Päätöspuheenvuoroni

hämmentynytloppulause

Onko loogista,

1. että sama palvelu toteuttaa toimintaohjeidensa mukaan yhteiskunnan hyviä eettisiä arvoja ja kertoo asiakkaalle, että hänen äitinsä on vanhempi ja viisaampi kuin asiakas, joten hän tietää asiakasta peremmin kuinka vale voittaa ?

tai

2. Jokin palvelu tarjoaa kuulluksi tulon kokemusta, mutta käytännössä puhujaa ei uskota, vaan hänet tyrmätään kokonaan tai vähintäänkin kuulostetaan todella epäluuloiselta ja ennakkoluuloiselta. Mikä se sellainen kuulluksitulon kokemus on ? Ja kuinka siinä luvattu palvelu toteutuu vai onko asiakasta ikäänkuin huijattu harhaanjohtavalla informaatiolla palvelun todellisesta luonteesta ?
Ja millä logiikalla sellaisiin palveluihin pitäisi luottaa, joissa ihan selvästi luvataan ihan muuta kuin mitä tehdään ?

Sitten asiakkaalle kerrotaan, että ihmiset eivät ole loogisia.
Mitä hyötyä ihmiselle on vaikeuksissa käydä epäloogisia keskusteluja ja miten asiat sillälailla selviävät vai onko olemassa riski, että ne sotkeentuvat ?
Sitten todetaan, että varmasti kuitenkin kaikki ovat tarkoittaneet vain hyvää, kunnes jos asiaa vähän tarkemmin tiedustelee todetaan, että eihän asemassaan voi sanoa rehellistä aitoa mielipidettään.

Mitä järkeä on jaata ihmisten epäaitoja mielipiteitä jossain hädässä ?


Onneksi "testasin" palvelujen laatua kertomatta kaikkea. Uusi maailmankuva joka tätä kautta syntyi on hämmentävä...

199

1096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toivokaammeparasta

      Jatkuu hieman

      Maailman todelliset tapahtumat eivät millään voi mahtua oikeasti niihin suppeisiin viitekehyksiin, joissa niitä käsitellään "avun" piirissä, joten en koe sellaista epäaitoa asioiden käsittelyä mielekkääksi.

      Lopetukseni koskee siis kaikkia keskustelujani senkaltaisissa viitekehyksissä

    • jdåwodwåqi

      Koetetaanpa...

      Tarkoittanet julkisia avunantopaikkoja, joiden toiminta perustuu lakeihin ja kaiken maailman säännöksiin sekä "tietoon"? Näin olettaen nostan tarkasteluun kaksi julkisen sektorin toimijaa; psykiatrian ja sosiaalitoimen (lastensuojelun).

      Psykiatrian kehyksissä tarkastellaan useimmiten yksilöä. Oletus kai on että henkilön saapuessa palvelun piiriin hänessä on jotain vikaa. Sitä etsitään sitten kissojen ja koirien kanssa, ja mieluiten olisi hyvä jotain vikaa ja säädettävää löytyä asiakkaan paremman ympäristöönsä soputumisen jengaamiseksi.

      Sosiaalitoimen lastensuojelu perustuu vahvaan kulttuuriseen ja asennetason oletukseen siitä että vanhemmat haluavat lapsensa parasta. Vanhempaa pidetään tottakai lapsensa asioiden parhaana asiantuntijana, mitä hän usein onkin. Silloin kun lapsen etu ja vanhemman etu on konfliktissa ei kuitenkaan voida millään järjellä vanhemman automaatisesti antavan rehellistä selontekoa perheen tilanteesta. Hyvin usein tällainen tilanne on kyseessä mm. uusperheissä ja rikolliseksi luokiteltavassa toiminnassa.

      On valheellista ja harhaanjohtavaa käyttää nimitystä lastensuojelu mikäli lapsi ei palvelusta suojelua saa. Tässäkin puljussa oletetaan lähtökohtaisesti lapsessa olevan jotain vikaa kasvatuksellisesti tai muuten, mikä sopii näköjään oikein hyvin aikuisille..

      Hyvällä kai ne hösää kuitenkin. Ja palkka juoksee.

      • ihmettelenvaan

        Mutta ei mikään toimi, jos asioita ei käsitellä yksilöllisesti, että miten ne juuri siinä tietyssä perheessä ovat ja millaisia persoonia siinä perheessä on. Mitä järkeä ympätä mitä sattuu yleisiä, jos siinä perheessä ei ole yhtäkään sellaista yleistä henkilöä. Mitä esim. minä henkilökohtaisesti teen tiedolla tavallisista suomalaisista uusperheistä tai heidän asioistaan tai jostaan muusta vastaavasta mikä ei liity minun maailmaani mitenkään, vaikka Suomessa asunkin. Jos menen jonnekin, minulle puhutaan kenen tahansa ventovieraan asiaa, joka ei liity minuun mitenkään. Mitä minä sillä teen ?
        Minulle lisäoppia suomalaisten perheiden politiikasta vai mitä ?
        Minulla ei semmosta perhettä ole enkä semmosta aio perustaa, niin mitä minä teen semmosen maailman psykologialla ?
        Annan empatiaa sille psykologisoijalle: "Niin, joo, juu, ymmärrän sinua"


      • vielätämä

        Jos nämä ihmiset eivät ymmärrä että minulla ei faktuaalisesti ole sellaista perhettä ja elämänkokemksia kuin heillä tai heidän mielikuvituksessaan, niin se on aiiiivan "crazymaking" eläytyä heidän juttuihinsa vuosikausia muka ominani vaikka ne ovat tosiasiallisesti täysin irrallisia minun elämänkokemuksistani. Mutta silti niitä mm. minun nimelleni on kirjoitettu. Pitäisikö olla joku kaksoisjakopersoona ?
        Sehän on täysin päivänselvää, että minä itse tiedän paremmin, mutta sitten joutui kamalaan aivopesuun etten muka tietäisi. Nyt on pää pyöritetty pesukoneessa oikein kunnolla, mutta vieläkin tiedän oman elämäntarinani suurinpiirtein. Ennen tiesin todella hyvin tarkasti, koska tutkin joka ikisen askeleen melkeen. Mutta se ei kelvannut.


    • kiitoksiakuulemiin

      Kun yrittää "avussa" ängetä laajempaa katsomustaan suppeampaan katsomukseen, auttaja kokee asiakkaansa "ahdistuneeksi".
      Tottakai asiakas on sitä "ahdistuneempi" mitä enemmän hänen halutaan luopuvan avarakatseisuudestaan. Eikö nyt edes sen verran loogiikkaakin voisi käyttää ?
      Kuinka avatakatseisuudesta luopuminen tuottaa "uusia näkökulmia" ongelmiin ?
      Noh varmaan vähän samaan tyyliin kuin mikä tahansa kapea-alainen fundamentalismi.
      Palaan nuoruuteni vaikeimpaan "filosofiseen" kysymykseen: onko suvaitsevaisuuden nimissä suvaittava jotain mikä ei suvaitse suvaitsevaisuutta ?
      Tuo on monimutkainen kysymys,

      Mutta sen minä tiedän, että minun aivoni toimivat sitä huonommin, mitä ahtaammassa ajatusympäristössä ne joutuvat olemaan. Ja narsistinen persoonallisuus on äärimmäisen ahdas tila.
      Mutta juuri kukaan ei tunnu ymmärtävän oleellisinta, eli että mitä äärimmäistä henkistä kidutusta on änketä avarakatseisen ihmisen ajatusmaailmaa narsistisen psyyken rajaamaan suppeaan tilaan. Ja narsistihan ei jousta.
      Sehän on kidutusmetodi ängetä ihminen itseään pienempään tilaan.
      Tuota änkeämistä minulle taas tehtiin psykopaatin toimesta viime päivinä kunnes melkein pääni sumeni rääkistä.
      Nyt alkaa taas silmät aueta.

    • UnElastinen

      Minä en pidä ihmisiä niiin mahdottoman erilaisina etteikö tiettyjä tendenssejä tai käyttäytymis/tunnekuvioita voitaisi tietyissä tilanteissa/asemissa olevilta ihmisiltä havaita tai kartoittaa. Minusta tuollainen suvaitsevaisuusrelativismi ja kieltäytyminen tajuamasta esim. eri perherakenteiden tuottamia oleellisia eroja/ongelmia ei palvele ainakaan heikoimmassa asemassa olevia lapsia. Minä en suvaitse lasten kaltoinkohtelua. Ja minusta olisi syytä kartoittaa miksi ja missä tilanteissa/rakenteissa sitä tapahtuu eikä höpöttää huttua köyhyyksistä ja tuitui työttömyydestä.

      Tietysti auttamistilanteissa tulee pureutua tarkasti yksilöllisiin tilanteisiin mutta kenen varaan se totuuden esiintulo sitten jää, mikäli auttaja on ns. tabula rasa, mitä hän ei koskaan ole, vaan taustalla on aina henkilöt omat kulttuuriset ideologiat, mielikuvat ja uskomukset, jotka soisi oikaistavan edes karkeasti tiedon mukaisiksi yleistyksiksi.

      • merkityksistä

        Juurikin.
        Mutta minulla on lisäksi se tuska että minulle merkittävimmät elämänkokemukset ovat toisten kulttuurien merkitysmaailmoissa tapahtuneita, ja suomalainen yhteiskuntajärjestelmä ei niitä tapahtumia tunnusta siinä merkitysmaailmassa, jossa ne ovat tapahtuneet ja jossa ne on eletty, ja minä en usko niiden kokemusten tähän suomalaistettuun tulkintaversioon, jolla minua on aivopesty ja rankasti ja olen kokenut kauheaksi henkiseksi rääkiksi. Minä en aio luopua siitä tulkinnasta, jonka merkitysmaailmassa nuo tapahtumat ovat tapahtuneet, koska minä en ole oikeasti niitä koskaan elänyt suomalaisessa merkityksessä. Se on jälkikäteen keksitty erilainen merkitys, jolla minustakin on maalattu todella typerä kuva ja sen kuvan mukaan minut on sitten laitettu elämään vuosikausiksi. Mutta se kuva on epäoikeudenmukainen, koska minä en ole koskaan tehnyt mitään asioita sellaisissa merkityksissä joihin ne on jälkikäteen merkitysellistetty.


        Jos jokin on tapahtunut kulttuuriympäristössä A
        ja sitten siirrytään kulttuuriympäristöön B,
        niin tämä B ympäristö alkaa merkitysellistää myös kulttuuriympäristössä A tapahtuneet
        tapahtumat kulttuuriympäristön B merkitysmaailman tulkintojen mukaisesti.
        Silloin ei pysytä tapahtumien autenttisuudessa. Ne kulttuuriympäristön A tapahtumat pitää tulkita kulttuuriympäristön A merkitysmaailman mukaan, jotta pystytään erottamaan mitä on oikeasti tapahtunut. Ei sitä merkitystä mielestäni sovi vaihtaa jälkikäteen. Se on täysin epäoikeudenmukaista.


      • keskustelutloppu

        Ja minun pääni halkeaa kun joudun näistä vääntämään vuosikausia ihmisten kanssa, jotka tuntuu olevan valovuoden päässä asian ymmärtämisestä, eikä sitä sovi heille sanoa. Oma pääni sumenee siinä samalla kun eläydyn siihen heidän tilaansa, joka tuntuu minulle aivan sumuiselle.
        Keskustelujen jälkeen pää on pelkkää kaaosta ja sumua, siksi olenkin ottanut monologit käyttööni. Niiden avulla saan pääni sitten taas kirkastettua siitä vellovasta sumusta jota yltiöempaattisuus päälle tuottaa.
        Kyllä psykopaattini äiti oli varmaan oikeassa kun sanoi minulle lähtiessään:
        Ainoa tapa selvitä on vain ite, ite ja ite. Hän oli joutunut elämässään myydyksikin sotilaille. Josko hän olisi sitten vielä vanhempi ja viisaampi kuin äitini joka uskoo valeen voittoon.
        Minulle kuitenkin tärkeintä henkilökohtaisessa elämässäni on autenttisen elämäntarinani säilyttäminen, paljon tärkeämpää kuin ohimenevät elämän nautinnot tms. Ei minulla ole ollut koskaan miesystävääkään varsinaisesti, ehkä koska en ole valmis uhraamaan elämäntarinani autenttisuutta minkään ohimenevien nautintojen takia, niin en minä nyt sitä ainakaan halua uhrata milleen satunnaiselle "auttajalle" tai valeille.


      • jdsopudp

        Miksi koet joutuvasi myymään autenttisuuden nautintojen takia? Ei kai kukaan mies, ihminen tai suklaa sinulta tarinaasi ole viemässä.


      • jdsdjsoj
        keskustelutloppu kirjoitti:

        Ja minun pääni halkeaa kun joudun näistä vääntämään vuosikausia ihmisten kanssa, jotka tuntuu olevan valovuoden päässä asian ymmärtämisestä, eikä sitä sovi heille sanoa. Oma pääni sumenee siinä samalla kun eläydyn siihen heidän tilaansa, joka tuntuu minulle aivan sumuiselle.
        Keskustelujen jälkeen pää on pelkkää kaaosta ja sumua, siksi olenkin ottanut monologit käyttööni. Niiden avulla saan pääni sitten taas kirkastettua siitä vellovasta sumusta jota yltiöempaattisuus päälle tuottaa.
        Kyllä psykopaattini äiti oli varmaan oikeassa kun sanoi minulle lähtiessään:
        Ainoa tapa selvitä on vain ite, ite ja ite. Hän oli joutunut elämässään myydyksikin sotilaille. Josko hän olisi sitten vielä vanhempi ja viisaampi kuin äitini joka uskoo valeen voittoon.
        Minulle kuitenkin tärkeintä henkilökohtaisessa elämässäni on autenttisen elämäntarinani säilyttäminen, paljon tärkeämpää kuin ohimenevät elämän nautinnot tms. Ei minulla ole ollut koskaan miesystävääkään varsinaisesti, ehkä koska en ole valmis uhraamaan elämäntarinani autenttisuutta minkään ohimenevien nautintojen takia, niin en minä nyt sitä ainakaan halua uhrata milleen satunnaiselle "auttajalle" tai valeille.

        Kyllä minä henkilökohtaisesti uskon että viisaus on nuorisossa. Eräs nuorisokodin kasvatti kertoi vähän aikaa sitten näkemyksiään niin fiksusti että siinä mummot ja meikäläinenkin kalpeni.


      • keskustelutloppu

        Joo kyllä minäkin luotan nuorten näkemyksiin...


      • tämäntakia
        jdsopudp kirjoitti:

        Miksi koet joutuvasi myymään autenttisuuden nautintojen takia? Ei kai kukaan mies, ihminen tai suklaa sinulta tarinaasi ole viemässä.

        Noh, kun en minä löydä sellasta miestä, joka olis valmis kohtaamaan minun elämäntarinani sellaisenaan. Eli saisin miehen vain jos osittain luopuisin siitä.
        Joten oletan pysyväni sinkkuna, kun minulla on kiire pitää kiinni elämäntarinastani ja pitää koko ajan tarkentaa sen yksityiskohtia merkitysmaailmoissa jne.
        Tämänkään takia psykologia ei erityisemmin kiinnosta, Suosittelisivat kuitenkin henkisesti laiskaa elämää. Että uhrataan totuuksia mukavuudenhalussa. Ei tule minulle kuuloonkaan.


      • jdjdopeop

        No mikäs siellä muka jonkun miehen mielestä on niin mörköä? Kyllä tuo minun kaukosuhde on saanut koko helahoidon raatoineen silmille. Menihän siinä vähän aikaa että sain koko paketin ilmaistua, mutta eipä tuo ny kovasti siitä säikkynyt, piti ihan ymmärrettävänä. Ihmetteli hiukan että olen näinkin hyvin selvinnyt, kuten muutama auttajakin. Ehkä nykyään vähän itsekin. Kyllä hänen kaveripiirissään oli sattunut ja tapahtunut kaikenmoista, vaikka hän itse edustaakin sellaista "kunnon ihmisen" perikuvaa perheineen. Ihan todellisestikin eikä vain kulisseissa. Mutta joo, en suosittele mitään läheistä suhdetta kenenkään semmoisen ihmisen kanssa ken ei sinun elämäntarinaasi hyväksyisi.


      • monologeista

        Mä kirjotan monologeja myös sen takia, että olisin menettänyt jo kosketuksen autenttiseen elämäntarinaani, jos en olisi koko ajan sitä kirjoitellut eläessäni samalla epäautenttisessa tarinassa. Ja oleellisia yksityiskohtia, kuten kunkin ihmisen puheenvuorot eri tilanteissa, olisi voinut unohtua ilman monologeja.
        Muistuu hassujakin yksityiskohtia, kuten millaisessa asennossa joku seisoi pankkiautomaatilla 30 vuotta sitten.
        Mutta lähimuisti on nyt stressistä jne. aivan huono.
        Mutta en pidä siitä, että näitä tarinoita muutellaan jälkikäteen.
        Rehellisesti sanottuna nyt kun oikein puran näitä paineita, niin siksi inhoan terapioita tai mitään vastaavia koska niissä muutellaan tarinoita jälkikäteen ja sitten aletaan elää keksityssä tarinassa ja koen sen erittäin erittäin erittäin sekoittavaksi ja suorastaan vellovan sumuisaksi. Haluan elämäntehtävänäni pitää kiinni alunperäisestä. Tämä joitakin vuosia viettämäni muunnelmaversio on ollut oksettava.


      • eiminullesopivia
        jdjdopeop kirjoitti:

        No mikäs siellä muka jonkun miehen mielestä on niin mörköä? Kyllä tuo minun kaukosuhde on saanut koko helahoidon raatoineen silmille. Menihän siinä vähän aikaa että sain koko paketin ilmaistua, mutta eipä tuo ny kovasti siitä säikkynyt, piti ihan ymmärrettävänä. Ihmetteli hiukan että olen näinkin hyvin selvinnyt, kuten muutama auttajakin. Ehkä nykyään vähän itsekin. Kyllä hänen kaveripiirissään oli sattunut ja tapahtunut kaikenmoista, vaikka hän itse edustaakin sellaista "kunnon ihmisen" perikuvaa perheineen. Ihan todellisestikin eikä vain kulisseissa. Mutta joo, en suosittele mitään läheistä suhdetta kenenkään semmoisen ihmisen kanssa ken ei sinun elämäntarinaasi hyväksyisi.

        No joo kyllä minäkin pystyisin löytämään maailmankiertäjämiehiä, jotka kyllä pystyy hahmottamaan kertomukseni melko helposti mikäli viitsin kertoa, mutta syystä tai toisesta eivät sovellu henkilökohtaisesti minun miehikseni. Ovat joko varattuja, aivan liian villejä tms. Mörköä on varmaan juuri tämä outo suomalainen soppa jossa lellun ja jota kukaan ei voi käsittää.
        Tämähän onkin lientä, jota on keittänyt noita-akka.


      • ldödoue

        Minulla on myös erittäin tarkkoja muistikuvia tietyistä tilanteista mitkä varmaan ovat sitten olleet useimmiten traumatisoivia. (Oliko muuten pankkiautommaatteja 30 v sitten :)?

        Kärsin myös nykyään huonomuistisuudesta ja äärettömästä stressiherkkyydestä.


      • shdisduiodu
        eiminullesopivia kirjoitti:

        No joo kyllä minäkin pystyisin löytämään maailmankiertäjämiehiä, jotka kyllä pystyy hahmottamaan kertomukseni melko helposti mikäli viitsin kertoa, mutta syystä tai toisesta eivät sovellu henkilökohtaisesti minun miehikseni. Ovat joko varattuja, aivan liian villejä tms. Mörköä on varmaan juuri tämä outo suomalainen soppa jossa lellun ja jota kukaan ei voi käsittää.
        Tämähän onkin lientä, jota on keittänyt noita-akka.

        Voit kai jakaa joskus hetken sitten edes kiertäjän kanssa. Hetken tie on kevyt kaksin kulkea. Ei nykyään niin kannatakaan ehkä omistautua kenellekään yksilölle kokonaan. Tai onhan ihmiset tosi erilaisia tuossa suhteessa, mutta meidän asemassa pitäisi olla varasukkahousuja sun muitakin suhteita, en nyt tarkoita mitään miesseksisuhteita, mutta kaikenmoisia, ettei sitten romahda koko rakennus kun "rakkaus loppuu" :)


      • jokusellainenolijoo

        siitä on muutama vuosi alle kolmekymmentä vuotta aikaa ja se tapahtui ulkomailla, ellei se sitten ollut jokin muu vastaava automaatti. Kiinnitin kaiken huomioni asentoon en automaattiin. On mahdollista, että jokin muu maksuautomaatti tai parkkiautomaatti.


      • enuskoen
        ldödoue kirjoitti:

        Minulla on myös erittäin tarkkoja muistikuvia tietyistä tilanteista mitkä varmaan ovat sitten olleet useimmiten traumatisoivia. (Oliko muuten pankkiautommaatteja 30 v sitten :)?

        Kärsin myös nykyään huonomuistisuudesta ja äärettömästä stressiherkkyydestä.

        Kiitos annoit upean esimerkin millätavoin myös terapiat toimivat.
        Mä aloin epäillä, ettei se ollutkaan pankkiautomaatti, vaikka aluksi minulla oli päivänselvä mielikuva pankkiautomaatista ilman pienintäkään epäilystä.
        Kyllä se oli pankkiautomaatti koska ne Suomeenkin tulivat ainakin jo 1994. Vaikka se oli 28 tai 27 vuotta sitten kun sen pankkiautomaatin edessä seisoin(en nyt jaksa sitä tarkistaa), pyöristän aina nuo numerot, jos ne ei ole asian kannalta oleellisia.
        Mutta juuri näin terapiatkin ym. "apu" toimii, esim pankkiautomaatti muuttuu parkkiautomaatiksi ja sen jälkeen koko tarina mielessä alkaa vääristyä, alkaakin näkyä parkkipaikkoja missä niitä ei edes ollut jne. Ja sitten päälle väitetään, ettei totuutta ole olemassa. On olemassa fakta mikä automaatti se oli.
        Minulle painajaismaisia kokemuksia olleet lukemattomat elämässäni käymäni keskustelut. Noin pää muuttuu sumuisaksi, epäilemään jos se ei ollutkaan pankkiautomaatti vaan parkkiautomaatti ja tuolla tavoin monet työkseen sekoittaa ihmisparkoja. Mutta minä tosin olen kenties aiheuttanut epäluottamusta sillä, että laitan vuodet vain noin 5 vuoden tarkuudella, syy on myös anonyymiuden säilyttäminen siinä. Somessakin minulla on väärä syntymäpäivä, mietin vähän että miltä tuntuu jos alkaa tulla syntymäpäiväonnitteluja, että pitääkö sanoa että väärä päivä vai että kiitos kiitos :)

        Mutta muilta osin haluan että lähdetään faktoista ja sitten aina se: "en usko". Miksi ihmeessä ?

        Mutta mä olen nyt tehnyt vihdoin ja viimein elämäni huippuoivalluksen. Mäkin vastaan kaikkeen: En usko !
        Kai mulla on oikeus samaan käytökseen kuin muillakin.
        Vain tiettyjen henkilöiden kohdalla en toteuta tätä.
        Minä saan sanoa muille ainakin yhtä monta kertaa "en usko" kun minulle on sanottu niin kun olen puhunut totta. Ja mä en saisi ilmiselviin valeisiinkaan olla uskomatta ? Onko reilua ?


      • yhteyskonkretiaan

        Mutta kuinka pitkälle tähän ollaan menossa että ihmiset elää mielikuvitusmaailmassa kollektiivisesti ?
        Oikeesti on seisottu pankkiautomaatin edessä mutta porukka näkee silmissään parkkipaikkoja ja elää niissä mielikuvitustarinoissa ?
        Minä tulen hulluksi niistä. Minä tarviin asian ja materian välille yhteyden.


      • vähäntotuudesta

        Tarkotankin totuudella ehkä juuri tuota asian ja materian välistä yhteyttä, joka säilytettäisiin erilaisista uskomuksista riippumatta.
        Kun esim. tarinan tapahtumat muutetaan oleelliselta osin eri järjestykseen kuin missä ne ovat materiaalisessa maailmassa tapahtuneet, se muuttuu selkeäksi valeeksi erilaisista uskomuksista riippumatta, Tuo materiaalinen tapahtumajärjestys on eräänlainen totuus mm. kulttuurista riippumatta. (ellei nyt mennä kulttuuriin, jossa on erittäin oleellisesti muuttunut aikakäsitys tai todellisuuteen, jossa aikaa ei ole olemassa, mutta silloin ne muutkin asiat pitäisi tulkita siltä tasolta, jotta logiikka säilyy)


      • nyttauolle

        Ja tällä on merkitystä.
        Sillä silloin kun näitä asioita sotketaan , siitä voi seurata ikävää kaaosta ja ikäviä seurauksia ihmisten elämiin ihan konkreettisesti.
        Kuinka kukaan pystyy toimimaan vastuullisesti sellaisessa kaaoksessa ?
        Kuinka kukaan edes tietää mitä he varsinaisesti tosiasiallisesti tekee ?


      • nytvasta

        Jos ketään ei edes kiinnosta mitä tosiasiallisesti tapahtuu tai koko ajan parasta aikaa tehdään,
        mitä mieltä on keskustella siitä kuka on hyvä ihminen ?
        Mistä sitä kukaan tietää, jos kukaan ei edes tiedä mitä on oikeasti meneillään ?


      • lfjdfopfu
        yhteyskonkretiaan kirjoitti:

        Mutta kuinka pitkälle tähän ollaan menossa että ihmiset elää mielikuvitusmaailmassa kollektiivisesti ?
        Oikeesti on seisottu pankkiautomaatin edessä mutta porukka näkee silmissään parkkipaikkoja ja elää niissä mielikuvitustarinoissa ?
        Minä tulen hulluksi niistä. Minä tarviin asian ja materian välille yhteyden.

        :D

        En tiedä sitten kollektiivisten mielikuvitusmaailmojen ihan tosiasiallista olemassaoloa. Puhutaanhan sitä kuplista, joissa ihmiset vahvistelevat sitten toistensa "psykooseja" vailla ainakaan ihan heti esiintyviä seurauksia. Kuinka paljon Suomessa näitä sitten on, en tiedä. Jotkut puhuu polarisoituneista kahden kuplan väestä, jonka välissä sitten olisi joku tolkkukupla. Voihan se olla kolmea kuplaa fragmentoituneempaakin. Varmaan jotkut ryhmät on alttiimpia jollekin kollektiiviselle itsepetokselle ja vouhotuksille. Kaltaiset kuulema hakeutuvat usein toistensa seuraan.

        Ehkä ongelma voi olla pikemminkin se, että joku vahvan kuplan (kulttuurisesti ja sosiaalisesti) edustama henkilö haluaa yksisilmäisesti oman reaalikokemuksensa lanseerata vallitsevaksi tavaksi hahmottaa todellisuutta suomatta sekuntiakaan ajatusta mahdollisista seurauksista, tai siitä onko se edes yleisin kokemus muille samojen asioiden kanssa tekemisissä oleville. Onhan sekin mielikuvituksessa elämistä että yhden vahvan toimijahenkilön reaalikokemukset edustaisivat muka koko todellisuutta asiassa. En kuitenkaan epäile etteikö jonkun reaalikokemukset todella edustaisivat sitä yleisemmin kuin toisen.

        Meniköhän tämä nyt omaksi horinaksi.. :) Tolkku?


      • fjopuepou
        nyttauolle kirjoitti:

        Ja tällä on merkitystä.
        Sillä silloin kun näitä asioita sotketaan , siitä voi seurata ikävää kaaosta ja ikäviä seurauksia ihmisten elämiin ihan konkreettisesti.
        Kuinka kukaan pystyy toimimaan vastuullisesti sellaisessa kaaoksessa ?
        Kuinka kukaan edes tietää mitä he varsinaisesti tosiasiallisesti tekee ?

        Olen samaa mieltä. Syy ja seurausketju pitää pystyä tavoittamaan oikein. Itselläni on todella huono kyky muistaa vuosilukuja, mutta kyllä minä osaan sijoittaa asiat ennen ja jälkeen -järjestykseen.


      • vieläpohdin

        Ja kyllä mua keskustelu kiinnostaisi,
        mutta missä saisi oikeasti Keskustella
        niin että toinenkin osapuoli oikeasti kertoisi minulle antoisasti jotain mitä en ole ikinä ennen kuullut tai ajatellut ?
        Sain minä nuorena kuunnella paljon kaikkea sellaista uutta ja mielenkiintoista ja löytyy edelleen vaikka kuinka paljon kirjoista jne, mutta "avussa" jankataan vaan samoja lauseita ei mitään oikeasti Keskustella. Joten tyydyn mieluummin monologiin, koska mä en (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) niissä "apukeskusteluissa" saa edes aloittaa mun keskusteluani.
        Saan vain vastata johonkin:
        "Asuuko sun äiti lähellä vai kaukana ?"
        Rehellisesti sanottuna mua ei edes kiinnosta, varsinkin kun olen saanut vastata tuohonkin kysymykseen jo lukemattomia kertoja enkä koe sitä mitenkään antoisaksi. Mitä sillä tiedolla oikeasti edes tekee, paitsi että mun äiti on hyvä keskustelemaan tommosia yksinkertasia ja saa sitä kautta kaikki sympatiat.

        Jos mä en koe semmosia "keskusteluja" antoisiksi, muut on eri mieltä. No ehkä ku minä kerron heille myös uutta mitä he ei ole ennen kuullut. Mutta se ei ole kahdensuuntaista, koska mulle ei kerrota mitään aivan uutta ja mielenkiintosta miltei koskaan. Ja mä saan muka siitä uusia näkökulmia ? Miten niin ?
        Onko varmasti totta että olen saava osapuoli ?


      • vieläpohdin

        Ja kyllä mua keskustelu kiinnostaisi,
        mutta missä saisi oikeasti Keskustella
        niin että toinenkin osapuoli oikeasti kertoisi minulle antoisasti jotain mitä en ole ikinä ennen kuullut tai ajatellut ?
        Sain minä nuorena kuunnella paljon kaikkea sellaista uutta ja mielenkiintoista ja löytyy edelleen vaikka kuinka paljon kirjoista jne, mutta "avussa" jankataan vaan samoja lauseita ei mitään oikeasti Keskustella. Joten tyydyn mieluummin monologiin, koska mä en (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) niissä "apukeskusteluissa" saa edes aloittaa mun keskusteluani.
        Saan vain vastata johonkin:
        "Asuuko sun äiti lähellä vai kaukana ?"
        Rehellisesti sanottuna mua ei edes kiinnosta, varsinkin kun olen saanut vastata tuohonkin kysymykseen jo lukemattomia kertoja enkä koe sitä mitenkään antoisaksi. Mitä sillä tiedolla oikeasti edes tekee, paitsi että mun äiti on hyvä keskustelemaan tommosia yksinkertasia ja saa sitä kautta kaikki sympatiat.

        Jos mä en koe semmosia "keskusteluja" antoisiksi, muut on eri mieltä. No ehkä ku minä kerron heille myös uutta mitä he ei ole ennen kuullut. Mutta se ei ole kahdensuuntaista, koska mulle ei kerrota mitään aivan uutta ja mielenkiintosta miltei koskaan. Ja mä saan muka siitä uusia näkökulmia ? Miten niin ?
        Onko varmasti totta että olen saava osapuoli ?
        Mieluummin jakelen "tietojani" monologeina, ei rasita niin paljon...


      • vieläpohdin

        Ja kyllä mua keskustelu kiinnostaisi,
        mutta missä saisi oikeasti Keskustella
        niin että toinenkin osapuoli oikeasti kertoisi minulle antoisasti jotain mitä en ole ikinä ennen kuullut tai ajatellut ?
        Sain minä nuorena kuunnella paljon kaikkea sellaista uutta ja mielenkiintoista ja löytyy edelleen vaikka kuinka paljon kirjoista jne, mutta "avussa" jankataan vaan samoja lauseita ei mitään oikeasti Keskustella. Joten tyydyn mieluummin monologiin, koska mä en (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) niissä "apukeskusteluissa" saa edes aloittaa mun keskusteluani.
        Saan vain vastata johonkin:
        "Asuuko sun äiti lähellä vai kaukana ?"
        Rehellisesti sanottuna mua ei edes kiinnosta, varsinkin kun olen saanut vastata tuohonkin kysymykseen jo lukemattomia kertoja enkä koe sitä mitenkään antoisaksi. Mitä sillä tiedolla oikeasti edes tekee, paitsi että mun äiti on hyvä keskustelemaan tommosia yksinkertasia ja saa sitä kautta kaikki sympatiat.

        Jos mä en koe semmosia "keskusteluja" antoisiksi, muut on eri mieltä. No ehkä ku minä kerron heille myös uutta mitä he ei ole ennen kuullut. Mutta se ei ole kahdensuuntaista, koska mulle ei kerrota mitään aivan uutta ja mielenkiintosta miltei koskaan. Ja mä saan muka siitä uusia näkökulmia ? Miten niin ?
        Onko varmasti totta että olen saava osapuoli ?
        Mieluummin jakelen "tietojani" monologeina, ei rasita niin paljon...
        Tässä oli salattuja tunteita salaisimmista kätköistä.
        Erittäin salaisia, joiltain osin vuosikymmeniä visusti salattuja. Olin vain pieni tyttö ja hymyilin kainosti "joo", mutta ajattelin mä enemmänkin silloin kun nyt, koska nyt oon aivovammainen.


      • Fiiini
        nytvasta kirjoitti:

        Jos ketään ei edes kiinnosta mitä tosiasiallisesti tapahtuu tai koko ajan parasta aikaa tehdään,
        mitä mieltä on keskustella siitä kuka on hyvä ihminen ?
        Mistä sitä kukaan tietää, jos kukaan ei edes tiedä mitä on oikeasti meneillään ?

        No niinpä. Varmaan joku tähkäpää tornissaan, kuka ei pääse kärpäsellekkään edes vahingossa pahaa tekemään.

        Pitää tajuta mitä on tekeillä että pystyy edes koettaa toimia oikein.

        Jossain testissä kysyttiin joskus (essentiaalista) ihmiskäsitystäni. Vastasin että ei se ole oikein sitä tai tätä. Useammin kai silti ihminen haluaa olla hyvä mikäli vaan mahdollista.

        Jotkut ihmiset kai haluaa mieluummin olla sitten jotain mystisiä hyviksiä kuin tietää mistään mitään. Pelottavaa.


      • ojdoeuue
        vieläpohdin kirjoitti:

        Ja kyllä mua keskustelu kiinnostaisi,
        mutta missä saisi oikeasti Keskustella
        niin että toinenkin osapuoli oikeasti kertoisi minulle antoisasti jotain mitä en ole ikinä ennen kuullut tai ajatellut ?
        Sain minä nuorena kuunnella paljon kaikkea sellaista uutta ja mielenkiintoista ja löytyy edelleen vaikka kuinka paljon kirjoista jne, mutta "avussa" jankataan vaan samoja lauseita ei mitään oikeasti Keskustella. Joten tyydyn mieluummin monologiin, koska mä en (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) niissä "apukeskusteluissa" saa edes aloittaa mun keskusteluani.
        Saan vain vastata johonkin:
        "Asuuko sun äiti lähellä vai kaukana ?"
        Rehellisesti sanottuna mua ei edes kiinnosta, varsinkin kun olen saanut vastata tuohonkin kysymykseen jo lukemattomia kertoja enkä koe sitä mitenkään antoisaksi. Mitä sillä tiedolla oikeasti edes tekee, paitsi että mun äiti on hyvä keskustelemaan tommosia yksinkertasia ja saa sitä kautta kaikki sympatiat.

        Jos mä en koe semmosia "keskusteluja" antoisiksi, muut on eri mieltä. No ehkä ku minä kerron heille myös uutta mitä he ei ole ennen kuullut. Mutta se ei ole kahdensuuntaista, koska mulle ei kerrota mitään aivan uutta ja mielenkiintosta miltei koskaan. Ja mä saan muka siitä uusia näkökulmia ? Miten niin ?
        Onko varmasti totta että olen saava osapuoli ?
        Mieluummin jakelen "tietojani" monologeina, ei rasita niin paljon...
        Tässä oli salattuja tunteita salaisimmista kätköistä.
        Erittäin salaisia, joiltain osin vuosikymmeniä visusti salattuja. Olin vain pieni tyttö ja hymyilin kainosti "joo", mutta ajattelin mä enemmänkin silloin kun nyt, koska nyt oon aivovammainen.

        Todella, ei ne avunantopaikat ole mitään yliopistoja.

        Useimmat suuntaukset keskittyvät tämän päivän pärjäämiseen, mitä sitäkin on ainakin mun kohdalla tarvittu. Mutta osittain menee sitkeähkösti pieleen kun kerron esimerkiksi siitä millaista palautetta olen ympäristöstäni saanut niin he olettaa että minussa on juuri sellainen vika sitten. Ja niin keskitymme harjoittamaan tätä vikaa. Kun en ole ihan varma onko minussa semmoinen vika kovin patologisesti, voihan se vikaan mennä sen toisenkin arvio. Tai siis en ole varma kertomani arvioijan kompetenssista ja kyvystä tuottaa pätevä arvio.


      • poiuytddfghjk

        Ja sitte mä olen koko ikäni joutunut käsittelemään muiden ihmisten parisuhdejuttuja vaikkei itselläni ole ikinä mitään parisuhteeksi oikeasti nimitettävää edes ollut, eikä mua edes kiinnosta siinä mielessä kun niitä parisuhdejuttuja keskustellaan. Mutta olen kyllä hyvin kiinnostunut rakkaudesta, tunteista, luovuudesta ja totuudesta ja niitä olen halukas toisen ihmisen kanssa jakamaan, mutta sana "parisuhde" on aina kuulostanut minulle jokseenkin nuivalle, eikä minua erityisemmin kiinnosta, ainakaan totuuden edelle.
        Eikä kukaan voi saada minua enemmän kiinnostumaan sellaisista minulle toissijaisista asoista, mutta psykologosoijat ei juuri muuta puhu.
        Eikä he voi ikinä saada selville miten mun tunteet vaikkapa muodostuu, kun ei he edes aloita keskustelua mistään minulle oleellisesta, josta tunteeni muodostuu, koska mietin enemmänkin psykologian ulkopuolisia asioita tai muihin aloihin liittyviä poikkeuksena nyt tämä narsismi kun osui niin omakohtaisesti. Eli ensimmäisen kerran vasta yli nelikymmpisenä kiinnosti psykologia mitenkään.
        Nyt olen pikavauhdilla perehtynyt psykopatiaan.


      • poiutrsdfgh
        ojdoeuue kirjoitti:

        Todella, ei ne avunantopaikat ole mitään yliopistoja.

        Useimmat suuntaukset keskittyvät tämän päivän pärjäämiseen, mitä sitäkin on ainakin mun kohdalla tarvittu. Mutta osittain menee sitkeähkösti pieleen kun kerron esimerkiksi siitä millaista palautetta olen ympäristöstäni saanut niin he olettaa että minussa on juuri sellainen vika sitten. Ja niin keskitymme harjoittamaan tätä vikaa. Kun en ole ihan varma onko minussa semmoinen vika kovin patologisesti, voihan se vikaan mennä sen toisenkin arvio. Tai siis en ole varma kertomani arvioijan kompetenssista ja kyvystä tuottaa pätevä arvio.

        HEHEHEH. No just.
        Mä voin etsiä maailmalta jonkin huligaaneimman huijarimiehen ja kertoa suomalaiselle aputädille vaikka ihan vitsillä mitä minusta on sanottu, niin sitten semmoista vikaa oikeasti tosissaan haetaan.
        Siis joku voi vaikka sanoa, että oletpa itsekäs, kun hän ei ole saanut kaikkea mitä olisi halunnut ja sitten esitään joukolla sitä vikaa vaikka minusta, että miksi ihan kaikkea ei ole irronnut.
        Nyt naurattaa mutta nuorena tuo tuntu hirveelle kiusaamiselle. Kun en mä olisi mitenkään voinut uskoa, että kukaan tosissaan. ..


      • jdouueo

        No ei kai nyt ihan noin satunnaiselta ja tuntemattomalta voi arvioita ottaa. Tarkoitan omalta kohdaltani jonkun pitkäaikaisemman ja merkityksellisimmän suhteen kiemuroita.


      • poiuytrdfgh

        Kyllä minä sen ymmärrän, että tämänpäivän pärjäämiseen.
        Mutta sitä kuitenkaan juuri kukaan ei ymmärrä, että osittainen halvaantuminen kaikkien aistien alueella ja liikkumisessa nimenomaisesti vaikuttaa siihen. joten jollain tapaa he ovat erikoisen abstrakteja siinäkin ajattelussa, ei kovin materiaa huomioivia...


      • poiuytrsdfg
        jdouueo kirjoitti:

        No ei kai nyt ihan noin satunnaiselta ja tuntemattomalta voi arvioita ottaa. Tarkoitan omalta kohdaltani jonkun pitkäaikaisemman ja merkityksellisimmän suhteen kiemuroita.

        Ottaa ne ihan keneltä vaan jos sanoo vaan, että joku sano musta näin ja näin


      • poiuytrdfgh
        jdouueo kirjoitti:

        No ei kai nyt ihan noin satunnaiselta ja tuntemattomalta voi arvioita ottaa. Tarkoitan omalta kohdaltani jonkun pitkäaikaisemman ja merkityksellisimmän suhteen kiemuroita.

        Niin mutta silti.
        Se on hassua varsinkin jos se on jotain itse itsestään negatiivista sanomaa, koska jos he ei muutenkaan usko puhujaa, niin miksi he sitten uskoo hänen sanomanaan sen mitä joku muu hänen väittämän mukaan sanoi ?
        Jos hän kerran niin valehtelee, ettei kannata uskoa, niin miksi hän ei samantien valehtelisi jotain hienoja palautteita itsestään ?


      • jdoeoupo

        No kyllä minä olen kokenut ainakin näin aikuisiällä ja viimeaikoina tulleeni uskotuksi. Mutta en tiedä sitten kuinka relevantteina ne pitää just sitä, jos he tosiaan arvioivat nykyhetken ja siinä toimimisen arvokkaammaksi. Sitten keskitytään siinä päivässä vaikuttaviin asioihin ja suhteisiin.

        Noilla nyt mua auttaneilla on kuitenkin varmaan aika vahva kehys siitä että autettavassa on jotain vikaa. Niin kuin onkin, mm. joskus ihan lamaannuttavaa ahdistusta ja epävarmuutta ja turvattomuutta. Mutta siihen on kai aika hyviä syitä mille ei voida mun kohdalla enää yhtään mitään.


      • poiuytdgh

        Epävarmuutta minullakin, mutta paraneeko epävarmuus että joukolla etsitään vikaa epävarmasta ? Minulla alko vaan pahenemaan epävarmuus, kun vaistoan muiden epäluulot ja ennakkoluulot, joita tavallaan pitää olla kun kerran vikaa etsitään ja sitten taas tapahtuu projektio, muuttuu epävarmaksi ja ennakkoluuloiseksi itseään kohtaan kun tunnistelee niitä muiden epäluuloja ja ennkkoluuloja empaattisesti sielunsa syvyyksissä, samaistuu niihin toisten tunteisiin.
        Näin treenaan vähän varmemmaksi, että itsevarmasti kirjoitan tähän edes sen mikä tuntuu aika selvältä.
        Mikään ei tee niin epävarmaksi kuin "apu" koskaan missään muualla koskaan en ole kohdannut niin ennakkoluuloisia ihmisiä. Mistä se sitten johtuu, että he ovat niin kovin ennakkoluuloisia ? Semmosissa tunnelmissa kun viettää aikaa, kuinka siinä voi mikään itsevarmuus pysyä, jos koko aika kyseenalaistetaan koko ihminen ?

        On minullakin yksi vika tässä. En aina jaksa selittää asioita ja haluan vain pläjäyttää kaikkein erikoisimmatkin faktat enemmittä selityksittä pöytään, vaikka niin, että aloitan keskustelun vaikka näin: Olen kiinnostunut keskustelemaan psykopatiasta
        Minua joku neuvoi että minun pitää antaa ihmisten ensin tutustua minuun tavallisesti ja vasta sitten mennä erikoisempiin asioihin ja sitten reaktio on ihan toinen kuin jos pläjäytän erikoisimman asian ensimmäisessä lauseessa. Se on totta.
        Mutta kun välillä vaan tuntuu että mitä sitä turhaan pitkittämään, mennään suoraan asiaan jo ensimmäisessä lauseessa ja tosiaan reaktiot ovat silloin varsin outoja. Ja jotenkin minulle alkaa tulla siitä jotenkin mielihalu pläjäytellä lisää outoja faktoja, koska jos tiedän että ne on faktoja kuitenkin, niin mitä niitä kummastelemaan vaikka olis vähän oudompiakin, kyllä maailmassa on vaikka mitä.


      • jdösdpou

        Voi olla että meidän todellisuuteen törmätessään joku voi hikotella kylmiltään. :)
        Mutta kun jos ei sitä itteänsä ala suht nopeasti heittelemään kehiin niin tuntuu että mahdollisuus menee kokonaan lukkoon toisen mielikuvissa. Ihan kuin sinne ei sitten vähän ajan jälkeen millään mahtuisi ne asiat alkuvaikutelman muodostumisen jälkeen.

        Ja sekin on vaikeaa että kokee jotenkin olevansa huijari, jos antaa jonkun tavismielikuvan tms. muodostua toiselle, vaikka päässä pyörii päällimmäisenä aika vaikeita juttuja.

        Usein en tosiaan jaksa kauheasti vaivautua mutta toisinaan tekee mieli vähän revitellä.

        Mutta onhan sitä kaikkea tosiaan, enkä nyt väitäkään olevani läheskään mikään maailman kummallisin tapaus.

        Toi oli hyvä kuvaus tuosta epävarmuuden kehästä. Mä en kylläkään koe että varsinaiset hoitajat olisi niinkään niitä epäluuloisimpia, ainakaan hetken ajan jälkeen. Muissa sosiaalisissa suhteissa sitten enemmänkin. Minusta hoitajilla on vaan usein ehkä yli-innokas ote sitten tarttua niihin kokemuksieni kuvauksiin ja ryhtyä sitten kai "hoitamaan" niitä minussa... enpä tiedä... nyt taas iski epävarmuus oisko se näin.


      • poiuytrsdfg

        Niin minulla ei ole ollut varsinaisia hoitajia, niin en osaa sanoa,
        Mutta auttajan asemassa olevat koen keskimäärin huomattavasti epäluuloiseisemmiksi
        verrattuna kehen tahansa satunnaisiin ihmisiin.
        Ja kun auttajilla on se kumma tarve koko ajan muutella sitä ilmaistua ajatusta, että josko ei olisikaan niin josko olisikin näin, ja semmosta loputtomiin. Voikokaan siinä ihminen muuta kuin tulla epävarmaksi.


      • poiuytreg

        Kiva kun sinä joku olet täällä minun ketjussa ollut. Hyvää illanjatkoa !


      • poiuytrfgh

        Mietin vielä, että mulle "filosofointi" on myös selviytymiskeino.
        Kun arkisemmat keinot loppuu, alkaa "filosofointi" ja sillä sitten edetään.


      • poiuytrdfgh

        Ehkä minusta tuli filosofiaa rakastava, koska arkisempi todellisuuden taso on sietämätön ja tietyllä tapaa toivoton, joten filosofoidessa voi kohota hieman sen tason ulottumattomiin.
        Esim. on kestettävämpää analysoida psykopaattia kuin elää hänen kanssaan, on kestettävämpää vaikka perehtyä halvauksen syntymekanismeihin kuin tuntea halvaus kehossa. Kun erilaisia kärsimyksiä tutkii intensiivisesti, se lievittää kärsimystä. Tieto ei lisää tuskaa oikeasti. Jos nyt on vaikka joku halvaantunut jäsen, on helpompi kun kuluttaa sen ajan intensiiviseen halvaantuneseen jäseneen perehtymiseen tutkimusmielessä.
        Tämä on ollut kokemukseni mukaan paras keino selviytymisen kannalta ja liika psykologosointi haittaa tätä selviytymistietä, koska yleensä psykologisoijien mielestä tavallisen ihmisen ei sovi tietää mitään juuri mistään ja pitää vain keskittyä siihen kärsimiseen.


    • lfjdofuo

      Niin. Tuo on varmaan vähän vielä liikaa odotettu suomalaisilta ykskulttuuriolettajilta, jotka siellä näitä merkityksiä sanelee/on sanelleet. Yleensäkin näin pienessä kansakunnassa ei voi olla kuin ehkä yhdellä tavalla (tutusti ja hyväksytyksi) erilainen. Ehkä asiat muuttuu..

      Omalla kohdalla koen edustavani tietylla tapaa oikein perustavanlaatuista ehkä länsimaille ominaisen ongelman stereotypiaa, mutta siitä ei saisi oikein tässä puhua..

      Onhan tuo väkivallan teko totuudelle tuommoinen merkityksen vääntö ja käsittely väärissä kehyksissä. Voi käydä todella hullusti.

      • monimutkaista

        Ai. Mielenkiintoista millainenkohan "ongelma" sinä olet. :)
        Tulin uteliaaksi.

        Itse olen valinnut nyt kenties monikulttuurisimman nykymaailmassa olemassaolevan merkitysmaailman nykyiseksi henkilökohtaiseksi merkitysmaailmakseni ja aina kun olen siellä olen onnellinen ja kun psykopaatti ja yksikulttuuriset kumppanit iskee tulee tämä romahdus, jota olette voineet palstalla viimepäivät seurata ja pää sumenee hetkellisesti. Psykopaattini tekee sitä tahallaan, joten välit olisi katkaistava, koska nämä romahdukset ovat kamalia.


      • ymmärryksenpuute

        Voihan olla että jotain johtuu psykopaattini ymmärryksestäkin kun hän viimeksi selitti että hänen ja minun maailmani ovat valovuoden päässä toisistaan tai jotain sellaista. Mutta minun maailmani olisi paljon kauniimpi kuin hänen, siksi mielestäni on väärin, että hän on ikäänkuin jokin harvinaisen takapajuinen johtaja joka vain tuhoaa kaiken itsepintaisella käytöksellään, joka ei kuulemma ikinä muutu.


      • poiuytredfg

        Ja sitten lähdetään kummallisista psykologisista olettamuksista vaikkapa että naiset etsii miestä. En minä etsi mitään miestä vaan totuutta.


      • poiuytrdfg

        Totuudetsijälle narsistivanhemmat ovat painajainen.
        Vaikka ehkä myös jotakin mitä vasten totuutta voi tarkastella.
        Mutta siinä ei synny kohtaamista. Voi vain tarkastella toinen toisiaan
        niinkuin minä ja äitini olemme tehneet.
        Mutta nämä tyypit sopivat yhtä hyvin yhteen kuin hajuvesi ja lihapulla.


      • hdhdidi
        poiuytredfg kirjoitti:

        Ja sitten lähdetään kummallisista psykologisista olettamuksista vaikkapa että naiset etsii miestä. En minä etsi mitään miestä vaan totuutta.

        Aika moni nainen etsii miestä. Ja varmaan jokunen totuudenetsijäkin etsii siinä ohessa tai tauolla tai joskus miestä :D

        Mutta joo. Mä en tiedä sitten että kuinka yllätyksenä ja kenelle tulee se, että esim. nassevanhempien lapsilla saattaa olla työlästä totuuden kanssa. Varmaan joku höppänäsosiologi närkästyy villasukissaan niistä valeiden määrästä. Mitä järkeä on pelkästään selvitellä sosiaalista todellisuutta kun ei sitten viitsitä kartoittaa alla olevaa todellisuutta. Onhan se työlästä. Voi tulla hiki. Mutta jos ei kartta tosiaan mätsää maastoon niin kannattaa hylätä ehkä se kartta.


      • poiuytresdfg

        No olisihan se mieskin kiva, muttei koskaan mene minulla totuuden edelle.
        Enkä ole ehtinyt viiskymppiseksi mennessä etsiä kun on niin kiire selvitellä totuutta.
        Ja se totuus pitäs olla siellä pohjana. Senkin takia tämä on niin epäreilua, kun nuorena olin aika nätti tyttö, eikä niistä sulhasista olisi ollut pulaa,
        Tuostakin tädeillä oli aivan väärä käsitys. Ylikiltit ujot tytöt on itseasiassa yllättävästi erittäin haluttua vaimoainesta. Heidän ei todellakaan tarvitsisi kuluttaa aikaansa johonkin valehteluun saadakseen joku mies. Siitä tädeillä on aivan epäobjetiivinen käsitys. Mutta tässä sitä nyt ollaan keski-ikäisenä puolihalvaantuneena.


      • dkodioepipo

        Voi olla että on haluttua vaimoainesta. :) Nöyrää ja nuhteessa psysyvää. Tuo avioliittokonsepti kyllä alkaa olemaan aika vanhanaikainen... En mä usko että sä kauheasti siinä menetit ettet naimisiin "päässyt". Surku minun käy ennemminkin jos et mitään hyviä ihmissuhteita ole onnistunut kehittämään. Minusta sinulla olisi niin paljon annettavaa.


      • poiyedfgh

        Kiitos ystävällisistä sanoistasi.
        On minulla jotain monologimahdollisuuksia muitakin kuin tämä
        Tai kyllä mä oikeestaan luotan siihen, että aina jotakuta mun monologi kiinnostaa
        ja maksutta. Jotkut kokee sen rasittavaksi, jotkut antoisaksi, jotkut ehkä pysyvät neutraaleina.
        Tai kyllä varmaan monikin olis valmis vastaanottamaan minun monologia sähköpostiinsa, jos olisin vaan valmis lähettämään. :)


      • hfifeif

        Minä ainakin taas ilmoitan kiinnostukseni uskollisena faninasi, vaikken tietysti jaa näkemyksiäsi ja ajatteluasi kuin osittain.


      • poiuytrsdfg

        :)
        En ollutkaan huomannut tätä aiemmin.
        Joo ei niitä kokonaan pidäkään jaata. Johan se olisi outoa, jos jokus olis mun kopio.


    • Trrrouble

      Mä saatan olla aika vakava ongelma. Suuressa mittakaavassa yhteiskunnalle todennäköisesti tuhoisa ja kaoottinen. Omassa pikku maailmassani tosin kaaostelen lähinnä itsekseni. Kaikki ei ehkä tule toimimaan samoin.

      • fghjkjhgffgh

        Varmaan joku muu henkilö vastasi oletan


    • poiuytresdfg

      Suuri osa palstalle kirjoittamaani on paikkansapitävää,
      mutta nyt on niin, että olen saanut elämänkokemuksen, ihan muuhun liittyvän elämänkokemuksen,
      joka omasta mielestäni osoittaa, että jokin logiikassani ei ole paikkansapitävää,
      joten lähden etsimään sitä kohtaa ja mutkaa missä se virhe on, elikkä etsimään vikaa itsestäni ??? hahaha
      Joten älkää kukaan uskoko kaikkea kirjoittamaani täysin kritiikittömästi.

    • poiuytrdfgh

      Ongelma on siinä kun joudumme elämään päivittäin erilaisten keksittyjen narratiivien keskellä, niin en minäkään ole niihin uskomiselta aina turvassa.
      Ja siis tosiaan, jos yhdessäkään mutkassa uskoo väärään narratiiviin, koko ajattelu menee pieleen.

      • ljdsodoa

        Riippuu kai missä kohtaa mutka on? Minä lukisin mielelläni havaintojasi (itsestä ja muista). Minä olen kuntoutunut paljon näistä kirjoitelmistasi. :)


      • poiuytrdfgh

        Oi kuinka ihanalta sinä kuulostat.
        Olen kyllä itsekin ollut kuntoutumaan päin näitä höpötellessäni, että voishan se silloin teoriassa johonkin muuhunkin niin vaikuttaa.
        Mutta kun minä eräässä toisessa paikassa osoittauduin itselleni täysin pöllöksi. :)
        Miten siihen pitäisi suhtuatua, että jos kuntoutuu kirjoittelemalla pöllöjä ja nolaamalla itsensä, mutta kuntoutuu tekemällä niin ?


      • jdljdoiw

        Enpä tiedä :) Ehkä se ei ollut sinun paikkasi? Täällä meillä on tilaaaaa


      • poiuytresdf

        heheh :)
        Ei tainnu olla
        Kiitos


      • poiuytrghj

        Niin tuota, ei oikeastaan mikään todista sitäkään, että olisin ollut asiassa väärässä, mutta ainakin väärässä paikassa :)


      • poiuytresdfg

        Mutta noin muuten olen tullut siihen johtopäätökseen, että traumatisoivia tapahtumia traumatisoivampaa on paikkansapitämättömien keskustelujen käyminen niistä jälkikäteen.
        Mielestäni kaikissa "apukeskusteluissa" on riski, että luodaan valheellista mielikuvaa tapahtumista jälkikäteen ja siten heikennetään ihmisen todellisuuden hahmotuskykyä ja elämänlaatua.


      • jdiyiyou

        Miten niitä tulisi mielestäsi käsitellä? Tarkoitatko uhrin kuvauksen valheellisuutta tai puutteellisuutta (mikäli siltä edes kysytään), vai kuvauksen jälkeistä tapahtuman merkityksen ja tunteiden käsittelyä, vai kuvauksen hämärtämistä..?


      • poiuytrdsdfgh

        Minä tarkoitan sitä, että niissä jälkikeskusteluissa ei sovi toistaa ja kuvata alkuperäisiä tapahtumia sellaisenaan niin tarkkaan kuin pystyy, vaan niiden auttajien mieliksi on kutakuinkin pakko kertoa se vähän toisella tapaa. Ja kun riittävän kauan toistelee vähän toisella tapaa kuin se alunperin oli, niin ne voi alkaa muuttua vähänniinkuin valemuistoiksi.
        Kertoo ensin totuuden.
        Mutta sitten auttaja yleensä sanoo, että mitäs jos se ei ollutkaan niin vaan näin, ja
        jos ei suostu siihen muutettuun versioon, auttaja voi jopa alata hermostumaan.
        Ja avunsaamisen edellytyksenä voi olla suostuminen muunneltuun versioon.
        Sitten joutuu alkamaan elämään systeemissä siinä muunnellussa versiossa niinkuin se olisi totta.
        Ja sitten elää ikäänkuin kahdessa todellisuudessa samanaikaisesti:
        alkuperäisten tapahtumien mukaisessa ja sitten siinä jälkikäteen sosiaalisesti luodussa, jonka mukaan pitää sitten osata muiden ihmisten kanssa puhua ja yrittää sen puitteissa edes nyt mahdollisimman paljon konkreettisen totuuden suuntaan sumplia.


      • fjueufp

        Nojuu ymmärrän varmaan. Kun joutuu harkitsemaan niitä kulttuurisia ja psykologisia merkitysehdotuksia ja tunnesanastoja ja kaikkea, niin voi tullakin aika vyyhti vaikka tarkoitus oli selkeyttää.

        Tietysti kaikki joutuu hiukan säätämään käytöstään muualla kuin kotona, mutta mä koen ainakin mun todellisuuden olevan niin kaukana ainakin toveripiirieni todellisuudesta, että todellinen kuperkeikka tulee tehtyä usein heidän maailmansa hyväksi, vaikka joskus aika aggressiivisestikin koetin sitä omaani tunkea väliin kehnolla menestyksellä ja torjuntaa kokien:) Eikä näistä mun sosiaalisuusyrityksistäkään (sovittautumis- ja sopeutumis) aplodeerata, kiitellä, eikä mitään palkintoa ilmeisesti koskaan ole luvassa. Että miksipä vaivautua lain.


      • poiuytrdfghj

        Esim. psykologisille ihmisille pitäisi kertoa jotakin heidän valmiisiin psykologisiin teorioihinsa sopivaa, vaikka alunperäisissä tapahtumissa ei olisi mitään sellaista.
        Koska jos kertomus ei sovi valmiiseen teoriaan, se menee ns, yli hilseen ja häviää kaiken. Eli pitäisi sitten nyt vaikka sovittaa se totuus lähimmäs sitä muistuttavaan valmiiseen teoriaan, että päästäisiin edes totuuden suuntaan.
        Mutta sitä ihan alunperäistä ollaan haluttomia kuulemaan.
        Ja sitten vuosien mittaan mennään vuosi vuodelta yhä kauemmas siitä alunperäisestä totuudesta, niin että kymmenien vuosien päästä sen alunperäisen tapahtuman paikalle voidaankin laittaa miltei ihan mitä vain.
        Tämä kaikki tuntuu minulle ihan järjettömälle, jos suoraan kokemukseni sanon.
        Mä tiedän tän siitä kun mä tiedän, että mulla ei ole alunperin ollut halua muutella mitään. Olin nuorena ihan mielettömän intohimoinen totuuden etsijä.
        Olen mä vieläkin, mutta alkaa olla jo vähän pää pyörryksissä.
        Olen tässä viime vuodet selvinnyt sepitellen vapaa-ajallani itselleni muita satuja auttajien satujen vastapainoksi, kun nyt tässä kerran sadunkerrontaan on niin kertakaikkisesti ryhdytty. Sadut tosiaan käy paremmin kauppansa kuin totuus. :)
        Mäkin kelpaan sosiaalisesti ainakin niin kauan kun juttelen satuolennoista.
        Tai keksin satuja, joihin on vähän ujutettu totuutta rakoon.


      • onxpakko

        Niin no riippuu varmaan just sen auttajahoitajan taustasta työ- ja kokemushistorioineen ja koulutukset tietysti. Toisilla on selkeästi laajempi kokoelma kaikkea teoriaa ja ymmärrystä kuin toisilla. Harvemmin sitä kuitenkaan kauhean laajalla kankaalla tarkastellaan. ja kyllähän tuo on totta että se psykologinen kehys on määräävä. Kun ei he tosiaan ole mitään ajatusten ja merkitysten lanseeraajia, kasvattajia tai kulttuuritoimijoita, lainsäätäminenkin on ulottumattomissa... organisaatiomuutokset, teorianmuodostus ja niin edespäin...

        Mä en nyt varsinaisesti satutädiksi ole kenellekään ryhtynyt, mutta tietyllä taajuudella mun oletetaan psysyvän suhteillessani.. ei kai oo pakko..? :)


      • poiuytrdfg

        Mä olen nyt satutäti ihan avoimesti.
        Olen joskus ostanut tämmösen kirjankin kun: Kuvitteellisten olentojen kirja.
        Tosin tää oli mulle vähän liian mielikuvitukseton, joten en jaksanut lukea.


      • hdiiuep

        En usko...


      • poiuytrsdfg

        Mitä et usko ? :)


    • jifjiijo

      Satutäteilyysi?

      Minusta totuustäteily on kiinnosavampaa, vaikka joskus tuntuu että ihan henkihän tässä lähtee. Ainakin ilmaistessa, jos ei heti löytäessä. Kokiessa oli tooosi vaarallista.

      • poiuytredfgh

        Olet oikeassa olen mä ensisijaisesti totuustäteilijä,
        mutta mä olen oikeasti vaikeassa tilanteessani käyttänyt jopa satuja
        totuudellisen olemassaolon edistämiseksi, mutta siis ne vaikuttaa ihan yhtä saduilta kuin vaikka Lumikki ja seitsemän kääpiötä. Eli ei siinä mielessä mitään huijausta, päinvastoin yllättävän totta mun sadutkin sitten kuitenkin.
        Perinteisiinkin satuihin on usein piilotettu viisauksia.
        Semmonen satutäteily kiinnostaa mua.
        Ja myös pienenä kritiikkinä siihen toisenlaiseen satuiluun mäkin satuilen, mutta mä satuilen rehellisesti.


      • poiuytrdfgh

        Siis mun saduissa on sitten mukana aina vaikka siivekkäitä ihmisiä ja kaikkea semmosta mitä ei ole fyysisesti olemassa ollenkaan, että ne kyllä sitte erottaa saduiksi, kun satuilen, ei huolta siitä :)


      • hddeiu

        okei :) olisin kiinnostunut lukemaan jonkun sellaisen satusi.


      • poiuytrdsfg

        Kiitoksia. :)
        Valitettavasti se ei ole ainakaan toistaiseksi mahdollista.
        Ja yritän nyt vaihteeksi olla olematta liian luova, ettei mene pöllöilyksi.


      • Huuhkajako

        Ei tuo nyt minusta pöllömmältä tunnu tuo sinun selvittelysi. Joskus se on minusta ihan erinomaista. Toimii minulle ainakin etäännyttäjänä suoriin kokemuksiin, jolloin niitä on helpompi tarkastella ja muutenkin on lohdullista tietää että joku muukin harrastaa tämmöistä vaikeasti ilmaistavan ja selvitettävän asian harrastamista vähän muistakin kuin normipsykan vinkkeleistä.


      • poiuytrdfghn

        Mä luulen, että se normipsykologia auttaa lähinnä katkeruuteen ja ehkä mustasukkaisuuteenkin ja auttaisiko joillain vielä kiukkuisuuteen ?
        Mutta jos ei kärsi noista, niin minä en tiedä mihin auttaisi.


      • poiuytredfgh

        Ja itse olen viimeistään tänään tullut johtopäätökseen, että keskustelua enemmän auttaa se, että puhelee mitä itseä huvittaa...


      • hfdkfhi
        poiuytrdfghn kirjoitti:

        Mä luulen, että se normipsykologia auttaa lähinnä katkeruuteen ja ehkä mustasukkaisuuteenkin ja auttaisiko joillain vielä kiukkuisuuteen ?
        Mutta jos ei kärsi noista, niin minä en tiedä mihin auttaisi.

        Niinpä. Mutta kun psykologian hoitoon päätyy melkein aina vaan se tuommoisten tuntemusten hillitsemättömän ilmaisun uhri.


      • poiuytrdfgh

        No niimpä juuri.
        Siksi kuvio onkin hullunkurinen.
        "Avuksi" saisi vain sitä mitä ne jotkut muut tarviisi.
        Ja tulee ihan absurdi olo, kun niitä toisten tunteita aletaan projisoida itseen.
        Ja mun mielestä siitä on selvää haittaa ainakin herkille ihmisille, joihin se projisointi todella vaikuttaakin.


      • hfifeieu

        Lapseen projisoituina ja vääriristeltyinä on muuten vienyt ihan henkiä. että ei ihan pikku juttu.


      • poiuytrdfg

        Joo ja siinä niinkuin vedätään herkkiä tai viattomia tai puolustuskyvyttömiä ihmisiä mukaan agreessiiviseen maailmaan ja aggressiivisten tunnevärehtelyjen pyörteisiin sillä varjolla, että nuo tunteet muka kuuluivat sille esim. herkälle hiljaiselle henkilölle.


      • hdfdiuiwuwp

        Tosi toivoton tilanne tuommoisen lapsiyksilön kohdalla. Jäätävää on että jopa myytit käännetään ylösalaisin tai sensuroidaan käytöstä niin, ettei kohta edes satujen kautta lapsen ole mahdollista päästä todellisuuden jäljille. Yleisö hurraa uutuudenviehätyksessään ja maailaman tuoreudessa. Ja psykiatria petaa vuodepaikkoja psykoosipotilaille.


      • poiuytsdfg

        Joo ja perinteisissä saduissa on usein hyvä ja paha,
        kun nykyään ei ole kumpaakaan, on vain vikaa itsessä.


      • poiuytrsdfg

        Mutta voisko tuon vian itsestä hakemisen opin takana olla itseasiassa politiikka ?
        Kansalaiset ei kritisoi, kun kaikki on kiireissään etsimässä vikaa itsestään, oli ongelma mikä hyvänsä.
        Sitten eikös itsensä vialliseksi kokeminen ole masennuskriteereissä ?
        Niin eikös se oppi lisää masennuspotilaita, mikä on lääketehtaiden etu ?
        Ainakin tuo hyöty menisi loogisesti ajatellen noin.
        Onko totta , että se vian itsestä hakeminen hyödyttää henkilöä itseään kuten väitetään ?
        Olen testannut sitä vian itsestä hakemista viimeisen päälle.
        Hain vikaa itsestä ja oikein kunnolla ja seuraukset oli lähes katastrofaalisia.
        Lähes koko elämäni tuhoutui.


    • poiuytredfg

      Kun minähän päädyin tuollaista sosiaalista tilaa maistelemaan oikein kunnolla saatuani aivovaurion ja sen myötä "aivokkaan puolustuskyvyn" heikennyttyä rankasti ainakin väliaikaisesti. Sitä ennen omasin sen verran synnynnäistä kovapäisyyttä, etten ihan semmoseen tilanteeseen olisi voinut joutua. Niin mietin siinä samalla sitä, että mikähän mahtaa olla tilanne vastaavassa tilanteessa olevilla, joilla ei satu olemaan synnynnäisesti tällästä pieneen kokoon nähden vähän ylikokoista pääkoppaa.

