Läheisriippuvuus...

Löytyykö ketään, jolla on todettu läheisriippuvuus? Miten on lähtenyt hoitumaan? Ja mitä ongelmia ilmennyt? Entäs parisuhde? Miten toinen on pärjännyt vieressä?

19

3256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hankikirja

      Minulla oli.

      Oli joku kirja, nimeltään "läheisriippuvuus". Luin sen läpi ja auttoi aika paljon, tajusin itse mistä oli kyse.

      Nyt tää henkilö on kuollut, oli helpotus.

      Googlaa sen kirjan nimi ja hanki se, opit paljon kun luet sen läpi.

      • Olen lukenut aiheeseenliittyviä kirjoja paljon ja äyn terapiassa. Ymmärrän aikapaljon jo omaa ajatuksenjuoksua, mutta päivä kerrallaan....


    • kirjassakerrottu

      Aihetta on käsitelty Tommy Hellstenin kirjassa "Virtahepo olohuoneessa".
      Luepa se!

      • Juu. Ja Ben Malisen taakkana läheisriippuvuus.. on lueskeltu. 😊


    • outoasia

      Läheisriippuvuus on outo käsite. Sen voi kirjoista ymmärtää monella tavalla, riippuen kirjoittajan lähestymistavasta asiaan. Mihin ihmisen läheisriippuvuus perustuu ? Mikä tekee ihmisestä läheisriippuvaisen ? Missä sen asian juuret ovat ? Jos olet kovasti kiintynyt toiseen ihmiseen, onko se läheisriippuvaisuutta ? Onko kiintymys toiseen sairaus ?

      • tähänsekaappi

        Niin. Minä luulen, että joitain helpottaa jonkinsortin lokeroiminen. Minua ainakin... mutta minä en siitä sinäänsä välitä... minulle se antaa selityksen. Onko tämä jotain mitä joku tohtori sanois varmaks? Mitä väliä. Minä itse tiedän mikä on oikein itseäni kohtaan mikä ei. En saa tehdä itseni elämää mitättömäksi edes toisesta välittämisen vuoksi. Määrittelin jo terveen itsekkyyden. Huomoida toinen unohtamatta itseään ja huomioida itsensä unohtamatta sitä toista...minun elämässä aikaisemmin unohdin itseni tuplasti...mutta satuttaa se myös toista...eikä sellainen kaava mitä noudatin anna mahdollisuutta huomioidakaan minua niin kuin haluaisi...


    • iita2

      Onko läheisriippuvaisuus hyväksymisen tai rakkauden hakemista ?
      Kokeeko esimerkiksi lapsena laiminlyödyt ihmiset jonkun valtavan tarpeen läheisyyteen ?
      Sekö on läheisriipuvaisuutta? Vai se ettei saa vastakaikua ja jää "riippumaan" johonkin ihmiseen, tarrautuu toiseen.

      • Läheisriippuvuus on hyväksynnän, arvostuksen ja rakkauden, siis hyvien asioiden hakemista jonkin teon ja suorituksen kautta. Lapsena kaiketi se on ollut ainoa tapa millä on sellaisia asioita saatu, tai siihen on malli saatu sitä kautta.

        Läheisriippuvuutta tietysti on monenlaista, niinkuin ihmisiäkin.😊

        Varsinaisesti läheisriippuvainen ei riipu ja roiku kenessäkään ihmisessä, mutta saattaa silti toisaalta toisen eläessä arkea tuskastua ja luulla, että toinen ei välitä, jos huomionosoituksia ei tule. Sehän on myös läheisriippuvaiselle merkki välittämisestä...suoritus...hali, pusu tai vaikka viesti.

        Lisäksi läheisrippuvaisella on "tuntosarvet" millä hän aistii, mitä toinen haluaa.. no eihän kukaan oikeasti niin tarkkaan tunne, mutta läheisriippuvainen luulee tietävänsä. Yleensä läheisriippuvainen hieroo hartioita ennenkuin toinen edes kerkeää pyytää sitä. Mutta toisaalta ihmettelee miksi toinen ei tee vastaavassa tilanteessa samoin...


    • tsetir

      Siiskö läheisriippuvainen vähän niinkuin "tyrkyttää palveluksiaan", aina valmiina kuin partiolainen ja jo ennalta ? Eikö sellainen aina päällä oleva palveluasenne ala ärsyttää vastapuolta ?
      Jos ongelman nimi on läheisriippuvainen, m i k ä se ongelma on ?

      • Juurikin näin. Lapsuudesta opittu koodi päänupissa. Aikuisten maailmassa sit joutuu vaikeuksiin. Parisuhteet ei toimi. Työpaikoilla ylirasittuu. Kanssaihmiset ärsyttää, "kun kaikki pitää ite tehdä"....

        Parisuhteessa joko hyväksikäytetty tai sitten "terveen" kanssa ei voi itse hyvin...eroaa. Ja taatusti ahdistaa "tervettä" kumppania. Koittaa kontrolloida jollaintasolla.

