sveakryssare 36 merikelpoisuus

ballad301977

kyseisen veneen merikelpoisuus isoissa aalloissa ??
pitääkö paikaansa ,että kyseinen vene pyrkii puskemaan aallon läpi ja esim. surfissa
voi keula sukeltaa .

vene kiinnostaa ,mutta noi asiat hämää .
kertokaa miten asian laita on .

5

1788

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KRL636

Isälläni oli tuollainen -70 luvun jälkimmäisellä puoliskolla. Muistaakseni Joemarinin konkurrsipesältä ostettu. Toiseksi viimeisin Joemarinilla valmistettu kappale. Purjenumero muistaakseni KR L 636. Perhetuttu osti seuraavalle kesälle viimeisen veneen.

Ihan hyvin tuo vene purjehti. Aika nopeakin tuon ajan mittapuun mukaan. Kauhean montaa kertaa naapurin paatit eivät saaristossa päässeet ohittelemaan.

Merikelpoollisuudesta ei tarkempia muistikuvia. Sen tiedän että käytiin monena kesänä Visbyssä kääntymässä. Tämän päivän mittapuulla ei mitään pitkiä avomeripurjehduksia, mutta siihen aikaan ihan kohtalaisia kuitenkin. En muista että oltaisiin koskaan oltu ns "kusessa" merikelpoisuuden takia.

Reippaammassa tuulessa vene käyttäytyi johdonmukaisesti. Ei mitään onglemia mitä itse muistaisin. Tai no. Muistan minä yhen kovatuulisen LYS kisan jossa kaverini oksensi heti Helsingin kasuunin jälkeen kun käännyttiin kryssille....Ei tainnut olla ainoa oksentelija sinä päivänä. Ei veneen vika, vaan kovan tuulen.

Totta kai voidaan sanoa että veneen perusomninaisuuksiian jossain määrin kuuluu että vene puskee aallon läpi kovassa tuulessa. Tuohan on suhteellisen kapea ja pitkä saaristoristeilijä tyylinen vene -70 luvun alun Arvid Laurin desgin. Se on ominaisuus eikä vika tämäntyyppisissä veneissä. Mutta huomaa että Sveassa on paljon korkeammat varalaidat kuin varsinaisissa SK veneissä, eli ei tuo puskenminen nyt mikään ongelma ole enkä muista että Sveakryssare olisi ollut eritysen märkä vene.

Mitä tulee surffeissa sukeltamiseen, niin näytä minulle vene joka ei koskaa sukeltaisi. Ei Sveakryssare ole sen parempi tai huonompi kuin muutkaan tämäntyyppiset. Ihan samaa voisi sanoa vaikkapa H-veneestä joka myös on kapea ja pitkä.

Lopuksi ehkä hyvä noteerata että Joemarinin valmistavat veneet taisivat olla paljon panavempia kuin Ruotsissa valmistetut veneet. Joensuussa ei lasikuitua tai hartsia säästelty.

• aloittaja23

Yksi suomi 24 palstan parhaista kommenteista !!
        636 hienoa ja kiitos .

• LäpiVaikkaHarmaanVeden

Aallon läpi puskevat veneet ovat pehmeämpiä menijöitä, kun aallon päälle nousevat. Ei ne mitään sukellusveneitä ole joten keula kyllä nousee vielä pinnalle. Ei kokemusta tästä veneestä vaan toisesta aallonläpi ajavasta...

• xcvggg55

Pallo on kierretty kyseisellä veneellä .

• weemanx

Menee kuin juna ,todella hieno ja hyvä purjehtia.
      suosittelen kyseistä venettä ja pesee bavarian, jonka pohja hakkaa kuin mikä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      466
      3664
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2726
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      276
      2114
    4. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      443
      1988
    5. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1344
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      1251
    7. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1108
    8. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      1025
    9. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      1008
    10. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      999
    Aihe