      • fouufjjfh

        Itse en koe olevani varsinaisesti mikään aivo ja olenkin reagoinut lähinnä "sammumalla", olemalla huomaamatta, vaikka päin naamaa olisi isketty, ja muutenkin apatisoitumalla, kun yksin on tosiaan melko mahdoton käydä psykoottisilta vaikuttavia joukkoja vastaan. Niinkuin siihen muka olisi edes pienimpiäkään resursseja. Viheliäisyyden sietokykyä on aikamoisesti osoittautunut kyllä olevan. Eipä sitten juuri muulle ole oikein tilaakaan.


      • khfiffup

        Puhun nyt pääasiassa lapsuudestani, johon ei voi olla joutumatta, kun sellaiseen kerta laitetaan, mutta jatkuu ja jatkuu se sitten aikuisena, mihin kyllä voi sitten jo puolustautua ainakin vetäytymällä.


      • poiuytrsdfg

        Niin, jos on sellasessa tilanteessa, että voi vetäytyä.
        Mä en voinut, koska olin samaan aikaan eräänlaisessa "ansassa" muusta syystä.


      • poiuytresdfg
        fouufjjfh kirjoitti:

        Itse en koe olevani varsinaisesti mikään aivo ja olenkin reagoinut lähinnä "sammumalla", olemalla huomaamatta, vaikka päin naamaa olisi isketty, ja muutenkin apatisoitumalla, kun yksin on tosiaan melko mahdoton käydä psykoottisilta vaikuttavia joukkoja vastaan. Niinkuin siihen muka olisi edes pienimpiäkään resursseja. Viheliäisyyden sietokykyä on aikamoisesti osoittautunut kyllä olevan. Eipä sitten juuri muulle ole oikein tilaakaan.

        No joo niimpä.
        Joukkoja on nähty täälläkin.
        Ääritilanteessa joukoille voi yksikin ihminen mahdollisesti puhua esim. joukkotiedotusvälineessä.
        Mä olen muutoin arahko ihminen, mutta mulla on yksi vahvuus: mä en juurikaan jännitä esiintymistä. Eikä siihen jännitykseen vaikuta onko yleisönä 5 vai 50000.
        Halvaantuneena ja aivovauriotuneena tosin piileskelin. Mutta kyllä mä jo voisin mennä vaikka TV:seen, jos kutsun saisin ja puheenaihe olisi mun mielestä hyvä. Mutta sen mä harkitsisin todella tarkoin.


      • hdyieyoo

        Kiinnostaa kyllä kovasti tilanteesi, mutta ymmäärrän mikäli et halua sitä yksityiskohtaisesti kertoa.

        Olen ymmärtänyt että äitisi pitää tai on pitänyt sinua pinseteissään kepulikonsteilla joita on vaikea osoittaa, ja olet ympäristön epäarvostuksen, piittaamaattomuuden ja/tai väärinymmärryksen takia vailla mahdollistavia rakenteita ja suhteita elämäsi rakentamiseen. Sinua ja tilannettasi ei tunnisteta tai siihen suhtaudutaan väärin keinoin.

        Vaikea tilanne.


      • jduiiy
        poiuytresdfg kirjoitti:

        No joo niimpä.
        Joukkoja on nähty täälläkin.
        Ääritilanteessa joukoille voi yksikin ihminen mahdollisesti puhua esim. joukkotiedotusvälineessä.
        Mä olen muutoin arahko ihminen, mutta mulla on yksi vahvuus: mä en juurikaan jännitä esiintymistä. Eikä siihen jännitykseen vaikuta onko yleisönä 5 vai 50000.
        Halvaantuneena ja aivovauriotuneena tosin piileskelin. Mutta kyllä mä jo voisin mennä vaikka TV:seen, jos kutsun saisin ja puheenaihe olisi mun mielestä hyvä. Mutta sen mä harkitsisin todella tarkoin.

        Sinulla on kyllä mahtava vahvuus tuossa ettet jännitä esiintymistä. Itselle ei tulisi mieleenkään esiintyä joukoille. Jo pelkkä ajatuskin saa piiloutumaan peiton alle.


      • oudehfi

        Kun jos tosiaan asialle pitäisi jotain tehdä niin julkisuus on se tie. Epäeettiset/rikolliset toimet ja käytännöt sekä asenteet muuttuu vain tuomalla ne julkiseen tietouteen, jolloin epäikeudenmukaisuuet on mahdollista edes tunnistaa. Minun hentoiset yritykset on useimmiten päättyneet järkyttäviin havaintoihin asennetason kieroutuneisuudesta. Kaikkia perustuksia yhä uudelleen ravisteleva traumatisoituminen ei ole enää kohdallani järkevää ihan fyysisenkin terveyden kannalta.

        Mutta eipä sekään hyödytä mitään närppiä jotain yksityisi olevia tai olemattomia hetkellisiä tuntemuksia salaisissa yksityisissä keskusteluissa mikäli maailma jää makaamaan aina vaan samalla tavalla.


      • poiuytrdfgh

        Joo, ymmärrän,
        mä olen joskus ennen halvaantumisia yms. eräässä muodossa opettanutkin muille esiintymisjännityksestä pääsemistä itsekeksimälläni metodilla.
        Mutta sitten halvaantuneena ja aivovammaantuneena tilanne oli eri, koska auttamattomasti vaikutin oudolle, niin esiintyminen ei oikein enää onnistunut.
        Piti piileskellä.
        Mutta en onneksi enää vaikuta ainakaan paljoa mitenkään oudolle, vaikken entisellenikään ole palautunut. Mutta nyt pystyy ainakin jo hyvin selittämään mistä se johtuu, jos joutuu vaikuttamaan oudolle.


      • poiuydsdfg
        oudehfi kirjoitti:

        Kun jos tosiaan asialle pitäisi jotain tehdä niin julkisuus on se tie. Epäeettiset/rikolliset toimet ja käytännöt sekä asenteet muuttuu vain tuomalla ne julkiseen tietouteen, jolloin epäikeudenmukaisuuet on mahdollista edes tunnistaa. Minun hentoiset yritykset on useimmiten päättyneet järkyttäviin havaintoihin asennetason kieroutuneisuudesta. Kaikkia perustuksia yhä uudelleen ravisteleva traumatisoituminen ei ole enää kohdallani järkevää ihan fyysisenkin terveyden kannalta.

        Mutta eipä sekään hyödytä mitään närppiä jotain yksityisi olevia tai olemattomia hetkellisiä tuntemuksia salaisissa yksityisissä keskusteluissa mikäli maailma jää makaamaan aina vaan samalla tavalla.

        Joo, mä kävin vaikka kuinka paljon salakeskusteluja ja olen tullut siihen johtopäätökseen ettei salakeskusteluista ole juuri ollut hyötyä paitsi ehkä joistain salaisista monologeistani jonkin verran . Joten olen tullut tänne anonyymille julkisemmalle puolelle, koska täällä mm. kohdellaan paremmin, koska ei täällä kohdella niinkuin salaa voidaan tehdä, koska ei kukaan voi tietää kuka näitä lukee, niin siellä on ikäänkuin myöskin mahdollinen salainen valvova silmä tai montakin, joista ei voi lainkaan tietää kenelle ne kuuluu, niin se on mun mielestä netin hyvä puoli. Koska siellä voi periaatteessa olla erilaisiakin kantoja tai tahoja edustavia ihmisiä yhtäaikaisesti, niin ei joudu kenenkään yksipuoliseen salapiiriin. Ja valehtelun mahdollisuus vähenee huomattavasti.
        Ja muutenkin kaikki salaiset jutut on alkanut tuntua mulle tyhmille, kun ne yleensä aina vuotaa kumminkin, niin parempi sitten samantien julki kaikki.
        Kun semmonen pelkästään asioiden negatiivisen puolen vuotaminen ja myönteisen puolen pysyminen piilossa on sitten vääristävämpi vaihtoehto.
        Mä vaan ennen rakastin yksityisyyttä, vaikka olinkin esiintymiskykyinen, mutta sitä ei kunnioitettu. No ei sitte.
        Opettelen nyt vähitellen "julkisempaa" elämäntapaa.


      • poiuytrdfgh
        hdyieyoo kirjoitti:

        Kiinnostaa kyllä kovasti tilanteesi, mutta ymmäärrän mikäli et halua sitä yksityiskohtaisesti kertoa.

        Olen ymmärtänyt että äitisi pitää tai on pitänyt sinua pinseteissään kepulikonsteilla joita on vaikea osoittaa, ja olet ympäristön epäarvostuksen, piittaamaattomuuden ja/tai väärinymmärryksen takia vailla mahdollistavia rakenteita ja suhteita elämäsi rakentamiseen. Sinua ja tilannettasi ei tunnisteta tai siihen suhtaudutaan väärin keinoin.

        Vaikea tilanne.

        Joo, mutta minä ja tilanteeni olemme nyt tässä koko ajan muutoksessa.
        Kuvaan tässä myös paljon menneitä jo selvinneitä asioita jälkikääteen, joita ei voinut puhua kun ne olivat ajankohtaisia. Sekin on kummallinen sosiaalinen todellisuus, jonka olen kokenut monta kertaa. Totuuden voi puhua jälkikäteen, mutta sitä ei juuri koskaan sovi sanoa asioiden ollessa ajankohtaisia. Tämä on elämässäni toistunut vähän joka asiassa.
        Ja mulla on se, etten voi kertoa koko tarinaani, koska en halua herätellä mitään jo selvitettyjä asioita.


      • poiuytdfgh
        jduiiy kirjoitti:

        Sinulla on kyllä mahtava vahvuus tuossa ettet jännitä esiintymistä. Itselle ei tulisi mieleenkään esiintyä joukoille. Jo pelkkä ajatuskin saa piiloutumaan peiton alle.

        Hei alota säkin tää mitä mä teen tän halvauksen karistamiseksi:
        Laita tuo Energy radiokanava päälle,
        sitten onko sinulla kotona joku suurempi peili ?
        Sitten mene siihen peilin eteen oikeen tunteella vetkuttelemaan tuon musiikin tahtiin.
        Mä ainakin käyn muutaman kerran päivässä muutaman minuuntin kerrallaan tekemässä noin.


      • kdhuiuiy

        :)

        No eipä tuolla konstilla varmaan itelleen pahaakaan voi tehdä. Koklataan.


      • TosiJyrätty
        poiuytrdfgh kirjoitti:

        Joo, mutta minä ja tilanteeni olemme nyt tässä koko ajan muutoksessa.
        Kuvaan tässä myös paljon menneitä jo selvinneitä asioita jälkikääteen, joita ei voinut puhua kun ne olivat ajankohtaisia. Sekin on kummallinen sosiaalinen todellisuus, jonka olen kokenut monta kertaa. Totuuden voi puhua jälkikäteen, mutta sitä ei juuri koskaan sovi sanoa asioiden ollessa ajankohtaisia. Tämä on elämässäni toistunut vähän joka asiassa.
        Ja mulla on se, etten voi kertoa koko tarinaani, koska en halua herätellä mitään jo selvitettyjä asioita.

        Olen kokenut samaa. On se jyrä se sosiaalinen voima.


      • poiuytrsdfg
        kdhuiuiy kirjoitti:

        :)

        No eipä tuolla konstilla varmaan itelleen pahaakaan voi tehdä. Koklataan.

        :)
        Niin minä hyvin harvoin neuvon mitään,
        mutta ajattelin kanssa, ettei tuosta ainakaan kovin helposti voisi olla haittaa.
        Tietenkin sen verran varovaisesti, ettei mikään nikama mene sijoiltaan ja muutenkin, jos vaikutus on huono, sen voi varmaan aika helposti sitten samantien lopettaa, tuskin tulee mitään vakavampaa riippuvuutta tuosta ainakaan kovin äkkiä.

        Siihen voi vielä vähän lisätä semmosta niinkuin olis pikkusen niinku vähän olevinaan. :)


    • jfoufu

      Enpä tiedä luosta lisukkeesta, kun mua on syytetty liian suurista luuloista/olevinaan olemisista, vaikka olen suurin piirtein varjoissa luikkinut :)

      • poiuytdfghj

        Älä usko, niin mullekin on menneisyydessä aina sanottu että mikä mä oikeen luulen olevani,
        mutta mun kokemuksen perusteella semmosen uskominen voi olla jopa vaarallista.

        Tän voi perustella, että tuo esitys tuolle peilille näyttää paremmalle ton lisukkeen kanssa, siinä on hyvä looginen peruste.


      • piuytdfgh

        Mutta että harkitse tietenkin itse tämäkin, että älä pelkästään siksi mitään tee että minä niin kirjoitan. :)


      • piuytrddfgh

        Mutta muuten se voi riippua ihan naamankin mallista kuka voi vaikuttaa olevinaan olevalle vaikkei olisi yhtään.
        Selfieitä harjotellessa huomasin, että jos en nöyristele ylinöyrästi ja olen ihan normaalisti luonnollisesti, mun naama näyttää pikkusen niinkuin hitusen ylimieliselle, vaikken yhtään sisäisesti kokisi niin. Se vähän häiritsee mua iteä, mutta ajattelin ettei auta ku hyväksyä tuo naama.


      • khfsifuiu

        Toi on kans kumma että jotkut katsoo oikeudekseen olla poliiseija siinä kuka muka on olevinaan ulkonäkönsä perusteella. Ällistyttävää röyhkeyttä. Itse en menisi sanomaan kellekään semmoista vaikka kokisin jonkun luonteeltaan semmoinen ihan oikeasti vähän olevankin. Siinähän mun puolesta on, jos ei kellekään juuri mitään pahaa tee.


      • otanäistänytselvä
        khfsifuiu kirjoitti:

        Toi on kans kumma että jotkut katsoo oikeudekseen olla poliiseija siinä kuka muka on olevinaan ulkonäkönsä perusteella. Ällistyttävää röyhkeyttä. Itse en menisi sanomaan kellekään semmoista vaikka kokisin jonkun luonteeltaan semmoinen ihan oikeasti vähän olevankin. Siinähän mun puolesta on, jos ei kellekään juuri mitään pahaa tee.

        Voiko siihenkään luottaa, että sanoo, ettei tee toiselle pahaa ja sitten kuitenkin seläntakana tekee ilkeyksiä? Että niinku kirjallinen viestintä ei vastaa tekoihin perustuvaa viestintää.


      • poiuytdfghj
        khfsifuiu kirjoitti:

        Toi on kans kumma että jotkut katsoo oikeudekseen olla poliiseija siinä kuka muka on olevinaan ulkonäkönsä perusteella. Ällistyttävää röyhkeyttä. Itse en menisi sanomaan kellekään semmoista vaikka kokisin jonkun luonteeltaan semmoinen ihan oikeasti vähän olevankin. Siinähän mun puolesta on, jos ei kellekään juuri mitään pahaa tee.

        No sitähän mäkin olen ihmetellyt koko nuoruuteni, kun koko ajan mun persoonaa arvosteltiin, vaikka ei kukaan edes väittänyt että minusta mitään haittaa olisi ollut kenellekään mitenkään (kun tuohon aikaan mulla ei vielä ollut paljon ongelmiakaan kertyneenä). Kun siis en mä koskaan henkilökohtaisesti huomauttele ihmisille heidän persoonastaan oli sitten ihan mimmoinen vaan, ei tulisi mieleenkään.
        Mun vanhemmat mä nyt olen vähän analysoinut, mutta harvemmin minä mitään huomautan heillekään paitsi vähän ääritapauksessa jos on konkreettisista vahingollisista vaikutuksista kyse, mutta en oikeastaan kovin henkilöön menevästi heillekään.


      • khfsifui
        otanäistänytselvä kirjoitti:

        Voiko siihenkään luottaa, että sanoo, ettei tee toiselle pahaa ja sitten kuitenkin seläntakana tekee ilkeyksiä? Että niinku kirjallinen viestintä ei vastaa tekoihin perustuvaa viestintää.

        No musta tossa tapauksessa on jo selkeesti väärinkäytöstä. Selkään puukotuksesta sietää jo laittaa välit viileeksi.


    • poiuytrdsdfgh

      Mietin tässä vielä, että monet tilanteet on sellasia, ettei niissä edes voi realistisesti nimetä ketään tiettyä syyllistä, mutta mulle on ongelma se, ettei asioita ratkota sen mukaan mitä on tapahtunut, koska ratkaisut ei voi olla hyviä, jos ne perustetaan johinkin muuhun kuin mitä on tapahtunut oikeasti, koska eihön ne yksinkertaisesti sillon toimi siinä tilanteessa. Kysymys on ratkaisujen toimivuudesta, ei syyllisen hakemisesta. Mielestäni pitäisi keskittyä toimivien ratkaisujen miettimiseen ei syyllisen hakemiseen.
      Ja minuakin on nuorempana syyllistetty ihan tuon takia, että en ole halunnut syyllistää ihmisiä vaan vain pohtia ratkaisuja asioihin.
      Joten koska en ole itse haukkunut toisten persoonia, niin olen sitten hävinnyt ne persoonien haukunnat, koska olin ainut haukuttu, koska pidin periaatteestani kiinni, että en mene henkilökohtaisuuksiin.

      • Individ

        Joo... mutta toi saattaa olla väärä tie... Kyllä ihmisten pitää oppia vastuuta tekemisistään ja hillittömyyksistään ennemmin kuin uhrin. Oli sitten kyse mustasukkaisuudesta, kateudesta, huoltovelvollisuudesta, hillittömästä tuomitsemisenhalusta ilman riittävää ymmärrystä/tietoa... Miten se voi olla että heikoimmalle kahdeksannelle jätetään kyllä yksilöllinen vastuu siinä missä muut luikertelee heidän kustannuksellaanisilliparvensa vanavedessä.

