Anteeksi, että häiritsen.

Monin jatkuvin huomautuksin on viimeaikoina kommentoitu kirjoituksiani.

Kirjoitan likaa ja sopimattomista tai vääristä aiheista. Palstalaiset eivät näytä oppivan esittämään omia mielipiteitään vaan kritisoimaan tai haukkumaan muita. Vielä en lopeta, ellei pakoteta.

Viimeisiä avauksiani oli yritys saada keskustelua Suomen julistamisesta demilitarisoiduksi alueeksi. Sodat ja aseet osoittautuivat järkyttävän suosituiksi. Rauha on näköjään niin vaarallista, että jos joku sellaiseen pyrkii on heti ammuttava.

On meillä sentään Ahvenanmaa, joka täyttää vaateen. 150 vuotta sitten tuo alue julisteettiin demilitarisoiduksi alueeksi ja hyväksyjänä ensin Venäjä, sitten poliittisen keikauksen jälkeen Neuvostoliitto ja nyt taas Venäjä. Hyvin on mennyt ja halvalla.

Antakaa te niitä hyviä keinoja ihmisten parhaaksi kun minä en saa edes mielipiteitä kysyä.

Parempia avauksia ja keskusteluja!

20

283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terve-menoa

      Vika on siinä että et hyväksy muiden mielipiteitä. Miten voit olettaa että kaikkien mielestä demilitarisointi on mahdollista ? Taas vaadit parempia aloituksia ja keskusteluja. Sinun siis pitää vaihtaa palstaa !

      • En voi hyväksyä aseistuskilpaa mlksikään vaihtoehdoksi. Kyseessähän on vastakohta.

        Jos pidätte pohdintaakin aiheesta järjettömänä, olkaa ystävällisesti kirjoittamatta.


      • Ruuneman kirjoitti:

        En voi hyväksyä aseistuskilpaa mlksikään vaihtoehdoksi. Kyseessähän on vastakohta.

        Jos pidätte pohdintaakin aiheesta järjettömänä, olkaa ystävällisesti kirjoittamatta.

        Rauhan säilymisen turvaamisen periaate, niin vahva sotilaallinen puolustus, ettei maahan kannata hyökätä.
        Muuten ihmettelen aloittajan viestejä, vähän aikaa sitten pippalot erään kirjoittajan jouduttua sairaalaan, nyt samantapaisia aloituksia ja kehoituksia lopettaa. Sitten vaatimus tason nostosta, millä perusteella,jos pitää itse aloituksiaan rasokkaina.


    • Täydennystä:
      Kun en yksityisenä ihmisenä tehtävään pysty, päätin kysyä teiltä

      Demilitarisoituna eläminen antaisi käsittämättömän hyvinvoinni ja vaurauden, josta riittäisi muillekin.

    • Woodstock2.0

      Ahvenanmaan demilitarisoinnin ja puolustuksen takaaja on Suomi, ei Venäjä.

      Ahvenanmaan demilitarisointi tarkoittaa ettei saarella saa olla pysyviä joukkoja rauhan aikana. Sodan aikana se on sotilaallisesti tavallista Suomen maaperää.

      "Ahvenanmaalaiset näyttävät pitävän velvollisuutenaan levittää koko ihmiskunnalle suunnattua rauhan, rakkauden ja pelastuksen viestiä, jota heidän kotisaariensa aseettomuus ilmentää. Heidän uskonsa mukaan paperille kirjoitettu sana "demilitarisointi" on taikasana, joka muuttaa nämä saaret valkoiseksi läiskäksi sotilaiden kartoilla. Demilitarisointi on kuitenkin perinteisen sotilaspolitiikan röyhkeä kulissi, joka hämää vain kaikkein hyväuskoisimpia. Turvallisuuspoliittisesti kriittisen alueen demilitarisoinnin ideana ei ole vaikeuttaa vaan helpottaa sen sotilaallista käyttöä",
      Jukka Tarkka.

      Aseeton alue suorastaan kiihottaa hyökkäyssuunnittelijoita sen valtaamiseen.

    • Demilitärisoinnin idea on ihanteellinen, pakko vain miettiä, miksi esimerkiksi Neuvostoliitto vaati Suomelta sitä Ahvenanmaan osalta. Eikö olisi ollut paljon jalompaa perustaa tuollainen vastaava alue omien rajojen sisälle?