        Viimeistä kysymystä en ymmärrä. Jos tuossa edellämainitut ei tuota parisuhteeseen ongelmia, niin mitkä sitten? Ja kun kyse on siitä, että tätä on paljon eritasoisena, eikä tätä tunnista itsestään ja kukapa myöntäis toisellekaan sitä tuostavaan.


    • avuliasaatutäällä

      Minulla on tuo vika että oon aina auttamassa.

      Olen nyt ihan tietoisesti yrittänyt päästä pois siitä.
      Ei kukaan oo minuakaan aina auttamassa ja kannustamassa.
      Siihen olen kyllä keksinyt oman keinon: kehun itseäni ääneen. Auttaa vähän.

      Tällä hetkellä on ontto olo, ei tekis mieli tehdä mitään.
      Pidän aina välillä pienen paussin ja sitten teen jotain pientä, ja sitten taas paussi.

      No tämä tieto ei kuulunut varsinaisesti aiheeseen.

      Juu, on minulla tuota läheisriippuvuutta, mutta yritän päästä siitä irti.

    • Niitu

      Löytyisikö täältä aikuista ihmistä jakamaan ajatuksia omasta läheisriippuvuudesta? Oma diagnoosini on ollut pitkään olemassa vailla hoitoa, eikä mitään vertaistukiryhmiä ainakaan omalla asuinpaikkakunnallani ole tarjolla. Jos jotakuta kiinnostaisi lähteä "kirjeenvaihtoon" sähköisesti, niin voin laittaa sähköpostiosoitteeni jota kautta sitten ottaa yhteyttä.

      Omat ongelmani ilmenee elämän elämisellä toisten kautta ja liikaa roikkuminen tärkeissä ihmissuhteissa sen sijaan että luottaisi niiden pysyvyyteen omalla painollaan. Murehdin myös tavattoman paljon läheisteni elämästä, miten heillä menee nyt ja onko kaikki varmasti kunnossa.. Olen läheisriippuvaisuudestani johtuen kova miellyttämään muita, ja tarvitsen myös erityisen paljon huomiota ja hellimistä aviomieheltäni kokeakseni oloni turvalliseksi ja varmaksi. Näistä asioista laajemmin, jos joku innostuu lähtemään kanssani vertaistuki-kirjoitteluun. Voimia jokatapauksessa kaikille tästä ikävästä riippuvuudesta kärsiville!

      • liiankiltti

        Tänään tajusin että olen läheisriippuvainen olen 14 vuotiaasta asti ollut aina parisuhteessa, en kertaakaan yksin.. en osaa enää seistä omilla jaloillani..Aloin käyttämään huumeita kun luulin että olisin vain masentunut kun ystävät ja perhe jäivät taka-alalla. Olen myös huomannut ihmisten käyttäytymisen kun olen paikalla. he käyttävät minua hyväksi.. tiedän olevani liian kiltti ja avulias ja annan apuani vaikka sitä ei tarvitsekaan. Lapsuuteni ei ollut mikään päivänselvä asia. oli alkoholismia, perheväkivaltaa, kännissä ajamista autolla. niistä pahat asiat ovaat jääneet mieleen. En tiedä miten tässä tulisi toimia, kai joku terapia tmv. Mutta en jaksa enään olla kynnysmattona. kaipaan todella paljon nyt vertaistukea ja apua. Eikä tämä huumeriippuuvuus auta asiaa yhtään. siihen onneksi saan jo apua.
        ja NIITU olisin valmis sinun kanssasi kirjoittelemaan.


    • Anonyymi

      En ole varma, osunko mihinkään kategoriaan, mutta ainakin minulla on joitakin läheisriippuvaisen piirteitä. Voisin olla kumppanini seurassa koko ajan, ja järjestelen asioita niin, että voisin olla hänen kanssaan mahdollisimman paljon. Olen jatkuvassa huomiontarpeessa, joten olen mustasukkainen, jos kumppanini antaakin huomiota jollekin toiselle. Kumppani tarvitsisi enemmän omaa aikaa, mutta minun on vaikea antaa sitä hänelle. Minulle on vaikeaa muuttaa ajattelutapaani, kun en tavallaan edes halua muuttaa sitä. Miten voisinkaan alkaa vain haluta vähemmän? Olisi mahtavaa löytää joku vertaistueksi, jonka kanssa voisi viestitellä vaikka päivittäin.

      • Anonyymi

        Sama juttu täällä. Miten saan sinuun yhteyden?


      • Anonyymi

        Sama juttu täällä. Miten saan sinuun yhteyden?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama juttu täällä. Miten saan sinuun yhteyden?

        Hei! Olen läheisriippuvainen ja mielelläni vaihtaisin kanssasi ajatuksia. Saisinko sinuun jotenkin yhteyden?


      • Anonyymi

        Kuullostaa ihan minun elämältä 😅 olen koittanut pohtia mistä alkaa ”parantamaan” tilannetta. Haasteellista!


    • Anonyymi

      Oletteko saaneet yhteyttä toisiinne?
      Olisin halukas liittymään joukkoonne ja selvitellä omaa läheisriippuvuuttani puolisooni.
      Miten saan teihin edellisiin yhteyttä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2217
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1738
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      40
      1553
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1469
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1440
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1371
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe