumalan Sanalla ja Jumalan Hengellä http://www.jaikal.se/48683134

        Onko Jeesus ihmisenä eri olento/olevainen kuin Jumala?

        Vastaukseksi ei kelpaa se, että "isä ja minä olemme yksi/yhtä", sillä myös minä ja meidän taivaallinen isämme olemme yhtä/yksi (henki) Raamatun mukaan.

        1.Korinttolaiskirje:
        6:17 Mutta joka yhtyy Herraan, on yksi henki hänen kanssaan. (KR38)

        Jokainen Jumalan lapsi on pyhässä hengessä yhtä isän Jumalan ja Jeesuksen kristuksen kanssa, sillä meillä on yhteys heihin molempiin pyhässä hengessä. (Joh 17:11, 20-23; 1Joh 1:1-7)


      • JeesusOnTosiJumala

        Ja edelleen viittaan Sananlaskujen 8. lukuun.
        (Kuten kirjoitin edellä, tässä ketjussa 14.3.2017, klo 15.13)


    • PasiToivonen

      Entä jos ei halua pelastua? (7)

      • eräs-toinen

        Miksi kysyt?


    • eräs-toinen

      Niin, todella harvat ovat tulleet ajatelleeksi sitä, mihin itse asiassa uskovat: että Jeesus on ihminen olematta ihmisenä kokonaan eri olento kuin Jumala. Niin kuitenkin kolmiyhteisen jumalan opissa luullaan.

      Olisiko aika tutkia sitä, mitä totuudeksi ja varmaksi väitetään?

    • Kaikilla uskiksilla on siis kaksi isää.

      • eräs-toinen

        Jumalan lapsilla on kaksi isää, biologinen ja hengellinen (Jumala).


      • eräs-toinen kirjoitti:

        Jumalan lapsilla on kaksi isää, biologinen ja hengellinen (Jumala).

        Sitten on niitä joilla on kolme isää. Ne on varmaan superuskovaisia.


    • PasiToivonen

      >>Miksi kysyt? >>

      Et ole kertonut mikä siinä iankaikkisessa elämässä on niin hienoa että sitä pitäisi tavoitella.

      • eräs-toinen

        Eihän sitä tarvitse tavoitella. Aika harva ihminen haluaa elää ikuisesti. Sen kyllä ymmärtää, jos ei tajua sitä, että tulevassa elämässä ei tehdä enää ikinä syntiä eikä kärsitä muistakaan "pahoista" asioista (onnettomuudet, sairaudet, jne.).

        Itse asiassa minunkin on vaikea tulevaa autuutta kuvitella, koska synti ja kaikenlainen kärsimys tässä elämässä estää näkemästä sitä hyvää, jonka Jumala on lapsilleen luvannut tulevassa maailmassa.

        Niin, ja monet eivät halua elää ikuisesti paikassa ja olotilassa, jossa ei tehdä enää syntiä. Joku saattaisi haluta tehdä syntiä loputtomiin, mutta vain harvat haluavat elää ikuisesti ilman syntiä.

        Ratkaisuhan tehdään tämän elämän aikana ensisijaisesti sen suhteen, halutaanko "palvella syntiä vai vanhurskautta", eikä sen suhteen, halutaanko elää ikuisesti vai tuhoutua ikuisiksi ajoiksi. (Room 6:16)


    • PasiToivonen

      Ikuisessa kadotuksessa (sinun versiosi) ihminen on lopullisesti vapaa eikä mikään voi enää vahingoittaa häntä.

      • eräs-toinen

        Sellaiseen eivät päde sanat "vapaa" tai "sidottu", jota ei ole enää olemassa. On ihmisiä, joita vaipuminen olemattomuuteen pelottaa ja hirvittää: he haluaisivat elää ikuisesti, mutta vain harvat heistä ilman syntiä - suuri osa haluaa tehdä ikuisesti syntiä, mikä tekisi ikuisesta elämästä yhtä helvettiä, jolta Jumala valitut lapsensa Jeesuksen kautta pelastaa. Eikä tämä ole minun versioni vaan Jumalan.


    • eräs-toinen

      Niin, oletko ajatellut sitä, miten Jeesus voi olla ihminen, mutta ei ole silti luotu olento ja kokonaan Jumalasta erillinen olevainen? Sellainen asia on täysi mahdottomuus.

      Sanot ehkä "Jumalalle kaikki on mahdollista", mutta se ei pidä paikkaansa. Jumala ei voi tehdä sisäisesti ristiriitaisia asioita ja järjettömyyksiä kuten neliön muotoista ympyrää, vanhurskasta syntiä tai ihmistä, joka on luonut kaiken, myös itsensä.

      Jos Jeesus kristus on ihminen, niin hän on silloin ihmisenä luotu olento, joka on kokonaan eri olevainen kuin Jumala, joka on hänen isänsä ja meidän taivaallinen isämme.

      Jeesus ei ole ihmisenä myöskään ylienkeli Miikael tai joku muu enkeli eikä myöskään isää alempi luoja-jumala eli demiurgi, johon areiolaiset uskovat Nasaretilaisen Jeesuksen sijasta, joka on ihminen eikä mitään muuta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3259
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1763
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1305
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1263
    5. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1168
    6. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      51
      1074
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      974
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      916
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      831
    Aihe