    • kelpaameille

      Kyllä kelpaisi Ahvenanmaan etuoikudet muuhunkin Suomeen. Suomea se kai on, ainakin muu Suomi rahoittaa. Erona tietenkin että suomenkielisellä valtaenemmistöllä olisi ne edut mitkä ruotsinkielisellä enemmistöllä Ahvenanmaalla on. Sekin hyvä ettei pakolaisia tarvitsisi ottaa, kuten Ahvenamaa ei ota. Ottiko evakkojakaan, tuskin ? Onko siellä sankari hautausmaita ? Nuoret miehet voittavat vuoden elämässään, kun ei tarvitse mennä armeijaan. Onko siellä kiinteistöveroa ?

    • Woodstock2.0

      Puhuin vähän aikaa sitten nuoren miehen kanssa A-maasta. Hän luuli, että DM tarkoittaa ettei sinne koskaan tule missään tilanteessa asejoukkoja.
      Onko Ruunella sama väärä kuvitelma?

      Viime sodan aikana A-maalla oli useampaankin kertaan pysyväksi katsottavia joukkoja. Onneksi suomalaisia.
      ***

      Olisi asiaa, jos venäläiset perustaisivat 100 km DM-vyöhykkeen meidän rajasta poispäin kuten erkki sanoi. Osoittaisivat ymmärtävänsä, että suomalaiset ja Suomi on heille ystävällinen valtio. Sitä valvottaisiin satelliiteista.

      • Kauhukuva itselläni on se, joka toteutuu Virossa. Nato joukkoja on tosin vain yksi, n. tuhat miestä. Aseistus on kuitenkin huippuluokkaa.

        Itse en hyväksyisi tuollaisia joukkoja Suomeen koskaan.

        Tuollaine naton minijoukko on vain näennäinen suoja, joka hätätilanteessa pyhkäistäisiin kuvasta hetkessä.

        Koko baltia hakee suojaa väärältä suunnalta. Oma turvattomuus vain
        lisääntyy. Outona pidän tapaa kiittää noin saadusta itsenäisyydestään.


      • Woodstock2.0
        Ruuneman kirjoitti:

        Kauhukuva itselläni on se, joka toteutuu Virossa. Nato joukkoja on tosin vain yksi, n. tuhat miestä. Aseistus on kuitenkin huippuluokkaa.

        Itse en hyväksyisi tuollaisia joukkoja Suomeen koskaan.

        Tuollaine naton minijoukko on vain näennäinen suoja, joka hätätilanteessa pyhkäistäisiin kuvasta hetkessä.

        Koko baltia hakee suojaa väärältä suunnalta. Oma turvattomuus vain
        lisääntyy. Outona pidän tapaa kiittää noin saadusta itsenäisyydestään.

        "Nato joukkoja on tosin vain yksi, n. tuhat miestä." Erikoinen ilmaisutapa. Eikö satatuhantinen joukkokin ole siis yksi?

        "Tuollaine naton minijoukko on vain näennäinen suoja, joka hätätilanteessa pyhkäistäisiin kuvasta hetkessä."
        Se perustuukin merkittävämpään uhkakuvaan, jos pyyhkäistyssä joukossa on mukana amerikkalainen sotilas. Sitä tuskin kuitataan USAssa pelkällä so what. Ja sen neukkukin ymmärtää.

        Suomi ei tarvitse Naton joukkoja. Meillä on eurooppalaisittain laaja koulutettu reservi, mutta muuta materiaalia heikosti.

        Et vastannut kysymykseen. Kuvitteletko demilitarisoinnin tarkoittavan ettei A-maalla ole koskaan mitään joukkoja?


      • Edelliselle

        Paloma hyvä, tyylisi tuntien oletan sinun kirjoittaneen edellisen,

        sinä kirjoitat... i h m i s i s t ä... kuin ne olisivat jotain massaa tai ainetta,

        'laaja reservi '.....

        Mekö taas panemme heidät tuleen
        kun Idän Jättiläinen hyökkäysvaunuineen,
        valtavine asemäärineen
        ja haisevine armeijoineen alkaa hyökätä tänne?

