Osaisiko joku kertoa, miten E36:ssa (vm. -91)
pääsee käsiksi sisätilanpuhaltimen moottoriin? On
alkanut kuulumaan outoja ääniä ko. moottorista,
joten se pitäisi saada irti pientä huoltoa
varten. Onko iroitusprosessi miten helppo vai
pitääkö sitä varten purkaa puoli autoa?
Kiitoksia neuvoista!
E36:n sisätilan puhallin
10
4026
Vastaukset
- Timo
Jeps, moottori löytyy keskikonsolista, joudut
purkamaan sen aivan atomeiksi. Ei mitenkään
mahdoton homma mutta vie aikansa. Itse käytin sen
poissa äänieristysprojektissani.- bm
Niin, mitä siinä käytännössä pitää purkaa, onko
siihen mahdollista päästä käsiksi esim. pelkääjän
puolelta poistamalla hanskalokero ja releitä sen
alapuolelta, vai joutuuko kokonaan irroittamaan
keskikonsolin (lämmönsäätimet, molemmat sivut
keskikonsolista jne.)? - Timo
bm kirjoitti:
Niin, mitä siinä käytännössä pitää purkaa, onko
siihen mahdollista päästä käsiksi esim. pelkääjän
puolelta poistamalla hanskalokero ja releitä sen
alapuolelta, vai joutuuko kokonaan irroittamaan
keskikonsolin (lämmönsäätimet, molemmat sivut
keskikonsolista jne.)?Eli ensiksi pura hansikaslokero, sähköihin älä
koske, siellä on nimittäin piuha poikineen. Sitten
vaan vaihdekepin nupin (lähtee räväkästi
vetäisemällä) ja keskikonsolin kimppuun alkaen
radiosta. Muuten, kun purat hanskalokeroa niin
ruuvit (joilla lokero on kojelaudassa kiinni) on
suojattu pienillä muovinappuloilla - merkitse ne
mikä on mistäkin, ne ovat aivan hieman erikokoisia
ja eivät sovi keskenään. Tai sopivat mutta jäävät
ilkeästi irvistämään. Joku tuossa kommentoi että
pitäisi alkaa purkamaan tulipellin toiselta
puolelta, onnistunee niinkin mutta itse en siitä
tiedä - voi olla hankalahkoa, varsinkin jos on
monta mukia moottorissa. Onnea projektille!
- Bayer
Moottori tulee ulos kyllä konehuoneestakin, jos
tekijällä on taitoa ja nokkeluutta! Eli lähdet
purkamaan ongelmaan ilmanoton päästä, vaatii
ainakin oikealla moottorilla (6-Cyl)
varustetuissa melkoista keplottelua ja puhaltimen
kotelon purkamista osittain tulipellin sisällä.- bm
Oletko tehnyt käytännössä operaation, onnistuuko
ja miten paljon puhallinta pitää purkaa että sen
saa ulos? Kävin katsomassa erästä romuautoa ja
päättelin, että jos vaan on mahdollista päästä
käsiksi puhaltimeen tulipellin puolelta, pääsee
huomattavasti helpommalla. Puhallinhan aivan
moottorin vieressä ja sisäpuoleta purkaessa
joutuu todellakin purkamaan koko kojelaudan.
Neuvoista kiitollinen! - BMW fonewer
bm kirjoitti:
Oletko tehnyt käytännössä operaation, onnistuuko
ja miten paljon puhallinta pitää purkaa että sen
saa ulos? Kävin katsomassa erästä romuautoa ja
päättelin, että jos vaan on mahdollista päästä
käsiksi puhaltimeen tulipellin puolelta, pääsee
huomattavasti helpommalla. Puhallinhan aivan
moottorin vieressä ja sisäpuoleta purkaessa
joutuu todellakin purkamaan koko kojelaudan.
Neuvoista kiitollinen!Ainakin tossa mun paskakasassa puhaltimeen pääsee
helpoiten konehuoneen puolelta. Sieltä löytyy
oikein tulipellistä luukkukin, josta pääsee esim
voitelemaan puolalaista alkuperää olevan
liukulaakerin. On muuten paska auto! - Bayer
bm kirjoitti:
Oletko tehnyt käytännössä operaation, onnistuuko
ja miten paljon puhallinta pitää purkaa että sen
saa ulos? Kävin katsomassa erästä romuautoa ja
päättelin, että jos vaan on mahdollista päästä
käsiksi puhaltimeen tulipellin puolelta, pääsee
huomattavasti helpommalla. Puhallinhan aivan
moottorin vieressä ja sisäpuoleta purkaessa
joutuu todellakin purkamaan koko kojelaudan.
Neuvoista kiitollinen!Itse otin föönin ulos kun sinne oli päässyt
jotain saippuamaista tahmaa joka lamautti
puhaltimen.
24V moottorista pitää ainakin ottaa kannen päältä
sytkien suoja kansi, antaa muutaman lisä millin
pyöritellä puhallinta moottorin ja tulipellin
välistä.
Puhaltimen kotelo on 2-osainen ja se halkeaa
keskaltä, varo ettei klipsit katoa.Itse avasin
siis tämän verran, en usko että se olisi tullut
kokonaisena ahtaasta raosta.
Onnea - mikkeman..
BMW fonewer kirjoitti:
Ainakin tossa mun paskakasassa puhaltimeen pääsee
helpoiten konehuoneen puolelta. Sieltä löytyy
oikein tulipellistä luukkukin, josta pääsee esim
voitelemaan puolalaista alkuperää olevan
liukulaakerin. On muuten paska auto!Pikkukoneela onkin.. paska ..isommalla hieno auto
- ei ressiä
Kyllä sillä pikku mosalla myös pärjää nou hätä mikkeman!
- Aito kiuas
Vitut sillä mitään pärjää, ei minkään vessan pikku kiukaalla pärjää :(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401410Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981355Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891245- 1091105
- 191051
- 651028
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833