Natviteten fortsätter rasa, vi har nu bara ett

ingenbabyboom

och ett halvt barn.Nativitetssiffrorna lyser röda sjunde året i följd.Under de senaste åren har det fötts så få bebisar att tusentals moderskapsförpackningar blivit över och skickats till föderskor i världens krisländer.
År 1947 föddes här i Finland 108 168 barn.
År 2016 föddes här endast 52 645 barn.(svenska yle )

20

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dkkfhlv

      Våra invandrare gör ändå barn , det är väl positivt.

    • suuri.ikäluokka

      Ukki tuli sodasta, niin meni ensiksi sänkyyn vaimonsa kanssa, sitten riisui repun selästään, ja sukset jalastaan. Ilmankos lapsia tuli.

      • född1949

        Efter kriget föddes ju de här stora årsklasserna som nu alla är i pensionsåldern.


      • maailma_muuttui
        född1949 kirjoitti:

        Efter kriget föddes ju de här stora årsklasserna som nu alla är i pensionsåldern.

        Aikoinaan "mainostettiin" kovin, että sitten kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle, niin Suomeen syntyy valtava työvoimapula. Näin ei valitettavasti käynyt, tuntuu että sitä työvoimaa ei oikeastaan tarvittu juuri ollenkaan lisää.


      • maailma_muuttui kirjoitti:

        Aikoinaan "mainostettiin" kovin, että sitten kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle, niin Suomeen syntyy valtava työvoimapula. Näin ei valitettavasti käynyt, tuntuu että sitä työvoimaa ei oikeastaan tarvittu juuri ollenkaan lisää.

        De var i stor utsträckning på skyddsarbetsplatser inom den offentliga sektorn. Det berättades för 10-15 år sedan öppet. De stora årskullarna skulle maximera sin pension och sedan skulle de yngre ta över och sanera skräpet.
        Vad som hände var det, att de stora årskullarna nu tar ut maximipension, men det är en skriande brist på betalare.
        Det skulle det inte vara om de stora årskullarna hade sparat till sin pension, men det gjorde de inte. Nu betalar du 3 gånger mera och får nöja dig med 1/2 pension. Rejält, eller hur?


    • renkiruuno

      Olen täysin samaa mieltä, että se on huolestuttavaa. Mutta toisaalta ei mitenkään ihmeellistä sillä eihän homo- ja lesboparit voi lisääntyä. Jos kirkko arkkipiispasta alkaen haluaa, että kyllä homojen ja lesbojen pitää saada mennä kirkolliseen avioliittoon niin kyllä tarkoittaa syntyvyyden loppua. Ei lättäpillun lyömisellä eikä toisen rasvattuun persesilmään paukuttaminen anna yhtään perillistä.

      • Myöskään tuhkamunaisuus ei ole mikään varsinainen etu lisääntymispuuhissa. Pitäisiköhän viriilien suomenruotsalaismiesten aloittaa jonkinlaisen cuckold palvelujen tarjonnan fennopariskunnille? Siinä tulisi valas tiineeksi ja vihakirjoittaja tutustuisi itse toimintaan, jos suomenruotsalaisten haukkumiseltaan malttaa seurata toimitusta.


    • överbefolkning

      Vi håller ändå på att överbefolka jorden, föroreningarna ökar, resurserna tar slut, att vi drar ner på takten är ju bara en bra sak?

      • "Vi håller ändå på att överbefolka jorden, föroreningarna ökar, resurserna tar slut, att vi drar ner på takten är ju bara en bra sak?"

        -speciellt då det äntligen är befolkningens genetiskt sjukare del som lägger av.
        De andra fortsätter, kanske ökar takten en aning, så som finlandssvenskarna, medan de som inte klarar sig själva lägger av. Det är en utomordentligt god utveckling efter långa tider med "barnfabriker" som kunde leva på understöd.


      • CeciliaEk
        Peppu-Reino kirjoitti:

        "Vi håller ändå på att överbefolka jorden, föroreningarna ökar, resurserna tar slut, att vi drar ner på takten är ju bara en bra sak?"

        -speciellt då det äntligen är befolkningens genetiskt sjukare del som lägger av.
        De andra fortsätter, kanske ökar takten en aning, så som finlandssvenskarna, medan de som inte klarar sig själva lägger av. Det är en utomordentligt god utveckling efter långa tider med "barnfabriker" som kunde leva på understöd.

        Det här "aitosuomalaisia " minskar hela tiden, tur att vi har invandrarna.


      • blåögda
        CeciliaEk kirjoitti:

        Det här "aitosuomalaisia " minskar hela tiden, tur att vi har invandrarna.

        Annars vore det katastrofalt.


    • vettigtbeslut

      Det är nog väldigt dyrt , jobbigt och besvärligt på alla sätt med barn så man förstår nog unga människor som är arbetslösa ,har snuttjobb osv. att de inte skaffar barn.

      • Det är dyrt - jo, men en bra investering i mänskligt kapital och kunnande. Det är jobbigt - men ger så mycket, tänjer en förälders egna gränser och öppnar helt nya perspektiv och man hålls med i det som sker. När de föds barn skapar vi också efterfråga och arbetsplatser. Men om man snuttjobbar, har svårt få jobb nog förstår jag att det är en utmaning att få det gå ihop och man väljer bort barnen. Men det är fel när unga inte kommer in i arbetslivet.