        Kuka valehteli? Kuka oli vastuussa? Kuka mustasukkaisuudessaan hakkasi/kidutti lasta? Valtaa/oikeuksia ei ainakaan pitäisi olla kenelläkään ilman vastuuta. Monissa asioissa meidän kulttuurissamme 18 v alkaen.. Katselmukseni mukaan toosi monelta soisi pidätettävän kaikki kansalaisoikeudet kuin lapsoselta ikään tämän perusteella.

        Oma mokani, tai ehkä persoonallinen heikkouteni(?)piirteeni, on ollut ehkä liian hidas tuomitsvuus, nyt nopeutunut kylläkin. Minulla on oikeus päättää ketä kuuntelen, katselen ja kenen kanssa kommunikoin ja kuinka kauan. Otan myös vastuun mikäli päädyn katkaisemaan arvostelmani perusteella suhteeni. Oli se perusteltua tai ei. Sanonpahan vaan että 99% siihen on painavia perusteita, yleensä useimpia.


      • Individ

        Mutta en todellakaan väitä etteikö tällainen henkilö olisi kykenevä ihan tyydyttäviin muihin suhteisiin tahoillaan. Tiedän että näin on, vaikka itse olisin kärsinyt vakavaa väärinkohtelua henkilön taholta. Sitten on erikseen jotkut parisuhdehäröilijät, jotka lanaa jotain lakoavaa latua perässään tuolla suhdesaralla. Semmoiset ei nyt ole meikän alaa. Joillekin on vaan vähän harvassa se miellyttävä ja mieluinen seura. Sen ehkä sanoisin, ettei liian kauaa pitäisi tyytyä epätyydyttävään saatika kaltoinkohtelevaan. Mieluummin sitten yksin niin ei eneriat valu vääriin (kura)ojiin.


      • poiuytrdfgh

        Totta, mun ongelmien syy on ollut juuri melkein loputon anteeksianto, josta aiheesta aiemmin filosofoin palstalla perusteellisesti. Tietenkin se loputon anteeksianto johtaa siihen, että minut kuormitetaan henkisesti kohtuuttomasti, mikä sitten onkin ollut pääongelmani yli kaikkien muiden. Ei niin ylikuorimitetussa olotilassa pysty mihinkään. Ei loputon anteeksianto ja rajojen laittaminen onnistu samanaikaisesti.
        Ja juurikin se auttaa, ettei minunkaan tarvitse tykätä ihan mistä vain.
        Mä olen itseasiassa ollut onnellisempi sen jälkeen kun minut hylättiin oikein perusteellisesti. Minulla on enemmän myönteistä energiaa yksin hylättynä.
        Ja ehkä jos sitä tulee vielä lisää, niin voi jakaa muillekin.

        Kirjoitat tuossa todella viisaan lauseen. Tuota olen opettelemassa, ja tuon oppiminen todella auttaa:
        " Minulla on oikeus päättää ketä kuuntelen, katselen ja kenen kanssa kommunikoin ja kuinka kauan."

        Minulla ei ollut tuota taitoa lainkaan, ja siksi kaikesta tuli niin kauheaa.


      • poiuytredfgh

        Mun kohdalla se on ainakin ihan puppua, että anteeksianto jotenkin kohentaisi omaa vointia. Mitä enemmän mä kirjotan rehellisiä kriittisiä tekstejä sitä rennompi olen.


      • poiuytrddfg

        Ei kritiikin kirjoittaminen lisää negatiivisia tunteita, vaan ihan päinvastoin lisää lempeää energiaa. Näin ainakin mulla.


    • poiuytresdfgh

      Eilen oli lehdessä juttu vaikeista äideistä.
      Ja myös jostain ihmisestä, joka oli päättänyt elää ilman valkoisiakaan valeita,
      sitä en päässyt lukemaan.

      • juoewu

        http://www.is.fi/perhe/art-2000005149225.html

        Mulla oli tuommoinen äärettömän kateellinen, väkivaltainen ja kilpailullinen äitipuoli sekä omituisen etäinen, välinpitämätön ja nyttemmin tosi vaikeaksi heittäytynyt äiti.

        "Isät, isovanhemmat, sisarukset, ystävät, naapurit ja opettajat saattavat muovata lasta, mutta äidin ja lapsen välistä sidettä kutsutaan perustavanlaatuiseksi suhteeksi ihan hyvästä syystä, Apter kirjoittaa."

        No mun isäsuhde oli kylläkin perustavanlaisempi kunnes hän raahasi uuden puolison elämäni raunioittamaan. Nykyisin se toimittaa enää kukkaron virkaa sairaseläkeläiselle tyttärelleen. Molemmat vanhempani on tehneet aikamoiset källit parisuhteensa takia.

        Ihailtavaa että joku on vaikeista oloista ponnistanut noinkin pitkälle tuottamaan asiantuntemusta asiassa. Se oli varmaan kannustavassa ja tiedonhaluisessa tiedekunnassa.


      • juoewu
        juoewu kirjoitti:

        http://www.is.fi/perhe/art-2000005149225.html

        Mulla oli tuommoinen äärettömän kateellinen, väkivaltainen ja kilpailullinen äitipuoli sekä omituisen etäinen, välinpitämätön ja nyttemmin tosi vaikeaksi heittäytynyt äiti.

        "Isät, isovanhemmat, sisarukset, ystävät, naapurit ja opettajat saattavat muovata lasta, mutta äidin ja lapsen välistä sidettä kutsutaan perustavanlaatuiseksi suhteeksi ihan hyvästä syystä, Apter kirjoittaa."

        No mun isäsuhde oli kylläkin perustavanlaisempi kunnes hän raahasi uuden puolison elämäni raunioittamaan. Nykyisin se toimittaa enää kukkaron virkaa sairaseläkeläiselle tyttärelleen. Molemmat vanhempani on tehneet aikamoiset källit parisuhteensa takia.

        Ihailtavaa että joku on vaikeista oloista ponnistanut noinkin pitkälle tuottamaan asiantuntemusta asiassa. Se oli varmaan kannustavassa ja tiedonhaluisessa tiedekunnassa.

        Jotenkin omalla kohdallani ajateltuna olisin ehkä ollut motivoituneempi vanhempi kuin parisuhdekumppani. Ehkä olen saanut kammon parisuhdetarvitsevuutta kohtaan.


      • poiuytresdfg

        Joo mulla on vähän sama.
        Mun isäni myöntää äitini tuhoisaksi ja olettaa myöskin joidenkin kärsimysteni aiheuttajaksi, koska hänelle (isälle) itselleen koituu äidistäni samansuuntaisia pahoja vaikutuksia ja huonovointisuutta. Isäni käsittääkseni myöntää minut kiltimmäksi ja rehellisemmäksi osapuoleksi. Silti hän on käytännössä valinnut äitini tuhoisan puolen minun puolustamisen sijaan.

        Minulle sama "jouewu", tottakai lapsi menisi parisuhdeasioiden edelle ilman hetkenkään epäröintiä, koska se nähdäkseni yksinkertaisesti on eettisenpää.
        Minulla on aina kaikissa valinnoissa halu valita aina eettisempi vaihtoehto poikkeuksetta. Sen päätin jo lapsena elämän tärkeimmäksi asiaksi.
        Valitettavasti minut on välillä pakotettu tilanteisiin, joissa se ei ole ollut minulle mahdollista esim. koska totuutta ei ole uskottu, ja minut on laitettu massiiviseen sosiaaliseen paineeseen, jossa on ollut minulle mahdotonta saada asiat menemään nähdäkseni eettisimmällä mahdollisella tavalla.


      • poiufdsxfvgb

        Tosin kuluttajuudessa en aina tutki mikä olisi eettisempi tuote tai muissa sen tyyppisissä asioissa. Esim. printtaan joskus säkhöposteja vaikka kehotetaan säästämään luontoa ja olemaan printtaamatta. Säästäisihän se omiakin senttejä. Mutta tuontyyppisissä en ole kovin tarkka.


      • juoewu
        poiuytresdfg kirjoitti:

        Joo mulla on vähän sama.
        Mun isäni myöntää äitini tuhoisaksi ja olettaa myöskin joidenkin kärsimysteni aiheuttajaksi, koska hänelle (isälle) itselleen koituu äidistäni samansuuntaisia pahoja vaikutuksia ja huonovointisuutta. Isäni käsittääkseni myöntää minut kiltimmäksi ja rehellisemmäksi osapuoleksi. Silti hän on käytännössä valinnut äitini tuhoisan puolen minun puolustamisen sijaan.

        Minulle sama "jouewu", tottakai lapsi menisi parisuhdeasioiden edelle ilman hetkenkään epäröintiä, koska se nähdäkseni yksinkertaisesti on eettisenpää.
        Minulla on aina kaikissa valinnoissa halu valita aina eettisempi vaihtoehto poikkeuksetta. Sen päätin jo lapsena elämän tärkeimmäksi asiaksi.
        Valitettavasti minut on välillä pakotettu tilanteisiin, joissa se ei ole ollut minulle mahdollista esim. koska totuutta ei ole uskottu, ja minut on laitettu massiiviseen sosiaaliseen paineeseen, jossa on ollut minulle mahdotonta saada asiat menemään nähdäkseni eettisimmällä mahdollisella tavalla.

        Samantyyppisessä asemassa olen ollut tosi vaarallisestikin välillä. Totuutta ei olla uskottu tai tajuttu sen vakavuusastetta minun kannaltani. Joskus siitä ei olla edes kiinnostuttu, hyvinvointini kannalta epäoleellisista ehkä joskus... Mutta kyllä noi tekijäni totuuden tietää, ja myöntäneetkin ne on minulle jopa muutaman todistajan läsnäollessa suljetussa salaiseksi jäävässä istunnossa.

        Harmi vaan että olen sitten joutunut toteamaan elämäntilanteeni ja kuntoni kaiken lopputuloksen olevan niin heikoissa kantimissa että äitiyskin jää vain haaveeksi. Eettiseksi katsomani valinta tilanteessani.


      • kiitoslinkistä
        juoewu kirjoitti:

        http://www.is.fi/perhe/art-2000005149225.html

        Mulla oli tuommoinen äärettömän kateellinen, väkivaltainen ja kilpailullinen äitipuoli sekä omituisen etäinen, välinpitämätön ja nyttemmin tosi vaikeaksi heittäytynyt äiti.

        "Isät, isovanhemmat, sisarukset, ystävät, naapurit ja opettajat saattavat muovata lasta, mutta äidin ja lapsen välistä sidettä kutsutaan perustavanlaatuiseksi suhteeksi ihan hyvästä syystä, Apter kirjoittaa."

        No mun isäsuhde oli kylläkin perustavanlaisempi kunnes hän raahasi uuden puolison elämäni raunioittamaan. Nykyisin se toimittaa enää kukkaron virkaa sairaseläkeläiselle tyttärelleen. Molemmat vanhempani on tehneet aikamoiset källit parisuhteensa takia.

        Ihailtavaa että joku on vaikeista oloista ponnistanut noinkin pitkälle tuottamaan asiantuntemusta asiassa. Se oli varmaan kannustavassa ja tiedonhaluisessa tiedekunnassa.

        Kiitos linkistä. Luitteko kommentit? Nimenomaan tällä palstalla ihan omana aloituksena voisi olla kyllä keskustelu julmista äideistä. Miehet heti haukutaan pystyyn, narsisteiksi, mutta kommentteja lukiessani aistin sen ahdistuksen, jolla kultainen enkeliäiti - naamion takaa naiset ovat aiheuttaneet koko perheen vioittumisen. Kaikkea sitä ihmiset saavat kestää äidin taholta, ei ihme, että joku kokee ahdistaviksi juhlapyhät tai pullantuoksuisen herttaisuuden, jos sen takana on toinen todellisuus.


      • poiuytdfgh
        juoewu kirjoitti:

        Samantyyppisessä asemassa olen ollut tosi vaarallisestikin välillä. Totuutta ei olla uskottu tai tajuttu sen vakavuusastetta minun kannaltani. Joskus siitä ei olla edes kiinnostuttu, hyvinvointini kannalta epäoleellisista ehkä joskus... Mutta kyllä noi tekijäni totuuden tietää, ja myöntäneetkin ne on minulle jopa muutaman todistajan läsnäollessa suljetussa salaiseksi jäävässä istunnossa.

        Harmi vaan että olen sitten joutunut toteamaan elämäntilanteeni ja kuntoni kaiken lopputuloksen olevan niin heikoissa kantimissa että äitiyskin jää vain haaveeksi. Eettiseksi katsomani valinta tilanteessani.

        Minä jopa välillä olen hakeutunut vähän erikoisempien tyyppien seuraan ihan vain todellisuudentajun säilyttämiseksi, koska he paremmin tietää mitä maailmassa oikeasti tapahtuu. Koska jos olisi vain auttajien seurassa, jotka kieltävät kaiken mitä maailmassa oikeasti tapahtuu, se kävisi mielenterveydelle rankaksi pitkän päälle. Niin välillä pitää saada puhua jonkun kanssa, jonka kanssa voi puhua oikeasti asioiden oikeammilla nimillä.


      • poiuydh

        Mutta nyt mä varmaan menen tekemään muita asioita kuin tätä palstakirjoittelua.
        Jos mua ei näy, niin hyviä vointeja.


    • poiuytresdfg

      Ja kun minä en voi sille mitään, että niitä on niitä, jotka kokevat tärkeäksi osoittaa, että vale voittaa.

      • juoew

        Nii, ei sille mahda mitään että semmoisia on. Valeille ja yksipuolisille totuuksille sen sijaan pitäisi ehkä voida joskus jonkun...


    • ldjeudieu

      Toi on kyllä ihan kauhee epäkohta maassamme että koko auttamisjärjestelmä on vallitsevasti rakennettu oletukselle väkivaltaisesta miehestä ja naisuhrista.

      • poiuytrsdf

        Ei koko järjestelmää ole rakennettu niin. Poikkeuksia esiintyy.
        Joskus auttamisjärjestelmässä kovaluonteisten miesten oletetaan olevan koko kaupungin hennoimmasta päästä olevan herkän ja heikkokuntoisen naisen uhreja.

        Ku laitettaisiin ne näky visuaalisesti jonnekin, se olisi suorastaan tragikoominen näky.


      • poiuytrdfgh

        Minun kokemukseni mukaan auttamisjärjestelmä on rakentunut niin, että useimmiten heikompi osapuoli häviää.
        Kaikki avun saaminen vaatii voimaa, mikä on mielestäni ristiriitaista avun idean kanssa. Avutonta auttajatkin pilkkaa.


      • poiuytddfgh

        Koskaan ei ole ollut niin vaikeaa saada ketään puolelleen kuin halvaantuneena.
        Nyt kun olen vähemmän halvaantunut minullekin inhimillisiä ihmisiä ilmaantuu lisää. Saan helpommin myöntuntoa voimakkaampana kuin heikompana.


      • hieiypc

        Tuo on kyllä totta että vaatii melkein yli-inhimillisiä ponnistuksia lähteä hakemaan ja saamaan apua, mitä ei oikein edes ole. Ei heikoille.

        Voihan se poikkeuksellisesti olla noinkin hullusti kuin kuvasit, että heikointa hiirulaista syytetään siitä että elefantti istuu sen hännän päällä. Noi on varmaan jotain parisuhdeasioita..? Ainakin ruohojuuritasolla melkein aina empatiat menee "parisuhdeuhrille", ainakin naisuhreille naisten toimesta.

        Minusta ei ole oikeastaan ole kuin lapsiuhreja, (ja ehkä yhteisöväkivallan uhreja) joita ei hoideta ajoissa ja oikein, vaikka sotkeudutaankin asioihin vain sotkemalla asioita edelleen ja edistämällä väärintekijän tavoitteita.

        Omalta kohdaltani kaikki myötätunnonosoitukset ja avut tuntuisi nyt tässä vaiheessa elämää vastenmielisiltä ja halveksuttavilta. Asiat tulisi hoitaa ja empatiat suunnata toimenpiteineen oikein silloin kun se on ajankohtaista.

        Kylläpä suututtaakin tuo sinunkin tilanteesi. Mitäpä sitä enää myötätunnolla...


      • poiuytfdfg

        HEHEH...
        olo on juuri kuin hiirellä, jonka hännän päällä istuu elefantti ja vikaa ilmiöön pitäisi etsiä hiirestä.
        Parempaa kuvausta vaikea löytää. :)


    • poiuytrsdfg

      Tätimäinen nainen ehkä pärjää auttamisjärjestelmässä, mutta tytönhupakolta vaikuttava ei niinkään ?

      • poiuytrsdfg

        Mun psykopaattikin sanoi mulle näin: "Vaikka sä olisit kuinka oikeassa ja tietäisit, niin kuka nyt tommasta yhtä laihaa uskoisi asiassa, josta he ei tiedä mitään ??!!"


    • poiuytresadfg

      Herkät tytöt pärjääkö he hyvin auttamisjärjestelmässä ?

      Kuuluvatko he niihin naisiin, jotka ovat niin vahvoilla suhteessa miehiin ja kaikkeen ?

    • poiuytrddfg

      Sanompa vaan, että munlaiset "tytöt" ei täällä enää kirjottelis, jos ei olis vähän liian suurta päätä niinku mulla.

      • poiuytresdf

        Mä kun olen saanu sen pikkutyttöjen kohtelun nelikymppiseksi asti, niin mulla on aavistus siitä miten pikkutyttöihin suhtaudutaan.
        Nyt vasta "tyttöys" on lähteny.