        Heidätkö taas, 100 000 nuorta suomalaista, murhataan Suomen rajalle?


        Niin ei enää tehdä.

        Suomen nuorison 'laaja reservi ' saa ... e l ä ä elämänsä.


        .


      • vvvvv-

        jooo, muuta materiaalia


      • niiiiih

        Ja sama koskee ruotsalaisia paskahousu-sotilaita
        paskalta haisevine piispoineen.


      • Woodstock2.0
        Edelliselle kirjoitti:

        Paloma hyvä, tyylisi tuntien oletan sinun kirjoittaneen edellisen,

        sinä kirjoitat... i h m i s i s t ä... kuin ne olisivat jotain massaa tai ainetta,

        'laaja reservi '.....

        Mekö taas panemme heidät tuleen
        kun Idän Jättiläinen hyökkäysvaunuineen,
        valtavine asemäärineen
        ja haisevine armeijoineen alkaa hyökätä tänne?

        Heidätkö taas, 100 000 nuorta suomalaista, murhataan Suomen rajalle?


        Niin ei enää tehdä.

        Suomen nuorison 'laaja reservi ' saa ... e l ä ä elämänsä.


        .

        Kuka on Paloma?

        Se sama reservi joutuu tositoimiin tulee hyökkäys idästä tai lännestä. Tai etelästä.


    • Olen.sitä.mieltä

      Minusta Ruunen kirjoituksia kommentoi eniten Ruune itse.
      Hän aloittaakin aina huomauttamalla, ettei hänen mielipiteitänsä hyväksytä.
      Ei minusta hänetä sen enempää arvostella kuin muitakaan. Keskustelupalstalla voi olla useampaakin mieltä.

    • joku.vaan-

      Ruune ainakin saa paljon kommentteja ketjuihinsa, ne herättää yleistä mielenkiintoa. Kuka muu täällä enää näkee vaivaa aloituksiin, joihin ei vastata jos aloittaja ei ole jostain syystä mieleen. Ei kannata välittää jos aloittajan kanssa ei ole samalla aaltopituudella vaan reippaasti osallistua. Sittenpähän tulee eri näkökulmia asioihin, sekä miesten että naisten. asiantuntemusta ei tarvita, erikoisalojen palstoille voi mennä jos haluaa enemmän asiantuntijoita. Ruunea täällä ymmärretään ihmeen hyvin, voisi ruunekin ymmärtää ja suvaita vähemmän "osaavia".
      Minua ei kritiikki haittaa, saa valua kuin vesi hanhen selästä.

      • Lorenaa

        Kuten Woodstock ylempänä kirjoitti Ahvenanmaasata:
        "Ahvenanmaan demilitarisointi tarkoittaa ettei saarella saa olla pysyviä joukkoja rauhan aikana. Sodan aikana se on sotilaallisesti tavallista Suomen maaperää."
        Tästä olen ollut hyvin tietoinen. Olin aviossa miltei 30v henkilön kanssa joka hallitsi työnsä puolesta noita asioita joten en halua niihin puuttua kun ei ole oikein tietoakaan. Unohduksen lumet ovat peittäneet muistot menneestä.

        Ei se ole kritiikkiä jos on toista mieltä asioista, sehän vain tukee keskustelun jatkumista, näen sen monialaisena asiana. Ruunea pidän esimerkillisenä kirjoittajana, hän tuo fakta tietoa esille kirjoituksissa. No meistä jotkut eivät ole samaa mieltä - silloin on sanailu ja riita valmiina,

        Kirjoitukset voi ottaa yleistietoa kehittävinä kokonaisuuksina, tuoda reilusti esille oma mielipide asiasta, ilman muiden kirjoittajien mollaamista. Parasta miettiä, mieltä kuohuttavia vastauksia palstalle kirjoittaessa, "onko minun oma nuttuni ehjä vai onko se liian reikäinen", ettei kantsi pahaa parranpärinää näpeistä näppäimille siirtää ja painaa enteriä.

        So what!


      • Juuri-oikeanlainen

        asennoituminen! Ilahduin.

        Olisipa kaikilla.

        Mennään asia edellä, ei hekilöä mollaten.

        Minustakin Ruunemanilla on hyviä aloituksia.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe