Tom Sörhannus sanoo että suomenruotsalaiset

100varma

ovat ruotsalaisia, ruotsin lehdessä. Asiassa ei ole mitään epäselvyyttä, olen samaa mieltä.

21

322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • färdigtuggat

      Sörhannus kunde säkert aldrig ens tänka sig att hans kommentar, hans privat åsikt skulle användas av de såkallade språkaktiva som ett bevis på att ALLA svenskspråkiga finländare tänker på samma sätt.
      Här på forumet har Sörhannus varit på tapeten minst femtio gånger.
      Vore intressant att någon gång läsa några nya argument.

      • åååhhhhh

        Oletko huomannut kuinka te toistelette jatkuvasti samoja asioita?


      • ensomvet
        åååhhhhh kirjoitti:

        Oletko huomannut kuinka te toistelette jatkuvasti samoja asioita?

        Det är ju ni som hela tiden drar upp honom...


    • wanna.be

      Tom of Sweden:

      "Det handlar också om identitet. Då jag kommer till Sverige och blir kallad finne är det en kränkning av min identitet. Jag är lika mycket svensk som vilken rikssvensk som helst. Svenska är mitt modersmål och en del av min identitet och kultur. Vi finlandssvenskar är inte finnar, utan svenskar."

      • 228w

        Han kan inte påstå att vi andra känner på det sättet.


      • aito.suomalainen
        228w kirjoitti:

        Han kan inte påstå att vi andra känner på det sättet.

        Älä nyt valehtele sveko.


      • ensomvet
        aito.suomalainen kirjoitti:

        Älä nyt valehtele sveko.

        älä itse valehetele.


      • intebra

        Det förstår man att han inte vill bli kallad finne, vem vill nu det.


    • svenskspråkigfinländare

      Sörhannus har inte fått någon fullmakt att tala i mitt namn åtminstone.

      • näin.on

        Joka tapauksessa hän niin sanoo, ja minä olen samaa mieltä.


      • trevligresa
        näin.on kirjoitti:

        Joka tapauksessa hän niin sanoo, ja minä olen samaa mieltä.

        Om du känner dig som rikssvensk så är det bara att packa kappsäcken och styra kosan mot Sverige.


      • varsågodbara
        trevligresa kirjoitti:

        Om du känner dig som rikssvensk så är det bara att packa kappsäcken och styra kosan mot Sverige.

        Dit tycker jag alla kan dra som anser att det inte duger att vara finlandssvenskar eller svenskspråkiga finländare , hur man nu vill kalla sig.


    • asia_on_selvä

      Asiassa todellakaan ei ole mitään epäselvyyttä! Uusin geenitutkimus osoitti, että rusut ovat etnisesti suomalaisia. Ja siten on myös Sörhannuskin. Vaikka kuinka muuta haluaisi ja kuvittelisi. Piste.

      • lapsellista_ininää

        Niinpä. Minä halusin kovasti pikkupoikana olla apassi-intiaani. Mutta sitten kasvoin aikuiseksi ja ymmärsin olevani suomalainen. Ja hyvä niin!

        KOSKA svekorusut aikuistuvat????


      • ingaproblem
        lapsellista_ininää kirjoitti:

        Niinpä. Minä halusin kovasti pikkupoikana olla apassi-intiaani. Mutta sitten kasvoin aikuiseksi ja ymmärsin olevani suomalainen. Ja hyvä niin!

        KOSKA svekorusut aikuistuvat????

        Jag har alltid vetat att jag är svenskspråkig finlänare.


      • stickernäsaniallt
        ingaproblem kirjoitti:

        Jag har alltid vetat att jag är svenskspråkig finlänare.

        Vad jag vet brukar vi svenskspråkiga inte ha några problem med identiteten eller vilket som är vårt fosterland.Fennorna däremot grubblar hela tiden över den frågan (som egentligen inte angår dem ett enda dugg )


    • 1w3

      Ovat kyllä ihan suomalaisia geneettisesti, kieli on vaan eri. Ruotsi oli yleisempi kieli yläluokan keskuudessa vielä ennen fennomaniaa, toisille se on jäänyt.

    • Per-kel

      Olenkohan sitten "Hen" ku mull on molemman maan passit :)

    • fngnngngf

      Myös minä olen samaa mieltä.

    • Ni drar upp den här tråden stup i kvarten. Läs nu igen vad han sade - han sade att han inte är finne men svensk. Orden finne och finsk betyder på svenska det som har ihop med det finska språket. Ordet svensk har två betydelser som man avläser i sitt sammanhang det kan betyda svensk medborgare och det kan betyda det som hör ihop med det svenska språket. Sörhannus använder uttrycket svensk i den här senare betydelsen. Att ni på finska inte kan skilja på nationalitet och språk kan ni inte straffa oss för. Vi skiljer på nationalitet och språk. Det klarar vi av med ordet "finländare" som alla som svarat om sin identitet har använt.
      I det här sammanhanget är det helt onödigt komma dragande med genforskningen. Språket sitter inte i generna. Dessutom genar ni i kyrkorna ganska mycket. Genforskningen säger att det finns en märkbar skillnad mellan östra och västra Finland. Där den västra har större inflytande från de skandinaviska generna och likheten med Sverige är störst i Österbotten och på Åland

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      366
      7990
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2284
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      34
      1672
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1529
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      119
      1251
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      78
      1251
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      345
      1091
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      16
      985
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      51
      958
    10. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      106
      875
    Aihe