      • Tidigare var det omvänt. De unga som inte hade något att göra skaffade barn och fick bidrag, medan de jämnåriga som bidrog till att betala kalaset hade för bråttom.
        De tokigaste försörjde sin familj 1,5 till!
        Det är bara bra om barn i huvudsak föds i familjer där föräldrarna är kapabla att ta hand om sig själva och sina barn, utan samhällets utjämnande (svindyra) arm.


      • inte får det bli en fråga om ekonomisk klass om man har barn eller inte. Precis som ett samhälle där det är föräldrarnas ekonomi som avgör om ett barn kan studera kommer att mista många goda förmågor och resurser.


      • twervig kirjoitti:

        inte får det bli en fråga om ekonomisk klass om man har barn eller inte. Precis som ett samhälle där det är föräldrarnas ekonomi som avgör om ett barn kan studera kommer att mista många goda förmågor och resurser.

        Det är bra om också framgångsrika människor får chans att skaffa barn på lika villkor. Hittills har de fått sköta om rubbet medan en stor del jämnåriga myser hemma på deras bekostnad.
        Framgångsrika jobbar häcken av sig och har knappt med tid familjeliv och barn, men lyckas med det också. Samtidigt ser de > 50 % av sina bruttointäkter och > 80 % av nyttan de gör konfiskeras av staten. Så kan det inte fortsätta och många framgångsrika unga har sett till, att så inte sker för dem genom utvandring till humanare länder.


      • intesåenkelt

        Ibland blir det bara så att sedan när man har eget hus, stadigvarande jobb och annars livet helt i skick...så blir det bara inga barn.


      • Peppu-Reino kirjoitti:

        Det är bra om också framgångsrika människor får chans att skaffa barn på lika villkor. Hittills har de fått sköta om rubbet medan en stor del jämnåriga myser hemma på deras bekostnad.
        Framgångsrika jobbar häcken av sig och har knappt med tid familjeliv och barn, men lyckas med det också. Samtidigt ser de > 50 % av sina bruttointäkter och > 80 % av nyttan de gör konfiskeras av staten. Så kan det inte fortsätta och många framgångsrika unga har sett till, att så inte sker för dem genom utvandring till humanare länder.

        Nog har jag känt till problemet i egen plånbok. Trots att jag långt ifrån sitter med någon lön över 5000. Och med avgifterna för barnen har det blivit mycket mindre i handen för mig än en med mindre lön och lägre avgifter. Men jag har tänkt att vi har så vi kan ha någonstans att bo, ha mat på bordet, ha en gammal bil att använda, vi har kunnat åka på någon resa ett par gånger under barnens uppväxt. Vi har en relativt billig skola- och utbildning i Finland, billig sjukvård. Vi är lyckliga som får ha det så ordnat så jag ser ingen orsak att klaga.


      • isomummu72
        twervig kirjoitti:

        Nog har jag känt till problemet i egen plånbok. Trots att jag långt ifrån sitter med någon lön över 5000. Och med avgifterna för barnen har det blivit mycket mindre i handen för mig än en med mindre lön och lägre avgifter. Men jag har tänkt att vi har så vi kan ha någonstans att bo, ha mat på bordet, ha en gammal bil att använda, vi har kunnat åka på någon resa ett par gånger under barnens uppväxt. Vi har en relativt billig skola- och utbildning i Finland, billig sjukvård. Vi är lyckliga som får ha det så ordnat så jag ser ingen orsak att klaga.

        Jag har gjort tre barn och barnen och barnbarnen fortsätter i samma spår.


      • twervig kirjoitti:

        Nog har jag känt till problemet i egen plånbok. Trots att jag långt ifrån sitter med någon lön över 5000. Och med avgifterna för barnen har det blivit mycket mindre i handen för mig än en med mindre lön och lägre avgifter. Men jag har tänkt att vi har så vi kan ha någonstans att bo, ha mat på bordet, ha en gammal bil att använda, vi har kunnat åka på någon resa ett par gånger under barnens uppväxt. Vi har en relativt billig skola- och utbildning i Finland, billig sjukvård. Vi är lyckliga som får ha det så ordnat så jag ser ingen orsak att klaga.

        Nog kan man se det så också. Det, att alla har lika rätt och möjlighet till utbildning är utmärkt, eftersom det tar tillvara landets bästa oberoende utgångspunkt. Själv är jag av den åsikten, att bördan i Finland är för ojämlikt delad. För få bär för mycket. Flera måste chippa in eller helt enkelt sadla om. Detta säger jag, trots att jag har ordnat mina saker så, att finsk personbeskattning inte längre är ett problem för mig.

        Man kan tillägga, att de som betalar >50 % på sin bruttolön (inkl. ca. 7 % diverse avgifter) är de samma som betalar de högsta dagisavgifterna, eventuell böter (med Wihuris böter som senast gjorde Finland till åtlöje för den övriga jorden), fastighetsskatter och annat. Alla nya tilltänkta skatter drabbar samma personer. Det går inte. Alla måste dra sitt strå till stacken.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      331
      7559
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2244
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      34
      1642
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1489
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      116
      1211
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      75
      1179
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1046
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      16
      925
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      915
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      277
      823
    Aihe