      • poiuytrsdfgh

        Ja onko se niin ihmekään jos huonosti kohdelluista tytöistä tulee äkäsiä tätejä ?

        Tätivalta ehkä voi ollakin, mutta tyttövaltaa ei ole.


      • dhsdu

        No kun nimenomaan lapset ja nuoret ei pärjää. Ja sitten kun on iso niin ei edelleenkään pärjää, kun on taas vaikka mitä muita oletuksia ties mistä aikuisasiakkaille kuuluvista ongelmista vaikka edelleen kantais niitä lapsuuden laukkuja, aina vaan painavampia...

        Kovin tiiviissä suhteessa kehenkään mieheen ei ehkä kannata herkän ja murjotun ehkä alkaakaan... ennen kuin on pakaasit järjestetty ja omat jalat vahvistettu. Sen sijaan ympäristö tuntuu tekevänsä parhaansa ettei näin tapahdu ihan äkkiä.

        Musta on tosi kiva että sulla on suuri pää :)


      • diuiudi
        poiuytresdf kirjoitti:

        Mä kun olen saanu sen pikkutyttöjen kohtelun nelikymppiseksi asti, niin mulla on aavistus siitä miten pikkutyttöihin suhtaudutaan.
        Nyt vasta "tyttöys" on lähteny.

        Mutta kyllä mun mielenmaisemassa tytöt ja tyttöys olisi sellaista avustettavaa ihmistyyppiä, tietysti samoin kuin poikasetkin. Miksi näin ei tapahdu, vaan ihan päinvastoin?


      • poiuytrsdfg

        Tyttönähän en olis edes uskaltanu sanoa tätä. Mutta nyt alan näyttää sen verran vanhalta, että uskallan.


      • poiuytrsdfgh

        Ei äkäisten tätien takia herkkien nuorten naisten asemaa pidä heikentää.


      • poiuydsdfgh

        Joskohan päättäisin tähän :)


      • poiuytrdsdfg

        Lisääkin vielä, että minun kokemukseni mukaan miehet ja tädit on kyllä usein voimissaan, mutta entäpä tyttöjen oma ääni ???
        Miehet ja tädit kiistelevät heistä heidän todellista ääntään kuulematta.


      • poiuytredfg
        diuiudi kirjoitti:

        Mutta kyllä mun mielenmaisemassa tytöt ja tyttöys olisi sellaista avustettavaa ihmistyyppiä, tietysti samoin kuin poikasetkin. Miksi näin ei tapahdu, vaan ihan päinvastoin?

        Koska ihmiset ovat vallanhaluisia, tyttöjä tai tyttömäisiä naisia yrittävät hallita niin tädit kuin miehetkin, joten he eivät tue tyttöjen omaa voimistumista.


      • poiuytrddfg

        Johtunee tyttömäisestä ihmistyypistäni olen 99% kohdannut hallinnan haluisia miehiä, niin hallitsevia, että persoonani katoaisi kokonaan olemasta. Siksikin olen pysytellyt vuosikymmeniä ja pysyttelen selibaattina sinkkuna.


      • hdieye

        Nojuu niinhän ne tekee. Varmaan pojatkin kokee samaa. Mutta ihan kuin tytöt olis enemmän revittävinä ja riepoteltavina ihan kaikkien siis vertaistenkin taholta. Pojat sais niinku pitemmän kasvurauhan, jos ei muuta. Riepotellaan foorumeilla ja sitten ajetaan nurkkaan ja eristetään, räävitään, odotetaan, oletetaan ja painostetaan juuri kysymättä mitään. Ehkä ihmiskunta luulee ettei tytöt osaa puhua omasta puolestaan. Tai sitten se on ihan samantekevää tai epätoivottua. Joissain kulttuureissahan on niinkin. Mutta että mekö sen edistyksellisempiä käytännössä?


      • certifi
        poiuytredfg kirjoitti:

        Koska ihmiset ovat vallanhaluisia, tyttöjä tai tyttömäisiä naisia yrittävät hallita niin tädit kuin miehetkin, joten he eivät tue tyttöjen omaa voimistumista.

        Näin on! Sitten kun on viimeinenkin suuntavaisto menetetty pyörityksissä niin syytetään suuntaa vailla olevaksi jonka tulisi aikuistua? ja ottaa vastuu kaikesta pyörityksistä ja hylkäyksistä ja ihan kaikesta.

        Mun miesystävät ja tuttavat, ainakaan omassa ikäluokassa, ei ole kovin hallinnanhaluisia olleet. Niitä ei vaan ole kauheasti kiinnostanut kuka olen ja mitä ajattelen. Siis miehiä ei kiinnosta varmaan kauheasti tytön luonne tai ajatukset, kokemukset. Voisivat samantein ottaa robotin.


      • poiuytrdsdfg

        Hyvä kommentti, sillä olen yllätyksekseni tullut siihen johtopäätökseen, että suomalaisessa kulttuurissa tyttöjen kohtelu on yllättävän samanlaista kuin hyvin vanhoillisissa kulttuureissa. Minulle on mm. auttavalta taholta sanottu, että suomalaisessakaan kulttuurissa ei ole erikoista joutua vastentahtoiseen avioliittoon, ja että sitä tapahtuu, että ihmiset avioutuu vastentahtosesti sosiaalisessa paineessa suomalaisten keskuudessa.
        Onko noin ? Minä yllätyin kuulemastani.


      • poiuytrdsdfg
        certifi kirjoitti:

        Näin on! Sitten kun on viimeinenkin suuntavaisto menetetty pyörityksissä niin syytetään suuntaa vailla olevaksi jonka tulisi aikuistua? ja ottaa vastuu kaikesta pyörityksistä ja hylkäyksistä ja ihan kaikesta.

        Mun miesystävät ja tuttavat, ainakaan omassa ikäluokassa, ei ole kovin hallinnanhaluisia olleet. Niitä ei vaan ole kauheasti kiinnostanut kuka olen ja mitä ajattelen. Siis miehiä ei kiinnosta varmaan kauheasti tytön luonne tai ajatukset, kokemukset. Voisivat samantein ottaa robotin.

        Joo mä en koskaan löytäny miestä, jota minun "filosifiani" olisivat kiinnostaneet tosissaan, niin siksi en oikeastaan ole koskaan ollut kiinnostunut kenestäkään miehestä henkilökohtaisesti. (tosin on minulla kirjeystäviä ollut joita on minun ihan filosofiat kiinnostanut)


      • hieyeiy

        Minusta se on paljon ristiriitaisempaa ja repivämpää ja moniäänisempää... Joka puolelta saattaa tulla vaikka mitä ohjeita ja kehotuksia ihan skitsofreenisyyteen saakka. Kaikki ei joudu semmoiseen pommitukseen ja sitten hylätyksi vaan joutuakseen samaan ruljanssiin yhä uudelleen. Joitakin on selkeästi kiintisampaa pistellä ja tärppiä ja pyrkiä ohjailemaan. En yllättyisi vaikka jokunen olisi sitten paennut vaikkapa vastenmielisempäänkin avioliittoon tällaista sosiaalista hullunmyllytystä vain saadakseen olla rauhassa ja pitääkseen järkensä.


      • poiuytdfggh

        Totuus on tämä, että minä en halua mitään, jos minun ajatusmaailmaani ei olla kiinnostuneita jakamaan, mutta minusta on toistuvasti kehitelty kertomuksia, että olisin kovin rakastanut johonkin mieheen ja haluaisin sen jonkun miehen, kenet milloinkin . Ja olen ollut kovin hämmentynyt siinä sitten, kun minulle kerrotaan sitten muiden toimesta mitä minä kuulemma tunnen ja kenet miehen haluaisin.


      • poiuytdsdf
        poiuytdfggh kirjoitti:

        Totuus on tämä, että minä en halua mitään, jos minun ajatusmaailmaani ei olla kiinnostuneita jakamaan, mutta minusta on toistuvasti kehitelty kertomuksia, että olisin kovin rakastanut johonkin mieheen ja haluaisin sen jonkun miehen, kenet milloinkin . Ja olen ollut kovin hämmentynyt siinä sitten, kun minulle kerrotaan sitten muiden toimesta mitä minä kuulemma tunnen ja kenet miehen haluaisin.

        Voin täällä julkisesti ilmoittaa, että kukaan ei minua kiinnosta kovin henkilökohtaisesti, jos häntä ei kiinnosta minun "filosofiani", luovat ideani, eettiset pohdintani jne. ...oikeasti.


      • poiuytrdfgh
        certifi kirjoitti:

        Näin on! Sitten kun on viimeinenkin suuntavaisto menetetty pyörityksissä niin syytetään suuntaa vailla olevaksi jonka tulisi aikuistua? ja ottaa vastuu kaikesta pyörityksistä ja hylkäyksistä ja ihan kaikesta.

        Mun miesystävät ja tuttavat, ainakaan omassa ikäluokassa, ei ole kovin hallinnanhaluisia olleet. Niitä ei vaan ole kauheasti kiinnostanut kuka olen ja mitä ajattelen. Siis miehiä ei kiinnosta varmaan kauheasti tytön luonne tai ajatukset, kokemukset. Voisivat samantein ottaa robotin.

        Mun mielestä naisen asema ei ole hyvä silloin kun hänen ajatuksensa ei miestä kiinnosta.


      • poiuytredfg

        Itse nautin elämässä eniten älyllisestä aivotoiminnasta (jonka nautinnon järkyttävästi menetin aivovauriossa), enkä minä sitä halua vaihtaa kehenkään mieheen.
        Mutta kun minä olen muka niin tyhmä, etten voi edes itse huomata, jos olen yllättäen saanut aivovaurion.


      • jdiuidd
        poiuytrdfgh kirjoitti:

        Mun mielestä naisen asema ei ole hyvä silloin kun hänen ajatuksensa ei miestä kiinnosta.

        Voihan se johtua että tosi monella tavallisella nuorella miehellä ei itsellä ole kummoistakaan ajatusmaailmaa niin ei he hoksaa semmoista sitten kyselläkään. Siis varmaan monellakaan ei ole sellaisia vaikeita kokemuksia siinä määrin takana nuoruudessa, että niistä seuraisi vaikeita ja vakavia ajatuksia. Sinänsä on muuten varmasti olleet ihan priima poikia.

        Voihan sitä ihastella ja ihastuksia miehiin ihan kauempaakin ilman että sitä niin kauheasti "haluaisi". :) Ei kai siinä mitään pahaa ole? Taitaa olla kertomuksien kehittelijöillä omien halujensa kanssa vaikeuksia, veikkaan?


      • poiuytresdfg

        Minun puheeni ei salaisissa yksityiskeskusteluissa saa juurikaan mitään arvoa (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta), joten sainkin juuri idean puhua tästälähin lähinnä vain ja ainoastaan julkisesti. Tulee ainakin vähemmän epäselvyyttä siitä mitä olen sanonu.


      • ffghfh
        poiuytresdfg kirjoitti:

        Minun puheeni ei salaisissa yksityiskeskusteluissa saa juurikaan mitään arvoa (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta), joten sainkin juuri idean puhua tästälähin lähinnä vain ja ainoastaan julkisesti. Tulee ainakin vähemmän epäselvyyttä siitä mitä olen sanonu.

        Kyllä sinulla ny tuntuu olevan tosi vaikeat ajat. Voimia toivon ja sen verran järkeä, että yksityisyyttään ei kannata uhrata, kun mietit millaisilla julkisilla foorumeilla puhut. Ihan niinkuin nimetön puhelinsoitto, kun käräyttää jonkun, niin myös nimetön kirjoittelu foorumeilla ei oikeasti edistä omaa asiaasi.


      • poiuyfddfg

        Meinasin vielä kirjotella lisää, mutta en minä nyt sitten tiedä kirjottelenkokaan, kun vähän alko huolettaa onko tästä mulle jotain haittaa ???

        Ei mulla edes ole mitään tän salaisempaa mitä olen jo julkisesti kirjoittanut, paitsi muiden ihmisten asioita.


      • poiuytdfgh
        ffghfh kirjoitti:

        Kyllä sinulla ny tuntuu olevan tosi vaikeat ajat. Voimia toivon ja sen verran järkeä, että yksityisyyttään ei kannata uhrata, kun mietit millaisilla julkisilla foorumeilla puhut. Ihan niinkuin nimetön puhelinsoitto, kun käräyttää jonkun, niin myös nimetön kirjoittelu foorumeilla ei oikeasti edistä omaa asiaasi.

        Kuka sinä näistä kirjoittajista olet, vai oletko joku muu ?


      • poiuytrdsdfg

        Kyllä halvaantuneena oli vaikeampaa.
        Ei tämä siihen nähden ole erityisen vaikeaa aikaa.


      • poiugfdh
        poiuytdfgh kirjoitti:

        Kuka sinä näistä kirjoittajista olet, vai oletko joku muu ?

        Oliko tuo niinkuin "kohteliaisuus" järjestäni ?
        Voin minä lähteäkin, jos täälläkin on näitä neuvojia.


      • poidsxcvn

        Mulla meni nyt vähän ilo pilalle kun olin jo iloisesti ehtinyt kirjoittaa viestin komeista hurmurimiehistä, jonka nyt sitten deletoin.


      • jdiuidd
        ffghfh kirjoitti:

        Kyllä sinulla ny tuntuu olevan tosi vaikeat ajat. Voimia toivon ja sen verran järkeä, että yksityisyyttään ei kannata uhrata, kun mietit millaisilla julkisilla foorumeilla puhut. Ihan niinkuin nimetön puhelinsoitto, kun käräyttää jonkun, niin myös nimetön kirjoittelu foorumeilla ei oikeasti edistä omaa asiaasi.

        Omituinen kommentti? Voisitko tarkentaa? Tuntui pelottavalta, uhkaavalta?

        Kyllä tämä pääkirjoittaja on oikeasti auttanut ainakin yhtä ihmistä kirjoittelullaan, niin että mitä horiset? Ja mikä ihmeen puhelinsoitto ja nimetön käräytys? Mistä?

        Minunkin näkökulmastani vaikeimmat aikamme on jo takana vaikkei juuri parempaa olekaan tiedossa, niin että et taida olla ihan kärryillä.


      • poiuytrdfg

        Ja kiitos sulle. Olen tosi iloinen, jos on ollut apua.
        Osittain siksi olenkin jatkatunut kirjoittelua sillon ku olen ollut kahden vaiheilla kirjoittaako vai ei.

        Vähän häirinnältä kuulostaa se puhelinsoittojuttu vai mitä se oli olevinaan. Tiedän, ettei minussa ole mitään käräytettävää.


      • poiugfdxghhh

        Mutta täytyy mun varmaan jossain vaiheessa lopettaa tää kirjoittelu täällä kun ei tätäkään nyt lopun ikää.
        Mutta se ei kyllä ole todellakaan kenenkään asia täällä miten jukisesti tai ei julkisesti mä esiinnyn elämässäni.


      • poiuyfdfgbh

        Mä olen suunnitellut 50-vuotis synttäripäivänä julkisesti paljastaa napani. Laitan siis jonkun napapaidan sinä päivänä asuksi.
        Olen suunnitellut sitä jo kohta 10 vuotta.


      • hdlhdiio

        :D Kyllä olis varmaan aika, jos kerta mieli sitä on halajannut.


    • judyydg

      Yrittääköhän joku täälläkin hiljentää taas antoisaa keskustelua lapsiuhreista ja auttajatahoista, joka kyllä meni hiukan sivu-urille...

      • poiuyfdcvb

        Ja ei nyt luulis komeista hurmureista kirjoittamisessakaan mitään vikaa olevan.
        Tän mä meinasin vastata sinulle, kopsasin sen muistiin:


        Hyvä kommentti. Tiedät varmaan paremmin. Minä en tunnekaan sellaisia priima poikia juurikaan.

        Mutta kyllä minä kaukoihailen komeita miehiä noin visuaalisesti, moniakin, mutta en minä heitä itselleni halua. :) Mä jopa tavallaan tykkään hurmurimiestyypistä, mutten itselleni halua sellaista.
        Heidän sosiaalinen show sopii mullekin viihteeksi paremmin kuin tv, jota minulla ei edes ole. Mutta en minä itse siihen menoon halua sisäpuolelle missään tapauksessa.

        Voi olla että tätä jotkut ihmiset ei tajua, ja joku hurmurikin voisi halutessaan antaa asiasta vähän väärää kuvaa.
        Mulla on ollu nuorena montakin hurmuria 100% vaan tuttavana.
        Säikähdin sitten kauheasti kun minulle sanottiin, että ihmiset voi luulla heitä minun miehikseni, kun itsellä ei ollut tullut mieleenkään semmoinen mahdollisuus ja se oli itselle itsestäänselvyys. Mulla meni siinä vähän ilo pilalle ja aloin täysin vältellä hurmuriseuraa, kun ahisti niin, että jos heitä luullaan minun miehikseni. Mun mielestä ikävää sosiaalista rajottuneisuutta tollanen, ettei vois vaan etäisesti kaveerata hurmurimiesten kanssa.

        Toi oli se mun viesti ja joo, joku varmaan ei tykkää mun kirjoittelusta.


      • jkljköj

        Tuskin kukaan nyt yrittää hiljentää keskustelua yhtään mistään, mitä sellainen vainoharhaisuus tuostakin oikein on. Aika normaalia on kuitenkin ymmärtää omat rajansa, että voihan sitä itsensä täällä avata atomeiksi omista asioista. Paljastaa eräällä tavalla sisimpänsä, mutta sen tehdessään ei pidä sitten vetää hernettä nenään tai niin kuin hauskasti Parvelan Ella- kirjoissa sanotaan, että mahdollisesti melonia, kun joku sitten jotain kommentoi.

        Ehkä olen lukenut sitten väärin, mutta joskus tuntuu, että enemmän kuin omista asioista, niin kirjoitellaan joidenkin toisten asioista vieläpä syyllistäen. Voihan se tietysti olla sitä omaa katkeruutta menneestä, joka sillä tavoin purkautuu vai mitä se oikein olisi, tämä nyt oli vain omaa pohdintaa, eikä yhdenkään tule tätä omia.


      • hsdhoois

        No en minäkään näe mitään väärää hurmurimiesten kanssa kaveeraamisessa. Semmoinenhan voi olla joskus vallan hurmaavaa seuraa, jos sille päälle sattuu että sosiaalinen suhaaminen ilostuttaa ja ihmetyttää. Kuulostaa kyllä kovin väsyttävältä...

        Nykyään en uskalla kauheasti kaveerata oikein kenenkään kanssa kun aina menee pieleen Oli sitten naisia tai miehiä, hurmureita tai hiirulaisia.

        Ja kyllä mä tiedän ihmisiä ketkä kaveeraa paljonkin vastakkaisen sukupuolen kanssa ilman että joutuvat johonkin hullunmyllyyn.

        Mä tykkään sun kirjoittelusta!


      • khfiyeiyf
        jkljköj kirjoitti:

        Tuskin kukaan nyt yrittää hiljentää keskustelua yhtään mistään, mitä sellainen vainoharhaisuus tuostakin oikein on. Aika normaalia on kuitenkin ymmärtää omat rajansa, että voihan sitä itsensä täällä avata atomeiksi omista asioista. Paljastaa eräällä tavalla sisimpänsä, mutta sen tehdessään ei pidä sitten vetää hernettä nenään tai niin kuin hauskasti Parvelan Ella- kirjoissa sanotaan, että mahdollisesti melonia, kun joku sitten jotain kommentoi.

        Ehkä olen lukenut sitten väärin, mutta joskus tuntuu, että enemmän kuin omista asioista, niin kirjoitellaan joidenkin toisten asioista vieläpä syyllistäen. Voihan se tietysti olla sitä omaa katkeruutta menneestä, joka sillä tavoin purkautuu vai mitä se oikein olisi, tämä nyt oli vain omaa pohdintaa, eikä yhdenkään tule tätä omia.

        Kyllä sä varmaan olet tulkinnut vähän pieleen, kun minusta tässä pääasiassa availlaan näkemyksiä ja kokemuksia auttajaorganisaatioista, asenteista ja käytännöistä samalla kun koetamme hahmotella asiaan liittyviä tai ehkäpä liittymättömiä ilmiöitä. Onhan tämä vähän sekavaa, kun asiat menee sikinsokin. Mutta näin minä olen ymmärtänyt. Voihan minunkin ymmärrykseni olla toki vino..


      • poiuyfdsxcv
        jkljköj kirjoitti:

        Tuskin kukaan nyt yrittää hiljentää keskustelua yhtään mistään, mitä sellainen vainoharhaisuus tuostakin oikein on. Aika normaalia on kuitenkin ymmärtää omat rajansa, että voihan sitä itsensä täällä avata atomeiksi omista asioista. Paljastaa eräällä tavalla sisimpänsä, mutta sen tehdessään ei pidä sitten vetää hernettä nenään tai niin kuin hauskasti Parvelan Ella- kirjoissa sanotaan, että mahdollisesti melonia, kun joku sitten jotain kommentoi.

        Ehkä olen lukenut sitten väärin, mutta joskus tuntuu, että enemmän kuin omista asioista, niin kirjoitellaan joidenkin toisten asioista vieläpä syyllistäen. Voihan se tietysti olla sitä omaa katkeruutta menneestä, joka sillä tavoin purkautuu vai mitä se oikein olisi, tämä nyt oli vain omaa pohdintaa, eikä yhdenkään tule tätä omia.

        Voitkos sanoa mistä toisten asioista olen kirjoittanut ?


      • poiuytdfghj

        Ennen mua aina syytettiin niin kovin salailevasti puhumisesta, kun en suostu kertomaan henkilökohtaisia yksityiskohtia kenestäkään elämäni ihmisestä edes anonyymisti.


      • poiuyfdsdfg

        "Apu" kokemukseni purin siksi, että siten pääsin avusta aiheutuneista traumoista ja voin paremmin.


      • poiuytrdfgh

        Ja olo alkaa olla jälleen jotenkin eettisempään suuntaan.
        Ei niin hukuksissa valeen maailmassa.


      • hfldfiiy

        Sama juttu, ketä harmittaa?!


      • poiuytresdfg

        Täytyykin vielä kertoa, että tänään näin psykopaattiani tavallista pidempään, mutta selvisin paremmin kuin ennen. Pyysin häntä olemaan vähän hiljaa.


      • djsjduuu

        Oikein hyvä :)


      • poiuytrsdfgh
        hfldfiiy kirjoitti:

        Sama juttu, ketä harmittaa?!

        Mutta tuo joku onnistu pilaamaan mun tunnelman siinä määrin, että mun tekee nyt mieli mennä muualle julkisesti ilmaisemaan itseäni muulla tavalla, kun siellä ei puututa kenenkään ilmaisuun mitenkään.
        Mutta älä sinä tämän takia sure ainakaan,
        hyvähän sekin, ettei meistä tulisi palstariippuvaisia.


      • läheisriippuvainenko
        poiuytresdfg kirjoitti:

        Täytyykin vielä kertoa, että tänään näin psykopaattiani tavallista pidempään, mutta selvisin paremmin kuin ennen. Pyysin häntä olemaan vähän hiljaa.

        Miksi haluat tavata psykopaattiasi, jos hänen pitää olla hiljaa? Olen tavannut kaikenlaisia ihmisiä ja luonteita matkani varrella, mutta koskaan ei ole tarvinnut pyytää hiljaisuutta, kun ihminenhän tavataan juurikin sen vuoksi, että keskustelu pysyy viriilinä. Hiljaa voi sitten olla ominensa, omassa yksinäisyydessään.

        Kuinka paikkansa pitävää on, että tuodaan esille, kuinka nyt ei sitä psykopaattia enää tavata ja kaikki on ns. katkaistu ja kuitenkin kärtetään sen psykopaatin seuraan? Onko se tervettä? Tiedän, että on tilanteita, joissa pakko tavata, mutta aika monet tapaukset on myös järjestettävissä toisin, jos on organinointikykyä.


      • esimerkkejävainolivat
        poiuytrsdfgh kirjoitti:

        Mutta tuo joku onnistu pilaamaan mun tunnelman siinä määrin, että mun tekee nyt mieli mennä muualle julkisesti ilmaisemaan itseäni muulla tavalla, kun siellä ei puututa kenenkään ilmaisuun mitenkään.
        Mutta älä sinä tämän takia sure ainakaan,
        hyvähän sekin, ettei meistä tulisi palstariippuvaisia.

        Miksi syytät jotakin toista omasta herkkänahkaisuudesta? Onko toisiaan edelleen niin, että tällä palstalla saa keskustella vain jonkun ohjaamana ja hänen hyväksynnällään ja edelleen kaikkien asioiden on koskeletava vain jonkun tietyn arkea? Ihanaahan se on kun joku peesaa ja on samaa mieltä kaikenaikaa, mutta jotenkin siinä on sen nuoleskelun rajamailla. Missä täällä nyt lukikaan, että narsistit ei kestä kritiikkiä tai eriäviä mielipiteitä omaan asiaansa, vai olenko lukenut väärin? Itselläni on kokemus ns. naisryhmistä, jossa niin kauan menee hyvin, kun kaikki on samaa mieltä, että esimerkiksi puhutaan, että sen ja sen mies se sitten on ihan hölmö tai sen ja sen lapset ne aina hiekkalaatikolla kiusaa kaikkien muiden lapsia. Ja sitten kun yksi ryhmästä uskaltaa sanoa todellisen mielipiteensä, joka siis eroaa ryhmän mielipiteestä, niin alkaa se nokkailu, kivitys ja näykkiminen. Seläntakana puhuminen ja kaikki muu ilkeys.


      • poiuytrsdfgh
        läheisriippuvainenko kirjoitti:

        Miksi haluat tavata psykopaattiasi, jos hänen pitää olla hiljaa? Olen tavannut kaikenlaisia ihmisiä ja luonteita matkani varrella, mutta koskaan ei ole tarvinnut pyytää hiljaisuutta, kun ihminenhän tavataan juurikin sen vuoksi, että keskustelu pysyy viriilinä. Hiljaa voi sitten olla ominensa, omassa yksinäisyydessään.

        Kuinka paikkansa pitävää on, että tuodaan esille, kuinka nyt ei sitä psykopaattia enää tavata ja kaikki on ns. katkaistu ja kuitenkin kärtetään sen psykopaatin seuraan? Onko se tervettä? Tiedän, että on tilanteita, joissa pakko tavata, mutta aika monet tapaukset on myös järjestettävissä toisin, jos on organinointikykyä.

        Tarkennus: En henkilökohtaisesti tavannut psykopaattiani vaan päädyin samaan ympäristöön muusta syystä ja vaikutuksen lieventämiseksi pyysin ettei häiritsisi paljoa puheillaan. Miksi pitää aina tulkita kaikki negatiivisimman kaavan mukaan ?
        Sen takia lopettelen vähitellen tämän palstakirjoittamisenkin.


      • poiuytdfgh
        esimerkkejävainolivat kirjoitti:

        Miksi syytät jotakin toista omasta herkkänahkaisuudesta? Onko toisiaan edelleen niin, että tällä palstalla saa keskustella vain jonkun ohjaamana ja hänen hyväksynnällään ja edelleen kaikkien asioiden on koskeletava vain jonkun tietyn arkea? Ihanaahan se on kun joku peesaa ja on samaa mieltä kaikenaikaa, mutta jotenkin siinä on sen nuoleskelun rajamailla. Missä täällä nyt lukikaan, että narsistit ei kestä kritiikkiä tai eriäviä mielipiteitä omaan asiaansa, vai olenko lukenut väärin? Itselläni on kokemus ns. naisryhmistä, jossa niin kauan menee hyvin, kun kaikki on samaa mieltä, että esimerkiksi puhutaan, että sen ja sen mies se sitten on ihan hölmö tai sen ja sen lapset ne aina hiekkalaatikolla kiusaa kaikkien muiden lapsia. Ja sitten kun yksi ryhmästä uskaltaa sanoa todellisen mielipiteensä, joka siis eroaa ryhmän mielipiteestä, niin alkaa se nokkailu, kivitys ja näykkiminen. Seläntakana puhuminen ja kaikki muu ilkeys.

        En minä ketään syytä, mutta mukavampaakin ympäristöä on löydettävissä, miksi juuri täällä kritisoitavana nököttäisin tässä yhdessä pienessä nurkkauksessa ?
        Vai onko juuri tämä maailman rakentavinta ja hyödyllisintä kritiikkiä ?
        Siis kun asia koski minua, en minä puutu muiden näkemyksiin omasta elämästään.
        Ihmiset usein eivät huomaa puhuvatko omasta elämästään vai toisesta. On aivan eri asia esittää mielipiteitä toisen elämästä kuin omastaan.
        Siksi "apuakia" kritisoin. Olen erittäin avaramielinen sen suhteen mitä mieltä ihmiset ovat omasta elämästään, enkä edellytä minkäänlaista samankaltaisuutta omien kokemusteni kanssa.


      • poiuyfdxcvb

        Siis minulla on mahdollisuus löytää ympäristöjä joissa harrastetaan varsin vapaata itseilmaisua jokainen täysin yksilöllisesti ilman juurikaan mitään negatiivista kritiikkiä ja tykkään niistä ympäristöistä eniten, enemmän kuin tästäkään, vaikka tämäkin oli ihan kiva. Mutta se toinen tie edistää henkistä kehitystäni enemmän.


      • poiuyfdsxcvb

        Ja kyllä, olen erittäin herkkä ihminen, ja se on vain ominaisuus, ei vika eikä hyve. Varmasti fyysisestä hermostosta lähtöisin oleva ominaisuus.
        Mun psykopaatti varmaan ei ole niitä paatuneimpia psykopaatteja, koska hermostollinen erityisherkkyys joiltain osin vaikuttaisi jopa häneltä perityltä.


      • poiuyfdcvb

        Ja sitä paitsi heitä on varmasti muitakin, jotka minimoi nykyään psykopaattini myrkylliselle puheelle altistumista. Mitä vikaa siinä on ?
        Jos joltain tulee suusta vain sellaista, eikö ole kaikenpuolin asianmukaista minimoida sen huonot vaikutukset ?
        Mutta juuri esim. tällaista puolustuskannalle päätymistä en ymmärrä "avussakaan".


      • poiuydfgh

        Olen joutunut elämään jatkuvien kiistojen keskellä koko ikäni kohta 50 vuotta ja ilman omaa syytäni ja vielä herkkänä ihmisenä, joten hermostoni on kuorimittunut, miksi minä kiistojen keskelle vielä tänne tulisin tai johonkin "apuun" ?
        Tuota minun pitäisi itse miettiä.
        Apupaikat ovat usein varsin ikävän kiistaisia paikkoja. Ei mitenkään mukava tunnelma useinkaan.


      • kaikkeahyväätoivon
        poiuydfgh kirjoitti:

        Olen joutunut elämään jatkuvien kiistojen keskellä koko ikäni kohta 50 vuotta ja ilman omaa syytäni ja vielä herkkänä ihmisenä, joten hermostoni on kuorimittunut, miksi minä kiistojen keskelle vielä tänne tulisin tai johonkin "apuun" ?
        Tuota minun pitäisi itse miettiä.
        Apupaikat ovat usein varsin ikävän kiistaisia paikkoja. Ei mitenkään mukava tunnelma useinkaan.

        Kyllä kai tästäkin foorumista on jotakin hyötyä ollut, kun omat ajatuksesi ovat selkiytyneet. Ehkä se avun hakeminen ei tämän kaltaisella palstalla ole se juttu, vaan keskustelu, vaikka usein yleisesti ajatellaan niin, että apua täältä ollaan hakemassa. Itselleni on kaikkein tärkeintä juuri se, mitä itse mietiskelee ja mitä niiden mietiskelyjen jälkeen päättää, vaikka keskustelisi useidenkin kanssa niin se, lopullinen päätös on harvoin jonkun toisen puolestani tekemä. Että hedelmää se kantaa, kun itse mietiskelee, eikä tartu muiden antamiin ratkaisuihin, koska usein silloin ne tuntuvat aidoimmilta.


      • poiuytdsdfg

        No tämä oli vähän manipuloitu päätös,
        mutta mulla on aidosti parempia projekteja itseilmaisuun. :)


      • poiuytrdsdf

        Aika aikaa kuutakin. Mulla on ollu jokunen muukin monologi meneillään, mutta olen vähitellen kaikki lopetellut . :). Ja tämä täällähän ei oikeastaan loppuenlopuksi ollut monologi.
        Ehkä mä suuntaudun jossain vaiheessa vielä enemmän dialogeihin toivotaan niin :)


      • poiuytrdsdfg

        Mutta luopunen nyt ainakin pääkirjoittajuudestani täällä, niin tulee välillä muita linjoja :)


      • piuydfghghj

        (mutta siis mä tietenkin pidän omani omilla teilläni. Oli virhe siitä koskaan luopua.)


      • poiuytrsdgh

        Mä olen vasta keski-ikäisenä niin tykästynyt tuohon hit musiciin, että meen taas kuunteleen noita espanjankielisiä.


    • poiudsdfgh

      Mutta jään ikuisesti varmaankin ihmettelemään, että mitä järkeä on siinä, että kaikille ihmisille neuvotaan samaa, vaikka heidän käsittelemänsä asiat eivät olisi lainkaan samoja.

      • toinenpuhuuaidastajatoin

        Voisiko olla mahdollista, että auttajilla on stereotypiota ja on jumittunut sitten niihin se auttajakin? Toisaalta vuorovaikutus ja viestintä on kaksisuuntaista ja on monia tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa häiriöitä ja informaatiokatkoksia joko kuulijassa tai puhujassa.


      • poiuytrsdfgh

        Mutta ei se sitten mitenkään auta henkilöitä, jotka ei ole stereotyyppisiä, jos auttaja on stereotypioihin jumittunut, vaan päinvastoin.

        Ongelmallista on, että vaikka auttajalle sanoisi ensimmäiseksi lauseeksi:
        "Tiedotan heti alkuun, etten sitten ole strereotyyppinen henkilö", niin ei he ota sitä huomioon. Miksiköhän ?
        Mua auttaa enemmän tuo geometria (jonka aloitan tänään) kuin mitkään kummalliset keskustelut, joihin tuhlasin elämäni kun mua huijattiin nuoresta asti, että keslusteleminen tekisi elämäni jotenkin paremmaksi, vaikka totuus oli aivan päinvastainen.
        Kiva uusi harrastus tuo geometria, vaikka olen aiiiivan alussa.
        Nyt osaan jo (vasta) viisikulmion.
        Parannan aivovauriotani :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1690
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1329
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1132
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1075
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1023
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      5
      1009
    Aihe